پخش سرد چیست؟

02 اسفند 1402 - آخرین بروزرسانی: 07 اسفند 1402
پخش سرد
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

در دنیای امروز، بسیاری از نیاز‌های بشر به صورت کالا تأمین می‌شود. انسان در حال حاضر می‌تواند هر نوع ماده خوراکی و یا حتی یک غذای کاملاً آماده را به صورت یک کالا از یک فروشگاه تهیه کند. در راستای تهیه نیاز‌ها، دو نوع روش پخش وجود دارد که در این محتوا به روش پخش سرد می‌پردازیم. به طور کلی در پخش مویرگی که به معنی پخش کردن یک کالا بدون واسطه در تعداد بالا، اندازه متفاوت و جنس‌های مختلف است، کارخانه‌ها نیاز به یک برنامه پخش بخصوص دارند. همین برنامه توزیع، باعث شده است که پخش سرد و پخش گرم به وجود بیاید. زمانی که یک کارخانه، محصولات مختلفی را توزیع می‌کند، باید بین آن‌ها را اولویت‌بندی کند و با توجه به محصولی که تولید کرده است، پخش مناسبی را انجام دهد.

 

پخش سرد چیست؟

پخش سرد، به نوعی از توزیع کردن کالا گفته می‌شود که در آن می‌توان زمان بیشتری کالا‌ها را نگهداری کرد و در بازه زمانی طولانی‌تری بین فروشگاه‌ها آنها را پخش کرد. برای مثال اجناسی که تاریخ انقضای خاصی ندارند و یا تاریخ انقضای طولانی دارند، با استفاده از روش پخش سرد در بین فروشگاه‌ها توزیع می‌شوند. کالا‌هایی مثل پوشاک، اسباب و لوازم خانگی، ابزار، لوازم بهداشتی و لوازم الکترونیکی از جمله محصولاتی هستند که به روش پخش سرد توزیع می‌شوند.
در مقابل این روش، پخش گرم وجود دارد که اکثر مواد غذایی با استفاده از این روش توزیع می‌شوند. تفاوت اصلی که بین این دو روش پخش وجود دارد، در مرحله ثبت و تحویل سفارش است. در روش پخش گرم، توزیع‌کننده تعداد محصول را پیش‌بینی می‌کند و با توجه به سفارشی که مشتری می‌دهد، همان لحظه بعد از گرفتن سفارش محصول را تحویل می‌دهد. اما در روش پخش سرد ابتدا ویزیتور محصولات را به مشتریان معرفی می‌کند و بعد محصولات را برای مشتریان ارسال می‌کند.

انبار کردن کالا

مراحل پخش سرد

به طور کلی توزیع به روش پخش سرد در دو مرحله خلاصه می‌شود. در مرحله ابتدایی بایستی سفارش‌ها گرفته شود در مرحله دوم و نهایی ارسال سفارش بایستی به درستی صورت بگیرد.

مرحله اول ثبت سفارش:

یکی از مزایای اصلی پخش سرد در همین مرحله است. در مرحله اول ثبت سفارش، ویزیتور شرکت، نیاز‌های مشتریان را یادداشت می‌کند که این کار می‌تواند به صورت آنلاین و به صورت یک سیستم کلی بین ویزیتور و کارخانه باشد و یا این که به صورت دستی و سنتی انجام شود. در این مرحله ویزیتور می‌تواند چند کالای مختلف را که مورد نیاز مشتری است، ثبت سفارش کند و چون محدودیت زمانی در پخش سرد وجود ندارد، بدون اینکه کالا‌ها را در همان لحظه همراه خودش داشته باشد، این کار را انجام می‌دهد. نکته مهم‌تر این است که کار کارخانه هم آسان‌تر می‌شود، چرا که ممکن است یک نوع کالایی حتی در انبار کارخانه هم وجود نداشته باشد. اما بعد از ثبت سفارش، آن نوع از کالا را با توجه به زمانی که کارخانه دارد می‌تواند تولید کند.

در پخش سرد، اگر مشکلی در کالا‌ها باشد برگشت زدن آن هم آسان‌تر است. زمانی که شما یک کالایی دارید که تاریخ انقضای طولانی دارد، می‌توانید آن را برگشت بزنید و دوباره در انبار نگهداری کنید و بعداً به یک فروشگاه دیگری بفروشید. یا مشکل آن را اصلاح کنید و دوباره برای همان فروشگاه ارسال کنید. اما اگر کالایی دارای تاریخ انقضای کوتاهی باشد، این کار عملاً غیر ممکن است و شرایط برگشت خوردن یک کالا بسیار سخت‌تر از حالت عادی خواهد بود.

 

مطلب پیشنهادی: کانال‌ توزیع چیست؟

 

مرحله دوم ارسال کالا:

در روش پخش سرد، ارسال کردن کالا‌ها هم بسیار راحت‌تر است. چون اکثر کالا‌ها نیازی به یک سیستم حمل و نقل مجهز ندارند. در صورتی که در پخش گرم چون اکثرا مواد غذایی وجود دارد، بایستی یک سیستم مثل یخچال با دما و رطوبت خاص برای سیستم حمل و نقل تهیه شود. پس به طور کلی ارسال کالا در پخش سرد بسیار مقرون به صرفه‌تر است و شما می‌توانید کالا‌های بیشتری را هم در این روش از توزیع کالا ارسال کنید. با توجه به اینکه در سیستم پخش سرد، از قبل میزان محصولات و زمان ارسال آن‌ها برای مشتریان ثبت می‌شود، می‌توان برای سیستم حمل و نقل یک برنامه‌ریزی ساده‌تر و دقیق‌تری را انجام داد. به طور کلی پخش سرد نیاز به یک بستر ساده‌تر دارد و برای سفارش و ارسال در مقایسه با پخش گرم، بسیار روش آسان‌تری است.

پخش کالا

پخش سرد به چه ابزار‌هایی نیاز دارد؟

مهمترین مواردی که در پخش سرد وجود دارد، این است که بایستی فروشندگان، برنامه‌ریزی درستی برای توزیع محصولات انجام بدهند. اول بایستی دو دسته نیروی کار کلی استخدام کنند؛ بخشی که در مرحله ثبت سفارش فعالیت می‌کنند و به طور کلی کاری که انجام می‌دهند، مربوط به این مرحله است. بخشی از نیرو نیز باید در مرحله ارسال کالا فعالیت کند. برای مرحله اول بایستی مواردی مثل بازاریاب‌های مناسب را در نظر گرفت و جدا از بازاریابی بایستی، ابزاری وجود داشته باشد تا افراد بتوانند محصولات را به درستی برای مشتریان شرح بدهند. همچنین بایستی مشتری را قانع کنند که کارخانه یا شرکت معتبری هستند و قطعاً محصولات به موقع برای مشتریان ارسال خواهد شد. در مرحله ارسال کالا هم باید زمان را جدی گرفت، بایستی حتماً کالا‌ها در زمانی که به مشتریان قول داده شده است، ارسال شوند، وگرنه باعث می‌شود اعتبار کارخانه کاهش پیدا کند.

به جز موارد انسانی باید به مواردی مثل تولید و انبارداری هم بسیار اهمیت داد. هرچقدر سیستم ثبت سفارش و تولید به یکدیگر نزدیک‌تر باشند، فرآیند کاری بهتر پیش می‌رود. برای مثال اگر زمانی که یک نوع کالا ثبت سفارش می‌شود، همان موقع کارخانه متوجه ثبت سفارش جدید شود و تولید را انجام دهد، برنامه‌ریزی کردن برای ارسال هم ساده‌تر خواهد بود. نکته بعد، بحث انبارداری یا انبار کردن کالا‌ها است. باید یک کارخانه پیش‌بینی کند که در ماه یا حتی هفته چقدر کالا قرار است انبار کند و برای آن‌ها یک فضای انبار مناسب را فراهم کند. اگر این موارد به درستی انجام شود، یک سیستم پخش سرد فوق‌العاده به وجود می‌آید که هم برای کارخانه سودآوری عالی دارد و هم خریداران رضایت خوبی خواهند داشت.

مزایای پخش سرد

  • هزینه مقرون به صرفه
  • نگهداری و انبار آسان‌تر
  • حمل و تحویل کالا به صورت آسان‌تر
  • نیاز به ابزار و شرایط مناسب‌تر
  • زمان مناسب بین سفارش تا تحویل کالا
  • امکان سفارش محصولات بیشتر و متنوع‌تر

معایب پخش سرد

  • امکان خطا در زمان ثبت سفارش تا رسیدن محصول به دست مشتریان
  • نیاز به فضای انبار مناسب
  • برنامه‌ریزی دقیق
  • به دلیل پیش فاکتور امکان خطای حسابداری افزایش پیدا می‌کند
  • نیاز به نیروی کار متنوع

 

مطلب پیشنهادی: ظرفیت تولید چیست؟

 

به طور کلی اگر محصولی که قصد فروش آن را دارید، تاریخ انقضای خاصی ندارد و یا اینکه تاریخ انقضای آن بیشتر از ۶ ماه است استفاده از روش پخش سرد بسیار کار مناسبی است. با توجه به اینکه هزینه کمتری‌ای هم این روش نسبت به سایر روش‌ها دارد، برای شروع یک کسب و کار می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

انبار داری

جمع‌بندی

در دنیای امروز کالا‌های متنوعی تولید می‌شوند که بخش زیادی از نیاز‌های اولیه انسان‌ها را فراهم می‌کنند. برای همین یکی از مهمترین قسمت‌های فروش کارخانه‌ها، مربوط به بخش توزیع کالا‌ها است. با توجه به خصوصیات مختلفی که هر کالا دارد، یک روش توزیع مناسب باید برای آن در نظر گرفته شود. از بین روش‌های توزیعی که وجود دارد، روش پخش سرد بهترین روش برای توزیع کالا‌هایی است که یا تاریخ انقضا ندارند و یا اینکه تاریخ انقضای آن‌ها طولانی مدت است. در روش پخش سرد، اول از مشتریان سفارش گرفته می‌شود و بعد محصول تولید می‌شود و یا اینکه محصولی که به صورت انبار شده وجود دارد، برای مشتریان ارسال می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که فرآیند توزیع برای کارخانه‌ها در محدوده زمانی طولانی‌تری صورت بگیرد و از این نظر ریسک خطا در هنگام تولید کاهش پیدا می‌کند. اما اگر به صورت دستی از این روش استفاده شود، ممکن است ریسک خطا در تحویل و یا ثبت سفارش افزایش پیدا کند. پس باید کارخانه سعی کنند از پخش سرد به صورت یک روش به روز و اتومات استفاده کنند.

نکته بعدی این است که در مرحله دوم پخش سرد که مربوط به ارسال کالا است سیستم حمل و نقل نیازی نیست به ابزار‌هایی مثل یخچال‌ها مجهز باشد، چرا که در این روش موادی که به فروش می‌رسند اکثرا قابل نگهداری هستند و نیاز به یک محیط خاص ندارند. در این محتوا سعی کردیم تا شما را با سیستم پخش سرد به طور کلی آشنا کنیم‌. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر نظر یا سؤالی دارید حتماً برای ما بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه