قیمت تعدیل شده سهام چیست؟ تعدیل قیمت در بورس

27 فروردین 1403 - آخرین بروزرسانی: 27 فروردین 1403
تعدیل قیمت در بورس
زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

اگر با بازارهای سرمایه آشنایی داشته باشید، احتمالا تا به حال با با مفهوم تعدیل قیمت در بورس مواجه شده اید و این سوال برایتان به وجود آمده که چنین مفهومی دقیقا به چه معناست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که تعدیل قیمت، زمانی رخ می‌دهد که در یک سهام، افزایش سرمایه صورت گرفته باشد. وقتی که افزایش سرمایه صورت می‌گیرد، معمولا یک اختلاف قیمت به وجود می‌آید که به‌منظور از بین بردن این اختلاف، از فرایند تعدیل قیمت استفاده می‌شود.

 

آشنایی با مفهوم افزایش سرمایه

پیش از آن‌که بخواهیم درباره مفهوم تعدیل قیمت در بورس صحبت کنیم، اجازه دهید تا ابتدا با یک مفهوم مقدماتی‌تر یعنی افزایش سرمایه آشنا شویم. اگر با بازارهای مالی و به خصوص بازار بورس آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که سهام موجود در این بازارها مرتبط با شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف هستند. زمانی که مجمع سالیانه یک سهام برگزار می‌شود افرادی که در بیشترین میزان سهم را در آن دارند حضور پیدا کرده و با بررسی صورت‌های مالی مربوط به آن شرکت میزان سودی که طی یک سال به دست آورده را بررسی می‌کنند.

بعد از این‌که این میزان سود محاسبه شد زمان آن خواهد رسید که این میزان سود بین شرکا و افرادی که این سهام را با هر میزانی دارند تقسیم شود. برای تقسیم این سود از مفهومی به نام افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص استفاده خواهد شد. افزایش سرمایه در اینجا در واقع به این معنی خواهد بود که میزان سودی که هر شخص می‌برد با استفاده افزایش تعداد سهم او صورت خواهد گرفت. حال وقتی تعداد سهام یک فرد افزایش پیدا می‌کند در این‌جا اصطلاحا یک اختلاف یا گپ قیمتی به وجود می‌آید که باید برطرف شود.

 

مطلب پیشنهادی: ROI چیست؟

 

تعدیل قیمت به چه معناست؟

برای این‌که اختلاف به وجود آمده در قیمت‌ها را بعد از افزایش سرمایه و مجمع سالانه از بین ببرند معمولا از روشی استفاده می‌کنند که امروزه ما آن را با نام تعدیل قیمت در بورس می‌شناسیم. در واقع بعد از این‌که میزان سودی که هر شخص از بازار می‌برد مشخص می‌شود و قبل از این‌که بازار باز شود قیمت‌ها به‌صورت تعدیل شده اصلاح خواهند شد تا فاصله‌ای که بین قیمت‌ها به وجود آمده از این طریق از بین برود. در خصوص این روش باید بدانید که تاثیری که تعدیل قیمت به‌صورت مثبت یا منفی می‌تواند روی ارزش سهام بگذارد یک تاثیر کاملا مستقیم خواهد بود که حتما باید به آن توجه داشته باشید.

حال باید به این موضوع دقت داشته باشید که برای محاسبه قیمت تعدیل شده سهام و در نهایت تعدیل قیمت از روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌شود. در ادامه قصد داریم درباره هریک از این روش‌ها صحبت کرده و توضیحاتی را به شما ارائه دهیم.

تعدیل قیمت در بورس

تعدیل قیمت با افزایش سرمایه

اولین و رایج‌ترین عاملی که برای تعدیل قیمت در بورس وجود دارد افزایش سرمایه است. در این روش از یک فرمول کاملا مبتدی و البته کارساز استفاده می‌شود. در این تکنیک ابتدا سرمایه قبلی مجموعه محاسبه شده و سپس بر سرمایه جدیدی که در جلسه مجمع سالیانه به دست آمده است تقسیم می‌شود. با تقسیم این دو عدد بر یکدیگر عددی به دست می‌آید که با ضرب کردن آن در تمامی قیمت‌های قبل از جلسه افزایش سرمایه می‌توانید قیمت سهام را به‌صورت تعدیل شده به دست بیاورید. به این ترتیب می‌توان این قیمت به دست آمده را وارد بازار کرد و به این ترتیب فرایند افزایش سرمایه با تعدیل قیمت همراه خواهد شد. در این تکنیک معمولا محل برآوردن افزایش سرمایه هیچ تاثیری روی ارزیابی نهایی برای افزایش سرمایه نخواهد داشت.

 

مطلب پیشنهادی: سرمایه ثابت چیست؟

 

افزایش سرمایه با در نظر گرفتن آورده نقدی

در بخش قبلی بیان کردیم یکی از فرمول‌هایی که برای افزایش سرمایه وجود دارد فرمول قبلی است و در آن آورده‌های نقدی که به شرکت انجام شده‌اند در نظر گرفته نخواهند شد. حال نوع دیگری از تعدیل قیمت در بورس وجود دارد که در آن تمامی آورده‌های نقدی در نظر گرفته می‌شوند و به این ترتیب روی نتیجه و ارزیابی نهایی تاثیرگذار خواهند بود. در این روش تمام نکاتی که درباره افت قیمت در بخش قبلی بیان کردیم در نظر گرفته می‌شود.

با این حال، یک مفهوم دیگر نیز مطرح خواهد شد و آن حق تقدم است. در اینجا حق تقدم به این معنی است که هر سهامداری بر اساس درصد افزایش سرمایه‌ای که داشته است یک حق تقدم نیز دریافت خواهد کرد. این حق تقدم در نهایت روی ارزیابی‌های صورت گرفته در نظر گرفته خواهد شد و روی نتیجه نهایی تاثیر مستقیم می‌گذارد.

 

مطلب پیشنهادی: سهام ممتاز چیست؟

 

بهره نقدی و افزایش سرمایه با محاسبه آورده نقدی و بدون آن

در این روش بهره نقدی که یک شرکت داشته است نیز می‌تواند روی سود و افزایش سرمایه نهایی سهامداران تاثیرگذار باشد. با این حال نباید فراموش کرد که در این روش نیز حق تقدمی وجود خواهد داشت که دقیقا مانند بخش قبلی خواهد بود. پس علاوه بر این‌که بهره نقدی در ارزیابی نهایی تاثیرگذار است یک حق تقدم نیز در نظر گرفته می‌شود. این حق تقدم به این معنا خواهد بود که وقتی سهام جدید شرکت که حاصل از افزایش سرمایه است وارد بازار بورس می‌شود سهامدارانی که در حال حاضر سهمی از این شرکت دارند تقدم بالاتری برای خرید این سهام جدید دارند.

دقت داشته باشید که در حالت دیگری نیز ممکن است بهره نقدی در ارزیابی‌های نهایی برای تعدیل قیمت در بورس تاثیرگذار باشد؛ ولی آورده‌های نقدی که وارد یک شرکت شدند هیچ تاثیری روی این ارزیابی‌ها نداشته باشند. طبیعی است که در این حالت هیچ حق تقدمی نیز وجود نخواهد داشت و تمامی افراد می‌توانند با اولویتی یکسان اقدام به خرید سهام جدید منتشر شده توسط شرکت کنند.

 

مطلب پیشنهادی: دفتر سهام چیست؟

 

تعدیل قیمت در بورس با روش عملکردی

روش بسیار کاربردی دیگری که امروزه برای تعدیل قیمت در بورس وجود دارد روش عملکردی است. در این روش تقسیم سود نقدی سهام و همین‌طور افزایش سرمایه‌ای که روی سهام انجام شده است می‌تواند به طور مستقیم روی ارزیابی نهایی تاثیرگذار باشد. نکته قابل توجهی که در این روش وجود دارد این است که گاهی اوقات در برخی از شرکت‌ها بخشی از افزایش سرمایه صورت گرفته با استفاده از آورده‌های نقدی که سرمایه‌گذاران داشته‌اند صورت گرفته است. در چنین شرایطی معمولا میزان سرمایه‌ای که سرمایه‌گذاران جدید وارد کرده‌اند در ارزیابی قیمت تعدیلی محاسبه خواهد شد که حتما باید به این موضوع دقت داشته باشید.

تعدیل قیمت سهام

فرمول دقیقی که برای تعدیل قیمت در سهام استفاده می‌شود به چه شکل است؟

برای این‌که بخواهیم قیمت تعدیل شده سهام را بشناسیم و آن را محاسبه کنیم اجازه دهید تا پیش از هر کاری با فاکتورهایی که روی این فرمول تاثیرگذار هستند آشنا شویم. از جمله این فاکتورها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • قیمت پایانی سهام قبل از برگزاری جلسه مجمع
  • درآمد نقدی که در مجمع توزیع شده است.
  • افزایش سرمایه‌ای که از محل آورده‌های نقدی و مطالبات صورت گرفته است.
  • افزایش سرمایه‌ای که از محل سود انباشته صورت گفته است.

دقت داشته باشید که این فاکتورها همگی در فرمول نهایی تاثیرگذار خواهند بود. حال نحوه محاسبه این فرمول به شکل زیر خواهد بود:

این فرمول از تقسیم دو عدد به یکدیگر به دست می‌آید و عدد آخری که در این فرمول به دست می‌آید در واقع ارزش و قیمت سهام در زمان بازگشایی بازار بورس خواهد بود:

  • عددی که در صورت قرار می‌گیرد خود از جمع دو عدد به دست می‌آید. در اولین قدم شما باید درامد نقدی توزیع شده در مجموع را از قیمت پایانی سهام کم کنید تا به یک عدد دست پیدا کنید. حال باید عدد مربوط به افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات را در 1000 ضرب کرده و عدد دیگری را به دست بیاورید. در ادامه باید دو عدد به دست آمده را با یکدیگر جمع کنید تا صورت کسر مربوط به فرمول تعدیل قیمت ایجاد شود.
  • برای تعدیل قیمت در بورس در بخش مخرج کسر شما باید سه عدد را با یکدیگر جمع کنید. این سه عدد برابر هستند با عدد یک، عدد افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات و عدد افزایش سرمایه از محل سود انباشته که جمع این سه عدد مخرج را در اختیار شما قرار خواهد داد.

حال اگر بتوانید این دو عدد را بر یکدیگر تقسیم کنید می‌توانید در نهایت به قیمت نهایی و بازگشایی سهم مدنظر خود بعد از مجمع و جلسه افزایش سرمایه دست پیدا کنید.

 

مطلب پیشنهادی: پول حقیقی در بورس چیست؟

 

آشنایی با نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده

حال که به شکلی استاندارد و اصولی با مفهوم تعدیل قیمت در بورس آشنا شده و موفق شدید تا از فرمول این تعدیل قیمت نیز به شکل درست و استانداردی استفاده کنید زمان آن رسیده است که با نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده قیمتی نیز آشنا شده و کاربردهای هریک از این نمودارها را به شکل بهتری بشناسید. زمانی که از نمودار در حالت تعدیل شده استفاده می‌کنید شما می‌توانید خیلی ساده و راحت اختلاف قیمت‌ها و اصطلاحا گپ‌هایی که در نمودار به وجود می‌‌آیند را خیلی دقیق تشخیص دهید.

در واقع وقتی که زمان می‌گذرد شما می‌توانید این شکاف‌های به وجود آمده را خیلی سریع و راحت روی نمودار مشاهده کنید که این مسئله می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. از طرف دیگر در نمودارهای تعدیل نشده شما نمی‌توانید این اختلاف قیمت‌ها را مشاهده کنید. در واقع نوساناتی که باعث کاهش و افت قیمت در اثر افزایش سرمایه شده‌اند در چنین نموداری قابل مشاهده نخواهند بود. پس هر زمان که قصد داشتید از نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده استفاده کنید حتما باید به این ویژگی‌ها دقت داشته باشید.

 

مطلب پیشنهادی: تفاوت نقدینگی و پایه پولی

 

تعدیل قیمت در بازار بورس چه مزایای مهمی را می‌تواند به همراه داشته باشد؟

وقتی که صحبت از تعدیل قیمت در بورس می‌شود باید دقت داشت که این کار می‌تواند مزایای متعددی را به همراه داشته باشد. از جمله مهم‌ترین مزایای این تعدیل قیمت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باعث خواهد شد تا یک سهام عملکرد بهتری داشته باشد و عملکرد رشدی آن تسهیل شود.
  • امکان برآورد سود را برای سرمایه‌گذاران فراهم خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین مزایای تعدیل قیمت این خواهد بود که به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا از روی نمودار مشخص کنند که تا چه حد می‌توانند از یک سهم سودی را به دست بیاورند. این موضوع با مشاهده افزایش سرمایه و تعدیل قیمت‌های صورت گرفته در بازار قابل بررسی و ارزیابی خواهد بود.
  • وقتی که صحبت از ارزش سهام می‌شود در واقع ما درباره ارزش واقعی که یک سهام بدون حبابی که در اطرافش دارد صحبت می‌کنیم. یکی از مهم‌ترین مزایای تعدیل قیمت در بورس این است که به ما اجازه می‌دهد تا بتوانیم به‌سادگی ارزیابی دقیق و واقعی از ارزش واقعی یک سهم داشته باشیم. به این ترتیب می‌توانیم انتخاب کنید که آیا یک سهم ارزش سرمایه‌گذاری خواهد داشت یا خیر؟
  • در نهایت تعدیل قیمت می‌تواند در مقایسه دو یا چند سهام با یکدیگر نیز کاربردهای زیادی داشته باشد و در این زمینه به شما کمک کند. وقتی که شما تعدیل قیمت‌های صورت گرفته در چندین سهام مختلف را شناسید می‌توانید خیلی راحت آنها را با یکدیگر مقایسه کرده و میزان سودآوری آنها را بررسی کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا در نهای بتوانید سهم درستی را برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب کنید.

تعدیل قیمت در بورس

 

آیا با تعدیل قیمت ارزش دارایی سهامداران کاهش پیدا خواهد کرد؟

خیر! زمانی که تعدیل قیمت در بورس اتفاق می‌افتد، همانطور که در بخش‌های قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم، آن سهم با کاهش قیمت مواجه می‌شود. با این حال این بدان معنی نخواهد بود که ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاران روی این سهم کاهش پیدا می‌کند؛ چراکه سهامداران به میزان افت قیمتی که داشته‌اند سهام جدید دریافت خواهند کرد و در واقع تعداد سهم‌های آنها افزایش پیدا می‌کند.

 

مطلب پیشنهادی: بازار ثانویه چیست؟

 

سخن پایانی

تعدیل قیمت در بورس مفهومی است که بعد از برگزاری جلسه مجمع انجام می‌شود. معمولا وقتی که افزایش سرمایه روی یک سهم انجام می‌شود بعد از افزایش سرمایه قیمت با یک اختلاف باز می‌شود و این اختلاف و گپ ایجاد شده می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. در چنین شرایطی بهترین گزینه‌ای که پیش روی شما قرار دارد این است که از تعدیل قیمت استفاده کنید. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید اطلاعات بیشتری را درباره فعالیت در بازارهای مالی و بورس به دست بیاورید پیشنهاد می‌کنیم حتما از سایر بخش‌های سایت ما نیز دیدن کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب سوگند صادقی
من نویسنده محتوا به زبان های فارسی و انگلیسی هستم و به نوشتن، به ویژه درباره موضوعات جدید علاقه دارم.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه