پخش گرم چیست؟

07 اسفند 1402 - آخرین بروزرسانی: 07 اسفند 1402
پخش گرم چیست؟
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

با توجه به اینکه، هر روز محصولات غذایی زیادی تولید می‌شوند و به فروش می‌رسند و اکثر مواد غذایی تاریخ انقضای کوتاهی دارند، یک سیستم توزیع به وجود آمده است که به آن پخش گرم می‌گویند. در روش پخش گرم، محصولاتی که تاریخ انقضای کوتاه مدتی دارند، در محل، سفارش داده می‌شوند و در همان لحظه محصول به مشتری تحویل داده می‌شود. روشی که در مقابل این پخش گرم قرار دارد، روش پخش سرد است که آن را در مقاله‌ای دیگر به طور جامع توضیح داده‌ایم. در این محتوا سعی داریم تا شما را با تمامی مراحل و نیاز‌هایی که در روش پخش گرم وجود دارد آشنا کنیم. پس تا انتهای این محتوا همراه ما باشید.

 

پخش گرم چیست؟

پخش گرم، روش توزیع کالا به صورت حضوری است که در آن، یک محصول که عمدتاً دارای زمان انقضا کوتاه مدتی است، سفارش داده می‌شود و همان لحظه به مشتری تحویل داده می‌شود. اجناسی که با این روش توزیع می‌شوند، عمدتاً مواد غذایی هستند و به دلیل اینکه بایستی در شرایط خاصی نگهداری شوند، در ماشین‌های حمل و نقل که دارای یخچال‌ها و ابزار مناسبی هستند حفظ می‌شوند. از این رو همان لحظه محصولات به مشتریان تحویل داده می‌شوند و دیگر نیازی به ثبت سفارش و پیش پرداخت و بعداً تحویل نهایی در این روش برعکس پخش سرد وجود ندارد.
در مقابل روش پخش گرم، روش توزیع پخش سرد قرار دارد که مناسب کالا‌هایی است که تاریخ انقضای طولانی دارند. در این نوع پخش اول مشتریان ثبت سفارش می‌کنند و بعد اجناس را تحویل می‌گیرند. هر کدام از این روش‌ها با توجه به نوع کالا‌هایی که به فروش می‌رسند مفید خواهند بود. به طور کلی از روش پخش گرم، بیشتر برای توزیع مواد غذایی دارای تاریخ انقضا کوتاه مدت استفاده می‌شود.

پخش کالا

روش کار پخش گرم

در روش پخش گرم، ویزیتور به همراه راننده حامل محصول، به سراغ فروشگاه‌های مختلف ‌می‌روند و محصولات خودشان را معرفی می‌کنند. در این روش، محصولات به صورت انبار متحرک در داخل یخچال کامیون‌ها وجود دارند. پس از این رو، قبل از حرکت اولیه خودرو‌ها، ویزیتور طبق یک پیش‌بینی مناسب و با توجه به زمان حرکت، قیمت محصولات و فروشگاه‌هایی که قصد معرفی محصول در آن‌ها را دارند، بایستی از هر کالا، مقداری را به انبار خودرو منتقل کند. بعد از این کار، زمانی که محصولات را به هر فروشگاه معرفی می‌کند، اگر فروشگاهی قصد خرید داشت، همان لحظه محصول را به فروشنده تحویل می‌دهد و مبلغ را کامل از فروشنده تحویل می‌گیرد. پس در روش پخش گرم چیزی به نام انبارداری مثل روش پخش سرد وجود ندارد، بلکه تولید و فروش بایستی در همان روز صورت بگیرد. چرا که زمان انقضا محصولات کوتاه است و انبار کردن صرفاً در جهت فروش در داخل خودرو‌های حامل کالا صورت می‌گیرد.

 

مطلب پیشنهادی: کانال‌ توزیع چیست؟

 

در پخش گرم، با توجه به اینکه خودرو‌ها بایستی دارای سیستم نگهداری مناسبی باشند، هزینه حمل و نقل افزایش پیدا می‌کند. اما به جای آن، هزینه انبار عمده محصولات کاهش خواهد داشت. نکته بعدی این است که چون تولید و فروش معمولا در یک روز اتفاق می‌افتد، برنامه‌ریزی برای خرید محصولات اولیه و مقدار کار آسان‌تر است. چون عرضه و تقاضا در یک روز اتفاق می‌افتد و سودآوری نیز افزایش پیدا می‌کند. اما اگر به هر دلیلی قرار باشد محصول فروخته شده مرجوع شود، انبار کردن محصول و برگرداندن آن تقریباً کار غیرممکن است. پس بایستی سعی کرد تولیدات بسیار بهینه صورت بگیرند تا مشتریان از محصولات این دسته از کارخانه‌ها راضی باشند.

انبارداری

ابزار‌های مورد نیاز در پخش گرم

همان طور که بالاتر اشاره کردیم مهمترین قسمت در این نوع توزیع، حمل و نقل محصولات است. بایستی حمل و نقل کالا‌ها در خودرو‌های حاوی سیستم سرمایشی و رطوبت خاص صورت بگیرد. پس اولین و مهمترین هزینه‌ای که باید برای ابزار‌ها در این روش پرداخت شود، برای سیستم حمل و نقل است. نکته بعدی این است که در این روش، نیروی انسانی بیشتری باید استخدام شوند و همین طور بایستی محصولات در خط تولید با دقت بسیار زیادی تولید شوند، چرا که اگر یک محصول برگشت بخورد می‌تواند ضرر‌های غیر قابل جبرانی را برای کارخانه به وجود بیاورد، پس باید برگشت محصول را به حداقل خودش برسانیم.
برای این که کار به درستی صورت بگیرد و هر روز خودرو‌های حامل محصولات اکثر کالا‌های خودشان را به فروش برسانند، بایستی زمان را طوری مدیریت کرد که در یک روز، ویزیتور‌ها فروشگاه‌های زیادی را ببینند و محصولات خودشان را به آن‌ها بفروشند. اگر این کار صورت نگیرد قطعاً بخش زیادی از محصولاتی که تولید می‌شوند به دلیل تاریخ انقضا کوتاه مدت خراب می‌شوند و باز هم ضرر زیادی را می‌توانند برای کارخانه به وجود بیاورند.
برای همین ابزار‌های مختلفی وجود دارد که شرایط پخش گرم را برای کارخانه‌ها ساده‌تر کرده است. ابزار‌ها و نرم افزارهایی که در آن ویزیتور‌ها می‌توانند مسیر‌های مختلف را برنامه‌ریزی کنند تا محصولات خودشان را به موقع به فروش برسانند و در همان زمان، فروشگاه مختلف زیادی را ببینند.

 

توزیع کالا

مزایای پخش گرم

با توجه به اینکه از این روش پخش برای فروش محصولات مثل مواد غذایی استفاده می‌شود، آن را می‌توان بهترین نوع توزیع مواد غذایی دانست. در روش پخش گرم، هزینه انبارداری به حداقل خودش می‌رسد و به جای این که مواد غذایی در ساختمان انبار نگهداری شوند که نیاز به یک سیستم گران قیمت برای تأمین هوای مناسب وجود دارد، آن‌ها را به سیستم حمل و نقل انتقال می‌دهند. از این رو محصولاتی که تولید می‌شوند، خیلی سریع وارد بازار می‌شوند و به دلیل تازگی که دارند برای مشتریان ارزشمند‌تر خواهند بود. از دیگر مزایای پخش گرم می‌توان به این موضوع اشاره کرد که چون ثبت سفارش و تحویل محصولات باهم انجام می‌شود، دیگر نیازی به برنامه‌ریزی‌های بعدی برای ثبت سفارش وجود ندارد. در واقع یک مرحله کمتر از پخش سرد دارد و همین هزینه‌ی برنامه‌ریزی را چه از نظر مالی و چه از نظر زمانی کاهش می‌دهد.
از منظر دیگر، چون در این فرآیند، پیش پرداخت وجود ندارد، احتمال خطا هنگام انجام امور مالی کمتر می‌شود و کار حسابداری کارخانه‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند به مراتب راحت‌تر از سایر کسب و کار‌هایی است که از روش پخش سرد استفاده می‌کنند.
در پخش گرم چون فروش به صورت حضوری است، عملاً هزینه بازاریابی هم کاهش پیدا می‌کند. چرا که بازاریابی محصولات و فروش آن‌ها با هم اتفاق می‌افتد و نیازی نیست که این دو پروسه را به صورت جداگانه کارخانه‌ها انجام دهند.

 

مطلب پیشنهادی: زنجیره ارزش چیست؟

 

تاریخ انقضا مواد غذایی

معایب پخش گرم

در روش پخش گرم، نیاز به نیروی انسانی بیشتری است و از این رو هزینه کارمندان بیشتر از سایر روش‌های توزیع خواهد بود. نکته بعدی این است که سیستم حمل و نقل در روش پخش گرم، هزینه بر است و چون بار اصلی این نوع فروش بر روی سیستم حمل و نقل است، بایستی از خودرو‌های مناسب و همچنین امکانات استاندارد در این سیستم استفاده کنند.
از دیگر معایب پخش گرم می‌توان به این موضوع اشاره کرد که بایستی از نیروی کار مجرب در زمینه ویزیتوری استفاده کرد. چون در این روش، فروش و تحویل در محل یکبار اتفاق می‌افتد، ویزیتور‌ها بایستی هم بازاریابی انجام دهند و هم کار فروش محصولات را به درستی جلو ببرند.
مساله بعدی این است که بایستی برگشت و ارجاع محصولات در روش پخش گرم به حداقل خودش برسد. چرا که انبار کردن محصولاتی که تاریخ انقضای کوتاهی دارند و یا شرایط خاصی برای نگهداری دارند، کار غیرممکن و بسیار هزینه‌برداری است.

 

مطلب پیشنهادی: مدیریت کیفیت جامع چیست؟

 

جمع‌بندی

اگر شما محصولی دارید که تاریخ انقضا کمی دارد و یا برای نگهداری از آن باید شرایط محیطی خاصی فراهم باشد، بهترین انتخاب برای توزیع محصولات شما پخش گرم خواهد بود. در این روش، محصولات در انبار متحرک خودرو‌های مجهز نگهداری می‌شوند و در محل هم ثبت سفارش صورت می‌گیرد و هم کالا به مشتریان تحویل داده می‌شود. باید بدانید که سیستم حمل و نقل کالا در این نوع از توزیع، هزینه بر خواهد بود، اما دیگر هزینه‌ای بابت انبارداری کالا نخواهید داشت و یا اینکه هزینه انبارداری کاهش پیدا خواهد کرد. با استفاده از این روش مواد غذایی تازه به دست مشتریان می‌رسند و از این رو هم کیفیت بالاتری خواهند داشت و هم که فروشگاه‌ها زمان مناسب‌تری دارند تا محصولات خودشان را به فروش برسانند.

پخش گرم یک روش توزیع است که مناسب بخش خاصی از محصولات است. و از آن نباید در هر نوع کسب و کاری استفاده کرد. در واقع چه پخش گرم چه پخش سرد هر دو به یک اندازه روش‌های توزیع خوبی هستند، اما با توجه به نوع کالا و سیاستی که یک کارخانه دارد بایستی یکی از این روش‌ها را انتخاب کرد. در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با مفهومی پخش گرم آشنا کنیم و هر آن چیزی که نیاز دارید تا درباره این نوع روش توزیع را بدانید را برای شما معرفی کنیم. اگر سؤال و یا نظری دارید حتماً برای ما بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه