چگونه یوتیوب را پولی (مانتایز) کنیم؟ + شروط و نیازمندی‌ های کسب درآمد از یوتیوب

19 بهمن 1402 - آخرین بروزرسانی: 23 بهمن 1402
چگونه یوتیوب را پولی کنیم؟

عناوین مقاله

زمان تقریبی مطالعه: 11 دقیقه

آیا به دنبال تولید محتوا در یوتیوب و کسب درآمد از این پلتفرم هستید؟ چه ایده‌ای برای محتوای کانالتان و نقد کردن درآمد آن دارید؟ کسب درآمد بالا از یوتیوب، هدف هر یوتیوبری است. در این پلتفرم محبوب، امکان فعالیت پاره وقت، تمام وقت و یا تبلیغ محصولات و خدمات خودتان و سایرین فراهم است. راه‌های مختلفی برای کسب درآمد از یوتیوب وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

 

کسب درآمد در یوتیوب

رایج ترین راه برای کسب درآمد از ویدیوها، از طریق برنامه پارتنر YouTube Partner Program (YPP) یا طرح شراکت یوتیوب است. رسیدن به وضعیت پارتنر، نوعی ارتقای کانال برای کمک به کسب درآمد از اعضای کانال و به واسطه پخش تبلیغات ویدیویی است.

درآمدزایی با برنامه پارتنر یوتیوب

یوتیوب از طریق برنامه گوگل ادسنس (Google AdSense) به تولید کنندگان محتوای ویدئویی، پول پرداخت می‌کند. یعنی وقتی یک بیننده، تبلیغی را روی ویدیوی شما تماشا یا کلیک می‌کند، به درآمد می‌رسید. سپس این درآمد بین شما و یوتیوب تقسیم می‌شود. در این حالت شما و یوتیوب به ترتیب 55 و 45 درصد از پول را دریافت می‌کنید.

 

مطلب پیشنهادی: آموزش دانلود از یوتیوب

 

شروط کسب درآمد یا مانتایز شدن YouTube

قبل از اینکه بتوانید به YPP بپیوندید، ابتدا باید چند نکته را رعایت کنید.

تولید کنندگان محتوا یا صاحبان کانال باید در جایی زندگی کنند که برنامه پارتنر یوتیوب در دسترس است

YPP در بسیاری از کشورها در دسترس است، اما نه همه آنها. اول از همه، باید در یکی از کشورهای واجد شرایط کسب درآمد از یوتیوب زندگی کنید. در ایران به دلیل تحریم، باید از افراد ساکن در کشورهای مجاز یا شرکت‌های واسطه برای ساخت اکانت معتبر و یا نقد کردن درآمد خود کمک بگیرید. همچنین یادتان نرود که کشور انتخابی شما در اکانت شما، باید کشوری غیر از ایران باشد.

سازندگان ویدئو باید از سیاست‌های کسب درآمد یوتیوب پیروی کنند

باید از جزئیات فعالیت در یوتیوب مطلع شوید. اگر از اصول آنها تخطی کنید، به سرعت کانال شما را مسدود خواهند کرد. این سیاست‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • خط‌ مشی‌های Google AdSense
  • دستورالعمل‌های کپی رایت
  • شرایط خدمات YouTube

نداشتن اخطار فعال در زمینه دستورالعمل‌های انجمن (Community Guidelines)

یوتیوب در مورد دستورالعمل‌هایش با کسی شوخی ندارد. قوانین برای بزرگترین تا کوچکترین کانال‌ها، اعمال می‌شود. اگر قوانین را رعایت کنید، کارتان درست است. در صورتیکه این کار را نکنید، YouTube می‌تواند هر زمان که بخواهد شما را کنار بگذارد.

تولید کنندگان محتوا به حساب ادسنس مرتبط نیاز دارند

داشتن حساب ادسنس متصل به کانال یوتیوب برای مانتایز شدن لازم است. ایجاد و لینک دادن حساب ادسنس به کانال شما، کار سختی نیست. بهتر است قبل از ارسال درخواست برای گرفتن تبلیغات، این حساب را بسازید. این کار فقط ده دقیقه طول می‌کشد.

اتصال به حساب گوگل ادسنس برای درامدزایی

البته باز هم به دلیل تحریم بودن ایران، نمی‌توانید برای ثبت اکانت ادسنس از نشانی ایرانی استفاده کنید. پس باز هم باید از فرد یا شرکت واسطه در داخل یا خارج از کشور کمک بگیرید. گوگل ادسنس برای تأیید صحت اطلاعات شما، کدی را به نشانی پستی اعلام شده از طرف شما، پست خواهد کرد. پس نمی‌توانید از نشانی جعلی استفاده کنید. اگر دوست یا آشنایی برای ساخت و وریفای اکانت ادسنس ندارید، از شرکت‌های واسطه در ایران کمک بگیرید. این شرکت‌ها کانال یوتیوب شما را به ادسنس خود وصل می‌کنند، ولی هنگام نقد کردن درآمد شما، درصدی از شما به عنوان سود خواهند گرفت.

احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید

احراز هویت دو مرحله‌ای (Two-factor authentication) یک لایه امنیتی اضافی است تا کنترل حساب شما را برای دیگران دشوارتر کند. این کار قطعا یکی از مهمترین روش‌ها برای جلوگیری از هک شدن کانال شما است.

 

مطلب پیشنهادی: افزایش بازدید در یوتیوب

 

حداقل شروط استفاده از برنامه پارتنر یا شراکت

اگر می‌خواهید با تبلیغات ویدیویی (video advertisements) به درآمد برسید، حداقل شروط لازم برای کانال شما به شرح زیر است:

  • 1000 عضو (سابسکرایبر)
  • 4000 ساعت مشاهده عمومی ‌در یک دوره 12 ماهه یا 10 میلیون بازدید عمومی‌ YouTube Shorts در یک دوره 90 روزه.

شروط استفاده از تبلیغات ویدئویی

اگر می‌خواهید بودجه طرفداران (fan funding)، مانند Super Chats، Super Thanks، عضویت در کانال و غیره را به پول تبدیل کنید، حداقل شروط لازم برای پیوستن به YPP به شرح زیر است:

  • 500 عضو
  • سه مرتبه آپلود عمومی ‌در 90 روز گذشته
  • 3000 ساعت مشاهده عمومی ‌در 12 ماه اخیر یا 3 میلیون بازدید عمومی ‌YouTube Shorts در 90 روز اخیر.

شروط استفاده از بودجه طرفداران

 

نحوه پیوستن به برنامه پارتنر YouTube

هنگامی‌ که تمام شروط را برآورده کردید، آماده ارسال درخواست برای مشارکت در YPP هستید! این کار را در صفحه «Earn» یوتیوب استودیو (YouTube Studio) انجام خواهید داد که مدت زمان تماشا و تعداد مشترکین شما را رصد می‌کند. یوتیوب در این پیج به شما می‌گوید که واجد شرایط مانتایز شدن کانال خودتان هستید یا نه.

اتصال به برنامه پارتنر یوتیوب

اگر اولین درخواست شما رد شود، 21 روز فرصت اعتراض دارید. حالا قبل از ارسال درخواست مجدد، باید 30 روز دیگر صبر کنید.

چنانچه برای بار دوم رد شوید، باز هم 21 روز برای ارسال درخواست تجدید نظر فرصت دارید، اما فقط پس از 90 روز می‌توانید دوباره درخواست دهید.

شاید بی رحمانه به نظر برسد، اما رویکرد مناسبی است؛ چون یوتیوب متقاضیان جدید را نسبت به متقاضیان تکراری در اولویت قرار می‌دهد. از مدت زمان بین درخواست‌ها برای رفع موارد نامطلوب در کانال خودتان مانند نقض حق کپی رایت یا نقض دستورالعمل‌ها استفاده کنید.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای تدوین فیلم

 

نحوه فعال کردن یوتیوب پولی

هنگامی ‌که وارد YPP شدید، کسب درآمد از ویدیوها را فعال کنید. می‌توانید این کار را در هنگام آپلود محتوای جدید انجام دهید، اما بهتر است تا بعد از آپلود ویدیوها (حداقل چند ساعت) صبر کنید. یوتیوب تا آن زمان محتوای شما را پردازش خواهد کرد تا بررسی کند که محتواهایی که امکان کسب درآمد از آن ممکن نیست؛ مثل فحاشی یا خشونت شدید، جنسی بزرگسالانه، نقض کپی رایت و غیره در ویدئوهای شما وجود دارد یا خیر. فعالسازی یوتیوب پولی

نحوه فعال کردن تبلیغات در ویدیوی YouTube و کسب درآمد از آن:

  1. به YouTube Studio بروید.
  2. روی Content در نوار ناوبری سمت چپ کلیک کنید.
  3. ویدیو مد نظر برای کسب درآمد را انتخاب کنید.
  4. روی Monetization در منوی سمت چپ کلیک کنید.
  5. تبلیغات مد نظر برای نمایش روی ویدیو را انتخاب کنید.
  6. بر روی Save کلیک کنید.

البته همه ویدیوها، حتی اگر از آنها کسب درآمد کنید، هم تبلیغات را نمایش نمی‌دهند. بهترین راه برای کسب درآمد کامل از یک ویدیو و حفظ درآمدزایی آن، تولید محتوا در محدوده PG تا ۱۳-PG است. این محدوده برای رتبه بندی محتوای فیلم استفاده می‌شود. رتبه PG یعنی مشاهده این ویدئو برای کودکان با راهنمایی و نظارت والدین، مناسب است و حاوی محتوای نامطلوب (مثل مصرف مواد مخدر) نیست. رتبه ۱۳-PG هم یعنی این ویدئو برای کودکان زیر 13 سال، مناسب نیست.

 

کسب درآمد از یوتیوب چقدر است؟

استفاده از یوتیوب سودمند است، اما اگر شغل اصلی‌تان یوتیوبری نباشد، منبع درآمدزایی قابل اعتماد یا پایداری را برای سازندگان محتوا فراهم نمی‌کند. نرخ تبلیغات بالا و پایین می‌رود، ترندها و سلایق مخاطبان تغییر می‌کند و رقبای بسیاری هم روزانه در حال ساخت محتوا هستند که می‌توانند مخاطبان شما را جذب کنند.

 مفهوم سی پی ام برای درآمدزایی

به همین دلیل، شناخت نرخ CPM مفید است. مفهوم CPM مخفف cost per mille است و به مقدار پولی اشاره دارد که تبلیغ‌کنندگان به ازای هر 1000 بازدید ویدیو در YouTube پرداخت می‌کنند. (همان پولی که 55% آن به شما می‌رسد). نرخ‌ها بسته به جایگاه کانال شما، ویژگی‌های مخاطبان و سایر موارد، متفاوت است. به طور کلی می‌توان گفت یوتیوب به ازای هر هزار بازدید، بین 2 تا 18 دلار به شما پرداخت می‌کند. (بسته به محتوا و میزان تخصصی بودن آن، نوع تبلیغات، واکنش مخاطبان به تبلیغ، کشور مخاطبان و…). اگر در یک جمله بخواهیم یک نرخ متوسط در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم حدود 4،5 دلار به ازای هر 1000 بازدید.

 

مطلب پیشنهادی: ویدئو مارکتینگ چیست؟

 

سایر روش‌های کسب درآمد در یوتیوب

آیا می‌خواهید به جز مانتیاز کردن کانال و تبلیغات ویدئویی در یوتیوب به درآمد پایداری برسید؟ پس موارد زیر را دنبال کنید.

1. تبلیغات محصولات یا خدمات

در این روش، با تبلیغ محصولات یا خدمات شرکت‌ها یا فروشگاه‌های معتبر در ویدیوهای خودتان، به درآمد می‌رسید. می‌توانید با چندین برند (به عنوان اسپانسر ویدئو) همکاری کنید تا به پول بیشتری برسید.

انواع روش‌های کسب درآمد

برخلاف YPP، برای سود بردن از این روش، به 1000 عضو و زمان تماشای زیاد نیاز ندارید. البته داشتن اعضای بیشتر، مفید است. اما داشتن بازدیدهای ثابت و مجموعه‌ای چشمگیر از فیلم‌ها، مهم تر است. وقتی هر دو را داشته باشید، می‌توانید به کسب شروط مانتیاز کانال‌تان در آینده ای نزدیک هم امیدوار باشید.

در یک نظرسنجی کوچک در یوتیوب، مشخص شد که سازندگان ویدئو جهان برای هر ویدیوی اسپانسر شده، بین 100 تا 4000 دلار پول را به جیب می‌زنند. بنابراین هنگام جستجوی حامیان مالی، نگران اندازه کانال نباشید. کانال‌های کوچک، متوسط و بزرگ، همه شانس کسب درآمد را دارند.

2. بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ یوتیوب

آیا می‌دانستید که می‌توانید با تبلیغ لینک‌های محصولات در یوتیوب هم کسب درآمد کنید؟ به این کار بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ می‌گویند که همان همکاری در فروش است. در این حالت بدون اینکه خودتان محصول یا خدماتی تولید کنید، تنها با تبلیغ لینک سایر محصولات، در سود فروش آنها سهیم خواهید شد.

همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ

همکاری در فروش به صورت زیر است:

  1. در برنامه‌های افیلیت با برندها یا شرکت‌های مختلف (مثل آمازون)، ثبت نام کنید.
  2. لینک‌های اختصاصی محصول یا خدمات را برای اشتراک گذاری با مخاطبان خودتان دریافت کنید.
  3. وقتی بینندگان با استفاده از لینک شما چیزهایی را خریداری می‌کنند، در سود فروش شرکت کنید و کمیسیون دریافت کنید.

نکته: همیشه لینک‌های مرتبط با محتوای خودتان را به ویدیوها اضافه کنید. به عنوان مثال اگر در مورد دوربین GoPro آموزش می‌دهید، از بینندگان بخواهید تا در هنگام خرید محصول، روی لینک درون کپشن ویدئوی شما کلیک کنند.

طبق گفته آمازون، حق کمیسیون‌ها تا 10 درصد از فروش هر محصول است. بنابراین اگر مدتی را صرف تبلیغ لینک‌ها کنید، پول خوبی به دست خواهید آورد.

در ایران هم سایت‌هایی مثل دیجی کالا، میهن استور، می مارکت و غیره دارای سیستم همکاری در فروش هستند. با عضویت در این سایت‌ها، در صورتی که مخاطبان، محصول یا خدمت را از طریق لینک مخصوصی که شما در یوتیوب یا شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اید، خریداری کنند، پورسانت مشخصی را دریافت خواهید کرد.

 

مطلب پیشنهادی: ساخت ویدیو با هوش مصنوعی

 

3.کمک مالی (دونیت) مخاطبان یوتیوب

ویدئو سازان با 500 عضو و 3000 ساعت مشاهده، می‌توانند قفل این ویژگی را باز کنند و به سه روش اصلی به طور مستقیم از مخاطبان خودشان کسب درآمد کنند:

  • داشتن حق عضویت‌ کانال، هدیه‌های انحصاری مانند نشان‌های وفاداری (loyalty badges) و استریم‌های خصوصی (private streams) را برای طرفداران فراهم می‌کند و راهی سفارشی‌ برای کسب درآمد از یوتیوب است. حق عضویت از 0.99 دلار تا 100 دلار در ماه متغیر است.
  • سوپرچت‌ها (Super Chats) راه دیگری برای کسب درآمد از پخش‌های زنده YouTube است. اینها شامل «کمک مالی» یا «انعام» از 1 تا 500 دلار است که بینندگان در جریان پخش زنده برای سازندگان محتوا ارسال می‌کنند.

استفاده از بودجه طرفداران

تحت شرایط زیر در موقعیت عالی برای دریافت سوپر چت هستید:

  1. فردی بامزه یا سرگرم کننده هستید.
  2. به طور منظم استریم زنده را در یوتیوب میزبانی می‌کنید.
  3. طرفدارانی سرسخت دارید که در بخش چت زنده یوتیوب (جایی که به سوپر چت‌ها کمک مالی می‌شود) حضور دارند.

علاوه بر این، ویژگی Super Thanks به بینندگان این امکان را می‌دهد که برای قدردانی از ویدیوهایتان، به شما پول اهدا کنند. این کمک‌های مالی می‌تواند از 2 تا 50 دلار متفاوت باشد. اهداکننده نیز می‌تواند نظر خود را همراه با کمک مالی خود ارسال کند که باعث می‌شود نظر آن بیننده در کانال شما به صورت برجسته نمایش داده شود.

4.ویدئوهای کوتاه (YouTube Shorts)

سازندگان ویدئو در همه ژانرها، در اواخر سال 2023 اخبار خارق العاده‌ای را دریافت کردند. از فوریه 2023، محدودیت‌های بخش YouTube Shorts به طور رسمی ‌لغو شد! به زبان دیگر حالا سازندگان ویدئوهای کوتاه هم می‌توانند از طریق YYP، کسب درآمد داشته باشند. فقط به موارد زیر نیاز دارید:

  • 1000 عضو و 10 میلیون بازدید عمومی ‌از ویدئوهای کوتاه در 90 روز گذشته.

یا

  • 1000 عضو و 4000 ساعت تماشای عمومی ‌ویدیوهای طولانی.

بیایید مدل اشتراک درآمد برای YouTube Shorts را مرور کنیم. اول از همه این رویکرد جدید، درآمد تبلیغات را در سه جهت تقسیم می‌کند:

  • بین سازندگان ویدئو،
  • ناشران موسیقی و
  • خود یوتیوب.

به طور کلی، کسب درآمد از ویدئوهای کوتاه برای سازندگان، بر اساس تعداد بازدیدهای دریافت شده، مکان آنها و آهنگ‌های مورد استفاده است.

کسب درآمد از ویدئوهای کوتاه یوتیوب

اگر یک Short از دو آهنگ استفاده کند، 66٪ از درآمد به ناشران موسیقی و 33٪ به سازنده اختصاص می‌یابد. برای یک آهنگ هم تقسیم پول به صورت 50/50 است. اگر از موسیقی استفاده نشود، سازنده تمام درآمد را برای خودش نگه می‌دارد.

 

مطلب پیشنهادی: روش های کسب درآمد دلاری از ایران

 

از چه نوع ویدیوها یا موضوعاتی نمی‌توان در یوتیوب کسب درآمد کرد؟

یوتیوب در قبال برخی محتواها حساس است و بابت آن‌ها پولی پرداخت نمی‌کند. همچنین در صورت آپلود مکرر آن‌ها، علاوه بر حذف ویدئو، شاید اکانت‌تان از حالت مانتایز خارج شده یا حتی حذف شود. محتواهای ممنوعه در یوتیوب عبارت هستند از:

  • ویدئوها حاوی صحنه‌های افراطی جنسی و پورن
  • محتوای خطرناک یا مضری که افراد را به خشونت دعوت می‌کند
  • ویدیوها با محتوای نفرت پراکنی و تبعیض نژادی، قومی و غیره
  • ویدئوهایی که خشونت را بی پرده به تصویر می‌کشند: رسانه‌های خبری و روزنامه‌نگاران می‌توانند رویدادهای خشن مثل جنگ یا شورش را گزارش کنند، اما منابع غیر خبری که خشونت را منتشر می‌کنند، پولی گیرشان نمی‌آید.

محتوای ویدئویی سانسور شده در کانال

برای تداوم درآمدزایی، در یوتیوب فعال بمانید

اگر در برنامه شراکت یا پارتنر یوتیوب پذیرفته شده‌اید، تازه کارتان شروع شده! این برنامه یک مدل کسب و کار است و باید آن را فعال نگه دارید تا به نفع پلتفرم، سازندگان و برندها عمل کنید. چنانچه کانال شما نتواند یک ویدیو یا پست عمومی ‌را برای مدت 6 ماه در Community Tab  آپلود کند، یوتیوب حق قطع دسترسی شما به برنامه پارتنر را دارد. اگر مالکان کانال‌ها می‌خواهند دوباره شرکت کنند، باید دوباره درخواست دهند.

همچنین اگر دسترسی به YPP را از دست بدهید، درآمد غیرفعال به دست آمده از محتوایی که در گذشته آپلود کرده‌اید را از دست خواهید داد.

اگر به مهلت شش ماهه نزدیک می‌شوید، حداقل شروع به پست گذاشتن در Community Tab کنید تا زمانی که بتوانید ویدیوها یا فیلم‌های کوتاه جدید را منتشر کنید.

 

مطلب پیشنهادی: کسب درآمد از بازی های کامپیوتری

 

آیا شما یوتیوبر هستید؟ آیا تاکنون از یوتیوب کسب درآمد داشتید؟ برایمان بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه