اصل پارتو یا قانون 20/80 چیست؟

26 تیر 1402 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
اصل پارتو
زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

 آیا تا به حال علاقه مند بوده اید که بازدهی خود را بالاتر ببرید یا زمان خود را بهتر مدیریت کنید؟ بنابراین علاوه بر استفاده از راهنمای مدیریت زمان، به احتمال زیاد قبلاً با اصل پارتو برخورد کرده اید که به عنوان قانون 80/20 نیز شناخته می شود. اصل پارتو می گوید که در هر شرایطی، 20 درصد ورودی ها یا فعالیت ها مسئول 80 درصد خروجی ها یا نتایج هستند. پارتو در حقیقت از نام یک اقتصاددان ایتالیایی برداشته شده است. چیزی که او متوجه شد این بود که 20 درصد از گیاه های نخودفرنگی 80 درصد نخودهای سالم را تولید می کنند. این مشاهدات او را به این نتیجه رساند که 80 درصد از زمین های ایتالیا تنها در اختیار 20 درصد از جمعیت است. و ما حتی می توانیم این مفهوم را در همه جا در زندگی روزمره خود ببینیم. برای مثال: 80 درصد مواقع 20 درصد لباس هایتان را می پوشید. در یک کتاب، 20 درصد از صفحات آن شامل 80 درصد از مهم ترین مطالب می شود.

به عنوان مثال، 20 درصد از مشتریان یک شرکت 80 درصد از درآمد شرکت را تولید می کنند. یا وقتی صحبت از یوتیوب می شود، 20 درصد از ویدیوهای یک یوتیوبر، 80 درصد بازدیدها و دنبال کنندگان من را ایجاد می کنند.

اصل پارتو بارها و بارها، تقریباً در هر زمینه ای ظاهر می شود. اما عکس آن نیز صادق است. این بدان معناست که 80٪ دیگر فقط 20٪ از نتایج را ایجاد می کند. با این حال باید توجه داشته باشید که این یک قانون جهانی نیست و در بسیاری از موقعیت ها می تواند متفاوت باشد. قرار نیست همیشه 80/20 باشد، می تواند 70/30، 90/10 باشد، اساساً هر چیزی. نکته این است که اکثریت نتایج ناشی از اقلیت دلایل و اقلیت نتایج از اکثر علل ناشی می شود.

اکنون که ثابت کردیم این اصل حقیقت دارد، بیایید نگاهی به نحوه استفاده از آن در زندگی روزمره خود بیندازیم.

 

مطلب پیشنهادی: راهکارهای مبارزه با تنبلی

 

چگونه می توانیم از اصل پارتو در زندگی روزمره خود استفاده کنیم؟

زمان با ارزش ترین منبع ماست. همه ما در طول روز به یک اندازه زمان داریم. اما بیشتر ما از آن زمان به نحو احسن استفاده نمی کنیم. بین پرمشغله بودن و بازدهی بالا داشتن تفاوت وجود دارد. اکثر مردم فکر می کنند که کار کردن در ساعات بیشتر نتایج بیشتری را برای آنها به همراه خواهد داشت. با این حال، مهم میزان زمانی نیست که صرف می کنید، مهم این است که چقدر آن زمان را مفید سپری می کنید. اگر هنوز از اصل پارتو در زندگی خود استفاده نکرده اید، به احتمال زیاد فقط خود را مشغول نگه می دارید. با این حال، هنگامی که این اصل به درستی استفاده شود، شما را قادر می سازد تا مثل یک متخصص مدیریت پروژه با انجام کارهای کمتر، بازدهی بیشتری داشته باشید.

قانون 20/80

اگر به مثال قبلی خود برگردیم، گفتیم که 20 درصد یک کتاب 80 درصد اطلاعات را به ما می دهد. این بدان معناست که 80 درصد یک کتاب تنها 20 درصد از ارزش آن را به ما می دهد. فرض کنید 10 ساعت طول می کشد تا 100 درصد آن کتاب را بخوانید. با استفاده از اصل پارتو می دانید که 80 درصد از مهمترین اطلاعات را می توان تنها در 2 ساعت پیدا کرد. بله، اگر می‌خواهید می‌توانید عمیق‌تر بروید و عمیق‌تر یاد بگیرید، اما توجه داشته باشید که به احتمال زیاد باید 8 ساعت وقت بگذارید تا آن 20 درصد اطلاعات اضافی را به دست آورید. این شما هستید که تصمیم می گیرید آیا ارزشش را دارد یا خیر.

 

نمونه های قانون پارتو در زندگی

اگر هنوز در مدرسه هستید، می توانید از قانون پارتو یا 80/20 نیز استفاده کنید. امتحانات هرگز شامل 100% مطالب نمی شوند. در غیر این صورت برای هر درس یک امتحان 50 صفحه ای وجود خواهد داشت. با تشخیص اینکه کدام 20 درصد از مطالبی که در کلاس درس می خواندید اهمیت بیشتری دارند، می توانید نمره خوبی کسب کنید. مطالعه یک مبحث درست به مدت دو ساعت، نمره بسیار بهتری به شما می‌دهد، تا اینکه یک هفته تمام همه ی مباحث را به اشتباه مطالعه کنید. باز هم شما می توانید هر صفحه از کتاب درسی را دوباره بخوانید و آن 100٪ را بدست آورید. اما اگر دانشجوی برتر بودن اولویت شما نیست، ممکن است ارزش وقت شما را نداشته باشد. از طرفی، در برخی شرایط ممکن است حتی با اجرای اصل پارتو به بازدهی ای که توقع آن را دارید نرسید. در این صورت، عوامل زیادی هستند که جلوی بازدهی شما را می گیرند و ADHD یا بیش فعالی ممکن است یکی از این عوامل باشد که راه حل های مختص خود را در پی دارد.

 

مطلب پیشنهادی: ADHD چیست؟

 

حتی می توانید یک تحلیل پارتو در مورد دوستی های خود انجام دهید. چیزی که به احتمال زیاد متوجه آن می شوید این است که 20 درصد از دوستان 80 درصد از رضایت و لذتی را که از تعاملات اجتماعی به دست می آورید به شما می دهند. 80٪ دیگر از به اصطلاح “دوستان” شما فقط 20٪ به شما رضایت می دهند. حالا لازم نیست آن دوستی ها را به طور کامل قطع کنید، اما لازم نیست زمان مساوی را با همه همراهان خود صرف کنید. داشتن چند دوست صمیمی خیلی بهتر از داشتن تعداد زیادی از ترکیب دوستان دور و نزدیک است.

 

تاثیر قانون پارتو در کسب و کار

تا به امروز، هنوز هم می‌توانیم وجود پارتو را در بسیاری از جنبه‌های کسب و کار مشاهده کنیم. به طور کلی:

  1. 80 درصد هزینه ها به 20 درصد کالا یا خدمات اختصاص می یابد.
  2. 80% درآمد از 20% مشتریان حاصل می شود.
  3. 80 درصد فروش از 20 درصد محصولات است.
  4. 80 درصد فروش نیز توسط 20 درصد پرسنل فروش انجام می شود.

به همین دلیل، اصل پارتو می تواند در بسیاری از جنبه های تجارت اعمال شود، از جمله:

استخدام مشاور کسب و کار برای تجزیه و تحلیل پارتو می تواند به شما کمک کند تا استراتژی کسب و کار خود را تغییر دهید تا به جای صرف وقت و انرژی برای مسائل کم اهمیت، روی مهم ترین زمینه ها تمرکز کنید. با شناسایی 20 درصد از مهم ترین ورودی هایی که 80 درصد خروجی ها را در جنبه های مختلف کسب و کار شما ایجاد می کنند، شروع کنید. به عنوان مثال، با شناسایی مشتریانی که بیشترین درآمد را ایجاد می کنند، می توانید تلاش های بازاریابی و خدمات مشتری خود را بر روی آنها متمرکز کنید. و هنگامی که به دنبال مشتریان جدید می گردید، می توانید افرادی را با پروفایل هایی مشابه پروفایل های مشتریان ثابت خود هدف قرار دهید. تمرکز بیشتر بر روی 20 درصد برتر می تواند کارایی کسب و کار شما را به حداکثر سود برساند و از جریان های اصلی درآمد شما محافظت کند. با این حال، این به آن معنا نیست که شما باید 80٪ دیگر را نادیده بگیرید؛ بلکه می بایست همچنان به اختصاص زمان و منابع به خدمت رسانی به آنها ادامه دهید، اما کمتر و نه با تمام تمرکزی که دارید. با کمک حسابدار دورکار می توانید از اینکه منابع مالی شما به درستی استفاده می شوند مطمئن شوید.

مدیریت زمان و افزایش بازدهی با توجه به داده های آماری

 

مزایا و معایب قانون پارتو

مانند هر ابزار تجزیه و تحلیل کسب و کار، اصل پارتو هم کاربرد و هم معایب خود را دارد.

مزایا

  • از مهم ترین مزایای اصل پارتو می توان به افزایش سود و بهره وری در کسب و کار اشاره کرد. به عنوان مثال، دانستن اینکه 80 درصد از فروش ها توسط 20 درصد از مسئولان فروش شما انجام می شود، نشان می دهد که باید منابع خود را در کجا متمرکز کنید. به طور مشابه، قانون 80/20 می تواند به شما کمک کند 20 درصد از مشتریان یا مشتریان خود را که مسئول اکثر فروش شما هستند شناسایی کنید و تلاش های بازاریابی خود را بر روی آنها متمرکز کنید. همچنین می تواند 20 درصد از محصولات یا خدمات شما را که 80 درصد درآمد شما را ایجاد می کنند برجسته کند، بنابراین می توانید تعداد بیشتری از آنها را ارائه دهید.
  • با استفاده از اصل پارتو، می توانید وظایف خود را با تصمیم گیری در مورد اینکه تمرکز خود را روی چه چیزی متمرکز کنید، اولویت بندی کنید. این به شما امکان می‌دهد هر چیز دیگری را که اهمیت کمتری دارد کنار بگذارید.

معایب

  • از معایب اصل پارتو می توان گفت که همیشه صدق نمی کند. اصل پارتو یک قانون ریاضی نیست. این یک مشاهده کلی است، اما به این معنا نیست که در هر موردی درست است. به عنوان مثال، 30٪ از فروشندگان شما ممکن است مسئول 60٪ از فروش شما باشند.
  • علاوه بر این، تفسیر نادرست آن آسان است. مردم اغلب فکر می کنند که باید تمام توجه خود را روی 20 درصد متمرکز کنند و بقیه را کاملاً فراموش کنند. اما این اشتباه است. در حالی که ممکن است بیشتر توجه خود را بر روی 20 درصد از مشتریان خود متمرکز کنید که بیشتر از کسب و کار شما حمایت می کنند و  به این شکل از 80 درصد دیگر غافل شوید. اگر این کار را انجام دهید، خطر از دست دادن آنها را دارید و آنها هرگز این شانس را ندارند که بخشی از 20٪ شوند.
  • فقط در مورد گذشته صدق می کند. تحلیل پارتو تنها بازتابی از داده های گذشته است. اگرچه در هنگام برنامه ریزی می تواند یک قانون سرانگشتی مفید باشد، اما برای آینده قابل پیش بینی نیست. شرایط می تواند تغییر کند و تکامل پیدا کند، به این معنی که اصل پارتو همیشه برای طراحی استراتژی های آینده مفید نیست.

اصل پارتو

 

نتیجه گیری

به همین دلیل است که باید زمان بیشتری را صرف 20 درصدی کنید که بیشترین رضایت را به شما می دهد و زمان کمتری را به 80 درصد دیگر اختصاص دهید. و این تقریباً اصل پارتو را خلاصه می کند که به عنوان قانون 80/20 نیز شناخته می شود. تقریباً در هر زمینه ای از زندگی شما، خواه کسب و کار یا اوقات فراغت، قابل استفاده است. قانون پارتو همچنین راه حلی برای مقابله با قانون پارکینسون که ممکن است به صورت ناخودآگاه در زندگی با آن مواجه شوید. اگر بتوانید 20 درصدی را شناسایی کنید که بهترین نتیجه را به همراه دارد، می توانید زمان بیشتری را برای انجام آن صرف کنید تا بازدهی حتی بیشتری داشته باشید. همچنین به شما کمک می کند تا از 80 درصد مواردی که وقت شما را تلف می کنند، که تنها 20 درصد از نتایج را ایجاد می کنند، کناره گیری کنید. این شما را تشویق می کند که کارآمد فکر کنید و روی آنچه واقعا مهم است تمرکز کنید. پس به این فکر کنید که چه چیزهایی هستند که می توانید دو برابر کنید و کدام یک را باید حذف کنید.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین ابزارها برای دورکاری

 

در نظرات با ما در میان بگذارید که چگونه از قانون 80/20 استفاده می کنید. به عنوان مثال، من متوجه شدم که 80 درصد مواقع از 20 درصد لباس هایم استفاده می کنم. به همین دلیل 80 درصدی را که استفاده نمی کردم کنار گذاشتم، زیرا تمام کاری که آنها انجام می دادند این بود که فضای من را اشغال کردند. چه چیزهایی فضای فیزیکی یا ذهنی شما را در زندگی اشغال کرده اند که راه حلشان قانون پارتو است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب سوگند صادقی
من نویسنده محتوا به زبان های فارسی و انگلیسی هستم و به نوشتن، به ویژه درباره موضوعات جدید علاقه دارم.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه