زمان توقف یا Dwell Time چیست و چه اهمیتی در سئو دارد؟

06 دی 1399 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
زمان توقف در سایت
زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

گوگل بیش از 200 عامل را در الگوریتم‌های جستجو به کار می‌گیرد. زمان توقف در سایت هم یکی از  فاکتورهای رتبه بندی گوگل برای نشان دادن سایت ها در نتایج جستجوست. مدت زمان حضور کاربر در سایت را زمان توقف (اقامت) یا Dwell Time می‌دانیم. این زمان، بعد از کلیک کردن روی لینک درون نتایج جستجو تا قبل از خروج از سایت یا بازگشت به SERP‌ها (صفحه نتایج جستجو) محاسبه می‌شود.

آیا این زمان مشابه نرخ پرش یا Bounce Rate است؟ همان طور که گفتیم، زمان صرف شده روی سایت از جانب کاربران را زمان توقف می‌دانیم، ولی نرخ پرش یعنی درصد بازدیدکنندگانی که از صفحه ورودی بازدید می‌کنند، ولی بدون دیدن سایر صفحات به SERPها باز می‌گردند. فرقی ندارد که این کاربران چه مدت زمانی روی سایت هستند (2 ثانیه یا 2 ساعت)؛ اگر روی سایر صفحات کلیک نکنند، بانس ریت یا ریزش محسوب می‌شوند.

در ادامه به مثال زیر توجه کنید (تصاویر برگرفته شده از سایت Backlinko)

 

مثالی از زمان توقف در سایت (Dwell Time)

فرض کنید ما عبارت “grain free cookies” (کوکی بدون دانه) را در گوگل سرچ می‌کنیم:

نتایج جستجوی گوگل

نتیجه اول، نتیجه خوبی به نظر می‌آید. روی آن کلیک می‌کنیم:

سرپ گوگل

ولی با صفحه ای مواجه می‌شویم که طراحی آن زشت است و محتوای مفیدی ندارد!

سایت زشت و نامناسب

پس از صرف زمانی در حدود 5 ثانیه از صفحه خارج می‌شویم و به نتایج گوگل بازمی‌گردیم.

بستن سایت

زمان توقف یا اقامت ما در سایت بالا، تنها 5 ثانیه بود! پس از نظر گوگل، شما از این سایت، راضی نبودید.

حالا نتیجه دوم را بررسی می‌کنیم:

نتایج جستجوی گوگل

سایت خوش ساختی است و محتوای جذاب و کاملی دارد.

سایت مناسب و مفید

شما زمانی برابر با 4:37 دقیقه در سایت صرف می‌کنید.

مدت زمان توقف بالا در سایت

این زمان 4:37 دقیقه به گوگل می‌گوید که شما از محتوای این سایت، راضی بودید. اگر سایر افراد هم رفتار مشابهی مانند شما داشته باشند، گوگل رتبه این صفحه از سایت را افزایش می‌دهد:

افزایش رتبه در گوگل به دلیل زمان توقف بالا

نکته ای که احتمالا باید متوجه شده باشید، این است که بانس ریت یا نرخ پرش، در مورد کیفیت محتوای صفحه، اطلاعات خاصی به ما نمی‌دهد. برای مثال، فرض کنید به دنبال رژیم خاصی در گوگل هستید. روی اولین نتیجه سرچ گوگل کلیک می‌کنید تا محتوای کامل را ببینید. کل مقاله را در 4 دقیقه می‌خوانید، این زمان را زمان توقف می‌دانیم. بعد از مطالعه مقاله، دوباره بدون کلیک کردن روی سایر لینک‌های درون صفحه، به نتایج جست و جو باز می‌گردید. اینجا هم یک بانس یا پرش رخ داده، ولی زمان زیادی را در این صفحه گذرانده اید که به معنای رضایت شما از محتوای صفحه بوده است.

 

مطلب پیشنهادی: راه های کاهش بانس ریت

 

نرخ پرش هیچ اطلاعی در مورد علاقمندی بازدیدکننده به محتوای شما را در اختیار گوگل قرار نمی‌دهد. پس بانس ریت بالا را به طور کلی سیگنالی برای کیفیت پایین محتوای صفحه‌تان در نظر نگیرید! مورد دیگر این است که گاهی اوقات، زمان توقف با زمان دوره یا Session duration، به اشتباه باهم یکی در نظر گرفته می‌شود. زمان دوره، کل زمان صرف شده روی وب سایت، قبل از ترک آن است.

زمان توقف کاربر در سایت را می توان به عنوان یکی از شاخص های کلیدی عملکرد در چک لیست سئو سایت در نظر گرفت. در ادامه اهمیت زمان توقف از نظر سئو را تشریح می‌کنیم و هفت نکته برای ارتقای این زمان را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

اهمیت زمان توقف

زمان توقف به عنوان عامل رتبه بندی سئو

گوگل هیچگاه اهمیت زمان توقف در سئو را مورد تأیید عمومی قرار نداده است. ولی می‌دانیم که گوگل به تجربه کاربری اهمیت می‌دهد. یکی از شرکت کنندگان کنفرانس سالیانه Think Auto Google در تورنتو کانادا، به نشانه‌هایی از اهمیت زمان توقف به عنوان عامل رتبه بندی سئو رسیده بود:

زمان توقف به عنوان عامل رتبه بندی در سئو

طبق محتوای صوتی به دست آمده از این کنفرانس، یکی از اعضای گوگل تأیید کرده که از یادگیری ماشین برای ارزیابی زمان توقف استفاده می‌کنند. رونویسی صدا از این محتوا در تصویر زیر قابل مشاهده است.

رونوشتی از زمان توقف

لاری کیم هم برای بررسی اهمیت زمان توقف در سئو، از آزمایشی استفاده کرده است. او موقعیت سایت Word Stream درون SERP‌ها را قبل و بعد از معرفی RankBrain از جانب گوگل مورد بررسی قرار دارد. قبل از معرفی الگوریتم RankBrain (در سال 2015) بسیاری از صفحات این سایت رتبه بندی خوبی داشتند.

اثر زمان توقف در صفحات ورد استریم

طبق تصویر فوق برخی از صفحات آنها زمان توقف کمتر از مقدار میانگین دارند. پس گوگل قبل از این صفحات را براساس مدت زمان صرف شده روی صفحه رتبه بندی نمی‌کرد. ولی بعد از به کارگیری Rank Brain از سال 2017، رتبه‌های صفحات وب آنها تحت تأثیر زمان صرف شده کاربران روی آنها قرار گرفت.

زمان توقف در سایت ورد استریم بعد از رنک برین

طبق تصویر فوق تمامی صفحات به جز دو مورد دارای زمان بالاتر از حد متوسط هستند. یعنی رتبه بندی نتایج جستجو با زمان صرف شده یا همان زمان توقف روی صفحه در ارتباط است. بدون شک، گوگل صفحات دارای زمان توقف بالاتر را در صدر نتایج جستجو قرار می‌دهد.

موتور جستجوی بینگ هم از زمان توقف یا Dwell Time در الگوریتم‌های رتبه بندی خود استفاده می‌کند:

زمان توقف در بینگ

تحقیقات Moz هم درباره ارتباط زمان توقف (Time On site) و رتبه‌ نتایج جستجو هم، نتیجه مشابهی را نشان می‌دهد:

زمان توقف (Time On Site) بیشتر = رتبه ارگانیک (Organic Position) بالاتر

ارتباط رتبه سایت با زمان توقف

پس زمان توقف نشانه‌ای از کیفیت و مرتبط بودن محتوا است و به طور مستقیم و غیر مستقیم روی رتبه‌های جستجو اثر دارد. هر چقدر کاربران وقت بیشتری را روی صفحه شما صرف کنند، یعنی مطالب ارزشمند بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهیدو موتورهای جستجو هم به کیفیت صفحه پی می‌برند.

این معادله را به صورت زیر می‌توان ساده کرد:

   معادله زمان توقف

در ادامه نکات مربوط به تقویت این زمان را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

 

مطلب پیشنهادی: تکنیک آسمان خراش

 

هفت نکته برای ارتقای زمان توقف جهت رسیدن به رتبه‌های بالاتر در نتایج جستجو

کل مفهوم زمان توقف حول کیفیت محتوا تکامل پیدا کرده است. باید با تولید محتوای باکیفیت، توجه بازدیدکنندگان را جلب کرده و زمان ماندن آنها روی صفحه را افزایش دهید. محتوای باکیفیت برای کسب  رتبه‌های بالاتر در موتورهای جستجو، اهمیت بالاتری دارد. اگر محتوای ارزشمند، مرتبط و قابل درکی دارید، پس بازدیدکنندگان هم زمان بیشتری را در سایت شما صرف می‌کنند. این امر باعث افزایش زمان توقف شده و رتبه بندی شما هم تقویت می‌شود. پس افزایش زمان ماندن روی سایت رابطه مستقیمی با ترسیم تجربه کاربری بهتر، دارد. در ادامه به هفت نکته کاربردی در این زمینه اشاره نخواهیم کرد.

1.هدف از جستجو را بشناسید

قبل از تولید محتوا باید هدف جستجوی کاربر را بشناسید. یعنی هدف کاربران از جستجوی عبارت خاصی، چیست؟ برای مثال اگر کاربری به دنبال بهترین برندهای اسپیکر است، باید اول بدانید که احتمالاً با شناخت مناسب‌ترین اسپیکر، به دنبال خرید اسپیکر است.

بهینه سازی سایت برای افزایش زمان توقف

گوگل به تجربه کاربری اهمیت داده و روی حل مشکلات کاربران متمرکز می‌شود. موتورهای جستجو هم به صفحات حاوی اطلاعاتی بسیار مرتبط با عبارت جستجو و هدف کاربر، رتبه بالاتری می‌دهند. اگر می‌خواهید به محتوایی با رتبه بهتر برسید پس اول باید هدف کاربران مدنظرتان از جستجوی عبارت‌های بسیار متداول را بشناسید. در این حوزه به پرسش‌های زیر پاسخ دهید؟

  • مشتریان احتمالی ما چه عباراتی را جستجو می‌کنند؟
  • آیا به دنبال کسب اطلاعات یا خرید کردن هستند؟
  • هنگامی که به دنبال اطلاعات هستند؛ چه عباراتی را جستجو می‌کنند؟
  • در حین خرید، چه اطلاعاتی را جستجو می‌کنند؟
  • محتوای فعلی که بالاترین رتبه را دریافت کرده به کدام مشکلات پاسخ نداده است؟

زمانی که هدف کاربر را متوجه شدید، به تولید محتوا برای تأمین نیازهایشان بپردازید.

 

مطلب پیشنهادی: قیف فروش چیست؟

 

2. برای نوشتن مقدمه جذاب از روش APP استفاده کنید

اگر مقدمه جذابی ندارید، پس به بازدید کنندگان حق بدهید تا به نتایج جست و جو برگردند و محتوای اثرگذار دیگری را انتخاب کنند. مقدمه جذاب باعث جلب توجه خوانندگان می‌شود. باید برای ماندن در صفحه و خواندن کل محتوا، دلیل خوبی به آنها بدهید. اگر این کار را انجام دهید، مخاطبان تعامل بیشتری با محتوا برقرار می‌کنند که زمان توقف را افزایش می‌دهد. روش محبوب APP در این زمینه مفید است.

روش APP

روش APP مخفف عبارت‌های Promise، Agree و Preview است. ساختار نوشتاری مقدمه طبق این روش، به صورت زیر است.

روش ااپ برای افزایش زمان توقف

توافق (Agree): پست را با محتوایی آغاز کنید که خوانندگان با آن موافق هستند. در این صورت به آنها نشان می‌دهید که مشکلاتشان را می‌فهمید. برای مثال افرادی که می‌خواهند تعداد ایمیل‌های ثبت شده در سایتشان را افزایش دهند، با این جمله موافق هستند که تبدیل بازدیدکنندگان به مشترکین ایمیلی سایت، بسیار دشوار است.

 

توافق در افزایش زمان توقف

قول دادن (Promise): پس باید قول دهید که محتوای ارزشمندی را در اختیار خوانندگان قرار خواهید داد. برای مثال در مقاله زیر از سایت Backlinko، قول تبدیل 21.7 درصد از ترافیک به مشترکین ایمیلی جدید داده شده است. این کار تنها با اضافه کردن یک صفحه ساده میسر است.

 

قول دادن در زمان توقف

ارائه (Preview): در نهایت هم باید به مخاطبان بگویید که چه چیزی در اختیارشان قرار می‌دهید. برای مثال در مقاله مذکور در آخرین پاراگراف مقدمه به آموزش نحوه ساخت صفحه‌ای جهت افزایش تعداد مشترکان ایمیلی اشاره شده است.

ارائه در زمان توقف

چنین مقدمه‌ای باعث افزایش تعامل کاربران و تشویق به مطالعه بیشتر می‌شود. البته عبارات جذاب هم می‌توان برای تشویق خواننده استفاده کرد، که شامل موارد زیر هستند:

  • حقیقت چیست؟
  • داستان اصلی چیست؟
  • بهترین قسمت این قضیه کدام است؟
  • جدیدترین تغییرات را در اختیارتان قرار خواهیم داد.
  • در این مقاله با این موضوعات آشنا خواهید شد
  • و…

3. نوشتن محتوای بلند

محتوای بلند به طور متوسط 77.2 درصد، بک لینک‌های بیشتری نسبت به پست‌های کوتاه تولید می‌کند. محتوای بلند، عملکرد بهتری دارد چون اطلاعات عمیقی از موضوع خاصی را در بر می‌گیرد. به طور کلی پست‌های طولانی تر پاسخ‌های تمامی پرسش‌های اصلی کاربر در حین جستجو را در بر می‌گیرند.

برای مثال هنگامی که عبارت «چگونه برنامه نویس موفق شویم» را سرچ می‌کنید؛ کارلنسر با رتبه یک در بین نتایج جست و جو، به پرسش‌های مرتبط با این سوال پاسخ می‌دهد. این مقاله حدود 2500 کلمه دارد. به طور کلی، مقالاتی بنویسید که به تمامی پرسش‌های چگونگی، چرایی، زمانی و کجایی پاسخ دهد. پست‌های طولانی‌تر به ارزش آفرینی بیشتری رسیده و در نهایت زمان توقف هم افزایش می‌یابد.

4. روی خوانایی متمرکز شوید

کاربران قبل از خواندن کل مقاله، اول کل محتوا را وارسی می‌کنند تا ارزشمندی محتوا را ارزیابی کنند. اگر فقط محتوای بلند و بی ارزشی پیدا کنند، پس به احتمال زیاد به نتایج جستجو بر می‌گردند و پست بهتری پیدا می‌کنند. از این رو باید متنی خوانا تهیه کنید. متن خوانا حاوی عناوین اصلی و فرعی مناسب است. پس از ترکیب متن و تصاویر مناسب برای تشویق خواننده استفاده کنید.

گوگل برای تجربه کاربری، ارزش قائل است. از این رو صفحات وب متمرکز بر تقویت خوانایی از جانب گوگل، رتبه می‌گیرند. می‌توانید هر کلید واژه‌ای را در گوگل جستجو کنید و محتوای مقاله‌ای که رتبه یک گرفته را از نظر خوانایی بررسی کنید.

برای مثال عبارت «How to write faster» را جستجو کردیم و باز هم مقاله‌ای از سایت WikiHow رتبه یک را دریافت کرد. در این مقاله دو روش متفاوت برای نگارش سریع‌تر ارائه شده و هر کدام از آنها حاوی نکات عملی هستند. تنها با مشاهده عناوین فرعی این مقاله به محتوای آن پی می‌برید. بعلاوه این مقاله حاوی ترکیبی از متن و تصاویر برای ارتقای جذابیت بصری آن است. نکات علامت گذاری شده هم به راحتی شما را به اطلاعات دقیقی می‌رسانند. باید به خوانایی متن از نظر داشتن عناوین فرعی، نکات برجسته و قراردادن عکس و ویدئو توجه کنید.

5. ویدئو اضافه کنید

تیم Wisitia، صد صفحه از بلاگشان با بالاترین نرخ ترافیک را از نظر زمان صرف شده از جانب کاربران روی هر صفحه، بررسی کردند. طبق یافته‌های آنها، نرخ متوسط زمان صرف شده در صفحات دارای ویدئو برابر با 7 دقیقه و 21 ثانیه بود، ولی زمان توقف صفحات فاقد ویدئوها در حدود 2 دقیقه و 4 ثانیه بود.

زمان توقف در صفحات دارای ویدئو

گوگل هم به رتبه بندی ویدئوهای ارزشمند برای کاربران پرداخته است. ویدئوهایی که در گوگل رتبه یک را می‌گیرند عملکردی مشابه مقالات دارند. بعلاوه محتوای ویدئویی در مقایسه با پست‌های طولانی، تعاملی تر عمل کرده و به راحتی قابل استفاده است.

6. سرعت صفحه را افزایش دهید

گوگل با انتشار Speed Update نشان داد که سرعت صفحه عامل مهمی در رتبه بندی جستجو‌های موبایلی است. چون افراد می‌خواهند به سرعت، پاسخ پرسش‌هایشان را پیدا کنند. در نتیجه به سرعت صفحه اهمیت می‌دهند. حتی فیسبوک هم اعلام کرده که پست‌های متصل به صفحات وب سریعتر، در اولویت قرار دارند تا تجربه کاربران در زمینه News Feed تقویت شود.

کاربران افراد صبوری نیستند و اگر صفحه به سرعت بارگذاری نشود دوباره به نتایج جست و جو باز می‌گردند. به همین دلیل باید سرعت صفحه را بالا ببرید تا زمان توقف هم افزایش یابد. صفحات وب باید کمتر از 3 ثانیه بارگذاری شوند. می‌توانید تصاویر و ویدئوهای روی سایت را فشرده و بهینه سازی کنید تا سرعت صفحه افزایش یابد.

 

مطلب پیشنهادی: راه های افزایش سرعت سایت

 

7. سایت را برای مشاهده روی موبایل، بهینه سازی کنید

کل ترافیک اختصاص یافته به موبایل در سال 2023 بیش از 56% بوده. یعنی بهینه سازی وب سایت‌ها برای مشاهده روی موبایل اهمیت زیادی دارد. باید وب سایت ریسپانسیو به موبایل طراحی کنید تا ترافیک موبایلی را از دست ندهید.

زمان توقف چیست

ریسپانسیو بودن نسبت به موبایل در دنیای کسب و کار امروزی نوعی اجبار است. سایت بهینه سازی شده می‌تواند زمان توقف و نرخ تعامل و مشارکت کاربران را افزایش دهد که در نهایت به رتبه بالاتری می‌رسد.

 

چگونه زمان توقف سایت را وارسی کنیم؟

به کارگیری نکات فوق برای ارتقای زمان ماندن در سایت کفایت نمی‌کند. باید عملکرد صفحات وب را از نظر زمان ماندن کاربران در آنها، بررسی کنید. باید تغییرات رتبه بندی سایت در بازه زمانی خاصی را مورد بررسی قرار دهید. در این شرایط نیازهای مرتبط با تقویت سئو را شناسایی می‌کنید.

متأسفانه روش مستقیمی برای بررسی زمان توقف وجود ندارد. چون این متغییر در داشبورد Google Analytics گزارش نمی‌شود. ولی روش غیرمستقیمی برای محاسبه زمان توقف وجود دارد. با گوگل آنالیتیکس می‌توانید متوسط زمان دوره و تعداد صفحات مشاهده شده در هر دوره را مشخص کنید. پس صفحه ای که بالاترین زمان دوره را داشته پیدا می‌کنید. در نتیجه محتوایی که باعث ماندن و توقف کاربران روی سایت شده را پیدا می‌کنید.

 

مطلب پیشنهادی: آموزش نصب گوگل آنالیتیکس

 

در نهایت…

هیچ روش ثابتی برای کمک به ارتقای زمان توقف وجود ندارد. باید مجموعه‌ای از روش‌ها را به طور همزمان برای ارتقای زمان توقف و بهبود نتایج سئو به کار بگیرید. با این حال، تولید محتوای مرتبط با مخاطب و هدفشان اهمیت زیادی دارد. باید تجربه کاربری عالی را در اختیار کاربران قرار دهید تا زمان توقف هم افزایش یابد.

گوگل، زمان توقف را به عنوان عامل رتبه بندی معرفی نکرده ولی بهبود آن رابطه مستقیمی با تقویت کیفیت کلی سایت دارد. صفحات حاوی محتوای با کیفیت و تجربه کاربری مناسب، رتبه بالاتری را در SERP‌ها می‌گیرند. یعنی با کارکردن روی تاکتیک‌های ارتقای زمان توقف روی نتایج سئو هم اثر مثبتی می‌گذارید. اگر محتوای این مقاله برایتان مفید بود، لطفاً نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

 

منابع

https://backlinko.com/hub/seo/dwell-time

https://www.spyfu.com/blog/dwell-time-seo

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

3 دیدگاه

  • الناز
    21 دی 1399

    سلام مرسی از مقاله های خیلی خوب و مفیدتون. موضوعاتی که انتخاب میکنید همه شون کاربردی و متنوع هستند

  • علی رستمی پور
    21 دی 1399

    سلام
    ما مطالب وبلاگتون شما رو توی کانال تلگرامتون میخونیم. اگه به صورت rss (فید) هم باشه بلاگتون خیلی خوب میشه. خسته نباشید

  • آریو
    15 اردیبهشت 1403

    سپاس ،،،، کامل بود ،،،،،، استفاده کردم