سرمایه ثابت چیست؟ انواع و اهمیت آن

06 فروردین 1403 - آخرین بروزرسانی: 06 فروردین 1403
سرمایه ثابت چیست
زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

آیا تا به حال عبارت سرمایه ثابت را شنیده‌اید؟ سرمایه ثابت به زبان ساده یعنی چه؟ سرمایه ثابت به بخشی از دارایی‌ها مانند زمین، کارخانه، ماشین آلات و … گفته می‌شود که در دوره طولانی برای تولید یک کالا یا خدمت استفاده میشود. سرمایه‌های ثابت معمولا دارای نقدشوندگی کمتری نسبت به باقی سرمایه‌ها هستند. همچنین با گذشت زمان مستهلک می‌شوند. سرمایه ثابت به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  • زمین
  • ساختمان
  • ماشین آلات
  • تجهیزات

تفاوت سرمایه ثابت و متغیر

تفاوت سرمایه ثابت و متغیر در یک مورد است. سرمایه ثابت در دوره طولانی مدت برای تولید کالا استفاده می‌شود و ارتباطی با میزان تولید ندارد، اما سرمایه متغیر در یک بازه زمانی محدود استفاده می‌شود و بسته به میزان تولید کالا متفاوت است. برای درک بیشتر سرمایه متغیر به یک مثال اشاره می‌کنیم. در یک کارخانه تولید آجر، کارخانه و انبار جز سرمایه‌های ثابت کشور محسوب می‌شوند اما مواد خام مورد نیاز مانند خاک استفاده شده جز سرمایه متغیر در نظر گرفته می‌شوند.

 

بیشتر بدانیم: پایه پولی چیست؟

 

سرمایه در گردش چیست؟

سرمایه در گردش در مقابل سرمایه‌های ثابت است. سرمایه در گردش در حسابداری به سرمایه‌هایی گفته میشود که به راحتی در کوتاه مدت به حالت نقد قابل تبدیل هستند؛ مانند پول نقد و سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت. همچنین حساب‌های دریافتنی که قابلیت نقدشوندگی تا پایان سال مالی را داشته باشند نیز جزئی از سرمایه در گردش محسوب می‌شوند. سرمایه در گردش با اسم دارایی جاری نیز شناخته می‌شود.

 

درک و شناخت سرمایه ثابت چه اهمیتی دارد؟

قبل‌تر در این خصوص صحبت کردیم که اقلامی که جز سرمایه ثابت محسوب می‌شوند، به مدت طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ویژگی سرمایه ثابت سبب می‌شود تا به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت در نظر گرفته شود. به طور مثال یک کارخانه تولید خودرو با خرید یک زمین، از آن به عنوان انبار استفاده می‌کند. این زمین قسمتی از دارایی‌های این کارخانه است و به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت می‌توان به آن نگاه کرد.

سرمایه ثابت همچنین می‌تواند به رشد و افزایش سودآوری بنگاه اقتصادی کمک کند، زیرا یک کارخانه می‌تواند با خرید ماشین آلات پیشرفته‌تر سطح تولید یا میزان تولید خود را افزایش دهد و سود بیشتری کسب کند. نکته‌ای که در بررسی سرمایه‌های ثابت نیاز است تا به آن توجه شود، این است که شروع کسب و کارهایی که نیاز به سرمایه ثابت بالایی دارند، دشوارتر است.

سرمایه ثابت

روش‌های تامین مالی سرمایه ثابت

روش‌های مختلفی برای تامین سرمایه ثابت وجود دارد. انتخاب روش تامین مالی سرمایه ثابت، بسته به نوع کسب و کار و شرایط بازار می‌تواند متفاوت باشد. در این قسمت به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم:

  • تامین مالی شخصی
  • تامین مالی از طریق وام
  • تامین مالی از طریق اوراق بدهی
  • تامین مالی از طریق عرضه سهام 

پیشنهاد برای شما: مدیریت منابع چیست؟

 

فرمول سرمایه ثابت

سرمایه ثابت را می‌توان از فرمول زیر محاسبه کرد:

سرمایه ثابت = سرمایه در گردش خالص+ دارایی ثابت خالص+ دارایی های نامشهود خالص

سرمایه در گردش خالص، در حقیقت دارایی‌های جاری منهای بدهی‌های جاری است. دارایی‌های نامشهود نیز به دارایی‌هایی گفته می‌شوند که فیزیکی و قابل لمس نباشند. به طور مثل می‌توان به ارزش برند و حق مالکیت اختراع اشاره کرد.

 

هزینه استهلاک سرمایه ثابت

با گذشت زمان، اقلامی که جز سرمایه ثابت هستند؛ مانند ماشین آلات و تجهیزات دچار فرسودگی می‌شوند و مستهلک می‌گردند. استهلاک سبب می‌شود تا از ارزش سرمایه‌های ثابت کاسته شود. به دلیل استهلاک برخی از سرمایه‌های ثابت، نیاز است تا پس از گذشت زمان جایگزین شوند. به هزینه‌هایی که به صاحبان کسب و کار برای جایگزینی سرمایه‌های ثابت تحمیل می‌شود، هزینه استهلاک سرمایه ثابت گفته می‌شود.

استهلاک

کلام آخر

در پایان در صورتی که نظر یا نکته‌ای وجود دارد که در متن ذکر نشده است خوشحال می‌شویم تا با ما در میان بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب نیما سلیمانی

دیدگاه شما

بدون دیدگاه