پول حقیقی در بورس چیست؟

01 فروردین 1403 - آخرین بروزرسانی: 05 فروردین 1403
real-money
زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

اگر با بورس آشنایی داشته باشید، حتما می‌دانید یکی از مهم‌ترین مفاهیمی که در بورس مطرح می‌شود، مسئله پول حقیقی و پول حقوقی است که با نام پول هوشمند نیز شناخته می‌شود. امروزه در بازارهای مالی، دو دسته از گروه‌ها فعالیت دارند. دسته اول مردم عادی هستند که به‌صورت شخصی سرمایه‌گذاری می‌کنند. سرمایه‌ای که آنها وارد این بازار می‌کنند، پول حقیقی در بورس نامیده می‌شود. این در حالی است که دسته دیگری از سرمایه وارد شده به این بازار توسط موسسات و کارگزاری‌ها وارد می‌شود که با نام پول حقوقی شناخته می‌شود و به آن پول هوشمند نیز گفته می‌شود. 

در ادامه این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره پول حقیقی صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را درباره آن در اختیار شما قرار دهیم.

 

آشنایی با مفهوم پول حقیقی 

پیش از هر چیز اجازه دهید تا به طور کلی با مفهوم پول حقیقی در بورس آشنا شده و نکاتی را در این زمینه بیان کنیم. پول حقیقی در واقع به پولی گفته می‌شود که در آن افراد حقیقی یعنی افرادی که به‌صورت شخصی در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند با آن سرمایه وارد بازار بورس می‌شوند. در واقع اگر بخواهیم دقیق‌تر این موضوع را بیان کنیم می‌توان این مفهوم را وارد هریک از سهامی بازار بورس کرد. باید دقت داشته باشید که وقتی یک سهم معامله می‌شود، یک طرف فروشنده و طرف دیگر خریدار است. حال اگر یکی از طرفین این معامله سهامداران خرد یا سهامداران شخصی باشند، در این صورت می‌توان گفت که در آن معامله پول حقیقی وجود داشته است. 

حال باید دقت داشته باشید که این پول حقیقی ممکن است به معنای خروج پول حقیقی از بازار یا ورود پول حقیقی به بازار باشد که در ادامه درباره هریک از این دو مفهوم نیز صحبت خواهیم کرد. از طرف دیگر باید توجه داشته باشید که پول حقوقی پولی خواهد بود که سرمایه‌گذاران درشت یا همان سازمان‌ها، بانک‌ها و موسسات مختلف وارد بازار بورس می‌کنند. 

 

مطلب پیشنهادی: نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟

 

انواع معامله در بازار بورس

نوع معاملاتی که در بازار بورس انجام می‌شوند ممکن است به چند شکل مختلف باشند. از جمله این اشکال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • ممکن است یک سهام توسط پول حقیقی خریداری شده و سپس توسط یک پول حقیقی دیگر نیز فروخته شود. در واقع به این معناست که در این معامله هردو طرف پول حقیقی در بورس بوده‌اند و سازمان‌ها دخالتی در این معامله نداشته‌اند. 
  • حالت دیگر زمانی است که هر دو سمت معامله سازمان‌ها و بانک‌ها هستند. این بدان معناست که هم فروشنده سهامی که تحت معامله قرار گرفته است و هم خریداران بانک‌ها و سازمان‌ها هستند. این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که بانک‌ها و سازمان‌ها قصد جابه‌جایی سرمایه یا اهداف دیگری را در ذهن داشته باشند. گاهی اوقات نیز ممکن است این معاملات با عنوان معاملات فیک یا جعلی در بازار شناخته شوند. 
  • حالت سوم معامله زمانی است که خریدار یک سهام پول حقیقی بوده و فروشنده سهام پول حقوقی یا هوشمند است. در چنین شرایطی معمولا سازمان‌ها اقدام به فروش سهام خود کرده و افرادی که خریداری می‌کنند مردم عادی هستند که به‌صورت شخصی در بازار فعالیت می‌کنند. 
  • حالت چهارم معامله در بازار بورس به این شکل است که سهامداران خرد یا همان پول حقیقی موجود در بازار فروشنده سهام هستند. در این حالت خریداران معمولا سازمان‌ها و بانک‌های بزرگ هستند که شروع به خرید آن سهم در بازار می‌کنند. 

هریک از این حالت دارای کاربردهای مخصوص به خود برای تحلیل در بازار بورس هستند. با این حال برای صحبت درباره پول حقیقی در بورس ما با دو مورد آخر سروکار داریم که در ادامه هریک از آنها را به طور مفصل توضیح خواهیم داد. 

پول حقیقی

 

ورود پول حقیقی و خروج پول حقوقی از سهام 

حالت سوم از حالاتی که در بخش قبلی درباره آنها صحبت کردیم، زمانی است که پول حقیقی وارد سهام شده و پول حقوقی یا همان سرمایه سازمان‌ها و بانک‌ها از یک سهم خارج می‌شود. در چنین شرایطی معمولا علامت مناسبی برای ورود به بازار نخواهد بود. در این شرایط بانک‌ها و سازمان‌ها که نفوذ زیادی در اخبار دارند شروع به فروش سهام خود کرده‌اند. این در حالی است که بیشتر پول حقیقی در بورس که در اختیار خرده سرمایه‌گذاران است شروع به فعالیت می‌کنند. معمولا این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک سهم رشد خوبی کرده و اخبار فیکی در بازار وجود دارند که نشان می‌دهند سهم بسیار بیشتر از این مقدار رشد خواهد کرد. 

در این شرایط معمولا افراد حقوقی که در بازار بورس فعالیت دارند طمع کرده و شروع به خرید آن سهم می‌کنند. از طرف دیگر بانک‌ها و سازمان‌ها که از قیمت پایین‌تر سهام را خریده بودند و به سود خوبی دست پیدا کرده‌اند به دنبال خریدار خواهند بود تا بتوانند سهام خود را به آنها بفروشند. البته باید توجه داشته باشید که این حالت ممکن است اهداف و نیت‌های متفاوتی در بازار بورس را نیز داشته باشد که بیشتر وارد مسائل تخصصی سرمایه‌گذاری در بازار بورس می‌شود.

 

مطلب پیشنهادی: فرابورس چیست؟

 

خروج پول حقیقی و ورود پول هوشمند به بازار بورس 

حالت چهارم از حالاتی که در بخش‌های قبلی بیان کردیم حالتی است که در آن یک سمت معامله یعنی فروشندگان افراد حقیقی هستند که از پایین آمدن سهم خود خسته شده‌اند و طرف دیگر نیز سازمان‌ها و بانک‌های بزرگ هستند و به دنبال این خواهند بود که بتوانند سهام مذکور را با مناسب‌ترین قیمت ممکن خریداری کنند. در چنین حالتی ما می‌توانیم بگوییم که خروج پول حقیقی در بورس رخ داده و همزمان ورود پول حقوقی نیز رخ داده است. 

این حالت همانطور که گفتیم معمولا زمانی رخ می‌دهد که قیمت سهم به میزان زیادی پایین آمده و افراد خرده سرمایه‌گذاری که روی سهم سرمایه‌گذاری کرده بودند از پایین آمدن قیمت آن ناامید شده‌اند. در چنین شرایطی معمولا بانک‌ها تلاش می‌کنند تا همزمان هم قیمت را پایین‌تر بیاورند و هم تلاش می‌کنند تا همزمان خریدهای خود را تکمیل کنند. معمولا پس از چنین اتفاقی سهمی که توسط سازمان‌ها خریداری شده به میزان زیادی رشد خواهد کرد. با این حال هنوز هم نباید فراموش کنید که ممکن است حالت‌های دیگری نیز در این شرایط رخ داده و اهداف دیگری پشت بازار باشد که شامل مسائل تخصصی می‌شود. 

 

مطلب پیشنهادی: دفتر سهام چیست؟

 

آیا ورود و خروج پول حقیقی به بورس تحت تاثیر عوامل خاصی است؟ 

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید در بازارهای سرمایه و به خصوص بازار بورس فعالیت کنید باید به این نکته بسیار مهم دقت داشته باشید که ورود و خروج پول حقیقی در بورس وابسته به عواملی خواهد بود که حتما باید اطلاعات دقیقی در این زمینه داشته باشید. آشنایی با این عوامل و فاکتورها می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین زمان ورود به هریک از سهام را بهتر بشناسید و بتوانید سودآوری بیشتری را در این بازار داشته باشید. از جمله عوامل مهمی که روی ورود و خروج پول حقیقی تاثیرگذار هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • بالا و پایین رفتن قیمت دلار اولین و یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که می‌تواند روی ورود و خروج این پول تاثیرگذار باشد. پس در اولین قدم باید به قیمت دلار توجه داشته باشید. 
  • از طرف دیگر مسائل سیاسی روز عامل بسیار مهم دیگری هستند که می‌توانند روی وارد شدن افراد حقیقی به بورس تاثیرگذار باشند. دقت داشته باشید که مسائل سیاسی می‌توانند روی خروج پول حقیقی نیز تاثیرگذار باشند که حتما باید به این موضوع هم توجه کنید. 
  • اگر در بازارهای جهانی نیز فعالیت می‌کنید، باید بدانید که تغییراتی که در بازارهای جهانی رخ می‌دهد عامل مهم دیگری است که روی ورود یا خروج پول حقیقی در بورس تاثیرگذار خواهد بود. پس اگر قصد معامله در این بازار را دارید حتما باید به بازارهای جهانی نیز دقت و توجه کافی را داشته باشید. 
  • تغییراتی که در حجم معاملات سهام مختلف رخ می‌دهند هم می‌توانند تاثیر زیادی روی پول حقیقی داشته باشند. 
  • در نهایت پول هوشمند عامل بسیار مهم دیگری است که می‌تواند باعث ورود یا خروج پول حقیقی به بازار شود. پس برای داشتن معاملات بهتر باید سعی کنید به پول هوشمند نیز دقت و توجه کافی را داشته باشید. 

پول حقیقی

 

آیا می‌توان ورود پول حقیقی به بازار را تشخیص داد؟ 

یکی از سوالات بسیار مهمی که در خصوص پول حقیقی در بورس پرسیده می‌شود این است که آیا می‌توان ورود پول حقیقی به بازار بورس را تشخیص داد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بله امروزه فرمول‌هایی در این بازار مورداستفاده قرار می‌گیرند که تا حد زیادی دقیق هستند و می‌توانند به شما کمک کنند تا ورود پول حقیقی به بازار را بررسی کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که حجم خرید حقیقی را به دست آورده و در ادامه این عدد را در قیمت سهامی که مدنظر دارید ضرب کنید. 

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت کنید این است که برای به دست آوردن حجم خرید حقیقی که در بازار صورت گرفته است شما می‌توانید از سایت‌های معتبری که امروزه این اطلاعات را درباره بورس ایران در اختیار شما قرار می‌گیرند کمک بگیرید. سایت TSETMC یکی از بهترین منابعی است که اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار می‌دهد و شما هم می‌توانید از اطلاعات آن استفاده کنید. 

 

مطلب پیشنهادی: کپی تریدینگ چیست؟

 

آیا از سایت TSETMC می‌توان برای بررسی خروج پول حقیقی نیز استفاده کرد؟ 

در بخش قبلی بیان کردیم که به چه شکل می‌توانید ورود پول حقیقی در بورس را بررسی کرده و اطلاعات مفیدی را در این زمینه به دست بیاورید. حال ممکن است شرایطی برای شما در این بازار پیش بیاید که مجبور شوید اطلاعاتی درباره خروج پول حقیقی را نیز به دست بیاورید. در این شرایط این سوال به وجود می‌آید که آیا می‌توان از سایت TSETMC به منظور بررسی خروج پول حقیقی از بازار بورس نیز استفاده کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بله سایت TSETMC اطلاعات مفیدی را در این زمینه نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. 

برای این‌که بتوانید اطلاعات کاملی را درباره میزان پول حقوقی که از بازار خارج شده است به دست بیاورید تنها کاری که باید انجام دهید این است که وارد آدرس رسمی سایت TSETMC شده و روی بخش سهام خود کلیک کنید. در ادامه شما می‌توانید با وارد شدن به تب حقیقی-حقوقی میزان پول وارد شده یا خارج شده به بازار توسط اشخاص حقیقی را بررسی کنید. 

 

مطلب پیشنهادی: آشنایی با ربات معامله گر

 

افراد حقیقی و حقوقی چه نقشی در بازار بورس ایران دارند؟ 

پس از آن‌که به طور کامل درباره ورود و خروج پول حقیقی در بورس صحبت کرده و اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیار شما قرار دادیم زمان آن رسیده است که کمی بیشتر درباره افراد حقوقی و حقیقی در بازار بورس صحبت کرده و توضیحاتی را درباره نقش آنها در این بازار در اختیار شما قرار دهیم. به طور کلی باید دقت داشته باشید که افراد حقیقی که امروزه در بازار بورس فعالیت دارند معمولا دید کوتاه مدتی به بازار دارند و سرمایه‌ای که آنها وارد بازار بورس می‌کنند نیز معمولا سرمایه اندکی است که به‌تنهایی نمی‌تواند تاثیر چندانی روی بازار داشته باشد. 

این افراد تنها به دنبال دریافت سود بیشتر از بازار هستند و به همین علت نیز سراغ سهام ارزنده‌ای که در چندسال آینده به سودآوری می‌رسد نمی‌روند. گاهی اوقات نیز این افراد، افرادی هستند که سرمایه بسیار خوبی دارند؛ ولی با توجه به این‌که در بازار بورس تازه‌کار هستند نمی‌توانند با تمام سرمایه خود وارد این بازار شوند. تمام این موارد در حالی است که افراد حقوقی افرادی هستند که معمولا از سمت سازمان‌ها و بانک‌ها مشغول به سرمایه‌گذاری در این بازار هستند و سرمایه زیادی را نیز در اختیار دارند. 

پول حقیقی

سخن پایانی 

به طور کلی باید دقت داشته باشید که پول حقیقی در بورس به پولی گفته می‌شود که توسط سرمایه‌گذاران شخصی وارد این بازار می‌شود. حال ممکن است این پول وارد یک سهام شده یا این‌که از آن خارج شود. معمولا اگر پول حقیقی از یک سهم خارج شده و همزمان پول هوشمند وارد آن شود می‌تواند نشانه‌های خوبی برای آن سهام باشد. این در حالی است که اگر پول هوشمند از یک سهم خارج شده و همزمان پول حقیقی وارد آن شود معمولا نشانه خوبی برای صعود آن سهم نخواهد بود. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب سوگند صادقی
من نویسنده محتوا به زبان های فارسی و انگلیسی هستم و به نوشتن، به ویژه درباره موضوعات جدید علاقه دارم.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه