مشتریان طراحی گرافیکی و 19 مورد از عادت‌هایشان

29 خرداد 1399 - آخرین بروزرسانی: 12 شهریور 1402
عادات مشتریان گرافیک
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

مشتریان طراحی گرافیکی در کسب و کارهای مختلف به دنبال بهترین طراحی ممکن هستند. طراحی حرفه‌ای به رشد برندها و متمایز شدن در بازار رقابت کاری کمک می‌کند. طراحی گرافیکی مطلوب و جذاب نتیجه همکاری متقابل میان طراح و مشتری است. هر دو طرف باید از نیازهای یکدیگر مطلع شوند و در مورد طراحی کلی به اتفاق نظر برسند.

اگر در کارهای گرافیکی و حتی نقاشی تبحر دارید می توانید با انجام پروژه هایی مانند سفارش طراحی چهره، طراحی تمبر پستی اختصاصی و … به صورت دورکاری کسب درآمد کنید. گاهی اوقات طراحان گرافیکی در پروژه های طراحی انیمیشن و ساخت و طراحی لوگو در مواجهه با برخی از مشتریان دچار مشکلات مشابهی می‌شوند. تیم کارلنسر در این مقاله فهرستی از این مشکلات احتمالی و روش‌های حرفه‌ای مواجهه و حل آنها را معرفی می‌کند.

 

سفارش پروژه های طراحی گرافیک

 

1.طراحی فوق العاده در ازای قیمت خیلی ارزان را انتظار دارند

بسیاری از مشتریان به هوای اینکه امروزه همه به فتوشاپ دسترسی دارند؛ ارزش چندانی برای طراحی گرافیکی قائل نیستند. دستمزد ارزان در ابتدای کار یک طراح، منطقی به نظر می‌رسد. اما در هنگامیکه طراح به تجربه کاری و عملکرد خوبی رسید؛ دیگر به هر قیمتی دست به طراحی نمی‌زند.

بسیاری از مشتریان هم به دنبال قیمت‌های ارزان هستند. ولی یک طراح حرفه‌ای، ارزش واقعی کارش را می‌داند و تنها برای افرادی که ارزش کارش را می‌دانند؛ قلم می زند. با ارائه نمونه کار، به مشتری نشان دهید که استخدام شما بهترین انتخاب ممکن است.

 

2.طراحی  بر اساس ویژگی‌های معین را انتظار دارند

مشتری در چنین شرایطی قبل از پرداخت هزینه خواهان دیدن طراحی نهایی است. تا حد امکان از این کار اجتناب کنید. این روش تنها راه کسب درآمد در شرایط قحطی کار است. اعتماد به نفس خودتان را حفظ کنید. به مشتریان اجازه دهید تا به جای ویژگی‌های مد نظرشان، شما را براساس نمونه کارهای فوق العاده قبلی، انتخاب کنند. تنها در شرایطی که می‌خواهید در مسابقه خاصی شرکت نموده یا طراحی خودتان را در معرض فروش قرار دهید؛ طبق ویژگی‌های معین کار کنید.

البته حواستان را جمع کنید، گاهی اوقات افرادی از درون انجمن‌ها یا نهادهای خاصی سفارش طراحی گرافیک، طبق ویژگی‌های معین را می‌دهند، این افر اد مشتری نبوده و خودشان طراح هستند. با این روش به راحتی اثر شما را می‌دزدند و در پروژه‌های خودشان مورد استفاده قرار می‌دهند.

 

3.تأخیر در پرداخت‌ دارند

برخی از مشتریان به تأخیر در پرداخت یا عدم پرداخت، معروف هستند. برای مقابله با این مشکل، همواره پیش پرداخت بگیرید. ثبت سفارش در سایت‌های دورکاری مثل کارلنسر، تسویه حساب را تضمین می‌کند. می‌توانید برای پروژه‌های کوچک، تمام مبلغ را در ابتدای کار مطالبه کنید و فایل نهایی را قبل از دریافت تمام مبلغ، ارسال نکنید.

 

4.از ابتدای کار برای  پروژه برنامه ریزی ندارند

تا حد امکان قبل از شروع به کار، پروژه را برنامه ریزی کنید. شاید مشتری موعد تحویل مشخص و دقیقی را در نظر دارد ولی به او خاطر نشان کنید که قبل از شروع پروژه باید برنامه ریزی کامل را انجام دهید. بعد از مشورت و گفتگو با مشتری، فهرستی از جزئیات پروژه به همراه قیمت و شروط خودتان را ثبت کنید.

 

5.از همان ابتدا تصاویر و اسناد مورد نیاز را در اختیارتان قرار نمی‌دهند

یکی از بدترین عادات متداول در میان مشتریان طراحی همین مورد است. بارها به آنها تأکید کنید که قبل از شروع کار، تصاویر و اسناد مورد نیاز را به موقع در اختیارتان قرار دهند. اگر با متن و جزئیات مبهم و نامناسب به طراحی بپردازید به نتیجه دلخواه نمی‌رسید. این قضیه را به مشتریان گوشزد کنید.

 

6.برای پروژه‌های چاپی، تصاویر واضحی ندارند

مشتری در این شرایط مفهوم وضوح تصویر و اهمیت آنرا درک نمی‌کند. عکاسی با وضوح بالا را به آنها پیشنهاد کنید ولی اگر باز هم تمایل به استفاده از تصاویر نه چندان واضح دارند؛ پس تا حد امکان از این تصاویر در اندازه‌های چاپی کوچک استفاده کنید. اگر آنها تصاویر خوبی را ارائه نکرده‌اند پس این قضیه را در قرارداد ثبت کنید. در صورتی که مشتری قصد چاپ طراحی را دارد؛کیفیت نامناسب تصاویر را به او گوشزد کنید تا جایی برای گلایه باقی نماند.

 

7.طراح را وادار به استفاده از لوگوها و عناصر بی کیفیت می‌کنند

مشتریان در اغلب اوقات از طراح می‌خواهند تا لوگوها و عناصر طراحی موجود را درون پروژه فعلی به کار گیرند. باید در مورد به کارگیری یا عدم استفاده از این عناصر تصمیم گیری کنید. اگر این عناصر به کل طراحی آسیب نمی‌زنند؛ از آنها استفاده کنید. نظرات خودتان را با مشتری در میان بگذارید تا بهترین راه حل ممکن را به دست آورید.

عناصر بی کیفیت در طراحی گرافیکی

 

8.بزرگتر کردن نوشته را مطالبه می‌کنند

همواره این مناقشه بر سر اندازه خط و نوشته میان طراح و مشتری وجود دارد. با توجه به هماهنگی عناصر طراحی و آگاه سازی مشتری به بهترین انتخاب ممکن می‌رسید.

 

9.اصلاحات بسیار زیاد را مطالبه می‌کنند

اگر قبل از آغاز پروژه، تمام جزئیات و اصلاحات را لحاظ کنید؛ دیگر نیازی به اصلاحات بیش از حد در پایان کار نیست. تمامی این اصلاحات را بنویسید. ایمیل و مطالب ارسالی مشتری را ذخیره کنید تا در پایان کار با طراحی نهایی تطبیق دهید. ذهن انسان فراموشکار است و مشتریان گاهی اوقات جزئیات درخواستی خودشان را فراموش می‌کنند. این شرایط در طراحی لوگو و ترسیم هویت گرافیکی برند بسیار متداول است.

 

10.فعالیت بیشتر از توافق اولیه را مطالبه می‌کنند

این تقاضا جنبه خوب و بد دارد. اگر کارتان را زیاد کند و پولتان اضافه نشود، فایده‌ای ندارد. اگر روی هزینه بالاتر به توافق برسید، کار بیشتر روی پروژه خوب است.

 

11.هیچگاه برای دیدن نمونه‌ها یا پاسخ به پرسش‌ها، در دسترس نیستند

مشتریان طراحی در اغلب موارد مشغله دارند و به طور همزمان روی چند پروژه کار می‌کنند. طراحان باید نمونه کارهای اولیه را به مشتری نشان دهند تا اصلاحات لازم، انجام شده و پرسش‌های مهم را مطرح کنند. طراح باید برای برقراری تماس با مشتری مسیرهای مختلف ارتباطی را امتحان کند تا او را از مسائل پیش آمده و روش‌های حل یا کاهش این مسائل آگاه نماید.

 

12.هزینه‌های چاپ طراحی را به طراح واگذار می‌کنند

بسیاری از مشتریان طراحی، چاپ پروژه را هم به طراح واگذار می‌کنند. تا حد امکان از این کار اجتناب کنید. در بسیاری از موارد خطاهایی در چاپ وجود دارد که مشکل چاپخانه است ولی هزینه تجدید چاپ بر عهده طراح قرار می‌گیرد. پس بهتر است چاپخانه‌های معتبر را به مشتری معرفی کنید تا خطاهای چاپی به گردن شما نیافتد. اگر مسئولیت چاپ را قبول کردید پس وظیفه نظارت بر چاپ نهایی و تجدید چاپ را هم پذیرفته‌اید. در این صورت هزینه این کار را در قرار یا دستمزد نهایی لحاظ کنید.

 

13. تمایلی برای پرداخت هزینه‌های اضافی ندارند

اگر بخواهید در پایان پروژه، هزینه بالاتری را مطالبه کنید، کار چندان جالبی نیست. پس هزینه‌های اضافی را از ابتدا در قرارداد قید کرده یا به مشتری گوشزد کنید. این هزینه‌ها مربوط به خرید عکس، تصویر، چاپ و هزینه‌های تحویل زودتر از موعد مقرر است.

 

14.لغو پروژه‌ها

لغو پروژه از جانب طراح یا مشتری را باید در نظر گرفت. بستن قرارداد با برونسپاری پروژه به سایت های دورکاری، بهترین روش برای مقابله با این مشکل است. اگر پروژه‌ای از جانب کارفرما لغو شود، پس هزینه کارتان تا جاییکه انجام شده باید پرداخت شود. اگر طراحان گرافیکی، پروژه را لغو کند هم باید خسارت مشتری را پرداخت کنند. برخی از طراحان از زیر بار جبران خسارت شانه خالی می‌کنند ولی با ثبت پروژه در کارلنسر، ضمانت تکمیل پروژه را دریافت خواهید کرد.

 

15.اطلاعات پروژه را بعد از چند ماه یا چند سال مطالبه می‌کنند

برخی از مشتریان بعد از مدت‌ها برای دریافت مجدد فایل‌ها مراجعه می‌کنند. بهتر است طراحان، نسخه ای از پروژه‌ها را در جای مطمئن ذخیره کنند. این کار باعث جلب اعتماد مشتری می‌شود.

دسترسی به مشتریان طراحی

 

16.شکایت حقوقی

هیچ کسی از این شرایط خوشنود نمی شود ولی به عنوان یک طراح خودتان را آماده کنید. تمامی ایمیل‌ها، قراردادها و جزئیات را ذخیره کنید تا در صورت نیاز به عنوان مدرک و شاهد از آنها استفاده نمایید. اگر هم شکایتی در مورد طراحی گرافیکی پیش آمد در مورد حق و حقوق قانونی خودتان با یک وکیل مشورت کنید. برای یافتن وکلای خبره از دوستان و آشنایان کمک بگیرید تا اگر نیاز به حضور در دادگاه پیدا کردید؛ به جای شما در دادگاه حاضر شود.

 

17.کنترل بیش از حد

برخی از مشتریان طراحی کنترل بیش از حدی روی پروژه داشته و امکان آزادی عمل و خلاقیت چندانی را به طراح نمی‌دهند. در مواجهه با این گونه مشتریان بدون بی احترامی به آنها گوشزد کنید که طراح پروژه، شما هستید. نظراتتان را با اعتماد به نفس و بدون ترس، مطرح کرده و به توافق دو جانبه برسید.

 

18.فقدان جستجو و برنامه ریزی

گاهی اوقات مشتری به دنبال طراحی سایت است ولی هیچ ایده‌ای در این باره ندارد. آن‌ها هیچ جستجو و برنامه ریزی برای این طراحی انجام نمی‌دهند ولی انتظار طراحی یک سایت پیچیده با امکان به روز رسانی ساده را دارند. واقعیت را برایشان توضیح داده تا به دیدگاه درستی در مورد طراحی برسند.

 

19.همه چیز را می‌دانند

مشتریان همه چیز دان مثل مشتریان کنترل کننده، به فکر تسلط کامل روی پروژه هستند. آنها به خیال خودشان کل این حرفه را از صفر تا صد می‌شناسند. آن‌ها همه چیز را به شما دیکته کرده و شما را وارد به طراحی بر اساس سبک خاص خودشان می‌کنند. در مواجهه با این افراد، صبور باشید. هیچوقت از اظهار نظر نترسید. آن‌ها شما را به عنوان یک طراح حرفه‌ای استخدام کرده‌اند. اگر طراحی خودشان بهتر است؛ پس چرا کار را به فرد دیگری واگذار نمی‌کنند؟

 

در نهایت…

شاید با برخی یا همه موارد  فوق در طول کار با مشتریان طراحی مواجه شده‌اید. در تمامی این موارد با صبر و حوصله و کمی تدبیر می‌توان به توافق دو جانبه و جلب رضایت مشتری رسید. اگر با عادات بد دیگری مواجه شده‌اید، نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

 

کسب درآمد با طراحی گرافیک

منبع

https://justcreative.com/2007/12/08/worst-graphic-design-clients

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • سپیده
    28 مرداد 1399

    بزرگ ترین مصیبت ما طراح گرافیک ها، مورد 1 هست که با قیمت های خیلی ارزون به ویژه تو سایتای فریلنسری، کار گرافیکی میخوان!. طراحی لوگو 100 تومن! پوستر 80 تومن!! بعضی کارفرماها واقعا خجالت نمیکشن یا هزینه ها دست شون نیست یا چی؟؟ لطفا موقع تعریف پروژه به کارفرماها بگید که هزینه طراحی لوگو و… چنده.