تحلیل پستل (PESTEL) چیست؟ به همراه دو مثال واقعی

01 مرداد 1402 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
بررسی کسب و کار
زمان تقریبی مطالعه: 18 دقیقه

وارد شدن به دنیای کسب و کار و بقا در آن، کار چندان ساده ای نیست. شما ممکن است با کمک یک مشاور کسب و کار حرفه ای و کاربلد، اهداف خود را در قالب یک برنامه ریزی هدفمند به خوبی پیش ببرید، اما آیا آماده ی بحران های مختلف و طبیعی در کسب و کار خود هستید؟ یکی از روش هایی که باعث ایجاد آمادگی شما در پستی ها و بلندی های مسیر تجارت می شود، تحلیل پستل است که در آن کارشناسان تحلیل داده به سنجش کامل کسب و کار و پیش بینی پیشامدهای آینده می پردازند. 

تجزیه و تحلیل PESTEL یک چارچوب استراتژیک است که معمولاً برای ارزیابی محیط تجاری که یک شرکت استفاده می شود. این چارچوب در ابتدا به عنوان تجزیه و تحلیل PEST نامیده می شد که مخفف عبارات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری بود و بعدها موارد قانونی و زیست محیطی به آن اضافه شده و به تحلیل PESTEL تغییر پیدا کرد.

 

پستل (PESTEL) به چه معناست؟

P – Political (سیاسی)

E – Economic (اقتصادی)

S – Social (اجتماعی)

T – Technological (فناوری)

E – Environmental (زیست محیطی) 

L – Legal (قانونی)

موارد تحلیل پستل

موارد بالا دسته هایی هستند که مسائل خارجی پیش روی کسب و کار یا پروژه ها در آنها طبقه بندی می شوند. تقریبا تمامی عوامل خارجی که بر کسب و کارها تاثیر می گذارند، حداقل در یکی از این دسته‌ها قرار می‌گیرند. در بیشتر موقعیت‌ها، بسیاری از این عوامل به هم مرتبط هستند، بنابراین یک عامل خاص می‌تواند همزمان مربوط به عامل سیاسی، فناوری یا زیست محیطی باشد؛ همانگونه که قوانینی که سیاستمداران وضع می کنند، چه قوانین اقتصادی باشد، چه قانونی یا حتی زیست محیطی، همه این ها به یکدیگر مرتبط هستند. تنها نکته ی مهم در روند تحلیل پستل این است که همه ی عوامل تاثیرگذار بر کسب و کار خود را طبقه بندی کنید و درک کنید که چگونه بر تجارت شما تاثیر می گذارد.

 

مطلب پیشنهادی: کاربردهای داده کاوی

 

تحلیل پستل چه کاربردهایی دارد؟

این چارچوب تحلیلی توسط تیم های مدیریتی، مدیریت پروژه و هیئت مدیره استفاده می شود که در فرآیندهای برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی مدیریت ریسک استفاده می شود. تجزیه و تحلیل PESTEL همچنین یک ابزار بسیار محبوب در میان مشاوران مدیریت برای کمک به مشتریان خود است که به توسعه محصول و ابتکارات بازار نوآورانه به کار می رود. تحلیل پستل همچنین در جامعه تحلیلگران و مدیران مالی به کار می آید که در این زمینه، عوامل ذکر شده در PESTEL ممکن است بر فرضیات مدل و تصمیمات مالی تأثیر بگذارند. در صورتی که یک مدیر مالی متخصص مسئولیت تحلیل داده های مالی کسب و کار شما را به عهده ندارد، به راحتی می توانید با استخدام مدیر مالی دورکار، مدیریت مالی خود را برون سپاری کنید.

  • بررسی عوامل مختلف خارجی و داخلی تاثیرگذار بر عملکرد یک کسب و کار، عملکرد یک پروژه، یا ارزش یک برند
  • چارچوب مدیریتی جامع برای بررسی تمامی عوامل تاثیرگذار
  • عوامل تاثیرگذار بر یک کسب و کار که در دسته بندی های مختلف PESTEL قرار می گیرند، نمی توانند توسط کسب و کار کنترل شوند. اما می توانند با تحلیل پستل و تعریف کردن راه حل مقابله، کنترل شوند.
  • به خوبی با تجزیه و تحلیل SWOT تطبیق پیدا می کند و با بخش فرصت ها و تهدیدهای تحلیل SWOT همخوانی پیدا می کند.

تجزیه و تحلیل PESTEL یک چارچوب مدیریتی مهم است که برای تجزیه و تحلیل عوامل خارجی مؤثر بر پروژه ها، برندها یا مشاغل مختلف به طور کلی استفاده می شود. درک این نکته مهم است که عوامل داخلی و خارجی مختلف می توانند بر عملکرد یک پروژه فعلی یا کل تجارت شما تاثیر بگذارند. بسیاری از این عوامل داخلی و خارجی دائماً تغییر می کنند و مهم است که درک این عوامل و درک این که چگونه آنها بر تجارت شما تاثیر می گذارند، دشوار باشد. تحلیل SWOT یکی دیگر از ابزارهای مدیریتی است که برای درک نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای مربوط به یک پروژه یا یک کسب و کار استفاده می شود. و از نظر تجزیه و تحلیل، PESTEL به خوبی با تجزیه و تحلیل SWOT ارتباط دارد. تحلیل فرصت ها و تهدیدات در تحلیل SWOT به خوبی با تجزیه و تحلیل PESTEL مرتبط است، زیرا عوامل خارجی در بررسی فرصت ها و تهدیدها در تحلیل SWOT وجود دارند که خارج از کنترل کسب و کار هستند. عواملی که ما تحت تجزیه و تحلیل PESTEL مطالعه می کنیم برای تجارت خارج از کنترل و به عبارتی عوامل خارجی هستند.

آنالیز بیزینس

چه عواملی را در تحلیل پستل بررسی می کنیم؟

عوامل سیاسی

  • سیاست ها / مقررات مالیاتی دولت: اگر در یک کشور افزایش مالیات وجود داشته باشد، به وضوح بر تجارت تاثیر می گذارد.
  • سیاست‌های تنظیم کسب‌وکار: برخی سیاست‌ها بر کسب‌وکارها تاثیر مستقیم دارند.به عنوان مثال، اگر در بازاری که شما در آن فعالیت می کنید نوعی انحصار وجود داشته باشد و دولت مزایایی را برای سازمان های جدیدتر فراهم کند و مزایای ارائه شده به سازمان های معمولی مانند شما را کاهش دهد، می تواند بر شرایط شما تاثیر بگذارد.
  • قوانین دولتی در مورد رقابت در بازار

عوامل اقتصادی

  • ارزش ارز / نرخ مبادله: به عنوان مثال، اگر نرخ ارز کاهش یافته یا اساساً ارزش پول کشور شما در بازارهای مالی جهانی کاهش یافته است، این می تواند یک عامل اقتصادی موثر بر سازمان شما باشد. اگر واردات یا صادرات دارید یا کالاهای خود را هنوز از خارج از کشور وارد می کنید، ارزش ارز و نرخ مبادله عامل بسیار مهمی است.
  • تولید ناخالص داخلی ملی: تولید ناخالص داخلی ملی بر همه چیزهایی که مربوط به مشاغل و حتی زندگی روزمره است تاثیر می گذارد.
  • قدرت خرید عمومی: ممکن است کاهش یا افزایش قدرت خرید عمومی وجود داشته باشد که قطعاً در سود و زیان کسب و کارها تاثیر خواهد داشت.

عوامل اجتماعی

  • تغییر در سلایق: تغییر اساسی در سبک ها یا جمعیت بسیار تاثیرگذار است. چیزی که در حال حاضر بسیار همه پسند و باب سلیقه است را می توان در کوتاه ترین زمان ممکن حذف کرد زیرا سلیقه مصرف کنندگان همیشه تغییر می کند و می تواند روی پروژه یا سازمان شما به طور کلی تاثیر بگذارد.
  • جمعیت شناسی: به عنوان مثال، اگر در بازار هدف شما یا در موقعیت جغرافیایی شغلی شما یک گروه قومی خاص وجود داشته باشند و آن گروه قومی به طور ناگهانی به نقطه دیگری از جهان نقل مکان کرده یا جمعیت به روش های دیگر تغییر کرده است، این تغییرات اجتماعی است که می تواند کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار دهد.
  • گروه‌های اجتماعی و گروه‌های فشار: ممکن است گروه‌های فشار و گروه‌های اجتماعی مختلفی وجود داشته باشند که می‌توانند بر علیه یا به نفع سازمان شما تاثیر بگذارند و نظر خود را اعلام کنند و باعث تغییر و تبدیل شدن به یک عامل تأثیرگذار در آن راه شوند.

عوامل فناوری

  • پیشرفت سریع فناوری / نوآوری: اگر همه به راه‌های مختلف حرکت کرده و روش‌های مختلف فناوری را برای انجام برخی کارها انتخاب کرده‌اند و شما این کار را نکرده‌اید، واضح است که شما عقب خواهید ماند.
  • بهبود در فناوری های تولید: بهبود در فناوری های تولید در واقع چیزی است که معمولاً توسط شرکت های تولیدی و کالاهای مصرفی تجربه می شود. 
  • فناوری های ذخیره سازی / حفاظت از داده ها: فناوری ذخیره سازی و حفاظت از داده ها با کمک استخدام کارشناس تحلیل داده، چیزی است که بیشتر مشاغل را تحت تاثیر قرار می دهد.

عوامل قانونی

  • قوانین مربوط به دستمزد / استخدام
  • تغییرات مالیات بر اشتغال
  • مقررات شیوه های کاری

عوامل قانونی با عوامل سیاسی پیوند دارند و بین همه این عوامل ارتباط آشکاری وجود دارد.

عوامل زیست محیطی یا اخلاقی

  • تاثیر کربن (میزان دی‌اکسید کربن تولیدی): مسائل زیست محیطی اغلب به مسئولیت های اجتماعی شرکت ها مربوط می شود. مسائل زیست محیطی مانند گرمایش جهانی و پایداری موضوعات بسیار داغ در دنیای مدرن هستند.
  • مقررات حفاظت از محیط زیست: محیط زیست نیاز به محافظت دارد، بنابراین تاثیر کربن شما به عوامل بسیار مهمی تبدیل می شود.هر تغییری که در محیط زیست ایجاد شود، مستقیماً بر شما و محل زندگی شما (کره ی زمین) تاثیر می گذارد. بنابراین درک آنها یا مطالعه آنها مهم است. به طور کلی، مهم است که بدانید ردپایی که در محیط زیست به جا می گذارید، چگونه بر پروژه یا تجارت شما تاثیر می گذارند.
  • سیاست های مسئولیت اجتماعی (CSR)

 

مطلب پیشنهادی: راهکارهای کاهش هزینه‌های کسب و کار در استارتاپ

 

تحلیل پستل

 

PESTEL چگونه در تجزیه و تحلیل مالی استفاده می شود؟

در مجموع، شش عامل PESTEL می توانند تاثیر عمیقی بر ریسک ها و فرصت های شرکت ها داشته باشند. ضروری است که تحلیلگران این موارد را بشناسند و سعی کنند آنها را در مدل های مالی و ابزارهای ارزیابی ریسک تعیین کنند.

برخی از نمونه ها عبارتند از:

  • تحلیلگران مالی ممکن است ارزیابی های مدل مانند نرخ رشد درآمد و حاشیه ناخالص را بر اساس پیش بینی های تورم تنظیم کنند.
  • کسب‌ و کاری که در مدیریت تاثیر کربن خود ضعیف عمل کنند ممکن است مشمول جریمه‌های آتی یا مالیات بر کربن شود. بنابراین تحلیلگران ممکن است بخواهند ذخیره نقدی را بر این اساس پیش‌بینی کنند.
  • یک محیط در حال تغییر اقتصاد کلان ممکن است به تحلیلگران در آژانس های رتبه بندی اعتباری نیاز داشته باشد که در هنگام محاسبه نسبت پوشش تسویه بدهی شرکت (DSCR)، نرخ بهره بالاتری را به عنوان سپر دفاعی برای تجزیه و تحلیل حساسیت ایجاد کنند.
  • انتظار می‌رود سطوح عظیم اتوماسیون در یک صنعت خاص هزینه‌های نیروی کار را تا X% کاهش دهد؛ که به طور اساسی برآورد جریان نقدی آزاد را در یک مدل مالی تغییر می‌دهد.

مالی

 

تحلیل PESTEL و SWOT

تجزیه و تحلیل های SWOT و PESTEL از این نظر مشابه هستند که هر دو بر عوامل محیطی متمرکز هستند که ممکن است بر یک شرکت تأثیر بگذارند. هر دو نوع تحلیل از همفکری گروهی برای شناسایی عوامل محیطی استفاده می کنند. با این حال، چندین تفاوت مهم بین این دو چارچوب های تجزیه و تحلیل وجود دارد که قبل از استفاده  از هر یک باید لحاظ شود.

همانطور که می دانید، طرح توجیهی (بیزینس پلن) یکی از ضروریات هر کسب و کار است. تحلیل PESTEL و SWOT هر دو به اجزای یک طرح توجیهی خوب و از ابزارهای پرکاربرد تبدیل شده اند و در ارزیابی عوامل محیطی کلیدی هستند. در راستای نوشتن طرح توجیهی یا استخدام نویسنده طرح توجیهی، انجام تحلیل PESTEL و SWOT از الزامات است. به منظور درک اینکه چگونه تحلیل PESTEL و SWOT مشابه هستند، درک کامل هر چارچوب به صورت جداگانه مهم است.

ویژگی های تحلیل SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT یک چارچوب ساده برای ارزیابی محیط های داخلی و خارجی موثر بر یک شرکت است. این عوامل محیطی را می توان به چهار دسته تقسیم کرد که تحلیل SWOT نام خود را از آنها گرفته است. این دسته بندی ها عبارتند از: نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها. نقاط قوت و ضعف نمایانگر محیط داخلی هستند، در حالی که فرصت ها و تهدیدها نمایانگر محیط بیرونی هستند.

ویژگی های تحلیل PESTEL

PESTEL نوعی تحلیل است که در مدیریت استراتژیک مورد استفاده قرار می گیرد که عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری، قانونی، و زیست محیطی را در نظر می گیرد. تجزیه و تحلیل PESTEL ابزار مفیدی برای درک تقاضا/نزول بازار، موقعیت فعلی کسب‌وکار و فرصت‌ها/موانع بالقوه است. در واقع این تحلیل روشی برای مدیریت بحران و مدیریت ریسک است. عواملی که PESTEL تحلیل می کند اصولا عوامل بیرونی هستند که باید در سطح شرکتی، ملی و جهانی بررسی شوند.

شباهت ها و تفاوت های PESTEL و SWOT

هر دو چارچوب تحلیلی بر محیطی که یک شرکت در آن فعالیت می کند تمرکز می کنند، اما این کار را به شیوه ای متفاوت انجام می دهند. SWOT عوامل محیطی که مستقیماً بر یک شرکت تاثیر می گذارد را شناسایی می کنند. بدیهی است که عوامل محیطی داخلی تاثیر مستقیم دارند، اما عوامل خارجی نیز در تجزیه و تحلیل SWOT مانند افزایش مالیات و تعرفه یا یک رقیب جدید تأثیر دارند.

در مقابل، تجزیه و تحلیل PESTEL به تمام محیط های خارجی که ممکن است بر شرکت تأثیر بگذارد، نگاه می کند. این عوامل ممکن است شامل تغییرات در دولت، افکار عمومی، روند مد و فشن، آب و هوا، فناوری نوپا، و.. باشد. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل PESTEL به عوامل محیط خارجی در سطح شرکت، ملی و جهانی نگاه می کند، نه اینکه فقط به سطح شرکت نگاه کند؛ همانطور که SWOT انجام می دهد. با این توصیفات، بهترین روش ترکیب کردن تحلیل SWOT و PESTEL برآورد می شود. 

 

مطلب پیشنهادی: شاخص کلیدی عملکرد (KPI) چیست؟

 

در ادامه به تحلیل پستل دو برند معروف نایک و اپل می‌پردازیم:

تحلیل پستل برند Nike

کتانی

 

ابتدا نیم نگاهی به این شرکت و دستاوردهای آن خواهیم داشت. ارزش جهانیِ برند Nike در سال 2019، 32.4 میلیارد دلار آمریکا تخمین زده شد. درآمد جهانی این برند 4.03 میلیارد دلار است. همچنین به صورت رسمی با عنوان Blue Ribbon Sports شناخته می شود و توسط Phil Knight و Bill Bowerman در 25 ام ژوان 1964 تاسیس شد. برند Nike در حقیقت بزرگترین تامین کننده ی کفش ها و ابزارهای ورزشی است. حالا به تحلیل پستل این برند به صورت جزئی می پردازیم. 

عوامل سیاسی

فرآیندهای تجاری به شدت به نوع دولت در یک کشور بستگی دارد. یک دولت روشنفکر و یک محیط سیاسی باثبات، فرصت‌های امیدوارکننده‌ای را برای تجارت و رشد برای برندهایی مانند نایک فراهم می‌کند.

عوامل سیاسی که به طور مثبت بر برخی از استراتژی های بازاریابی نایک تأثیر گذاشت:

  • نرخ بهره پایین در کشور اصلی خود (آمریکا)
  • موافقت نامه های مالیاتی بین المللی مطلوب
  • دریافت حمایت های دولتی برای زیرساخت ها

با این حال، تا آنجا که به رشد نایک مربوط می شود، تنگناهای زیادی وجود داشت. تحریم های آمریکا علیه ایران مانعی برای نایکی بود که نتواند تجهیزات خود را در آنجا بفروشد. کمپین نایک (Just Do It)، به دلیل تبلیغاتی که توسط خالد کوپرنیک نمایش داده می شد، که مسائل گذشته اش در مورد بی عدالتی و نژادپرستی، بسیاری از اعتراض ها را برانگیخت و چندان خوب پیش نرفت. در گزارشی توسط open Secrets آمده است که هزینه‌های نایک برای تلاش برای تجدید نظر سیاسی تنها در سال 2016، 750,000 دلار بوده است و از آن زمان تاکنون این مبلغ افزایش یافته است. کاهش ناملایمات سیاسی هزینه بسیار زیادی دارد.

اگر به طور کلی در نظر گرفته شود، نایک از فرصت هایی برای بهبود حضور خود در بازار و گسترش جهانی در حوزه کفش، پوشاک و تجهیزات ورزشی برخوردار است.

سایر عوامل تعیین کننده سیاسی که نایک را تحت تاثیر قرار دادند عبارتند از:

  • چارچوب قانونی برای اجرای قرارداد
  • قوانین ضد انحصاری برای پوشاک و کفش
  • نرخ‌ها و مقررات مالیاتی متفاوت نایک همیشه مشمول چنین تغییراتی است
  • مقررات ایمنی صنعتی
  • حفاظت از مالکیت معنوی و مسائل قضایی و…

عوامل اقتصادی

عوامل اقتصادی عملکرد تجاری نایک تحت تأثیر وضعیت اقتصادی است که در آن کفش‌ها و تجهیزات ورزشی خود را عمدتاً در بازار ایالات متحده می‌فروشد. از آنجایی که جلسات سال‌های اخیر اوج گرفته است که اکثر برندها را آزار می‌دهد، نایک توانسته رشد و درآمد خود را از سال 2005 تا 2018 با نوسانات جزئی مدیریت کند.

برخی از عوامل اقتصادی که در جهت مثبت کمک کردند عبارتند از:

  • رشد سریع بازارهای در حال توسعه
  • کشورهای توسعه یافته نسبتا با ثبات اقتصادی
  • هزینه کم نیروی کار در کشورهای خاور دور که درآمد نایک را در حال رشد نگه داشته است
  • سیاست برون سپاری به کشورهای آسیایی که نایک از دهه 1990 اتخاذ کرد

بازار کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده نسبتاً باثبات است و در نتیجه این فرصت را برای شرکت نایک فراهم می کند تا به رشد پایدار خود در این کشورها ادامه دهد. همچنین نایک شانس خوبی برای نفوذ به بریتانیا، استرالیا و سایر بازارهای امیدوار کننده دارد.

عوامل اجتماعی

برخی از عوامل اجتماعی تاثیرگذار بر جذابیت نایک عبارتند از:

  • بهبود آگاهی جمعی در مورد تناسب اندام و ورزش
  • رشد ثروت فردی در کشورهای در حال توسعه
  • افزایش تاکید بر ایمنی محصول و کیفیت بهتر در کشورهای در حال توسعه

نایک این امکان را دارد که با افزایش ثروت فردی به مشتریان پاسخ دهد. این سازمان می‌تواند محصولات ایمن‌تری تولید کند و کمپین‌های بازاریابی را آغاز کند که ایمنی تجهیزات و پوشاک کفش‌های ورزشی آن را برجسته می‌کند. نایک نتوانسته است به شرایط کاری کارگران رسیدگی کند. نرخ پایین دستمزد در شرایط زیرساختی کارخانه‌ها در این کشورها که ممکن است منجر به واکنش‌های منفی شود یا به تصویر برند و فروش آن آسیب وارد کند.

عوامل فناوری

کسب‌وکار نایک مطابق با فناوری‌های موجود برای فرآیندهای تجاری و پوشاک و تجهیزات کفش ورزشی تغییر می‌کند. نایک از یکی از پیشرفته ترین زیرساخت های فناوری اطلاعات برای عملیات و تحویل خود استفاده می کند. این مدل در حقیقت به گونه ای است که در آن تراکنش و زنجیره تامین با استفاده از پروتکل دسترسی آسان به اشیاء یا سُوپ (SOAP) و سیستم پردازشگر موازی انبوه (MPPS) به هم مرتبط می شوند، که هر دو را می توان به عنوان سیستم های ارتقا یافته در نظر گرفت. نایک به طور موثری از فناوری آنلاین برای اطمینان از پرداخت بدون تماس از طریق تلفن های همراه استفاده کرده است. بخش‌های عمده عملیات با گذشت زمان خودکار شده‌اند و در نتیجه هزینه‌های نیروی کار کاهش می‌یابد.

این شرکت به طور موثر فناوری های تلفن همراه و محصولات خود را برای دسترسی به مشتریان به صورت یکپارچه فراهم کرده است. همچنین با توجه به معیارهای دیجیتالی مختلف همراه با موقعیت‌یابی صحیح از طریق رسانه‌های اجتماعی، روی دیگر پلتفرم‌های دیجیتالی نیز اثر قابل‌توجهی گذاشته است.

عوامل زیست محیطی

نایک ISO 1400 را به عنوان چشم انداز کلی توسعه محصول خود عنوان کرده بود. ISO 1400 در واقع مجموعه ای از استانداردهای مدیریت زیست محیطی که توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) تهیه و منتشر شده است. نظارت بر جنبه های زیست محیطی نایک تصاویر زیست محیطی نایک را تقویت می کند و تاثیر کربن و مدیریت ضایعات را کنترل می کند. نایک در محصولات خود از پنبه ارگانیک استفاده می کند که دوستدار محیط زیست است. بازیافت و حل کردن کفش‌های نایک راحت‌تر است و استفاده از کفش‌های نایک حدود 85 کمتر از کفش‌های برند Tiger و Adidas است.

عوامل قانونی

نایک قبلاً بارها با دعوای قانونی بر سر تبعیض جنسیتی و شرایط کاری خصمانه به موانع برخورد کرده است. 

همچنین نایک بارها به دلیل طفره رفتن از مالیات متهم شده است و بررسی‌های متعددی نیز در مورد شیوه‌های بازاریابی مشکوک و غیرقابل اعتماد آن به‌خصوص در جایی که تخفیف‌ برگزار می کند، صورت گرفته است.

 

مطلب پیشنهادی: بازاریابی چریکی چیست؟

 

تحلیل پستل Apple

موبایل اپل

 

عوامل سیاسی

  • پرونده های خودکشی علیه بزرگترین تامین کننده تایوانی اپل: در می 2010 پرونده های خودکشی علیه Foxonn تشکیل شد که آن را مسئول فشار آوردن کارمندان به کار برای ساعات طولانی می دانست. دو نفر از کارگران خودکشی کردند. در یک حادثه دیگر شانزده نفر دیگر در انفجاری در یکی از تاسیسات تامین کننده اپل مجروح شدند.
  • احتمال حمله تروریستی: علیرغم این واقعیت که بریتانیا دارای یک دولت با ثبات است، همیشه خطر حملات تروریستی وجود دارد.
  • ممنوعیت حضور Tim Cook در روسیه: یک قانونگذار در روسیه که به دلیل رویکرد خشن خود نسبت به تبلیغات همجنسگرایان مشهور است، پیشنهاد کرد Tim Cook، مدیر عامل اپل، از بازدید از روسیه به دلیل اعلام عمومی به همجنسگرایی خود منع شود.

عوامل اقتصادی

سه مانع اصلی که اپل با آنها روبرو شده است:

  • رکود جهانی: در زمان رکود جهانی 2013، اپل شاهد رشد اقتصادی کندی در سال های 2013 و 2014 بود.
  • افزایش نرخ تورم در ایالات متحده آمریکا: در زمان افزایش نرخ تورم در ایالات متحده، شرکت تحت تأثیر شرایط قرار گرفت زیرا مقدار زیادی پول نقد ذخیره کرده بود.
  • افزایش ارزش ایالات متحده دلار: تفاوت بین دلار آمریکا و سایر ارزها مانند یورو و یوان باعث می‌شود که اپل برای تجارت در بازارهای کلیدی مانند اروپا و چین گران‌تر شود.

عوامل اجتماعی

  • اختصاص اپل به طبقه مرفه جامعه: تا آنجا که به عوامل اجتماعی مربوط می شود، محصولات اپل لوازم جانبی سبک زندگی افرادی با تمکن مالی بالا هستند. اپل برندی است که مردم در سراسر جهان می خواهند آن را داشته باشند. اپل می تواند در دهه های آینده شاهد رشد و هزینه های مصرف کننده در کشورهای جهان سوم مانند آفریقا باشد که در آن مردم از محصولات اپل آگاهی ندارند.
  • افزایش استفاده از دستگاه های تلفن همراه و رسانه های اجتماعی: تمام جهان در حال استفاده از تلفن همراه است. روند افزایش محبوبیت دسترسی به تلفن همراه فرصتی برای اپل است تا به ارائه دستگاه های تلفن همراه با استفاده آسان ادامه دهد.

عوامل فناوری

  • افزایش سهام اپل پس از معامله آیفون با China Mobile: بر اساس این منبع خبری، اپل در سال 2013 قراردادی را برای عرضه آیفون خود به China Mobile، بزرگترین اپراتور جهان با بیش از 760 میلیون مشترک امضا کرد.
  • ارزیابی ذهن مصرف کنندگان: در سال 2015 طبق گزارش ها، اپل 8.07 میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه هزینه کرد که حدود سه درصد از فروش خالص شرکت را تشکیل می داد فقط برای ارزیابی ذهنیت مشتری با توجه به چرخه عمر کوتاه محصول ارزیابی کند.
  • بازار محدود برای محصول جدید: تعداد محصولات مصرفی که اپل می تواند عرضه کند محدود است. علاوه بر این، برخی از این محصولات مصرفی مانند Apple TV پایگاه مشتری بسیار محدودی دارند.

عوامل زیست محیطی

  • دور انداختن وسایل الکترونیکی مستعمل یا غیر کارکرده: اپل در حال مقابله با مشکل بزرگ دور انداختن زباله های الکترونیکی است که استفاده می شود یا دیگر کار نمیکنند.
  • نگرانی آلودگی در چین: تاسیسات تولیدی در چین به دلیل بهبود آلودگی و اثرات جانبی زیست محیطی که به معنای هزینه بیشتر برای شرکت اپل است، نگرانی فزاینده ای برای این شرکت ایجاد کرده است.
  • گرمایش جهانی: به دلیل افزایش نرخ گرمایش جهانی، اپل ممکن است با مشکل حمل و نقل بین اقیانوسی که بخش اصلی تامین زنجیره اپل است، مواجه شود.

عوامل قانونی

  • ارائه خدمات مالی توسط Apple pay: اپل خدمات مالی را از طریق Apple pay معرفی کرده است. شرکت ممکن است با افزایش سطح دعوی قضایی برای ارائه خدمات مالی مواجه شود.
  • نقض قوانین IP: نرم افزار تولید شده توسط اپل بخش بزرگی از درآمد آن را مصرف می کند که این شرکت را در برابر دزدی دریایی و دعوی قضایی آسیب پذیر می کند.
  • ورود به صنعت خودرو: شکایتی علیه این شرکت مطرح شده است که می گوید اپل کمپین استخدام بهترین ذهن ها برای باتری سازی را آغاز کرده است. علیرغم اینکه شرکتی که از صفر شروع به کار کرده است به بیش از 10 سال زمان نیاز دارد تا محصولات خود را عرضه کند، اپل قصد دارد آن را در اسرع وقت در سال 2020 عرضه کند.

 

مطلب پیشنهادی: قانون عرضه و تقاضا چیست؟

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟ دیدگاه‌تان را برایمان بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب سوگند صادقی
من نویسنده محتوا به زبان های فارسی و انگلیسی هستم و به نوشتن، به ویژه درباره موضوعات جدید علاقه دارم.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه