۱۱ عادت روزانه اشتباهی که باید آن ها را کنار بگذارید

16 اسفند 1398 - آخرین بروزرسانی: 16 اسفند 1398
11 Everyday Habits We Really Need to Relearn
زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

رها کردن مرغ یخ زده روی میز آشپزخانه، حمام کردن با آب داغ و نگه داشتن عطسه، تنها تعدادی از عادت های به ظاهر بی ضرری هستند که همه ی ما هر روز آن ها را تکرار می کنیم. اما حقیقت آن است که همین عادت های ساده می توانند به سلامت ما صدمه بزنند. در ادامه به عادت های روزانه ای خواهیم پرداخت که به خاطر ضررشان باید در انجام آن ها تجدید نظر کنیم.

 

کسب درآمد اینترنتی با دورکاری

 

۱باز کردن یخ مرغ با دمای اتاق یا آب داغ

11 Everyday Habits We Really Need to Relearn

اگر شما هم از آن دست افرادی هستید که وقتی عجله دارند یخ مرغ را با گرفتن آن زیر آب داغ، باز می کنند، باید بدانید که این روش درستی نیست، همانطور که باز کردن یخ مرغ با دمای اتاق هم مضراتی دارد. مسأله این است که به محض اینکه دما از ۱۰ درجه ی سانتیگراد بگذرد، همه ی باکتری هایی که از قبل درون مرغ جا خوش کرده اند، شروع به تکثیر شدن می کنند.

روش درست:

  • از یخچال استفاده کنید: این روش زمان بیشتری می برد، بنابراین باید از قبل برای آن برنامه ریزی کنید (مثلاً یخ ۵۰۰ گرم گوشت قرمز یا مرغ بدون استخوان، یک روز کامل طول می کشد تا آب شود.)
  • از آب سرد استفاده کنید: مرغ را به هیچ وجه نباید در تماس مستقیم با آب قرار دهید. برای این کار، مرغ را درون یک کیسه ی پلاستیکی غیر قابل نفود بگذارید و آن را درون یک کاسه یا تشت پر از آب سرد شیر فرو ببرید. این آب را باید هر ۳۰ دقیقه عوض کنید.

 

۲خم کردن گردن هنگام کار با تلفن همراه به مدت طولانی

11 Everyday Habits We Really Need to Relearn

تلفن های همراه حالا وسیله ی بسیار رایجی هستند و نحوه ی استفاده از آن ها تأثیر مستقیمی روی سلامت ما دارد. اگر تمام مدت، گوشی خود را پایین، در نزدیکی قفسه سینه ی خود نگه دارید و در حالی که گردن خود را خم کرده اید به آن خیره شوید، دچار مشکلی به نام Text Neck خواهید شد که به دردهای گردنی ناشی از کار با تلفن همراه و دیگر وسایل الکترونیک اطلاق می شود. این وضعیت برای گردن اصلاً راحت و مناسب نیست و می تواند باعث خشکی گردن، گردن درد، ضعف عضلات و سردرد شود.

روش درست:

  • تلفن همراه خود رو به روی چشم هایتان بگیرید.
  • هر از گاهی تلفن همراه را کنار بگذارید و گردن خود را کشش دهید.
  • درست بنشینید و بایستید.

 

۳استفاده نکردن از آب سرد در انتهای حمام کردن

11 Everyday Habits We Really Need to Relearn

حتی اگر دوش آب سرد برایتان خوشایند نیست هم باید بدانید که این کار فواید زیادی برای سلامت ما دارد. استفاده ی یکی در میان از آب گرم و سرد به شما کمک می کند گردش خون و جریان لنفاوی بدن خود را بهبود بخشید، سیستم ایمنی خود را تقویت کنید، وضعیت پوست خود را بهبود دهید و حتی اضطراب خود را از بین ببرید و به کاهش وزن خود کمک کنید. ۱۰ تا ۳۰ ثانیه تحمل آب سرد ارزش این نتایج فوق العاده را دارد.

روش درست:

  • ابتدا با آب گرم حمام کنید و وقتی کار شست و شو به طور کامل به پایان رسید، دوش آب سرد بگیرید. ۱۰ ثانیه برای شروع کافی است.
  • هر بار مدت زمان دوش آب سرد را کمی بیشتر کنید و آن را به حداکثر ۳۰ ثانیه برسانید.

 

۴شستن صورت بعد از ورزش، نه قبل از آن

11 Everyday Habits We Really Need to Relearn

شستن صورت بلافاصله بعد از ورزش کردن، برای کسانی که اهمیت زیادی به پوست خود می دهند کار درستی به نظر می رسد. اما مشکل اینجا است که ما معمولاً قبل از ورزش کردن صورت خود را نمی شوییم. پیش از شروع به ورزش حتماً صورت خود را به خوبی بشویید و آن را از هر گونه آلودگی و مواد آرایشی پاک کنید. اگر این کار را انجام ندهید، همه ی این آلودگی ها با عرق صورت تان ترکیب می شوند و منافذ پوست آن را مسدود می کنند. در این صورت، وقتی بعد از ورزش صورت خود را بشویید، با این کار فقط آلودگی، چربی و عرق بیشتری را به پوست تان می مالید، مسأله ای که ممکن است منجر به مشکلات پوستی شود.

روش درست:

  • قبل از اینکه ورزش را شروع کنید، صورت خود را خوب بشویید و مطمئن شوید همه آلودگی های آن را پاک کرده اید.
  • در هنگام ورزش کردن، با دستمال عرق صورت خود را پاک نکنید چون با این کار باعث می شوید آلودگی ها به درون منافذ پوست برگردند. به جای آن، یک حوله ی نخی را آهسته به صورت خود بمالید.
  • بعد از اتمام ورزش صورت خود را به آرامی بشویید.

 

۵نشستن سبزی های بسته بندی شده

11 Everyday Habits We Really Need to Relearn

عبارت «پاک شده» روی بسته ی سبزی ها به این معنی نیست که آن ها کاملاً تمیز و آماده ی خوردن هستند. همیشه این احتمال وجود دارد که آلودگی، حشره یا ماده ی شیمیایی ای بین سبزی ها باقی مانده باشد. برای جلوگیری از بیمار شدن خود قبل از مصرف حتماً سبزی ها را شست و شو دهید.

روش درست:

بهترین کار این است که چند دقیقه ای خوب سبزی ها را بشویید و تا از تمیز شدن آن ها مطمئن نشده اید به آن ها لب نزنید.

 

۶کار با گوشی در رختخواب

11 Everyday Habits We Really Need to Relearn

گشت زدن در شبکه های اجتماعی یا بازی کردن با گوشی، بلافاصله قبل از خواب، آنقدرها که فکر می کنید کار بی ضرری نیست. اول آنکه، نور آبی رنگی که از صفحه ی تلفن همراه و باقی وسایل الکترونیکی مشابه منتشر می شود و مستقیم به درون چشم ها می تابد، میزان تولید ملاتونین را کاهش می دهد، یعنی همان هورمونی که وظیفه ی تنظیم خواب را برعهده دارد. دوم آنکه، این کار باعث می شود احساس خستگی بیشتری کنید و روی تمرکز شما تأثیر می گذارد.

روش درست:

  • سعی کنید زمانی که به رختخواب می روید تلفن همراه و دیگر وسایل الکترونیک تان را بیرون اتاق خواب تان بگذارید.
  • به جای آن، کتاب بخوانید یا به یک موسیقی آرامش بخش گوش دهید.
  • اگر مجبور هستید که قبل از خواب از تلفن همراه خود استفاده کنید، حتماً گزینه ی Night Shift را فعال کنید. این کار از میزان نور آبی می کاهد.

 

۷نگه داشتن عطسه

11 Everyday Habits We Really Need to Relearn

گرفتن بینی هنگام عطسه می تواند بسیار خطرناک باشد. این کار می تواند باعث مشکلاتی مثل محبوس شدن هوا درون قفسه ی سینه بین ریه ها، پاره شدن پرده ی گوش یا باد کردن عروق خونی مغز شود. عطسه، روشی طبیعی است که بینی با آن خود را از نو تنظیم می کند و باکتری ها و گرد و غبارهای درون خود را تخلیه می کند. بنابراین نباید خللی در این روند ایجاد کنید.

روش درست:

  • کافی است راحت و آزادانه عطسه کنید. ایرادی ندارد با دست یا دستمال جلوی دهان تان را بگیرید اما به هیچ وجه بینی خود را نگیرید.

 

۸نگه داشتن باد شکم

11 Everyday Habits We Really Need to Relearn

بیرون دادن باد شکم را اغلب کاری ناشایست و منزجر کننده می دانند، به همین دلیل تمام سعی مان را می کنیم که هر طور شده آن را نگه داریم. اما هر چقدر هم که آرزو کنیم کاش اینطور شود، واقعیت این است که این گاز داخل بدن ما از بین نمی رود. به جای آن، سعی می کند راه دیگری به بیرون پیدا کند و مثلاً از طریق دهان خارج شود. نگه داشتن باد شکم می تواند باعث بزرگ شدن شکم و حتی جذب این گاز به جریان خون شود که در نتیجه ی آن ممکن است بخشی از این گاز از طریق دهان خارج شود.

روش درست:

  • هر زمان که احساس کردید نیاز به بیرون دادن باد شکم خود دارید، به یک نقطه ی دنج بروید و این کار را انجام دهید.
  • اگر شکم تان اغلب باد زیادی دارد، سعی کنید آرام تر غذا بخورید. این کار هوای داخل معده ی شما را کمتر خواهد کرد. علاوه بر این، از خوردن مواد غذایی باد آوری مثل لوبیا پرهیز کنید.
  • اگر باد شکم به مشکلی دائمی برایتان تبدیل شده، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

۹استفاده از هدفون برای گوش دادن موسیقی با صدای بلند

11 Everyday Habits We Really Need to Relearn

بهترین ویژگی هدفون ها حریم شخصی ای است که برای ما فراهم می کنند. با این حال، باید به خاطر داشته باشیم که نباید با استفاده از هدفون به سلامت خود صدمه بزنیم. گاهی آهنگی آنقدر زیبا است و آنقدر دوستش داریم که برای آنکه لذت بیشتری از آن ببریم صدای آن را به میزان خطرناکی زیاد می کنیم. گوش دادن به موسیقی با صدای بلند می تواند به شنوایی ما صدمه وارد کند و حتی باعث ناشنوایی شود.

روش درست:

  • سعی کنید هدفون با کیفیتی تهیه کنید که قابلیت حذف سر و صدای محیط را داشته باشد تا وقت هایی که در خیابان به آهنگ گوش می دهید، دیگر نیازی به بالا بردن صدای موسیقی برای غلبه به سر و صدای اطراف نباشد.
  • هنگام گوش دادن به موسیقی در یک محیط ساکت و آرام، صدای موسیقی را کم کنید و مدت زمان گوش دادن به موسیقی را محدود کنید.

 

۱۰خوردن قهوه بلافاصله بعد از بیدار شدن

11 Everyday Habits We Really Need to Relearn

بسیاری از افراد قادر نیستند بدون خوردن یک لیوان قهوه روز خود را شروع کنند. دست کم این چیزی است که آن ها تصور می کنند. در بدن ما ماده ای به نام کورتیزول تولید می شود که به آن هورمون اضطراب هم گفته می شود، چون زمانی که احساس ترس یا اضطراب می کنیم سطح آن در بدن افزایش پیدا می کند. تولید این هورمون در هنگام صبح افزایش می یابد، مسأله ای که در حقیقت روش طبیعی بدن برای بیدار کردن ما است، اما کافئین موجود در قهوه کار تولید این هورمون را مختل می کند. این مسأله باعث می شود بدن کورتیزول کمتری تولید و وابستگی بیشتری به کافئین پیدا کند، در نتیجه انرژی مورد نیاز خود را به جای آنکه به طور طبیعی از بدن خود دریافت کنیم، از قهوه خواهیم گرفت.

روش درست:

  • مصرف روزانه ی قهوه را محدود کنید.
  • اگر نمی توانید از قهوه ی صبحگاهی تان دل بکنید، حدود ۳ ساعت بعد از بیدار شدن از خواب یک فنجان بنوشید.

 

۱۱استفاده از محصولات آنتی باکتریال

11 Everyday Habits We Really Need to Relearn

بعضی از ما نگرانی زیادی در مورد باکتری های مضر محیط اطراف مان داریم و دائماً از ضدعفونی کننده های دست برای از بین بردن این باکتری ها استفاده می کنیم. بیشتر صابون های آنتی باکتریال حاوی ماده ای به نام تری‎کلوسان هستند. بعضی باکتری ها در تماس با این ماده می توانند دچار جهش شوند و در برابر صابون های آنتی باکتریال و حتی داروهای آنتی بیوتیک مقاوم شوند، مثل آنتی بیوتیک هایی که برای درمان سل استفاده می شوند. این مسأله گرچه فقط در محیط آزمایشگاهی به اثبات رسیده، اما ممکن است منجر به مقاومت آنتی باکتریال در افراد شود.

روش درست:

  • هیچ چیزی به اندازه ی صابون (مایع یا جامد) نمی تواند باکتری ها را از بین ببرد. سعی کنید هر زمان که فرصتش را پیدا کردید، به جای استفاده از ضدعفونی کننده ها، دست های خود را با صابون بشویید.

 

کسب درآمد اینترنتی با دورکاری

با کارلنسر همراه باشید

منابع

brightside

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب آرش آدمی
مدیر بازاریابی دیجیتال، علاقه مند به سئو و بازاریابی محتوایی و...

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • علیرضا پویان
    22 فروردین 1399

    نگه داشتن عطسه خیلی خطرناکه و حتی تو بعضی موارد موجب مرگ هم شده!!!!!!
    این مطلب تونو با اجازه تون و با منبع تو لینکدین و تلگرام مون به اشتراک میذاریم. سپاس