میدجورنی (Midjourney) چیست؟ چگونه از آن استفاده کنیم؟

27 بهمن 1401 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
میدجورنی چیست
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

گاهی یک عکس به جای هزار کلمه حرف می‌زند. اما برای طراحی یک تصویر، به هزار کلمه نیاز ندارید! در حال حاضر، فقط به میدجورنی نیاز دارید. این فناوری به تولید هنر هوش مصنوعی از روی متن، می‌پردازد.

خلق اثر هنری با میدجورنی

این فناوری هوش مصنوعی، نحوه خلق اثر هنری را متحول کرده است.

 

میدجورنی (Midjourney) چیست؟

میدجورنی نوعی آزمایشگاه تحقیقاتی برای بررسی رسانه‌های جدید فکری است. هدفش هم گسترش قدرت تخیل نوع بشر است.

منظورمان ربات تعاملی میدجورنی است. این ربات از یادگیری ماشین برای تهیه تصاویر بر اساس متن استفاده می‌کند. این ربات، یک برنامه مستقل در اینترنت یا شبکه دیگر با قابلیت برقراری تعامل با سیستم‌ها یا کاربران است. این برنامه، مفاهیم را در نظر گرفته و آنها را به واقعیت تبدیل می‌کند. بسیاری از فناوری‌های مشابه از جمله هوش مصنوعی DALL-E 2 هم در حال توسعه هستند.

اول، آنچه را که می‌خواهید ببینید، توصیف کنید. ربات Midjourney تصاویر مشابه توضیح شما را پیدا کرده و آنها را به طور منحصر به فرد و هنرمندانه ترکیب می‌کند. نتیجه این فرایند، چیزی فراتر از یک ترکیب ساده است. میدجورنی ابزار هوش مصنوعی برای خلق تصویر است. یعنی ابزار خلاقانه کاملاً جدیدی در اختیارتان است.

ربات هوش مصنوعی

چگونه میدجورنی را امتحان کنیم؟

تست اولیه میدجورنی در ژوئیه 2022 آغاز شد. با این دسترسی گسترده، همه می‌توانند این نسل جدید از هنر هوش مصنوعی را امتحان کنند.

ربات Midjourney از طریق سرور Discord اجرا می‌شود. برای استفاده از این برنامه، سایت Discord را در مرورگر خودتان باز کنید. یا می‌توانید اپلیکیشن آن را روی گوشی هوشمند خودتان دانلود کنید. مراحل ثبت نام حساب کاربری را طی کنید.

سپس در مرورگرتان، به نشانی https://midjourney.com بروید و روی «Join the Beta» کلیک کنید تا دعوت را بپذیرید. در اینجا نگاهی به Getting Started link بیاندازید و دستورالعمل‌های کلی در مورد استفاده از ربات هوش مصنوعی را مطالعه کنید.

نحوه استفاده از میدجورنی

وقتی به اپلیکیشن Discord برگردید، باید نماد Midjourney را در ستون سمت چپ به شکل قایق سفید رنگ مشاهده کنید. حالا وقت خلاقیت و هنر است.

 

مطلب پیشنهادی: چت جی پی تی چیست؟

 

چگونه از میدجورنی استفاده کنیم؟

روی نماد برنامه Midjourney در Discord کلیک کنید تا به فضای کاری Midjourney بروید. در ستون سمت چپ، لیستی از اتاق‌های گفتگو را مشاهده خواهید کرد. کارتان را با یکی از اتاق‌های Newbie شروع کنید.

در قسمت Message در پایین صفحه، عبارت « .imagine/» را تایپ کنید.

آنچه را که می‌خواهید ببینید، تایپ کنید. خیالی بودن درخواست شما، هیچ محدودیتی ندارد. می‌توانید موضوعات، سبک‌های هنری، توصیفات خلقی و هر چیز دیگری را وارد کنید. یک پاراگراف کامل، یک کلمه یا متن آهنگ مورد علاقه خودتان را وارد کنید. ترکیبات بی پایانی وجود دارد. اجازه دهید تا تخیلتان رها شود!

این ربات، برخی از توضیحات را بیشتر از بقیه تشخیص می‌دهد. برای مثال این اپلیکیشن در ترسیم دایناسورها چندان خوب نیست. آنها را بیشتر شبیه موجودات فضایی می‌کشد. اما در استیم پانک (steampunk) عالی است! زیبایی یادگیری ماشین در این است که برنامه، می‌تواند یاد ‌بگیرد. وقتی این مقاله را می‌خوانید، شاید در خلق دایناسورها عالی شده باشد.

نحوه استفاده از ابزار هوش مصنوعی

دستورات توصیفی در میدجورنی

مهارت نوشتن دستورات هم نیمی ‌از لذت کار با Midjourney است. این ربات در حال حاضر، در خلق تصاویر هنری، بهتر از تصاویر عکاسی شده عمل می‌کند. گاهی اوقات، نتایج شبیه عکس هستند، اما در بیشتر اوقات شبیه یک نقاشی یا طراحی هستند.

نتیجه کار به کلمات توصیفی شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید به یک عکس برسید، سعی کنید تا عکس قدیمی ‌مانند طرح یک بشقاب یا ظروف حلبی را توصیف کنید. این برنامه سبک خاص خودش را دارد. حداقل هنوز نمی‌توانید به دیپ فیک (deep fake) یا جعل عمیق برسید.

این ربات، افراد مشهور بسیاری را می‌شناسد. اخیراً، جان اولیور هم به این فهرست اضافه شد. در نتیجه کاربران در عرض 24 ساعت بعدش، روی سرور مشغول ساختن عکس‌های این کمدین بودند.

تصاویر مدنظرتان پس از یک دقیقه یا بیشتر، باید ظاهر شوند. سایر افراد هم به طور همزمان در حال خلق کردن هستند.

بر اساس درخواست خودتان، چهار گزینه در یک کادر دریافت خواهید کرد. گزینه مورد علاقه خودتان را با انتخاب دکمه upscale(U) در زیر تصویر مدنظرتان، انتخاب کنید. برنامه با افزایش مقیاس تصویر انتخاب شده، آن را از کادر بیرون می‌کشد و آن را بزرگتر می‌کند. دکمه‌های V هم تغییراتی را در تصویر ایجاد می‌کنند.

خروجی نرم افزار

کاربران اغلب با چند بار اجرای این برنامه، تصاویر خودشان را کامل می‌کنند. آنها هر بار توضیحات را اصلاح و تغییرات مختلفی را امتحان می‌کنند. به طور پیش فرض، تمام تصاویر در فرمت مربع هستند. برای مثال، تایپ کردن «ar 16:9-»، نسبت تصویر را به یک منظره وسیع تغییر می‌دهد که برای اسکرین ویدیویی عالی است.

اگر می‌خواهید تمام آثار هنری‌ ساخته دست خودتان را ببینید، به صفحه سایت Midjourney بروید و وارد اکانت خودتان شوید. خلاقیت‌های ساخته دست شما در صفحه اصلی قرار دارند و می‌توانید آنها را از آنجا دانلود کنید.

 

مطلب پیشنهادی: آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین نویسنده‌ها شود؟

 

میدجورنی و حق کپی رایت

به طور پیش فرض، تصاویر تولید شده در Midjourney عمومی ‌هستند. یعنی همه می‌توانند آنچه را که شما خلق می‌کنید، ببینند. حتی می‌توانید با ارتقاء یکی از نمونه‌های مورد علاقه خودتان یا درخواست تغییرات، با آثار دیگران تعامل برقرار کنید. از طرف دیگر، می‌توانید درخواست‌های سایر سازندگان را ببینید و از آنها یاد بگیرید. برای استفاده از این برنامه، باید ماهیت عمومی‌ پلتفرم را بپذیرید. اما اگر نمی‌توانید در فضای باز زندگی کنید، می‌توانید هزینه ای را برای خصوصی کردن اکانت خودتان بپردازید.

میدجورنی و حق کپی رایت

در حال حاضر، حق کپی رایت هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی، کمی ‌بد تعریف شده است. شما دستور را داده‌اید، اما ربات تصویر را سر هم کرده است. هنری که با یک اکانت آزمایشی رایگان ایجاد می‌شود، با مجوز Commons NonCommercial 4.0 Attribution International ارائه می‌شود. اساساً اگر از تصاویر پول درآورید و Midjourney را معرفی کنید، می‌توانید از تصاویر استفاده کنید.

اگر اکانت پولی دارید، می‌توانید از هنرتان به دلخواه خودتان استفاده کنید. یعنی قادر به فروش مستقل تصاویر هم هستید. به هر حال شرکت هم می‌تواند از تصویر شما استفاده کند. از آنجایی که شما تصاویر را در یک انجمن عمومی ‌ایجاد کرده اید، احتمالاً انتظار ندارید که به طور انحصاری از آنها استفاده کنید. قانون کپی رایت در بهترین شرایط هم پیچیده است. باید منتظر حل مشکلات حق کپی رایت هوش مصنوعی بمانیم.

 

هزینه کار با این ربات چقدر است؟

می‌توانید 25 تصویر اول خودتان در Midjourney را به صورت رایگان بسازید. اشتراک ماهانه Basic Membership امکان ترسیم 200 تصویر را به شما می‌دهد. با گرفتن حق اشتراک Standard Membership به خلاقیت‌های نامحدودی دسترسی خواهید داشت و می‌توانید سریعتر به نتیجه برسید. اما به 15 ساعت کار با سرور، محدود هستید. عضویت شرکتی هم در دسترس است.

می‌توانید با تایپ کردن عبارت « info/ » در نوار پیام، نوع حق اشتراک خودتان را مدیریت کنید.

هزینه کاربری در ربات هوش مصنوعی

 

آیا میدجورنی قادر به روتوش عکس‌ است؟

اغلب عکاسان می‌خواهند بدانند که آیا Midjourney می‌تواند عکس‌های گرفته شده با دوربین را پردازش کند. جواب کوتاهش، نه است. این ابزار، ویرایشگر تصویر یا اپلیکیشن ادیت عکس نیست. می‌توانید تصاویر را بر اساس عکس و درخواست‌های خودتان دریافت کنید. اما به ابزاری برای پردازش عکس‌هایی که خودتان گرفته‌اید، دسترسی ندارید.

روتوش عکس با میدجورنی

برای این که تصویر جدیدی را بر اساس عکس موجود تهیه کنید، درخواست را با وارد کردن آدرس وب عکستان شروع کنید. تصاویر را در Dropbox یا Google Drive ذخیره کنید و لینک مرتبط را کپی کنید. بعد از لینک عکس، متنی در مورد توضیح محصول نهایی و مدنظرتان را قرار دهید.

 

مطلب پیشنهادی: ان اف تی چیست؟

 

در نهایت …

هوش مصنوعی میدجورنی ابزاری قدرتمند برای خلق تصاویر هنری است. داشتن توان نقاشی یا سابقه هنری مهم نیست. به سادگی، تصویر تخیلی خودتان را توصیف کنید و اجازه دهید تا ربات، بقیه کارها را انجام دهد. البته همیشه نمی‌توانید خروجی Midjourney را پیش بینی کنید. همیشه دقیقاً همان چیزی را که در ذهن دارید، به دست نمی‌آورید. اما در اغلب اوقات به تصویر واقعا جالبی می‌رسید که انتظارش را نداشتید!

اگر به دنبال فوتورئالیسم (واقع گرایی) هستید، احتمالاً آن را در اینجا پیدا نخواهید کرد. اما می‌توانید تصاویر مفهومی و هنری در سبک‌های مختلف ایجاد کنید و تخیل خودتان را زنده نگه دارید.

می‌توانید ربات Midjourney را تا حدی کنترل کنید. البته این کنترل به میزان توانایی شما در توصیف شفاهی اثر هنری وابسته است. این کار برای بسیاری از افراد، دشوار است. عنصر شانس و احتمال هم در خروجی اثر هنری دخیل است. بیشتر شبیه یک بازی به نظر می‌رسد. چرخی را می‌چرخانید تا ببینید چه چیزی به دست می‌آورید.

 

منبع

www.expertphotography.com/midjourney

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

3 دیدگاه

  • farzad
    06 اسفند 1401

    عالی سپاسگزارم

  • نیلوفر
    15 فروردین 1402

    همه کارها رو کردم نوشت درحال حاضر نمیتونیم سرویس رایگان ارائه بدیم
    و لینک صفحه خرید اشتراک بهم داد 🙁

    • تیم محتوای کارلنسر
      16 فروردین 1402

      به نظر نسخه آزمایشی رایگانش دیگه فعال نیست 🙂