10 زبان پرکاربرد دنیا

11 خرداد 1401 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
ده زبان پرکاربرد دنیا
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

آیا می‌دانید یکی از 10 زبان پرکاربرد دنیا، زبان مادری نیمی‌ از جمعیت جهان است؟

تعیین زبان‌های پر کاربرد در جهان، دشوارتر از حد تصورتان است. می‌توانیم با اطمینان بگوییم که هندی، انگلیسی، اسپانیایی و عربی در این فهرست قرار خواهند داشت اما عجایبی هم در این زمینه وجود دارد! مثلاً آیا به نظرتان زبان بنگالی هم در بین 10 زبان پرکاربرد قرار دارد؟

زبان های دنیا

البته تعیین دقیق تعداد افرادی که به یک زبان مادری خاص صحبت می‌کنند، عملا غیرممکن است. در مورد محتوای یک زبان یا گویش، اختلاف نظر وجود دارد. در واقع آنچه ما به سادگی به عنوان زبان «چینی» از آن یاد می‌کنیم، در واقع یک خانواده کامل از زبان‌ها است که به راحتی در یک دسته بندی واحد جمع شده‌اند. همچنین اصطلاح «هندی» هم گویش‌ها و لهجه‌های فرعی و متعددی را پوشش می‌دهد. از طرفی آمارهای حاصل از مؤسسات مختلف در زمانهای مختلف هم قابل اعتماد نیستند. اعداد و ارقام این مقاله به وسیله Ethnologue گردآوری شده است، که در حال حاضر به عنوان کامل ترین منبع داده‌های زبانی در نظر گرفته می‌شود.

با وجود تمام این دشواری‌ها، فهرستی از 10 زبان پرکاربرد دنیا را در این مقاله جمع آوری کرده‌ایم.

 

10 زبان پرکاربرد بر حسب تعداد متکلمان بومی

اگر تنها تعداد متکلمان بومی ‌یک زبان را محاسبه می‌کنیم، موارد زیر بیشترین فراوانی را در جهان دارند:

1.چینی – 1.3 میلیارد متکلم بومی

زبان چینی

اعداد بسیار متفاوتی در این زمینه وجود دارد. مرکز Ethnologue تعداد متکلمان بومی ‌را 1.3 میلیارد نفر ‌می‌داند که تقریباً 1.1 میلیارد نفر از آن‌ها به زبان چینی ماندارین صحبت می‌کنند. اما بدون شک، این زبان بیشترین متکلمان را در جهان دارد. اگر می‌خواهید زبانی را یاد بگیرید که از هر شش نفر در جهان یک نفر به آن زبان صحبت می‌کند، این زبان برایتان مناسب است. از آنجایی که هزاران معما به زبان چینی وجود دارد، مطمئناً سرگرم خواهید شد.

سفارش ترجمه چینی به فارسی و بالعکس

 

2.اسپانیایی – 471 میلیون متکلم بومی

زبان اسپانیایی

اگر بخواهیم فقط به زبان مادری نگاه کنیم، اسپانیایی با حدود 471 میلیون سخنور، جلوتر از انگلیسی قرار دارد. اگر زبانی می‌خواهید که درب تمام قاره‌ها را به روی شما باز کند، اسپانیایی بهترین گزینه است. مانند همه زبان‌های موجود در این فهرست، سیاست زبانی و هویت مرتبط با آن بسیار مورد مناقشه است. برای مثال اگر از کاتالان‌ها یا کچوا زبانان بپرسید که آیا اسپانیایی زبان محلی آنهاست یا خیر، پاسخ بسیار متفاوتی دریافت خواهید کرد. اما مطمئناً این زبان اصلی اکثر ساکنان مناطق آمریکای جنوبی و مرکزی، اسپانیا و بخش بزرگی از ایالات متحده است.

سفارش ترجمه اسپانیایی به فارسی و بالعکس

 

3.انگلیسی – 370 میلیون متکلم بومی

زبان انگلیسی

اگر مترجم انگلیسی هستید، پس شاید یکی از 370 میلیون نفری هستید که انگلیسی زبان مادری آنهاست یا یکی از 978 میلیون نفری هستید که آن را به عنوان زبان دوم صحبت می‌کنند. این امر نشان دهنده موفقیت چشمگیر زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی (lingua franca) در حوزه تجارت، مسافرت و روابط بین الملل است. سهولت نسبی در یادگیری زبان انگلیسی (به ویژه در مقایسه با چینی) و قدرت فراگیری فرهنگ ایالات متحده به این معنی است که انگلیسی در آینده، همچنان بر صحنه جهانی تسلط خواهد داشت. یادگیری زبان انگلیسی هنوز هم برای برخی از افراد به ویژه مهاجران، مترادف با فرصت و کیفیت بهتر زندگی است. مثلا اکثر کشورهای جهان مدارک معتبر زبان انگلیسی مانند آیلتس را برای پذیرش مهاجران قبول می‌کنند که البته بسته به هدف مهاجرت، نوع و نمره‌ای که باید در آن به دست آورید متفاوت است. [بخوانید: تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال]

سفارش ترجمه انگلیسی به فارسی و بالعکس

 

4.هندی – 342 میلیون متکلم بومی

زبان هندی

کشور هند 23 زبان رسمی ‌دارد که در میان آنها زبان هندی یا اردو، زبان اصلی است. در مورد این که آیا این دو یک زبان هندوستانی یا دو گویش متفاوت هستند، هنوز هم اختلاف نظر وجود دارد. هندی که عمدتاً در شمال هند و بخش‌هایی از پاکستان صحبت می‌شود، از خط دوناگری (devnagri) استفاده می‌کند، در حالی که اردو از نماد فارسی استفاده می‌کند. اگر قصد سفر بهشبه قاره هند را دارید، کمی‌ هندی دانستن کمک زیادی به شما خواهد کرد. به علاوه، کلماتی مثل شامپو و جنگل از این زبان آمده که خیلی هم جذابند.

 

5.عربی – 315 میلیون متکلم بومی‌

زبان عربی

طبق آمار اخیر، متکلمان بومی زبان عربی حدود 315 میلیون نفر ‌است. عربی هم مانند چینی، دارای لهجه‌های متفاوت است که خودشان زبانی مجزا هستند که برای سهولت کار در یک دسته قرار گرفته‌اند. عربی استاندارد مدرن یک فرم عمدتاً نوشتاری است که نزدیک به عربی کلاسیک قرآن است. با این حال، اشکال گفتاری زبان عربی، مثل عمانی و مراکشی آنقدر متفاوت است که شاید چند استاد فلسفه از این کشورها بتوانند در حین تلاش بی فایده برای ثبت سفارش ناهار، درباره نکات ظریف متون باستانی باهم بحث کنند!

سفارش ترجمه عربی به فارسی و بالعکس

 

6.پرتغالی – 232 میلیون متکلم بومی

زبان پرتغالی

وسعت این زبان، مدیون گذشته استعماری آن است. تجار و فاتحان پرتغالی مشتاق از قرن پانزدهم، زبان خودشان را به آفریقا، آسیا و قاره آمریکا آوردند. شاید در ابتدا گسترش زبان پرتغالی با استعمار اروپا مرتبط بوده، اما کشورهای مستعمره، فرهنگ‌های پر جنب و جوش خودشان را توسعه دادند که این زبان را برای همیشه تغییر داد. امروزه زبان پرتغالی در کشورهایی مانند برزیل، گوا، آنگولا، موزامبیک، کیپ ورد، گینه بیسو، سائوتومه و پرنسیپ و ماکائو،  از زبان 232 میلیون بومی‌ شنیده می‌شود. همچنین این زبان در ماچادو د آسیس، بوسا نوا، میا کوتو، فرناندو پسوا و آگوالوسا هم رایج است.

 

7.بنگالی – 229 میلیون متکلم بومی‌

زبان بنگالی

اعتراف کنید که انتظار نداشتید بنگالی را در لیست 10 زبان پرکاربرد دنیا ببینید. تجزیه بنگال توسط بریتانیا در سال 1947، بنگال غربی (عمدتاً هندو) که اکنون بخشی از هند است را از همتای آن (عمدتاً مسلمان) یعنی بنگال شرقی یا بنگلادش کنونی، جدا کرد. این زبان در کلکته یا جزایر آندامان در کنار شیرینی‌های شگفت انگیز و 130 میلیون بنگلادشی رایج است. بسیاری از این جزایر در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار آسیب پذیر هستند. طبق پیش‌بینی صورت گرفته، تا قرن آینده جمعیتشان دو برابر خواهد شد، این در حالی است که انتظار می‌رود تا 15 درصد از مساحت زمین در زیر دریاها ناپدید شود.

 

8.روسی – 154 میلیون متکلم بومی‌

زبان روسی

روسی با حدود 154 میلیون متکلم بومی، هشتمین زبان پرکاربرد دنیا است. این زبان به دلیل گرامر غیرقابل توصیف و خط سیریلیک بسیار دوست داشتنی اش شهرت دارد، یکی از شش زبان رایج در سازمان ملل است و ادیبانی مانند داستایفسکی، ناباکوف، چخوف، گوگول، تولستوی و پوشکین را خلق کرده است.

سفارش ترجمه روسی به فارسی و بالعکس

 

9.ژاپنی – 126 میلیون متکلم بومی‌

زبان ژاپنی

تقریباً تمام 126 میلیون بومی ژاپنی در ژاپن زندگی می‌کنند. مطمئناً بالاترین تمرکز جغرافیایی در بین تمام زبان‌های موجود در این لیست را دارد. ژاپنی دارای دو سیستم نوشتاری متمایز شامل هیراگانا و کاتاکانا (hiragana and katakana) است. همچنین از حروف چینی کانجی هم زیاد استفاده می‌کند. بزرگترین گروه از ژاپنی زبانان ساکن خارج از ژاپن را می‌توان در ایالات متحده، فیلیپین و برزیل یافت.

سفارش ترجمه ژاپنی به فارسی و بالعکس

 

10.لاهندا (پنجابی غربی) – 118 میلیون متکلم بومی

زبان پنجابی

با توجه به تخمین‌های متفاوت و با حدود 118 میلیون بومی، آخرین رتبه در فهرست به لاهندا یعنی یک زبان کلان پاکستانی که عمدتاً شامل پنجاب غربی است، می‌رسد! (با عرض پوزش از آلمانی‌ها، چون لاهندا چند سال پیش آنها را از لیست زبان‌های پرکاربرد دنیا حذف کرد). این مورد حتی شامل پنجاب شرقی که در هند صحبت می‌شود هم نیست. همانگونه که اشاره شد، پنجاب توسط بریتانیایی‌ها به دو نیمه تقسیم شد و میلیون‌ها نفر مجبور به ترک خانه، تجارت و خانواده خودشان شدند. اما آنها کم کم دارند انتقام خودشان را به سبک بالیوود می‌گیرند: اکنون آهنگ‌های پنجابی 50 درصد از ترانه‌های برتر جدول را تشکیل می‌دهند. این فرایند یکی از احیاهای فرهنگی بزرگ محسوب می‌شود.

 

10 زبان پرکاربرد بر حسب تعداد کل متکلمانشان

هنگامی‌که 10 زبان پرکاربرد را با توجه به تعداد کل افراد متکلمش محسابه می‌کنیم (خواه این زبان، زبان مادری آنها باشد یا نباشد)، هشت زبان از 10 زبان لیست بالا با چند تفاوت‌ هنوز پابرجا می‌مانند. انگلیسی با اختلاف از چینی به رتبه برتر می‌رسد. ژاپنی و پنجابی جایگاه‌های خودشان را از دست می‌دهند و فرانسوی و اندونزیایی به فهرست پرکاربردها می‌پیوندند. چون مردم بیشتری به عنوان زبان دوم از آنها استفاده می‌کنند.

1.انگلیسی

1.348 میلیارد نفر

2.چینی ماندارین

1.120 میلیارد نفر

3.هندی

600 میلیون نفر

4.اسپانیایی

543 میلیون نفر

5.عربی استاندارد

274 میلیون نفر

6.بنگالی

268 میلیون نفر

7.فرانسوی

267 میلیون نفر

8.روسی

258 میلیون نفر

9.پرتغالی

258 میلیون نفر

10.اردو

230 میلیون کل سخنران

 

در نهایت…

انتخاب زبان مادری بر عهده شما نبوده، اما یادگیری زبان‌های جدید برای موفقیت در کار و تحصیل یا به عنوان یک سرگرمی مفید، کاملاً به خودتان بستگی دارد. در صورت نیاز به سفارش ترجمه زبان های مختلف، می‌توانید از فریلنسرهای مترجم سایت کارلنسر کمک بگیرید.

 

منبع

https://www.babbel.com/en/magazine/the-10-most-spoken-languages-in-the-world

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه