چگونه شرکت ثبت کنیم؟ مراحل و انواع ثبت شرکت

27 آذر 1402 - آخرین بروزرسانی: 26 بهمن 1402
چگونه شرکت ثبت کنیم؟
زمان تقریبی مطالعه: 20 دقیقه

اگر برای شما هم سؤال شده است که چگونه شرکت ثبت کنیم؟ باید در جواب به شما بگوییم که کار ساده‌ای نیست، ولی کاری هم نیست که نتوانید از عهده آن بر بیاید. باید تمام تلاش خودتان را بکنید تا مطالبی که در این محتوا برای شما قرار دادیم را به درستی اجرا کنید. چرا که ثبت شرکت را باید یک کار بسیار پر اهمیت بدانید. شاید خود این کار آسان باشد، اما برای ثبت شرکت بایستی موارد مختلفی را در نظر خودتان قرار دهید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن کارتان را انجام دهید. ما در این محتوا سعی می‌کنیم تا قدم به قدم مراحل مختلف ثبت شرکت را برای شما توضیح دهیم. در کنار آن در مورد مزایای ثبت شرکت و همچنین قوانینی که باید برای این کار رعایت کنید نیز صحبت می‌کنیم. نیازی نیست برای دانستن روش ثبت شرکت، به دنبال محتوای دیگری بگردید. در این محتوا همه سؤالاتی که در ذهن دارید را پاسخ می دهیم.

 

ثبت شرکت به چه معناست؟

ثبت شرکت به معنای این است که مجموعه یا کسب و کار شما که می‌تواند در زمینه‌های قانونی فعالیت داشته باشد، کار خودش را با ارائه دادن مدارک و رعایت کردن قوانین کشور به صورت کاملاً قانونی انجام می‌دهد. با این تفاسیر، شرکت شما می‌تواند با سایر شرکت‌های دیگر همکاری داشته باشد و از تمام مزایایی که قوانین برای شرکت‌ها و کسب و کار‌های قانونی در نظر گرفته‌اند نیز می‌توانید استفاده کنید. برای این کار شما باید مدارک معتبری را ارائه کنید و همچنین هزینه‌های لازم را هم پرداخت کنید. در کنار آن، شما به اداره مالیات نیز باید مالیاتی پرداخت کنید، ولی در ازای آن، شما اعتبار این را کسب می‌کنید که کسب و کار قانونی دارید. برای ثبت شرکت شما دو راه دارید: یکی این که به صورت شخصی این کار را انجام یک راه دیگر نیز این است که از مؤسسه‌ها، افراد یا فریلنسرهایی که خدمات ثبت شرکت ارائه می‌کنند کمک بگیرید. اگر می‌خواهید کارتان دقیق و ساده‌تر انجام شود، پیشنهاد ما به شما انتخاب راه دوم است. هرچند اگر خودتان سابقه ثبت شرکت دارید و یا به اصول ثبت شرکت آشنا هستید، می‌توانید مسیر اول را هم انتخاب کنید.

مراحل ثبت شرکت

 

مراحل ثبت شرکت

در این قسمت ما سعی می‌کنیم تا به شما کمک کنیم تا بتوانید به راحتی متوجه مراحل ثبت شرکت شوید. قطعاً این کار مقداری تخصصی است، اما در این نوشته شما به درک کلی از مراحل ثبت شرکت خواهید رسید. این نکته را حتماً در نظر بگیرید که برای درک درست‌تر حتماً بایستی این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

۱) انتخاب نوع شرکت

این ضرب و المثل را همه ما شنیده‌ایم که می‌گویند “خشت اول را‌گر معمار نهد کج تا ثریا می‌رود دیوار کج”. در هنگام ثبت شرکت هم ما با همچین وضعیتی رو به رو هستیم. در اولین مرحله ثبت شرکت باید بسیار آگاهانه نوع شرکت خودتان را انتخاب کنید. ببینید در حوزه کسب و کاری شما چه نوع شرکت‌هایی موفق‌تر هستند و با توجه به نوع شرکای خودتان این کار را انجام دهید. برای مثال اگر قصد دارید تا شرکت شما در مناقصات مختلفی شرکت کند، باید نوع شرکت خودتان را سهامی خاص انتخاب کنید. حالا برای این کار باید تعداد اعضایی که قانون تعیین کرده را در شرکت خودتان داشته باشید. برای مثال برای سهامی خاص شما باید دو بازرس و سه اعضا داشته باشید تا بتوانید این نوع از شرکت را برای کسب و کار خودتان انتخاب کنید.

 

مطلب پیشنهادی: نکات طراحی مهر شرکتی

 

برای همین باید آگاهانه مرحله اول را انجام دهید. چرا که در این مرحله شما آینده و مسیر شرکت خودتان را تعیین خواهید کرد. بهتر است برای این کار از مشاورین حقوقی مشورت بگیرید چون اصلاً کار آسانی نیست. اگر هم قصد دارید خودتان نوع شرکت را انتخاب کنید، حتماً بایستی قوانین هر نوع و همچنین نیاز‌های هر نوع شرکت را به خوبی مطالعه کنید تا یک تصمیم درست برای آینده شرکت خودتان بگیرید.

 

انتخاب نام شرکت

۲) انتخاب نام شرکت

در مرحله دوم شما باید نام شرکت خودتان را انتخاب کنید. این مرحله هم با این که به نظر کار آسانی می‌رسد، اما اصلاً به سادگی نیست که شما فکر می‌کنید. نام شرکت در واقع نام برند شماست. نباید نامی انتخاب کنید که خیلی سخت در ذهن مردم بماند و یا نامی را انتخاب کنید که خیلی ساده باشد و یا تکراری باشد. برخی از نام‌ها به حدی تکراری هستند که فرد با شنیدن نام شرکت شما به یاد یک کسب و کار بسیار متفاوتی می‌تواند بیفتد. فرضا نام شرکتی که باران باشد خیلی نام کلی است، ما رستوران، آموزشگاه، آرایشگاه و…‌ ای به همین اسم در سراسر ایران داریم پس این اسم انتخاب مناسبی برای یک شرکت که قصد دارد متفاوت از رقبای خودش باشد نیست.
نکته دیگر در انتخاب نام شرکت این است که شما باید یک سری از قوانین را رعایت کنید، وگرنه طبق قانون ایران نمی‌توانید نامگذاری را انجام دهید. برای مثال باید نام شرکت شما حداقل ۳ سیلاب داشته باشد و حتماً نام بایستی ریشه فارسی داشته باشد وگرنه اصلاً ثبت نمی‌شود. یک نکته را همین جا یادآوری کنیم که شما می‌توانید محصول را تولید کنید و برای آن نام برند متفاوتی انتخاب کنید، و یا خدمتی را ارائه کنید و نام متفاوتی بر روی آن بگذارید. در واقع نام شرکت یک چیز است و نام برند محصول چیز دیگری است. ولی باید یادتان باشد برای حق کپی رایت زمانی که نام محصول خودتان را انتخاب کردید، حتماً برای ثبت برند اقدام کنید تا دیگران نتوانند از نام شما سوء استفاده کنند.

۳) مشخصات و موضوع فعالیت

در این مرحله شما بایستی مشخصات شرکت خودتان را ارائه کنید. برای مثال اینکه چقدر کارمند دارید یا سمت اعضای شرکت چیست؟ و موضوع کلی که قرار است شرکت در آن فعالیت کند چه می‌باشد. موضوع فعالیت خیلی مهم است. شما باید درک درستی از کسب و کار خودتان داشته باشید تا بتوانید موضوع فعالیت مناسبی را انتخاب کنید. در واقع موضوع فعالیت حد و مرز شرکت شما را روشن می‌کند. اگر هم فکر می‌کنید در آینده، شرکت شما می‌تواند در مسائل مختلف بیشتری فعالیت کند، آن را باید در اساسنامه شرکت اضافه کنید به جز آن بعداً هم می‌تواند با تغییر دادن موضوع‌های کسب و کارتان را گسترش دهید و یا کاهش دهید.

سامانه ثبت شرکت

۴) ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکت‌ها

حالا که تا به اینجا قسمت‌های اولیه ثبت شرکت را انجام دادیم بایستی اطلاعات شرکت خودمان را در سامانه ثبت شرکت‌ها بارگذاری کنیم. برای این کار باید مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری کنیم مدارکی مثل‌ شناسنامه و کد ملی بنیانگذاران شرکت را باید در این سامانه ثبت کنید. بعد از این مرحله دیگر باید صبر کنید تا کارشناسان اداره ثبت شرکت را تأیید کنند. بعد از این مرحله وارد قسمت تخصصی‌تر از ثبت شرکت می‌شویم در مراحل بعدی باید اوراق شرکت را ثبت کنید. پس ادامه مراحل را با دقت مطالعه کنید تا بتوانید با تمام مراحل آشنا شوید.

۵) تنظیم اوراق شرکت:

در این مرحله باید تمامی مراحل که بالاتر برای شما توضیح دادیم را در قالب اوراق اصلی شرکت که شامل اساسنامه، شرکتنامه و اظهارنامه است دوباره نوشته شوند. در هنگام نوشتن این اوراق باید طبق قوانین و معیار‌هایی که اداره ثبت شرکت‌ها در شیوه‌نامه خودش برای شما تعیین کرده است، عمل کنید. دقت داشته باشید که بیشترین بخشی که هنگام مراحل ثبت شرکت مؤسسین به مشکل بر می‌خورند، همین قسمت است. پس بهتر است از مشاورین کمک بگیرید تا در زمان کمتری و با روند اصولی‌تری کار خودتان را انجام دهید. نکته‌ای که در این مرحله وجود دارد این است که بعد از تأیید اولیه اوراق بایستی از تمامی صفحات اوراق دو نسخه یکسان توسط اعضای شرکت به امضا برسد. یکی از نسخه‌ها را خود مؤسسین در اختیار خودشان قرار می‌دهند و نسخه دیگر برای اداره ثبت شرکت‌ها ارسال می‌شود. از این جا به بعد کسب و کار شما کسب و کار شما شکل قانونی به خودش می‌گیرد. پس در ادامه این روند باید دقت داشته باشید که هر کاری که فکر می‌کنید غیر قانونی است و یا در شیوه‌نامه شرکت وجود ندارد را نباید انجام دهید. اداره ثبت شرکت‌ها برای همین یک نسخه از اوراق شرکت را در پیش خودش قرار داده است تا روند کاری شما را زیر نظر داشته باشد. البته که این قوانین همگانی هستند برای مثال قانونی مثل مالیات که شرکت‌ها موظف هستند در همه جای دنیا به آن پایبند باشند.

۶) ارسال مدارک به اداره ثبت:

بعد از تهیه اوراق اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت آگهی پیش‌نویس ثبتی از سامانه، مدارک مورد نیاز را باید در پوشه مخصوص اداره ثبت که آن‌ها را از خود دفاتر پستی می‌توانید تهیه کنید و برای اداره ثبت شرکت‌ها ارسال نمایید. از این جا به بعد باید منتظر بمانید تا اداره ثبت شرکت‌ها کار شما را تأیید کند تا در نهایت شرکت شما ثبت شود.

۷) دریافت آگهی:

بالاخره به مرحله آخر رسیدیم در این مرحله بایستی منتظر جواب اداره ثبت شرکت‌ها باشید. در صورتی که مدارکی که ارسال کرده‌اید کافی باشد و کم و کسری نداشته باشد، کارشناسان با بررسی مدارک شما ثبت شرکت را تأیید می‌کنند و شما چند روز بعد از تأیید اولیه می‌توانید در سامانه اداره ثبت پیامی مبنی بر ثبت شدن شرکت خودتان را مشاهده کنید. در صورتی که مدارکی که ارسال کرده‌اید کافی نباشد دوباره باید مرحله ۶ را انجام دهید تا کار شما انجام شود. در صورت تأیید شدن باید یک کپی از برگه پیش‌نویس بگیرید و از سمت وکیل خودتان آگهی تأسیس شرکت خودتان را دریافت کنید. در این مرحله با توجه به نوع، اعضا و موضوع فعالیتی که انتخاب کرده‌اید، برای ثبت شرکت خودتان باید هزینه‌ای را پرداخت کنید.

 

مطالب پیشنهادی: نحوه راه اندازی کسب و کار اینترنتی

 

انواع ثبت شرکت

همان طور که گفتیم، انواع مختلفی ثبت شرکت وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به نوع کسب و کاری که دارید یکی از این نوع‌ها را انتخاب کنید. هر کدام از این نوع‌ها یک سری قوانینی دارند که شما هنگام ثبت باید به آن توجه کنید. باید به تعداد اعضا و مقدار سرمایه اولیه در همان ابتدا ثبت شرکت توجه کنید. در ادامه شما را با انواع ثبت شرکت آشنا می‌کنیم.

  • شرکت با مسئولیت محدود: این دسته از شرکت‌ها ساده‌ترین نوع شرکتی هستند که شما می‌توانید به ثبت برسانید. شرکت‌هایی که از نوع مسئولیت محدود هستند. برای ثبت نیاز به حداقل ۲ شریک دارید. افرادی که می‌خواهند شرکت‌های بازرگانی به ثبت برسانند، بهترین نوع شرکتی که می‌توانند انتخاب کنند شرکت با مسئولیت محدود است. حداقل سرمایه هم برای این که شما بتوانید این نوع از شرکت را تأسیس کنید، نیاز است ۱ میلیون ریال می‌باشد. شرکت‌هایی که از نوع مسئولیت محدود هستند، می‌توانند هیئت مدیره‌های آن‌ها به صورت نامحدود مسئولیت داشته باشند. مگر اینکه تأسیس‌کنندگان شرکت خودشان سیاست دیگری را بخواهند پیاده‌سازی کنند که می‌تواند آن را در اساسنامه تنظیم کنند. اگر قصد دارید یک شرکت بازرگانی کوچک تأسیس کنید و یا سرمایه اولیه کمی دارید، بهترین گزینه برای شما شرکت با مسئولیت محدود است. 
  • شرکت سهامی خاص: این نوع از شرکت‌ها برای تأسیس نیاز به سه عضو دارند. همچنین بایستی دو بازرس هم در این شرکت‌ها حضور داشته باشند، وگرنه تأسیس همچین شرکتی غیر ممکن است. وجود سمت‌های اصلی مانند مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره و نایب رئیس در شرکت‌های سهامی خاص اجباری است. اگر این سه سمت اصلی وجود نداشته باشد شما نمی‌توانید شرکت سهامی خاص تأسیس کنید. این نوع از شرکت‌ها بهترین گزینه برای شرکت‌های عمرانی و شهرداری است چرا که این نوع از شرکت‌ها در مناقصات مختلف شرکت می‌کنند و شرکت سهامی خاص به شما این اجازه را می‌دهد تا بتوانید در مناقصات مختلف شرکت کنید. نکته دیگر این است که در این نوع از شرکت ها برعکس شرکت با مسئولیت محدود اعتبار هیئت مدیره و بازرسین در آن محدود است. اعتبار هیئت مدیره شرکت سهامی ۲ سال خورشیدی و بازرسین ۱ سال مالیاتی است و پس انقضا باید مسئولیت خود را تمدید کنند و یا تعویض شوند. 
  • مؤسسه غیر تجاری: این نوع از شرکت‌ها نیازمند ۲ عضو هستند و به این دلیل به آن‌ها غیر تجاری گفته می‌شود. به خاطر اینکه این دسته از مؤسسه‌ها حق خرید و فروش و بازرگانی ندارند. در عوض کار خدماتی انجام می‌دهند؛ مثل آموزش، درمان و … . برای همین در نام آن‌ها نیز مؤسسه غیر تجاری ذکر می‌شود. اگر قصد دارید شرکتی را احداث کنید که در آن کار خدماتی انجام دهید و محصولی را به صورت بازرگانی به فروش نرسانید، می‌توانید از این نوع شرکت‌ها استفاده کنید. 
  • شرکت‌های دانش بنیان: این نوع از شرکت‌ها به تازگی بازارشان داغ‌تر از قبل هم شده است، سعی می‌کنند با فروش فناوری به درآمد برسند. به طور کلی شرکت‌های دانش بنیان بهتر است از نوع شرکت سهامی خاص استفاده کنند. برای این کار حداقل دو تا اعضای هیئت باید مدرک کارشناسی ارشد به بالا و یا اختراع ثبت شده داشته باشید، و یا عضو هیئت علمی دانشگاه باید باشید. اهداف شرکت‌های دانش بنیان نوآوری و تبدیل‌ایده‌ها به محصول و یا خدماتی سودآور است. این شرکت‌ها از یافته‌های علمی کمک می‌گیرند و با ساخت فناوری درآمد زایی انجام می‌دهند. از مزایای شرکت‌های دانش بنیان می‌توان به این اشاره کرد که از پرداخت مالیات و گمرک به مدت ۱۵ سال معاف هستند. جالب است بدانید که شرکت کارلنسر (مدرن سامانه کارآفرین ایرانیان)، یک شرکت دانش‌بنیان محسوب می‌شود.
    مهمترین نوع شرکت‌ها این ۴ موردی بود که برای شما بیان کردیم در صورتی که قصد دارید شرکت خودتان را از انواع دیگر شرکت‌ها ثبت کنید می‌توانید ادامه این قسمت را مطالعه کنید.

فعالیت در شرکت

  • شرکت تضامنی: شرکتی است که برای انجام امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی فعالیت می‌کند. مسئولیت تضامنی یعنی اینکه اگر دارایی‌های شرکت برای پرداخت بدهی‌ها کافی نباشد، هر یک از اعضا به تنهایی مسئول پرداخت بدهی‌ها و تعهدات شرکت در مقابل فرد ثالث است. در واقع سود و بدهی بین تمام اعضا مشترک است و همگی در سود و زیان دخیل خواهند بود.
  • شرکت مختلط غیر سهامی: شرکتی است که بین برای انجام امور تجاری بین ۱ یا چند شریک ضامن و یا چند شریک با مسئولیت‌های محدود بدون انتشار سهام تشکیل می‌شود.
  • شرکت مختلط سهامی: شرکتی است که تحت نام مخصوصی بین یک عده شرکای سهامی و ۱ یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می‌شود.
  • شرکت نسبی: این دسته از شرکت‌ها بین یک تا چند شریک مختلف می‌تواند تأسیس شود، اما هر یک از شرکا نسبت به سرمایه‌ای که در شرکت گذاشته‌اند سود و مسئولیت دریافت می‌کنند.
  • شرکت تعاونی: شرکتی است که با توجه به اهداف هفتگانه مندرج در بخش قانون تعاونی و با ذکر نام تعاونی تشکیل می‌شود. این شرکت بایستی حداقل در ابتدای شروع ۷ عضو داشته باشد و تمامی عضو‌ها بایستی تابعیت ایرانی داشته باشند.

 

مطالب پیشنهادی: وظایف مدیر عامل

 

مزایای ثبت شرکت

خب حالا که با مراحل ثبت شرکت و انواع شرکت‌هایی که می‌توانید ثبت کنید آشنا شدید، شاید از خودتان بپرسید که در قبال این زمانی که برای ثبت شرکت می‌گذارید چه سودآوری خواهید داشت؟ فقط قرار است یک شرکت داشته باشید؟ نمی‌شد بدون این همه مرحله، یک شرکت زد و به کار خودتان می‌رسیدید؟ می‌شد، اما دیگر شما شرکت معتبری نبودید و کلی از مزایایی که دولت برای شرکت‌ها در نظر گرفته بود را هم از دست می‌دادید. مخصوصاً در شرایط فعلی که راه انداختن کسب و کار کارآسانی نیست، شما باید سعی کنید مزایای حداقلی را که دولت به شما ارائه می‌کند را دریافت کنید. همین طور اگر اداره مالیات متوجه این موضوع می‌شد که شما دارید به عنوان یک شرکت فعالیت می‌کنید، اما کاری برای قانونی کردن شرکت خودتان نمی کنید و از پرداخت مالیات طفره می روید، کسب و کار شما بایستی جریمه سنگینی را به اداره مالیات پرداخت می‌کرد. در این قسمت سعی داریم تا شما را با مهمترین مزایای ثبت شرکت آشنا کنیم.

1) فعالیت رسمی و قانونی:

زمانی که شما کسب و کار خود را قانونی می‌کنید، اعتبار بیشتری کسب می‌کند. به همین دلیل افراد علاقه بیشتری دارند تا با شما همکاری کنند. همچنین شرکت‌های ثبتی می‌توانند کارمندان خودشان را بیمه کنند و خدماتی ارائه کنند که افراد علاقه بیشتری برای همکاری داشته باشند. همین طور دولت به شرکت‌های قانونی یک سری امتیاز خاص از جمله اعطای وام و حمایت‌های حقوقی اهدا می‌کند که باعث می‌شود مسیر کاری شما آسان‌تر شود. اما مهمترین نکته این است که افراد می‌توانند با حس اعتماد بیشتری با شما کار کنند و یا خدمات، محصولات شما را خریداری کنند.

2) مسئولیت مشترک شرکا:

زمانی که شما تنها کار می‌کنید، اگر در مسیر کاری خودتان به هر دلیلی اشتباه کنید، مسئولیت آن کار چه مادی و چه معنوی بر عهده شخص شما است. ولی زمانی که به عنوان یک شرکت ثبتی فعالیت می‌کنید، مسئولیت کار‌های شرکت به یک اندازه گردن تمامی شرکا است. و همه به اندازه هم در اتفاقات شرکت دخیل هستند به این موضوع باید از دو زاویه توجه ویژه کرد. یک اینکه اگر اتفاقی رخ دهد مسئولیت بین شرکا پخش می‌شود و احتمال جبران ضرر بیشتر می‌شود. همچنین طرف رو به روی شما یعنی مشتری شما هم احساس اعتماد بیشتری می‌کند، چرا که می‌داند در صورت رخ دادن یک اشتباه، شانس جبران برای شرکت وجود دارد. از این جهت ثبت شرکت به صورت قانونی یک روش بسیار عالی برای ایجاد حس اعتماد در مشتریان شما است.

سفارش ثبت اختراع

3) حمایت قانون از حقوق شرکا:

فرض کنید سر یک اختلاف کوچک، اعضای یک شرکت که هنوز قانونی ثبت نشده است، قصد دارند راه خود را از یکدیگر جدا کنند. در این جور موارد برای اثبات شریک بودن و همکار بودن شما، بایستی راه طولانی را طی کنید. ولی اگر یک شرکت ثبت شده داشتید و سر یک اختلاف، شریک شما قصد جدایی داشت، شما می‌توانستید خیلی راحت با توجه به اساسنامه شرکایی که نوشته بودید و با توجه درصدی که هر یک از شرکا در کسب و کار سرمایه‌گذاری کرده بودند، می‌توانستد حقتان را بگیرید. پس حمایت قانون از حقوق شرکا نیز یکی دیگر از مزایای ثبت شرکت است و این مزیت باعث می‌شود هر کسی بتواند حق و حقوقی که شایسته آن است را دریافت کند.

4) امکان شرکت در مناقصات و مزایدات:

هر ساله مناقصات مختلفی توسط شرکت‌های خصوصی و یا مؤسسه‌های دولتی برگزار می‌شود که در این مناقصات محصولات و یا خدمات یک شرکت به فروش می‌رسد. در اکثر موارد برای شرکت کردن در این مراسم‌ها شما بایستی شرکت ثبت شده داشته باشید، وگرنه نمی‌توانید در این مراسم‌ها حضور داشته باشید. مزایده‌هایی که صورت می‌گیرد باعث می‌شود هر کدام از طرفین سود بسازیی داشته باشند و این نکته ساده‌ای نیست که بتوان از آن به سادگی گذشت. اگر دوست دارید سوددهی خودتان را افزایش دهید، پس بایستی حتماً در مناقصات این شکلی حضور پیدا کنید و برای این کار حتماً باید یک شرکت قانونی داشته باشید.

 

مطالب پیشنهادی: فاکتور رسمی چیست؟

 

5) اخذ و اعطای نمایندگی:

زمانی که شما می‌خواهید نمایندگی یک شرکت بزرگ را بگیرید، اکثر شرکت‌ها فقط زمانی این اجازه را به شما می‌دهند که شما شرکت ثبت شده داشته باشید. و یا زمانی نمایندگی شما را می‌گیرند که شما یک شرکت ثبت شده داشته باشید. در غیر این صورت بیشتر افراد این ریسک را قبول نمی‌کنند تا با افراد حقیقی صرفاً همکاری از جنس نمایندگی داشته باشند. اگر هم قرار باشد همچین ریسکی را بپذیرند قطعاً با قوانین سنگین و سخت‌تری این کار را انجام می‌دادند. پس چه کاری است؟ چرا از همان اول برای این که در همچین شرایطی قرار نگیرید یک شرکت رسمی ثبت نکنید؟ با ثبت یک شرکت قانونی، تمامی این مزایا را دریافت خواهید کرد به جز آن کلی مزایای دیگری را هم دریافت می‌کنید.

 ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت [1402]

دانستن این که هزینه ثبت شرکت شما چقدر خواهد بود باعث می شود تا بتوانید بهترین برنامه ریزی را هنگام تاسیس شرکت برای کارتان انجام دهید. ما سعی کردیم که نرخ میانگین هزینه ثبت شرکت را برای شما در بیاوریم. از آنجایی که موسسه های ثبت شرکت، هر کدام یک قیمت به خصوصی دریافت می‌کنند و برای این کار یک نرخ ثابت وجود ندارد، شاید شما جایی را پیدا کنید که با هزینه کمتری این کار را برای شما انجام می‌دهد و یا برعکس جایی را پیدا کنید که با هزینه بیشتری شرکت شما را ثبت کند. میانگین هزینه ثبت شرکت در سال 1402 به شرح زیر است:

  1. هزینه شرکت با مسئولیت محدود: 2.500.000 تومان
  2. شرکت سهامی خاص: 2.600.000 تومان 
  3. شرکت بازرگانی: 2.500.000 تومان 
  4. موسسه غیر تجاری: 2.900.000 تومان 
  5. شرکت تضامنی: 3.500.000 تومان 
  6. شرکت تعاونی: 4.500.000 تومان 

اینها نرخ ثبت شرکت انواع شرکت هایی است که ما در این محتوا برای شما توضیح دادیم. یکسری شرکت دیگر نیز وجود دارد که نرخ آنها نیز متفاوت است، ولی اصلی ترین نوع شرکت ها و پرطرفدارترین آنها این 6 نوع شرکتی است که ما در این محتوا آنها را با جزئیات برای شما توضیح داده ایم.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت: 

حالا که متوجه شدید چگونه باید یک شرکت ثبت کرد و در این مسیر چه مراحلی در پیش روی خودتان دارید و همچنین با انواع شرکت ها آشنا شده‌اید، وقت آن رسیده است که بدانید چه مدارکی برای ثبت شرکت مورد نیاز شماست:

  • کپی مدارک شناسایی مانند کارت ملی و شناسنامه هر یک از شرکا که قرار است سمت داشته باشند
  • ارائه شرکت نامه 
  • ارائه تقاضانامه شرکت
  • ثبت نام کد ثنا برای تمام اعضای هیئت مدیره 
  • آماده سازی اساسنامه تکمیل شده شرکت
  • دریافت تاییدیه آدرس و کد پستی محل شرکت
  • ارائه وکالتنامه وکیل (در صورتی که گیرنده کار از اداره وکیل باشد)
  • در صورتی که شرکت سهامی خاص است فیش بانکی که معادل 35 درصد از سرمایه اولیه شرکت شما باشد.
  • تعیین حق امضای شرکت
  • تعیین سمت و سهام هریک از اعضاء
  • ارائه 5 مورد نام حداقل 3 سیلابی به ترتیب اولویت
  • ارائه مجوز (ویژه شرکتهایی که نیاز به مجوز دارند)
  • ارائه دو نسخه صورت‌جلسه مجمع عمومی و موسسین شرکت و صورتجلسه هیئت مدیره

دیگر همه مواردی که باید بدانید را برای ثبت شرکت برای شما توضیح داده‌ ایم. حالا شما آماده این هستید که مراحل ثبت شرکت خودتان را شروع کنید. اما قبل از آن یک مورد دیگری هم هست که قطعا برای شما اهمیت دارد، یعنی مدت زمان ثبت شرکت.

 

مطلب پیشنهادی: پلتفرم چیست؟

 

مدت زمان ثبت شرکت 

از آنجایی که امروزه تمامی مراحل ثبت شرکت به صورت آنلاین اتفاق می افتد، مشکل زمان واقعا وجود ندارد و یا حداقل کم رنگ تر از سابق است. یک موضوع بسیار مهم در زمینه ثبت شرکت ها این است که روند سرعت کار شما به خود شما و همکاری شما بستگی دارد. اگر که تمام اطلاعاتی را که اداره ثبت شرکت ها نیاز دارد به موقع و به درستی بارگذاری کنید، کارشناسان هم بدون تعلل کار شما را جلو میبرند. ولی در صورتی که به درستی مدارک را نفرستید و یا سعی در این داشته باشید که خیلی بی حوصله کارتان را انجام دهید، قطعا پروسه ثبت شرکت هم برای شما طول خواهد کشید. جدا از آن شما هزینه بیشتری را هم باید پرداخت کنید و اصلا این کار مقرون به صرفه‌ای نیست. به شما توصیه می کنیم که اگر قصد دارید خیلی سریع و بدون دردسر شرکت خودتان را ثبت کنید، حتما از مشاورین حقوقی و یا موسسه های ثبت شرکت معتبر کمک بگیرید. شاید این موسسه ها یک مبلغ را بیش تر از حالت عادی دریافت کنند ولی دیگر شما خیالتان از سرعت و مشکل نداشتن پروسه ثبت راحت خواهد بود. به طوری کلی زمانی که طول می کشد کار شما تایید شود 7 الی 10 روز است و در این مدت زمان کارشناسان مدارک شما را تایید خواهند کرد.

 

توسعه شرکت

حرف پایانی

خیلی ها فکر می کنند که حتما بایستی برای کسب و کار خودشان ثبت شرکت انجام دهند و برعکس خیلی از افراد هم فکر می کنند با ثبت شرکت به مشکل خواهند خورد و زمان خودشان را هدر می دهند. هر دوی این تفکرها غلط است. درست است! هر کسب و کاری نیاز به ثبت شرکت ندارد. اگر کسب و کار شما کوچک است و یا نیاز به جذب نیروی ثابت ندارید، واقعا نیازی به ثبت شرکت هم ندارید. برای ثبت شرکت شما باید حداقل یک کسب و کاری داشته باشید که در آن یک شریک دیگر هم داشته باشید. در غیر این صورت ثبت شرکت کار بی فایده ای است، مخصوصا اگر کارمندی هم نداشته باشید. این تفکر هم که فکر می کنید با ثبت کردن شرکت بایستی هزینه زیادی بپردازید هم تفکر کاملا اشتباهی است. شما بایستی به این فکر کنید که درسته هزینه می کنید، ولی به جای آن اعتبار شرکت شما افزایش پیدا خواهد کرد. شاید مالیات بپردازید، ولی در قبال آن حقوقی دریافت می کنید که باعث می شود مشتریان به شما اعتماد کنند. به غیر از آن به شما و کارمندان شما وام های مختلفی اعطا می شود که همه این ها بخشی از مزایای ثبت شرکت است. پس اگر فکر می کنید که کسب و کار شما در مرحله ای قرار گرفته است که ثبت شرکت به نفع آن است، حتما این کار را انجام دهید. قانونی شدن کسب و کار شما باعث آرامش و راحت کار کردن شما هم می شود.

نکته دیگر اینکه شما باید با توجه به نوع کسب و کاری که دارید یک نوع شرکت را انتخاب کنید که برای شما مفیدتر است. این که هر شرکتی چه مزایایی دارد و چه شرایطی برای ثبت دارد را برای شما توضیح داده ایم و شما می توانید تک تک شرایط را مطالعه کنید و با توجه به آنها شرکت مناسب کارتان را ثبت کنید. نکته بعدی مورد مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت است که آنها را هم در این محتوا برای شما لیست کرده ایم و شما می توانید با آماده کردن این مدارک به روند کاری ثبت شرکت خودتان سرعت دهید. امیدواریم در این محتوا به جواب سوال چگونه شرکت ثبت کنیم؟ رسیده باشید. هر سوالی راجب به این موضوع اگر دارید حتما برای ما بنویسید و اگر تا به امروز شرکتی ثبت کردید حتما نظر خودتان را در مورد مراحل و سختی های ثبت شرکت برای ما به اشتراک بگذارید. امیدواریم این محتوا به شما کمک کرده باشد تا بتوانید با بینش بازتری به سراغ این بروید که شرکت خودتان را تاسیس کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • رضا عزیزی
    29 آذر 1402

    خیلی متن کاملی بود واقعا جواب سوال چگونه شرکت ثبت کنیم خودم را گرفتم توی این محتوا ممنون از شما.