21 دلیل برای یادگیری زبان

12 تیر 1401 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
دلایل یادگیری زبان

عناوین مقاله

زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

آیا شما هم اهداف زیادی برای سال جدید تعیین کرده‌اید؟ تا به این جای سال، مسیر رسیدن به چند هدف را شروع کرده‌اید؟ تقویم را ورق می‌زنید و به کارهای عقب افتاده نگاه می‌کنید؟ شاید سال جدید را شروعی تازه برای پشت سر گذاشتن کاستی‌های گذشته ‌بدانید. البته همیشه گرفتن تصمیمات جدید، هیجان انگیز است. آیا خواندن 10 کتاب جدید، یادگیری ساز، ورزش منظم یا شاید هم یادگیری زبان جدید را در برنامه دارید؟ در اینجا 21 دلیل برای یادگیری زبان در سال جدید را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا با پشتکار بیشتری این هدف را دنبال کنید!

 

یادگیری زبان در سال جدید، چه اهمیتی دارد؟

1. یادگیری زبان در خانه ممکن است.

با پیشرفت فناوری و دسترسی به معلمان و مربیان آنلاین، یادگیری در پلتفرم‌های مجازی ساده شده است. دیگر لزومی به رفت و آمدهای هزینه بر و وقت گیر در ترافیک سنگین، وجود ندارد. با این که در اواخر همه گیری کرونا قرار داریم باز هم احتیاط لازم است و شرکت در کلاس‌های مجازی بهتر از کلاس‌های حضوری است.

یادگیری در خانه

2. می‌توانید این کار را با دوستانتان انجام دهید.

در حالی که متقاعد کردن دوستتان برای یادگیری ساز آکاردئون در کنار شما دشوار است، اما جلب همکاری برای یادگیری زبان جدید ساده تر است. متقاعد کردن یک دوست برای تمرین کردن با شما، راهی عالی برای تحکیم دوستی و کسب آمادگی برای سفر خارجی با یکدیگر است.

3. حتی می‌توانید این کار را با غریبه‌ها انجام دهید.

از آنجایی که یادگیری آنلاین در طول همه گیری کرونا، بیشتر شده؛ بنابراین، اینترنت هم به منبع بهتری برای یادگیری زبان تبدیل شده است. این شرایط شما را در ارتباط با افرادی از سراسر جهان قرار می‌دهد که یکی از مفیدترین راه‌ها برای یادگیری مشارکتی زبان است. یعنی با فردی صحبت می‌کنید که زبان مادری او همان زبان در حال یادگیری شما است. به این ترتیب، هر دوی شما از پیدا کردن یک دوست جدید، سود می‌برید.

 

مطلب پیشنهادی: زبان های پرکاربرد دنیا

 

4. همدلی شما افزایش می‌یابد.

مطالعه‌ای در دانشگاه شیکاگو نشان داد که کودکان دو زبانه نسبت به کودکان تک زبانه، همدل‌تر و در برقراری ارتباط، بهتر هستند. این بدان معنا نیست که افراد تک زبانه هیولا هستند، بلکه فقط صحبت کردن به یک زبان دیگر می‌تواند شانس درک سایر افراد را افزایش دهد. اگر کمی در موردش فکر کنید، بسیار منطقی به نظر می‌رسد.

افزایش همدلی

5. هیچ وقت برای شروع کردن دیر نیست.

شاید فکر کنید که یادگیری زبان از سن شما گذشته است، اما درست نیست. در اغلب موارد، بزرگسالان در یادگیری زبان‌های جدید، بهتر از کودکان عمل می‌کنند. با این حال، یادگیری زمان می‌برد، بنابراین دیگر آن را به تعویق نیندازید. به قول معروف «بهترین زمان برای کاشت درخت 20 سال پیش بوده است. دومین زمان مناسب هم همین حالا است». پس در سال جدید به جای اینکه منتظر 21 دلیل برای یادگیری زبان بگردید، فقط یادگیری یک زبان جدید را شروع کنید!

6. اپلیکیشن‌های ترجمه نمی‌توانند جایگزین مکالمات واقعی شوند.

یکی از رایج ترین استدلال‌ها علیه یادگیری زبان این است که می‌توانید از یک اپلیکیشن برای ترجمه استفاده کنید. با این که دیدن ترجمه فوری متن با کمک هوش مصنوعی قابل تحسین است، اما هنوز هم مستعد خطا است. اگر می‌خواهید با کسی، عادی گفتگو کنید، فناوری (هنوز) نمی‌تواند به شما کمک کند.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای آموزش زبان انگلیسی

 

7. موسیقی، چند زبانه‌تر می‌شود.

در سال 2020، برای اولین بار یک آهنگ کره‌ای در صدر صد آهنگ برتر قرار گرفت (آهنگ «Life Goes On» از گروه BTS) و اولین آلبوم اسپانیایی زبان به صدر 200 آلبوم برتر رسید (Bad Bunny’s El Último Tour del Mundo). اگر ترجمه کره ای و یا ترجمه اسپانیایی بلد باشید و اشعارشان را بفهمید، لذت بیشتری از موسیقی می‌برید.

موسیقی چند زبانه

8. فیلم‌ها و تلویزیون نیز چند زبانه می‌شوند.

دسترسی به پلتفرم‌های پخش آنلاین، دسترسی به نمایش‌ها و فیلم‌های زبان‌های مختلف را افزایش داده است. این کار برای ضربه زدن به زیرنویس نیست. در واقع، زیرنویس‌ها به افراد کمک می‌کنند تا به محتوای بیشتری نسبت به قبل دسترسی پیدا کنند. اما اگر دائماً به زیرنویس خیره ‌شوید، شاید در طول پخش فیلم یا برنامه تلویزیونی که در حال تماشای آن هستید، محتوای اصلی را از دست بدهید.

 

مطلب پیشنهادی: آموزش چسباندن زیرنویس به فیلم

 

9. همه همین کار را می‌کنند.

بله، فشار همسالان قطعاً می‌تواند دلیلی برای یادگیری زبان در سال جدید محسوب شود. اگر تمام عمرتان را در ایالات متحده یا بریتانیا زندگی کرده‌اید، شاید فکر کنید که صحبت کردن به یک زبان جهانی، عادی است. اما این طور نیست! در بیشتر نقاط جهان، صحبت کردن به دو، سه یا حتی چهار زبان تا حدی نشان از صلاحیت فرد است.

10. با یادگیری زبان جدید می‌توانید در سطح جهانی تعامل برقرار کنید.

بسیاری از اپلیکیشن‌های دوستیابی، به خصوص در سال‌های اخیر، به کاربران اجازه می‌دهند تا مکان خودشان را به جای دیگری منتقل کنند. چه راهی بهتر از صحبت کردن با همسالان فرانسوی برای تمرین زبان فرانسه وجود دارد؟ البته باید بدانید که در آنجا زندگی نمی‌کنید. اما مردم به تعامل و دوست یابی دوزبانه و از راه دور، علاقه بسیاری دارند.

11. یادگیری زبان برای حرفه شما مفید خواهد بود.

این که بتوانید یک زبان جدید را در رزومه خودتان قرار دهید، راهی عالی برای متمایز کردن خودتان از رقبا است. حتی شاید بسته به علایق خودتان، شغلی را بخواهید که مستلزم دو زبانه یا سه زبانه بودن است.

برای حرفه شما مفید است

12. مجبور نیستید به ترجمه تکیه کنید.

می‌دانیم که مترجمان، کار کاملاً خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهند. اما محتوای زیادی به زبان‌های جدید وجود دارد که مترجمان از عهده ترجمه همه آن‌ها بر نمی‌آیند. یادگیری یک زبان جدید به معنای ورود به دنیای جدیدی از اخبار، کتاب‌ها، اشعار و غیره است.

13. یادگیری زبان یک جنبه کاملاً جدید از شخصیت شما را آشکار می‌کند.

افراد چند زبانه معمولاً بسته به زبانی که صحبت می‌کنند، احساس متفاوتی دارند. شاید با زبان فرانسوی کمی ‌خنده دارتر یا با زبان روسی کمی محتاط تر صحبت کنند. اگر فقط به یک زبان صحبت کنید، هرگز نمی‌فهمید که یک زبان جدید چه جنبه‌هایی از شخصیتی شما را افشا می‌کند.

14. زبان‌های اقلیت به کمک شما نیاز دارند.

زبان‌ها با سرعت وحشتناکی در حال ناپدید شدن هستند. هر دو هفته یک زبان از بین می‌رود. یادگیری یک زبان اقلیت و تعامل با جامعه آن، راه خوبی برای کمک به احیای آن است. هزاران زبان اقلیت برای انتخاب کردن از میانشان وجود دارد. در مورد منطقه خودتان تحقیق کنید تا بهترین راه برای مشارکت در حفظ زبان‌های بومی را پیدا کنید.

15. یادگیری زبان برای مغزتان خوب است.

همانطور که وزنه زدن برای بدن خوب است، یادگیری زبان هم برای مغز خوب است. یادگیری زبان جدید فواید ذهنی زیادی، از بهبود مهارت‌های چندگانه گرفته تا تاخیر در شروع بیماری آلزایمر و زوال عقل را دارد.

فایده یادگیری زبان برای مغز

16. به طور کلی به شما در درک بهتر زبان کمک می‌کند.

اگر فقط به یک زبان صحبت ‌کنید، درک تنوع زبانی برایتان دشوار می‌شود. هر زبان منفرد فقط یک گزینه در میان انبوهی از زبان‌های مختلف است. با کمک یادگیری یک زبان جدید، نحوه عملکرد زبان مادری خودتان و سایر زبان‌ها را بهتر درک می‌کنید.

 

مطلب پیشنهادی: آموزش ترجمه سایت‌ با گوگل کروم

 

17. می‌تواند شما را به ریشه‌هایتان متصل کند.

یکی از رایج ترین دلایلی که مردم یک زبان جدید یاد می‌گیرند، ارتباط آن زبان با اصالت و میراثشان است. آشنایی با یک زبان موروثی، راهی عالی برای کشف تاریخچه خانوادگی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد اجدادتان است.

18. سرگرم کننده است.

اگر تنها تجربه شما در یادگیری زبان به دوران دبیرستان باز می‌گردد، شاید بخواهید فرصتی دوباره به خودتان بدهید. وقتی به تنهایی یاد می‌گیرید، نیازی به پاس کردن آزمون‌های شفاهی و گرفتن نمره ندارید.هنوز هم کار می‌کند، اما می‌توانید  بنابراین استرسی هم بابت بالا بردن معدلتان ندارید. یادگیری با کمک بازی، فیلم، سفر و سایر موارد، این کار را بسیار سرگرم کننده می‌کند.

19.با یادگیری زبان جدید، جذاب‌تر شوید.

شاید اغراق آمیز به نظر برسد، اما مطالعات نشان داده که بسیاری از مردم، افراد دوزبانه را جذاب‌تر می‌دانند. در واقع، نتایج یک نظرسنجی نشان داد که زنان بریتانیایی، مردان دوزبانه را جذاب‌تر از مردان دارای هیکل ورزشکاری می‌دانند. هر دو نیازمند تلاش زیادی هستند، اما قطعا یادگیری یک زبان جدید به تلاش بدنی کمتری نیاز دارد.

جذابیت فردی

20. به خوبی با سرگرمی‌های فعلی شما هماهنگ می‌شود.

زبان در هر لحظه از بیداری ما نفوذ می‌کند، پس یادگیری آن هم به عنوان یک سرگرمی ‌بسیار انعطاف پذیر است. می‌توانید با استفاده از دستور العمل‌های روسی آشپزی کنید، یوگا را از مربی اسپانیایی زبان بگیرید یا به نروژی آواز بخوانید.

21. شما را در ارتباط با مردم سراسر جهان قرار می‌دهد.

زبان انگلیسی در اصل، زبانی کاربردی در بیشتر نقاط جهان است. احتمالاً می‌توانید با دانستن این زبان به شهرهای بزرگ اروپایی سفر کنید. اما اگر می‌خواهید با افراد غیر انگلیسی زبان هم ارتباط برقرار کنید، پس تلاش برای یادگیری سایر زبان‌های خارجی هم بسیار ارزشمند است. برای برقراری ارتباط، نیازی به دانستن تک تک کلمات یک زبان جدید ندارید. دانستن مراودات روزمره کفایت می‌کند.

به جمع مترجمان حرفه ای کارلنسر بپیوندید!

 

در نهایت…

با وجود تمامی دلایلی که تا اینجا گفته شد، آیا باز هم تردید دارید؟ هنوز هم به اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهای ترجمه وابسته هستید؟ دلایل خودتان برای تعلل در یادگیری زبان جدید را با ما در میان بگذارید.

 

منبع

https://www.babbel.com/en/magazine/reasons-to-learn-a-language-in-2021

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه