هوش مصنوعی Grok (گروک) ایلان ماسک چیست و چه کاربردی دارد؟

07 آذر 1402 - آخرین بروزرسانی: 18 آذر 1402
هوش مصنوعی grok
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

به تازگی خبر منتشر شدن هوش مصنوعی Grok، جدید ترین محصول ایلان ماسک منتشر شده است. انگار قرار است باری دیگر پولدار ترین مرد دنیا همه را متحیر کند. ایلان ماسک با داشتن مالکیت تسلا، اسپیس ایکس، توییتر و حالا هوش مصنوعی گروک تقریبا، در اکثر بیزینس های مهم دنیا وارد شده است. البته با توجه به ترند شدن چت جی پی تی (ChatGPT)، دنیای هوش مصنوعی ها بسیار بیشتر از قبل دیده شد و انتظار می رفت که خیلی زود سایر شرکت ها هم در این حوزه وارد شوند. و حالا ایلان ماسک تصمیم گرفته تا در این زمینه هم محصول خودش را تولید کند. باید دید که این تصمیم جدید ایلان ماسک دنیای هوش مصنوعی ها را تغییر خواهد داد؟ یا این که قرار است با یک محصول روبه‌رو شویم که خیلی زود به فراموشی سپرده می شود.

 

هوش مصنوعی Grok چیست؟

هوش مصنوعی Grok اولین محصول شرکت جدید ایلان ماسک به نام xAI می باشد. در واقع این شرکت قرار است در زمینه های هوش مصنوعی فعالیت کند و صرفا نام اولین محصول این شرکت Grok است. چیزی که این هوش مصنوعی را قرار است با سایر رقبایش متفاوت کند، داشتن حس شوخ طبعی و بازیگوشی آن است! قرار است این هوش مصنوعی با داشتن احساسات شوخ طبعی، جواب سوالات شما را بدهد، البته نه جواب هر سوالی را. ولی اگر با آن شوخی کنید، قطعا با سخن هایی رو به رو خواهید شد که در خور سوالاتتان باشد. قرار است این هوش مصنوعی جواب سوالاتی را بدهد که شاید سایر هوش های مصنوعی از جواب دادن به آن، طفره می‌روند.

فعلا این هوش مصنوعی در مراحل تولید اولیه است و فقط عده محدودی از کاربران می توانند از نسخه بتای آن استفاده کنند. اگر علاقه مند هستید که از هوش مصنوعی Grok استفاده کنید کافی است تا در سایت xAI ثبت نام کنید تا در لیست انتظار قرار بگیرد. طبق نظرات کاربران و خود شرکت xAI، هنوز این هوش مصنوعی به طور درست سوالات را جواب نمی دهد و حتی جواب بعضی از سوالات را از خودش درمی‌آورد؛ مانند چیزی که در ChatGPT مشاهده کرده ایم. ولی قرار است بیشتر بر روی آن کار کنند تا درصد اشتباه را به حداقل برساند. مهمترین قسمت تمایز این محصول، شکل گفتار بامزه اش با مخاطبین است. این که یک هوش مصنوعی بتواند جواب شما را طوری دهد که باعث خندتان بشود، واقعا جالب و سرگرم کننده است.

هوش مصنوعی grok

این محصول به اطلاعاتی که در شبکه اجتماعی X یا همان توییتر سابق وجود دارد، به طور کامل دسترسی دارد و همین موضوع باعث می شود تا سریع ترین اخبار را هم بتواند برای شما ارائه کند. هر اتفاقی که در  دنیا بیافتد و هر چیزی که ترند شود، قطعا اولین جا در X اتفاق میافتد و حالا فرض کنید هوش مصنوعی Grok به این اطلاعات زودتر از هر سایت، شبکه اجتماعی و یا پایگاه خبری دسترسی خواهد داشت. همچنین طبق گفته خود ایلان ماسک، Grok یکی از ویژگی های X premium است که برای دسترسی به آن کاربران باید ماهیانه 16 دلار هزینه کنند.

بر اساس ادعاهای شرکت xAI، همین حالا هوش مصنوعی Grok از سایر ابزارهای هوش مصنوعی برای حل معادلات ریاضی پیشی گرفته است. خود این موضوع نشان می دهد که قرار است سایر شرکت های هوش مصنوعی با یک مشکل بسیار سخت رو به رو باشند. یک رقیب که مدیریت آن، زیر نظر ثروتمند ترین مرد دنیا است. واژه Grok از رمان غریبه در سرزمین غریب گرفته شده است که در این کتاب، یک واژه مریخی است. معادله زمینی این واژه احتمالا به معنای درک عمیق و شهودی است. دیگر همه از علاقه ایلان ماسک برای سفر به مریخ و سکونت در این سیاره می دانندو پس احتمالا دلیل نام گذاری این هوش مصنوعی هم مربوط به علایق شخصی او باشد.

 

مطلب پیشنهادی: هوش مصنوعی گوگل بارد

 

ارزش هوش مصنوعی Grok

در حال حاضر تا به امروز ارزش دقیقی را نمی توان برای هوش مصنوعی Grok و یا حتی شرکت xAI متصور شد. باید صبر کرد تا اولین بازخورد مردم را از این هوش مصنوعی دید. اگر این هوش مصنوعی بتواند موفق شود، با توجه به این که ایلان ماسک هم پشت آن است، می توان گفت که خیلی زود شاید در عرضه یک هفته به ارزش میلیاردی برسد. ولی اگر شکست بخورد و صرفا بلوف هایی را از سمت xAI شنیده باشیم که هوش مصنوعی Grok بهتر از سایر رقبای خود عمل می کند، خیلی زود شکست خواهد خورد. در واقع شکل و نحوه عرضه grok برای بقایه xAI بسیار پراهمیت است.

 

مطلب پیشنهادی: هوش مصنوعی میدجورنی چیست؟

 

کلاهبرداری با استفاده از نام هوش مصنوعی Grok

چند روز پس از معرفی هوش مصنوعی Grok افرادی برای کلاهبرداری توکن هایی با همین نام ساختند و و خیلی زود هم مردم برای خرید این توکن ها دست به کار شدند. تقریبا 400 توکن به نام Grok ساخته شده است که همه آنها کلاهبرداری است. نکته مهم‌تر این است که خیلی زود این توکن ها ارزشمند شدند و فقط سر تریدرهایی که اطلاعات کافی نداشته اند، کلاه رفته است. اولین توکنی که به نام Grok منتشر شده است، بیش از 10 میلیون دلار فروش داشته است. در صورتی که هیچ سودی قرار نیست برای خریداران ارسال کند، چون توکنی فیک و جعلی بوده است. خود ایلان ماسک گفته است که فعلا قصد ندارد جدید ترین محصول خودش را وارد بازار های جهانی کند، چرا که هنوز در نسخه های ابتدایی خودش قرار دارد.

هوش مصنوعی grok

حرف پایانی

باتوجه به پیشرفت روز افزون هوش های مصنوعی باید انتظار این را داشته باشیم که بزرگترین شرکت‌های فناوری و اطلاعات هم خیلی زود وارد این عرصه شوند، اما نباید فراموش کنید که هنوز در مراحل ابتدایی هوش مصنوعی هستیم. باید ببینم که هوش مصنوعی Grok می تواند علاقه کاربران X را طوری به خودش جلب کند که آنها اشتراک ماهانه را خریداری کنند یا خیر؟ نظرات خودتان را حتما در مورد این هوش مصنوعی برای ما بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • Ali yari
    15 بهمن 1402

    نمیدونم چرا به این بشر بدبینم کلا