دیکشنری‌های معتبر همراه با تلفظ صوتی و نوشتار

11 مهر 1401 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
دیکشنری
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

این روزها علاوه بر دیکشنری‌های معتبر چاپی، دیکشنری‌های آنلاین کارآمد فراوانی وجود دارند که کار را برای یک مترجم زبان انگلیسی راحت‌تر کرده‌اند. بیشتر این دیکشنری‌ها هنگامی که صحبت از ترجمه کتاب و ترجمه مقاله باشد به شدت می‌توانند یاری‌رسان باشند، اما اگر پای ترجمه زیرنویس در میان باشد و خصوصا در شرایطی که زیرنویس زبان اصلی برای فایلی که قصد ترجمه آن را دارید در اختیار ندارید، بهتر است به سراغ دیکشنری‌هایی بروید که با داشتن صوت تلفظ صحیح کلمات به شما کمک می‌کنند تا واژگان مورد نظر خود را پیدا کنید.

در ادامه این مطلب با دیکشنری‌های انگلیسی به فارسی خوب و معتبری که علاوه بر معانی واژگان شامل تلفظ و تشخیص صوتی هستند، آشنا خواهیم شد. این دیکشنری‌ها با نسخه‌های متعدد اپلیکیشن و وبسایت می‌توانند بهترین مرجع برای مترجمان مشغول به دورکاری باشند.

 

دیکشنری آکسفورد (Oxford)

این دیکشنری یکی از دیکشنری‌های معروف و پرطرفدار در میان زبان‌آموزان است. دیکشنری‌های آکسفورد در سطوح متفاوتی تهیه شده و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته‌اند. این دیکشنری انگلیسی به انگلیسی است و به همین دلیل بیشتر مدرسان زبان، آن را به عنوان جایگزینی بسیار بهتر و کارآمدتر برای دیکشنری‌های چاپی معرفی می‌کنند.

دیکشنری آکسفورد

جالب است بدانید که این دیکشنری علاوه بر نسخه‌های چاپی شامل نسخه آنلاین هم هست و دو تلفظ آمریکایی و بریتانیایی دارد.

 

دیکشنری کمبریج (Cambridge)

این دیکشنری یک دیشکنری جامع با تعداد لغات زیاد است. دیکشنری کمبریج برای سطوح بالاتر زبان کاربرد بیشتری دارد. نکته قابل توجه درباره دیکشنری کمبریج این است که علاوه بر لغات شامل مثال‌ها، عبارت‌ها و اصطلاحات زیادی برای هر کلمه است. در این دیکشنری هم قادر خواهید بود که تلفظ کلمات را به دو لهجه آمریکایی و انگلیسی بشنوید.

دیکشنری کمبریج نسخه اندروید، IOS و ویندوز را هم شامل می‌شود. در نسخه اندروید دیکشنری کمبریج امکان جستجوی صوتی کلمات وجود دارد. با کمک این ویژگی می‌توانید اگر از شکل نوشتاری یک کلمه مطمئن نیستید با جستجوی آن در این بخش کلمه مورد نظر، معنی و شکل درست نوشتاری آن را بیابید.

 

مطلب پیشنهادی: مترجمان هنگام ترجمه، به چه نکته ای باید توجه کنند؟

 

دیکشنری Merriam Webster

دیکشنری Merriam Webster یکی از بهترین دیکشنری‌های موجود برای زبان انگلیسی است. وجه تمایز این دیکشنری این است که در آن قادر خواهید بود کلمه مورد نظرتان را به صورت صوتی جستجو کنید. از سوی دیگر این دیکشنری امکاناتی را هم برای آموزش بهتر زبان انگلیسی به کاربران خود عرضه می‌کند. یکی از این موارد، یادگیری لغت روز است. در بخش معنی کلمات همواره می‌توانید مترادف‌ها و متضادهای فراوانی برای کلمه انتخابی خود در این دیکشنری ببینید که خود به گسترش دایره واژگان شما کم می‌کند.

بخش تلفظ و جستجوی صوتی این دیکشنری تنها از لهجه آمریکایی پشتیبانی می‌کند.

اپلیکیشن این دیکشنری، علاوه بر اندروید، برای گوشی‌های IOS هم در دسترس قرار دارد و از 225000 کلمه پشتیبانی می‌کند. برای استفاده از این دیکشنری لزومی ندارد که اتصال به اینترنت داشته باشید و می‌توانید از امکانات آن به صورت آفلاین هم استفاده کنید.

 

دیکشنری لانگمن (Longman)

لانگمن یکی دیگر از دیکشنری‌ها خوب زبان انگلیسی است که می‌توانید اپلیکیشن آن را هم برای اندروید و هم برای آیفون نصب و از آن استفاده کنید. این دیکشنری امکان مطالعه مثال‌های متعدد از هر کلمه را برای شما فراهم می‌آورد تا بتوانید به خوبی لغات مختلف و کاربرد آن‌ها را بیاموزید.

longman

دیکشنری لانگمن سطوح مختلفی دارد و یکی از دلایل شهرت آن به علت نسخه‌های چاپی و جیبی کوچک آن است. بخش تلفظ دیکشنری لانگمن از هر دو لهجه آمریکایی و انگلیسی پشتیبانی می‌کند. لانگمن علاوه بر اپلیکیشن‌ها و نسخه‌های چاپی دارای وبسایت آنلاین هم هست که می‌تواند دسترسی و استفاده از این دیکشنری را به شکل قابل توجهی تسهیل کند.

 

دیکشنری Fast Dictionary

این دیکشنری یکی از بهترین و قدیمی‌ترین اپلیکیشن‌های دیکشنری است که در میان مترجمان و زبان آموزان ایرانی شهرت و محبوبیت بسیار زیادی دارد. یکی از دلایل محبوبیت این اپلیکیشن امکان جست‌وجوی فارسی این دیکشنری است. در واقع فست دیکشنری برای ترجمه فارسی به انگلیسی به دلیل همین ویژگی، مناسب است.

با مراجعه به وبسایت این دیکشنری می‌توانید نسخه‌های اندروید یا IOS آن را برای تلفن‌های همراه خود دانلود و نصب کنید. بخش تلفظ این دیکشنری از هر دو لهجه انگلیسی و آمریکایی پشتیبانی می‌کند.

 

مطلب پیشنهادی: زبان های پرکاربرد دنیا

 

دیکشنری Dict Box

اپلیکیشن دیکشنری Dict Box یک اپلیکیشن کاربردی برای گوشی‌های اندروید و یا IOS است. البته این دیکشنری قابلیت استفاده در مرورگرهای اینترنتی را هم دارد. وجه تمایز Dict Box که آن را تبدیل به یک گزینه کاربردی برای زبان‌آموزان می‌کند، پشتیبانی آن از ۷۵۰ هزار کلمه است.

این دیکشنری هم برای ترجمه کلمات از انگلیسی به فارسی و هم برای یافتن معادل کلمات از فارسی به انگلیسی مناسب است. Dict Box علاوه بر این که تلفظ این تعداد کلمه را در دل خود جای داده است بسیاری از کلمات تخصصی را هم شامل می‌شود و به شما کمک می‌کند تا بدانید هر کلمه در هر علم به خصوص با چه معنا و مفهومی به کار گرفته می‌شود.

این دیکشنری تلفظ کلمات را به لهجه‌های آمریکایی، انگلیسی و استرالیایی شامل می‌شود.

 

دیکشنری Leitnary

اپلیکیشن دیکشنری لاینتری یکی از بهترین اپلیکیشن‌های دیکشنری موجود است. شما می‌توانید این دیکشنری را به صورت‌های انگلیسی به انگلیسی، فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی مورد استفاده قرار دهید.

این اپلیکیشن که هم برای اندروید و هم برای IOS در دسترس است، از  225 هزار کلمه و بیش از 10 هزار عبارت و اصطلاح پشتیبانی می‌کند.

نکته جالب درباره این دیکشنری این است که همان‌طور که ممکن از اسم این دیکشنری حدس زده باشید، عملکردی شبیه جعبه لایتنر دارد. در واقع شما می‌توانید لغات مورد نظر خودتان را در این اپلیکیشن وارد کنید تا با عملکردی مشابه جعبه لایتنر به شما کمک کند تا آن را بیاموزید.

 

مطلب پیشنهادی: نحوه ترجمه وب سایت‌ها با گوگل کروم

 

دیکشنری گوگل ترنسلیت

اپلیکیشن و نسخه وب گوگل ترنسلیت بیش از هر اپلیکیشن و دیکشنری دیگری در جهان شهرت دارند. نکته قابل توجه این است که هرچند این اپلیکیشن مورد توجه افراد بسیار زیادی قرار دارد اما دقت آن در بسیاری از موارد کم است.

گوگل ترنسلیت

با این حال این دیکشنری امکان جستجوی کلمات به زبان فارسی را هم دارد و تلفظ هر یک از کلمات مورد نظر خود را می‌توانید از طریق آن بشنوید.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای آموزش زبان انگلیسی

 

کلام آخر

این روزها دیکشنری‌های فراوانی با امکاناتی متفاوت و گسترده‌تر به صورت روزانه وارد بازار می‌شوند. این مترجمان و علاقه‌مندان به زبان‌های خارجی هستند که می‌توانند با توجه به نیاز خود بهترین دیکشنری‌های ممکن را برای خودشان پیدا کنند. البته توجه کنید که دقت و صحت بعضی از دیکشنری‌های نوظهور پایین است و قبل از این که در کلمات مورد تردید به آن‌ها اتکای کامل کنید لازم است که حتما بررسی و تحقیقات لازم را انجام دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب تیم محتوای کارلنسر

دیدگاه شما

بدون دیدگاه