تاثیر عمر دامنه روی سئو سایت

14 آذر 1402 - آخرین بروزرسانی: 27 آذر 1402
تأثیر عمر دامنه روی سئو سایت
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

اگر سایت دارید، شاید به تأثیر داشتن یا نداشتن عمر دامنه بر رتبه سایت فکر کرده باشید. بسیاری از افرادی که سایت جدیدی می‌زنند، به جای دامنه جدید، یک دامنه قدیمی را خریداری می‌کنند. عمر دامنه اغلب عاملی سبک وزن، اما تاثیرگذار در بهینه سازی موتور جستجو (SEO) است. بسیاری از مدیران وب بر این باورند که هر چه دامنه آنها قدیمی‌تر باشد، وب سایتشان هم رتبه بالاتری خواهد گرفت. با این حال، ارتباط بین عمر دامنه و سئو، به صورت صفر و یک نیست.

 

عمر دامنه چیست؟

در زمینه طراحی سایت، عمر دامنه به مدت زمان ثبت شدن دامنه اشاره دارد. همه دامنه‌ها صرف نظر از پسوندشان، باید از طریق یک شرکت معتبر اینترنتی، ثبت شوند. عمر دامنه با ثبت اولیه شروع می‌شود و تا زمانی که دامنه منقضی شود و دیگر ثبت نشود، به کار خود ادامه می‌دهد.

تعریف عمر دامنه

به خاطر داشته باشید که تغییر مالکیت، تأثیری بر عمر نمی‌گذارد. دامنه‌ها می‌توانند مالکیت خودشان را بدون صفر کردن ساعت سنی تغییر دهند. به عنوان مثال، اگر دامنه ای را از مدیر سایتی خریداری کرده‌اید، سن دامنه سایت شما، به زمانی که مدیر آن را ثبت کرده، بستگی دارد.

 

ارتباط بین عمر دامنه و سئو

عمر دامنه کاملا با سئو مرتبط است. ارتباط نزدیکی بین مدت زمان ثبت یک دامنه و رتبه بندی جستجوی سایت وجود دارد. به طور معمول، وب سایت‌هایی با دامنه قدیمی‌ نسبت به سایت‌هایی با دامنه جدید، برتری دارند.

با این حال، همبستگی مستقیم یا رابطه علّی برقرار نیست. اگر وب سایت شما دامنه قدیمی‌ دارد، شاید رتبه بالاتری بگیرید، اما دلیل موفقیت آن در سئو را لزوما به قدیمی بودن دامنه آن نمی‌توان نسبت داد.

رابطه عمر دامنه با سئو سایت

مت کاتز در حالی که رهبری تیم کیفیت جستجوی گوگل را بر عهده داشت، ویدیویی را در کانال رسمی ‌یوتیوب گوگل به اشتراک گذاشت. او در این ویدئو به این سوال پاسخ داد که آیا عمر دامنه برای رتبه بندی جستجو مهم است؟ طبق توضیح کاتز، تفاوت سئو بین دامنه شش ماهه و یک ساله در بهترین حالت، کم است و مدیران وب سایت نباید نگران آن باشند.

 

مطلب پیشنهادی: راهنمای انتخاب نام دامین سایت

 

گوگل چگونه عمر دامنه را تعیین می‌کند؟

گوگل در حالت ایده آل هم روند دقیق تعیین سن سایت را فاش نمی‌کند. با این حال، برخی فرضیات بر اساس اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد گوگل و این واقعیت که آنها از عمر دامنه را به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی استفاده می‌کنند، وجود دارد.

یکی از واضح ترین فرضیات در مورد چگونگی تعیین عمر دامنه توسط گوگل، مشاهده رکورد «WhoIs» است. این رکورد حاوی تاریخی است که یک وب سایت خاص برای اولین بار در اینترنت ثبت یا ایجاد شده است، که می‌تواند تصوری از عمر دامنه را به ما بدهد. با این حال، به خاطر داشته باشید که ثبت‌کننده‌های مختلف ممکن است سوابق مختلفی برای گزارش WhoIs و میزان کامل بودن آنها داشته باشند. یعنی همه آنها اطلاعات مربوط به تاریخ ایجاد را ارائه نمی‌کنند. به‌علاوه، بیشتر ثبت‌کنندگان هم داده‌های دقیقی را نشان نمی‌دهند، مگر اینکه بابت دسترسی کامل به اطلاعات، هزینه بیشتری بپردازید.

تعیین عمر دامنه با گوگل

یکی دیگر از عوامل مهم، مراجعه به اکانت ابزار وب مستر یا سرچ کنسول گوگل است. در آنجا تغییرات احتمالی و سابقه ثبت دامنه سایت خودتان را به همراه نسخه‌های قبلی مشاهده خواهید کرد. این ویژگی نیازمند ایجاد یک حساب کاربری در Webmaster Tools است. به این معنی که باید حداقل چند ماه دامنه خودتان را بررسی کنید تا اینکه اطلاعات قابل توجهی نشان داده شود.

 

مطلب پیشنهادی: آموزش گوگل سرچ کنسول

 

عمر دامنه چقدر اثرگذار است؟

به زبان ساده، فردی که تازه مدرک گرفته مانند کسی که سال‌ها تجربه دارد، عمل نمی‌کند. به طور مشابه، عمر دامنه هم راه دیگری برای توصیف میزان تجربه یک سایت یا دامنه است. مخاطبان یا مشتریان وقتی می‌بینند که دامنه شما برای مدت طولانی در دسترس است، شما را جدی‌تر می‌گیرند.

آیا می‌خواهید در دنیای امروز تأثیر بگذارید و جدی گرفته شوید؟ این همان چیزی است که بازدید کنندگان از سایت‌ها انتظار دارند. شاید یک شبه موفق نشوید، اما با گذشت زمان هم وب‌سایت‌های جدیدتر، لزوما جایگزین وب‌سایت‌های قدیمی‌تر نمی‌شوند.

تأمین انتظارات بازدیدکنندگان سایت

در اصل، داشتن دامنه‌ای با عمر بیشتر به خصوص در هنگام رسیدن به اعتبار آنلاین، اهمیت دارد. با این حال، یک عامل تعیین کننده در مورد موفقیت بر اساس عمر دامنه وجود ندارد. داشتن وب‌سایتی با سن بیشتر مطمئناً مفید است، اما این تنها عامل در جذب بازدیدکننده نیست. بنابراین، به طور خلاصه، مخاطبان شما انتظار دارند که سایت‌های قدیمی‌تر حداقل برای مدتی برقرار بمانند. با این حال، بسیاری از عوامل دیگر هم در میزان موفقیت یا تاثیرگذاری آنلاین آنها دخیل هستند!

در ادامه به عواملی اشاره خواهیم کرد که باعث اثربخشی دامنه قدیمی‌تر می‌شوند:

اعتبار دامنه (Domain Authority)

احتمالا دامنه قدیمی‌تر، اعتبار دامنه بالایی دارد که به کمک آن به رتبه بالاتری هم می‌رسد. این امر به معنای تعداد بک لینک‌هایی است که قبلاً به دست آورده اید و به سایت، محتوا و برندتان اشاره می‌کنند.

اثربخشی عمر دامنه با توجه به قدرت دامنه

بک لینک‌ها (Backlinks)

دامنه‌های قدیمی‌تر به احتمال زیاد زمان و فرصتی را برای دریافت بک لینک از سایر وب‌سایت‌ها داشته‌اند که به آنها از نظر گوگل اعتبار می‌دهد. علاوه بر این، اگر سابقه لینک دادن دامنه در سایت‌های محبوب وجود دارد، این امر ارزش بیشتری به دامنه می‌دهد. اینجاست که دامنه‌های جدیدتر عقب می‌مانند.

تاریخچه ترافیک (Traffic History)

دامنه‌های قدیمی ‌نه تنها اعتبار بالاتری دارند، بلکه سابقه ترافیک قوی به سمت سایت و صفحه فرود را هم دارند. این امر بسیار مهم است؛ زیرا گوگل می‌فهمد که این سایت یا صفحه فرود به طور منظم توسط افراد بازدید می‌شود و این امر، نشان دهنده تعامل مثبت با کاربر است.

 

مطلب پیشنهادی: هدایت ترافیک به سایت

 

آگاهی از برند (Brand Awareness)

دامنه‌های قدیمی‌تر به احتمال زیاد آگاهی از برند قوی‌تری دارند که در گذر زمان با لینک‌ها و کسب اعتبار پیوسته ایجاد شده است. این نه تنها به تقویت اقتدار و ترافیک کمک می‌کند، بلکه باعث اعتمادسازی در بازدیدگنندگان مورد سایت یا صفحه فرود می‌شود.

اثربخشی آگاهی از برند

محتوا

یکی از بزرگ‌ترین عوامل تعیین کننده در مورد نحوه رتبه بندی سایت در  موتورهای جستجو و نحوه واکنش مردم به سایت، تولید محتوا است. اگر از قبل در دامنه‌ای قدیمی‌تر محتوایی دارید، این امر می‌تواند به گوگل کمک کند تا سایت شما را بالاتر از زمانی که محتوایی نداشته، رتبه‌بندی کند.

تجربه کاربری

به احتمال زیاد دامنه‌های قدیمی‌، تجربه کاربری قوی‌تری دارند، زیرا سال‌هاست که داده‌های بازدیدکنندگان را جمع‌آوری کرده‌اند. یعنی استفاده از وب‌سایت یا صفحه فرود برای کاربران آسان‌تر است. همه اینها به عواملی مانند قابلیت استفاده و تعامل، به دلیل داشتن محتوای بهتر در سایت یا صفحه فرود شما بستگی دارد.

 

مطلب پیشنهادی: ارتباط معماری سایت با سئو

 

اینها تنها برخی از عوامل اثر گذار بر نحوه رتبه بندی دامنه شما توسط موتورهای جستجو هستند؛ اما عوامل بسیار بیشتری نیز در این زمینه نقش دارند.

اثر تجربه کاربری مثبت

اثر مدت ثبت دامنه بر سئو

در حالی که عمر دامنه اثر مستقیمی بر رتبه بندی سایت شما ندارد، اما داستان متفاوتی را برای مدت ثبت دامنه رقم می‌زند. هنگام ثبت دامنه، باید طول ثبت نام را انتخاب کنید. طبق الزامات ICANN، طول ثبت نام از یک سال تا 10 سال متغیر است. با انتخاب مدت طولانی برای ثبت دامنه مانند 5 سال یا 10 سال، شاید سئوی سایت شما بهبود یابد.

گوگل بیش از 50000 حق ثبت اختراع (patents) دارد که بسیاری از آنها به فناوری‌ها و روش‌های رتبه بندی وب سایت‌ها مربوط می‌شوند. یکی از این پتنت‌ها به طور خاص به مدت ثبت دامنه اشاره می‌کند. طبق این پتنت، وب‌سایت‌های قانونی اغلب برای چند سال ثبت می‌شوند، در حالی که وب‌سایت‌های غیرقانونی معمولاً فقط برای یک سال و یک مرتبه ثبت می‌شوند. شاید الگوریتم گوگل از طول ثبت دامنه برای شناسایی وب سایت‌های با کیفیت پایین یا اسپم استفاده کند.

کار با لپ تاپ

طول ثبت دامنه بیشتر یک نشانه است و عامل واقعی سئو نیست. اگر دامنه را برای چندین سال ثبت کنید، وب سایت شما لزوما رتبه بالاتری نخواهد داشت. در عوض، سایت شما خودش را قانونی جلوه می‌دهد. بنابراین موتورهای جستجو به اشتباه سایت شما را با به عنوان اسپم هدف قرار نمی‌دهند. آنها مدت ثبت نام طولانی را می‌بینند و به آنها اطمینان می‌دهید که سایت شما یکپارچه است.

مزایای ثبت دامنه به مدت طولانی

انتخاب مدت ثبت طولانی، مزایای دیگری هم دارد. برای مثال، بسته به ثبت کننده، شاید در هزینه خودتان صرفه جویی کنید. برخی از ثبت کننده‌ها برای ثبت نام‌های چند ساله، تخفیف‌هایی می‌دهند. احتمالاً هنگام انتخاب ثبت دامنه پنج ساله در مقایسه با پنج ثبت متوالی یک ساله، پول کمتری خرج خواهید کرد.

همچنین لازم نیست که نگران تمدید مکرر ثبت دامنه شوید. هیچ راهی برای ثبت دائمی ‌دامنه وجود ندارد. مدت زمان ثبت، ثابت است و ثبت  10 ساله طولانی ترین زمان است. قبل از پایان این دوره، باید آن را از طریق شرکت ثبت کننده تمدید کنید.

ثبت دامنه

اگر مدت زمان ثبت نام یک ساله را انتخاب کنید، باید هر سال دامنه سایت خودتان را تمدید کنید. اگر اجازه دهید منقضی شود، ثبت کننده هم دامنه سایت شما را دوباره در بازار آزاد در اختیار سایر وبمسترها قرار می‌دهد تا آن را خریداری و استفاده کنند. از سوی دیگر، انتخاب مدت ثبت نام پنج ساله یا ده ساله، احتمال این خطا را کاهش می‌دهد.

 

در نهایت…

شاید عمر دامنه به طور مستقیم روی سئو اثر نگذارد، اما همچنان با رتبه بندی موتورهای جستجو ارتباط نزدیکی دارد. با افزایش عمر دامنه، محتوای سایت شما افزایش می‌یابد و داده‌های دیجیتال بیشتری را در بر می‌گیرد. در عین حال، یک دامنه قدیمی ‌می‌تواند بک لینک‌های بیشتری را جذب کند. نمی‌توانید سن دامنه وب سایت خودتان را کنترل کنید، بنابراین بهتر است روی سایر فرآیندهای سئو مانند تولید محتوای باکیفیت و سفارشی کردن متاتگ‌ها تمرکز کنید. با این وجود، احتمالا سئوی سایت شما با افزایش عمر دامنه، بهبود می‌یابد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • فاطمه کاظمی
    11 دی 1402

    من جدیدا زیاد درگیر مقالات وبسایت هام قلم شما و قلم شرکت دیجیتال مارکتینگ اسپرلوس رو دوست دارم. ترکیب تخصص و مهارت نویسندگیه
    موفق باشید خانم فلاح