چگونه یک سایت بد، به کسب و کار شما آسیب می‌زند؟

22 مرداد 1401 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
وب سایت بد
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

امروزه داشتن سایت برای هر کسب و کاری صرف نظر از نحوه انجام فروش (آنلاین، حضوری یا هر دو) ضرورت دارد. آیا می‌دانستید که طراحی بد، ناوبری نادرست یا تصاویر نامناسب می‌توانند اعتماد مشتریان را خدشه دار کنند؟ اگر می‌خواهید بدانید که چگونه یک سایت بد به کسب و کارها آسیب می‌زند، این مقاله را تا انتها بخوانید.

 

چرا داشتن سایت بد برای کسب و کارتان مضر است؟

شاید سایت را تنها به عنوان عنصری جانبی از یک کسب و کار بدانید، ولی سایت بد تأثیر قابل توجهی بر توسعه، فروش و تصویر شرکت دارد. شرکت‌ها با وب‌سایت‌های بد، تعداد بسیار بیشتری از ورودی‌های ناقص یا بانس ریت بالا را دارند. کاربران در دنیای امروز، به طیف گسترده‌ای از برندها دسترسی دارند و می‌توانند سریع و بدون هیچ مانعی، اینترنتی خرید کنند، خدمات دریافت کنند یا با پیشنهادات جدید، آشنا شوند. بنابراین بسیار راحت سایت شما رو ترک و سایت رقبایتان را چک می‌کنند.

داشتن سایت بد

 

چگونه ارزیابی اولیه از سایت را انجام دهیم؟

قبل از این که تصمیم به حذف(!) سایت فعلی و طراحی سایت جدید بگیرید، در ابتدا یک ارزیابی داخلی برای شناسایی عناصر خوب و موارد نیازمند اصلاح یا جایگزینی را انجام دهید. از جنبه تحلیلی، بررسی کنید. اول از همه، به آمار ورود و خروج گوگل آنالیتیکس توجه کنید، مقدار وقت گذرانی مخاطبان در سایت و اعداد مربوط به دستگاه‌های تلفن همراه و غیره را بررسی کنید. ابزارهای تجزیه و تحلیل داده‌ها را مرور کنید تا اطلاعاتی در مورد سودمندی یا عدم سودمندی سایت را در اختیارتان قرار دهند. البته به این داده‌ها اکتفا نکنید!

در مرحله دوم سعی کنید تا مانند یک مشتری بالقوه فکر کنید. پاسخگویی سایت در تلفن هوشمند و دسکتاپ را بررسی کنید. یعنی تست Google Mobile-Friendly را انجام دهید. [بخوانید: چک لیست ریسپانسیو بودن سایت] عملکرد صفحه را با ابزار PageSpeed ​​Insights بررسی کنید. سعی کنید یک ایمیل از طریق فرم تماس بفرستید، از طریق سایت به شبکه‌های اجتماعی بروید و غیره. هر کاری که یک خریدار بالقوه، می‌خواهد انجام دهد را انجام دهید و در مورد مناسب بودن یا نبودن مدت زمانی که باید منتظر بمانید، قضاوت کنید!

ارزیابی اولیه

ویژگی‌های سایت بد چیست و از چه چیزهایی باید اجتناب کنید؟

سایت در حکم یک «کارت ویزیت آنلاین»، حیاتی ترین اطلاعات شرکت را در خودش دارد. بعلاوه سایت در برخی از کسب و کارها در حکم فروشگاهی برای اجرای کل فرآیند فروش است. در این حالت باید مطمئن شوید که وب سایت شما ساده عمل می‌کند. در ادامه لیستی از مواردی که باید رویشان تمرکز کنید، در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

عملکرد و قابلیت استفاده از سایت بد

احتمالاً از خودتان می‌پرسید که چه چیزی باعث ایجاد یک سایت بد می‌شود؟ اولین چیزی که به ذهن اکثر کاربران خطور می‌کند، عملکرد کند است. تقریباً مطمئنیم که اگر سایت به خوبی کار نکند، اکثر مشتریان بالقوه، بلافاصله آن را ترک می‌کنند. آنها باید ده‌ها ثانیه منتظر بمانند تا هر صفحه فرعی به طور کامل باز شود و یک دقیقه طول می‌کشد تا یک عکس بارگذاری شود. تعجبی هم ندارد! امروزه که شرکت‌های مختلفی در هر صنعتی حضور دارند، دیگر تنها با یک ارائه دهنده خدمات یا محصول مواجه نیستیم. از سوی دیگر هم زمان، با ارزش‌ترین سرمایه است و بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند تا پول بیشتری بپردازند، اما بتوانند سریع‌تر سفارش دهند. [بخوانید: روش های بهبود سرعت سایت]

عملکرد و قابلیت استفاده

ناوبری یا نویگیشن ضعیف در سایت

ناوبری بد در سایت، یکی دیگر از مسائل مهم است. در اینجا یک سناریوی بالقوه وجود دارد: شما در یک سایت فروشگاه آنلاین کفش حضور دارید و علاقمند به خرید کفش‌های کتانی هستید. شما دقیقا می‌دانید که به دنبال چه چیزی هستید، اما در بخش پایین صفحه فقط می‌توانید گزینه «کفش‌های ورزشی» را پیدا کنید. بنابراین باید کل پیشنهادات برای کفش‌های ورزشی کاملا نامناسب را بررسی کنید تا بدانید که آیا این فروشگاه اصلاً مدل مدنظرتان را دارد یا نه؟ آیا در چنین سایتی می‌مانید یا ترجیح می‌دهید به فروشگاه دیگری بروید که بخش کفش را بهتر تقسیم بندی کرده است؟ باید خودتان به این سوال پاسخ دهید. همچنین ناوبری خوب شامل عملکردهای دیگری مثل یافتن آسان گزینه‌های تماس یا اطلاعات در مورد سیاست تحویل و پس دادن کالا است.

سفارش طراحی فروشگاه اینترنتی

محتوای بی کیفیت

مراقبت از محتوای سایت هم ارزشمند است. محتوای بد می‌تواند باعث از دست دادن مشتریان زیادی شود، چون اطلاعات لازم را پیدا نمی‌کنند یا به دلیل توضیحات نامناسب، تشویق به خرید یک محصول جالب نمی‌شوند. در مقابل هم محتوای خوب تأثیر زیادی بر موقعیت وب سایت دارد. یعنی همان موقعیتی که پس از وارد کردن عبارات خاص در موتور جستجو، نمایش داده می‌شود. در صنایع خاص که فضای رقابتی کوچکی دارند به راحتی می‌توان به موقعیت مناسب رسید. با این حال، وقتی صحبت از تولید محتوای سئو شده در زمینه‌های بسیار محبوب، مانند لوازم آرایشی، پزشکی، قانون یا مد می‌رسد، باید خیلی تلاش کنید تا الگوریتم موتورهای جستجو، متوجه شما شود.

محتوای بی کیفیت

طراحی سایت بد

احتمالاً از خودتان می‌پرسید که چه چیزی باعث ایجاد یک وب سایت بد می‌شود؟ پاسخش طراحی کاملاً ناسازگار با روند فعلی است. اگر می‌خواهید ‌سایت شما واقعاً برای کاربران جذاب بوده و از دیدنش لذت ببرند، احتمالاً حداقل هر چند سال یک بار به عمل زیبایی نیاز پیدا می‌کنید. چرا؟ چون گرایش‌ها در بازاریابی اینترنتی هر چند فصل یکبار، تغییر می‌کنند و اگر  وب‌سایتی کامل می‌خواهید، باید از آن‌ها پیروی کنید. بنابراین نیاز به تغییرات گرافیکی دارید. در حال حاضر، گرایش‌های پیشرو در طراحی وب، مانند مینیمالیسم، الگوهای هندسی یا تصاویر شخصی سازی شده هستند. مطمئناً بهترین سبک طراحی برای کسب و کارتان را پیدا خواهید کرد، اما به خاطر داشته باشید که این سبک در طول یک دهه، یکسان نمی‌ماند!

 

مطلب پیشنهادی: چگونه یک طراح سایت موفق شویم؟

 

بسیاری از مشتریان می‌گویند که برخی از وب سایت‌ها، طراحی وب ضعیفی دارند و قدیمی‌ هستند. بنابراین به هیچ وجه با سلیقه فعلی کاربران سازگار نیستند. این شرایط درست مثل طراحی داخلی است. چیزهایی که ده سال پیش دوست داشتیم امروز کاملاً فاقد جذابیت هستند. داشتن وب سایت بی ریخت هم وحشتناک است. بنابراین ارزش دارد تا هر از چند گاهی روی یک دگردیسی، سرمایه گذاری کنید! البته، وب‌سایت‌هایی هم در طول سال‌ها بدون تغییر مانده‌اند و هنوز هم روی مد هستند و زیبا به حساب می‌آیند، اما طراحی و پیاده‌سازی چنین چیزی، شاهکار بسیار بزرگی است.

طراحی سایت بد

سایت ناسازگار با موبایل

به خاطر بسپارید که وب سایت باید سازگار با نیازهای گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها طراحی شود. در دنیای امروز، بیش از پنجاه درصد از ترافیک آنلاین از دستگاه‌های تلفن همراه می‌آید، بنابراین حذف این بخش، اشتباهی بزرگ است! یک سایت بد چه اثری دارد؟ اول از همه، شما تمام مشتریانی را که منتظر اتوبوس، در مسیر خانه یا در حال پختن شام هستند و می‌خواهند از شما چیزی بخرند، خدمات سفارش دهند یا حداقل شرکت شما را بشناسند، از دست می‌دهید. علاوه بر این، بسیاری از مشتریانی که با تبلیغ شما در شبکه‌های اجتماعی مواجه می‌شوند، روی آن کلیک می‌کنند و می‌بینند که سایت شما با موبایل سازگار نیست، از آشنایی با محصولات شما منصرف می‌شوند. این شرایط، بسیار بد است، چون شما نه تنها خریدار بالقوه، بلکه پول پرداختی بابت تبلیغ سایت خودتان را هم از دست خواهید داد.

سایت ناسازگار با موبایل

چیدمان بد وب سایت

آخرین چیزی که سایت شما را تغییر می‌دهد، یک چیدمان جدید است. این قسمت مربوط به خود طراحی است. روی چه چیزی باید تمرکز کنید؟ مهمترین چیز این است که چیدمان را با هدف  کسب و کارتان هماهنگ کنید. بدیهی است که یک «وب سایت کارت ویزیت» کلاسیک یا یک کاتالوگی ساده را می‌توان به راحتی در ساختار به اصطلاح یک صفحه‌ای نگهداری کرد. با این حال، این گزینه حتی در کوچکترین فروشگاه اینترنتی با چند محصول هم کارآمد نیست. همچنین جنبه گرافیکی چیدمان هم مطرح است. اگر نمی‌خواهید سایت شما در مسابقه بدترین ظاهر برای سایت رقابت کند، مطمئن شوید که همه چیز منسجم است. رنگ‌های اصلی، فونت و نمادها را انتخاب کنید. از هماهنگی خوب همه آن عناصر اطمینان حاصل کنید. آیا از دشواری کار می‌ترسید؟ پس یک طراح وب استخدام کنید تا این کار را انجام دهد!

 

مطلب پیشنهادی: تفاوت طراحی سایت داینامیک و استاتیک

 

در نهایت…

طراحی بد، درست مانند قابلیت استفاده نامناسب، اثر قابل توجهی بر نتایج شرکت شما دارد. حالا می‌دانید که یک سایت بد به فروش آنلاین لطمه می‌زند. اگر می‌خواهید چیزی را تغییر دهید و کسب و کارتان را به سطح بالاتری برسانید، به نکات فوق دقت کنید.

 

منبع

www.nopio.com/blog/bad-website

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه