هاست ویندوزی چیست؟

01 اردیبهشت 1403 - آخرین بروزرسانی: 01 اردیبهشت 1403
هاست ویندوزی
زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

خدمات هاستینگ امروزه از خدمات موردنیاز اکثر کسب‌وکارهایی هستند که در فضای آنلاین فعالیت دارند. معمولا زمانی که نیازمند این خدمات می‌شوید، دو گزینه پیش روی شما قرار می‌گیرند که اولی هاست ویندوزی و دومی هاست لینوکسی است. هریک از انواع این هاست‌ها دارای ویژگی‌های مخصوص به خود بوده و قابلیت‌های خاصی را نیز به شما ارائه می‌دهند. هاست‌های ویندوزی یکی از پرکاربردترین انواع هاست‌ها هستند که امروزه می‌توانید اقدام به تهیه آنها کنید. استفاده از این هاست‌ها می‌تواند مزایای زیادی را برای شما به همراه داشته باشد که برای مثال سازگاری بالای هاست‌های ویندوزی از جمله مهم‌ترین آنهاست.
در ادامه این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره هاست‌های ویندوزی صحبت کنیم. هرآنچه که باید درباره آنها و ویژگی‌های متنوعی که به شما ارائه می‌دهند بدانید را به طور کامل در اختیار شما قرار می‌دهیم.

سفارش اتصال دامنه به هاست

 

آشنایی با هاست ویندوزی

به طور معمول یک هاست میزبانی وب معمولا از سیستم عامل ویندوز یا یکی از نسخه‌های آن استفاده می‌کند. زمانی که از هاست ویندوزی استفاده می‌کنید، صفحات وب‌سایت یا اپلیکیشن تحت وب شما می‌توانند به طور موثر از ابزارهای توسعه وب ویندوزی استفاده کنند.

هاست ویندوزی در نتیجه استفاده گسترده از سیستم عامل ویندوز در میان صاحبان وب‌سایت‌ها محبوبیت زیادی را پیدا کرده است. در حال حاضر بیش از 75 درصد از بازار سیستم‌عامل‌های دسکتاپ را ویندوز به خود اختصاص داده است. مایکروسافت دائما در حال تلاش است تا بتواند این سیستم عامل را بهبود دهد. همین عامل نیز باعث شده تا در سال‌های اخیر به طور گسترده‌ای شاهد بهبودهای عجیب و غریب در این سیستم عامل باشیم. تمامی این موارد در کنار یکدیگر باعث می‌شوند تا هاست ویندوزی یکی از محبوب‌ترین انواع هاست‌هایی باشند که شما می‌توانید آنها را تهیه کنید.

 

مطلب پیشنهادی: راهنمای انتخاب هاست

 

هاست ویندوزی چه مزایایی دارد؟

یک هاست ویندوزی می‌تواند مزایای بسیار زیادی را در اختیار شما قرار دهد. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های چنین هاستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ارائه ابزارهای متعدد

هاست‌های ویندوزی ابزارهای لازم برای ایجاد وب‌سایت‌های داینامیک (پویا) و تعاملی را در اختیار شما قرار می‌دهند. در بلاگ‌های کارلنسر می‌توانید بیشتر درباره تفاوت سایت‌های داینامیک و استاتیک بخوانید. هاست‌های ویندوزی می‌توانند بسیاری از مشکلات شما برای ساخت انواع وب‌سایت‌ها را برطرف کنند. برای مثال در این هاست‌ها، ASP به طور یکپارچه با بسیاری از زبان‌های دیگر ادغام می‌شود و استفاده از آن را برای شما راحت‌تر می‌کند. از طرف دیگر این ابزارها به‌روزرسانی‌های زیادی دارند و تنوع محصولات و ابزارها نیز بسیار زیاد است. همین موضوع نیز دست شما را برای استفاده از این ابزارها باز می‌گذارد.

قدرت بالا و استفاده آسان

هاست ویندوزی دارای امنیت بالا و مقیاس‌پذیری بسیار خوبی است. همین موضوع نیز مدیریت این هاست‌ها را برای شما ساده‌تر خواهد کرد. از طرف دیگر این هاست‌ها یک کنترل پنل کاربر پسوند را نیز ارائه می‌دهند که بسته‌های میزبانی وب‌سایت ویندوزی و اپلیکیشن‌های تحت وب را برا شما فراهم می‌کند. استفاده از این ابزارها به‌روزرسانی‌های مرتبط با سایت را به میزان زیادی برای شما ساده‌تر خواهد کرد.

در هاست‌های ویندوزی شما می‌توانید از انواع محصولات مایکروسافت استفاده کرده و توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند راحت‌تر از این هاست‌ها برای انتقال اطلاعات موردنیاز استفاده کنند. در این هاست‌ها انواع تکنولوژی‌های متن باز مانند MySQL و PHP پشتیبانی می‌شوند که به طور موثری در توسعه وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های تحت وب کاربرد دارند.

ارائه راهکارهای قابل قبول

در گذشته به علت هزینه بالای صدور مجوز مایکروسافت این سرویس‌ها معمولا قیمت بالایی داشتند. با این حال امروزه می‌توانید طرح‌های اران‌قیمتی را پیدا کنید که معمولا با هزینه مناسبی ارائه می‌شوند. به طور کلی باید دقت داشت که هزینه هاست‌های ویندوزی معمولا بالاتر از هزینه هاست لینوکس است. با این حال ویژگی‌هایی که هاست‌های ویندوزی ارائه می‌دهند معمولا باعث می‌شوند تا این هاست‌ها طرفداران بیشتری داشته باشند.

اجرا روی سیستم عامل ویندوز

امروزه بسیاری از ما با سیستم عامل ویندوز و کاربردهای آن آشنا هستیم و به همین علت نیز استفاده از این سیستم عامل برای ما راحت‌تر است. به همین علت است که هاست ویندوزی می‌تواند گزینه بهتری برای استفاده باشد. به عبارت دیگر استفاده از هاست‌های ویندوزی نیازی به گذراندن دوره‌های آموزشی طولانی مدت ندارد. ویژگی خاصی که این هاست‌ها ارائه می‌دهند این است که شما می‌توانید برحسب نیاز خود آنها را شخصی‌سازی کنید. کنترل پنل cPanel که توسط این هاست ارائه می‌شود امکانات مدیریتی زیادی را ارائه می‌دهد که همگی بر مبنای سیستم عامل ویندوز هستند.

سازگاری بالا با سایر ابزارهای ویندوزی

مزیت مهم دیگر هاست‌های ویندوزی این است که با سایر ابزارهای ویندوزی نیز سازگاری خوبی دارند. در دسترس بودن چندین ابزار شناخته شده یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث می‌شود تا استفاده از هاست‌های ویندوزی گزینه بهتری برای استفاده باشد. برای مثال اگر وب‌سایت شما از فریمورک و برنامه‌‌نویس ASP.NET استفاده می‌کند استفاده از هاست‌های ویندوزی یک گزینه فوق‌العاده برای هاستینگ سایت شما خواهد بود. از طرف دیگر بعد از استفاده از این هاست‌ها متوجه خواهید شد که استراتژی هاستینگ ویندوزی با بسیاری از موارد موردنیاز شما همخوانی دارد.

امنیت هاست‌های ویندوزی

معمولا وقتی که صحبت از خدمات هاستینگ می‌شود امنیت یکی از اولین فاکتورهایی است که باید به آن دقت داشت. همین موضوع نیز سوالاتی را درباره امنیت هاست ویندوزی به وجود می‌آورد. اگر شما هم این سوال را دارید باید بدانید که هاست‌های ویندوزی امنیت ضعیف‌تری نسبت به هاست لینوکس دارند. با این حال این به آن معنی نیست که هاست‌های ویندوزی هیچ امنیتی ندارند یا این‌که در این زمینه بسیار ضعیف هستند. معمولا سایت‌هایی که روی هاست ویندوزی اجرا می‌شوند در سال‌های اخیر قربانی بسیاری از باج‌افزارها شده‌اند.
در طراحی سایت، امنیت یک فاکتور کلیدی و بسیار مهم است که حتما باید به آن دقت شود. به همین علت نیز در این سایت‌ها معمولا بهتر است که از یک هاست لینوکس استفاده شود. البته نباید فراموش کنید که هاست‌های ویندوزی امروزه ابزارهای زیادی را برای بالا بردن امنیت ارائه می‌دهند. شما با استفاده از این ابزارها می‌توانید اطمینان حاصل کنید که امنیت سایتتان در مقابل حملات نرم‌افزاری بالاتر رفته است.

هاست ویندوزی

وضعیت پایداری هاست ویندوزی به چه شکل است؟

پایداری، فاکتور مهم دیگری است که در انتخاب هاست دخیل می‌شود. به طور کلی در این زمینه، هاست‌های لینوکسی معمولا معروف‌تر بوده و پایداری بیشتری را به کاربران خود ارائه می‌دهند. این هاست‌ها به ندرت به راه‌اندازی مجدد نیاز دارند و می‌توانند عملکرد سریع‌تری را در موارد مختلف به شما ارائه دهند. در مقابل، هاست‌های ویندوزی برای مدیریت مداوم نیاز به تعداد زیادی برنامه و وظایف در یک زمان بدون وقفه خواهند داشت. همین موضوع نیز ممکن است مشکلاتی را در حین استفاده از هاست ویندوزی برای شما به وجود بیاورد.
البته دقیقا مانند بسیاری از ویژگی‌های دیگر، قابلیت پایداری هاست‌های ویندوزی نیز در طول زمان به میزان زیادی بهبود پیدا کرده است. با این حال نباید فراموش کنید که آنها در عملکرد خود به اندازه هاست‌های لینوکسی پایدار و سازگار نیستند.

 

مطلب پیشنهادی: ساخت یوزر در لینوکس

 

هاست‌های ویندوزی برای چه افرادی مناسب‌تر هستند؟

هاست‌های ویندوزی برای اکثر کسب‌وکارهای جدیدی که به‌تازگی فعالیت خود به‌صورت آنلاین را آغاز کرده‌اند، معمولا یک گزینه بهتر خواهند بود. معمولا استفاده از هاست‌های لینوکسی برای این کسب‌وکارها می‌تواند هزینه کمتری را به وجود بیاورد؛ چراکه این هاست‌ها مقرون به صرفه بوده و قابلیت اطمینان آنها نیز بیشتر است. با این حال برای چنین کسب‌وکارهایی، هاست ویندوزی می‌تواند انتخاب منطقی‌تری باشد. از طرف دیگر هاست‌های ویندوزی برای کسب‌وکارها و شرکت‌های بزرگ نیز معمولا یک گزینه مناسب برای انتخاب هستند.
در صورتی که بسیاری از فناوری‌های کسب‌وکار شما به ویندوز متکی است، معمولا استفاده از هاستینگ ویندوزی نیز می‌تواند گزینه بهتری برای انتخاب شما باشد. این کار باعث می‌شود تا تمامی ابزارها و تکنولوژی‌های شما به‌صورت یکپارچه عمل کنند و نیازی به بازسازی نداشته باشید. معمولا پیشنهاد می‌شود برای انتخاب هاست‌های ویندوزی سعی کنید با متخصص IT مجموعه خود مشورت کنید تا بتوانید بهترین گزینه را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید.

 

برای انتخاب یک هاست ویندوزی به چه فاکتورهایی دقت داشته باشیم؟

عوامل

توضیحات

سازگاری نرم‌افزاری

هاست‌های ویندوزی که انتخاب می‌کنید باید سازگاری مناسبی با اکثر برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مبتنی بر ویندوز داشته باشند. اگر کسب‌وکار شما هم به ابزارها و نرم‌افزارهای ویندوزی وابسته است حتما باید سعی کنید در زمان انتخاب هاست‌های ویندوزی این موضوع را مدنظر قرار دهید تا در آینده مشکلی برای سیستم و کسب‌وکار آنلاین شما به وجود نیاید.

ثبات عملکردی

همانطور که گفتیم معمولا ثبات هاست‌های ویندوزی، پایین‌تر از هاست‌های لینوکسی است. به همین علت باید سعی کنید ارائه‌دهنده‌ای را انتخاب کنید که ثبات بیشتری را به شما ارائه می‌دهد. بررسی میزان ثبات هاستی که انتخاب کرده‌اید معمولا کاری تخصصی خواهد بود. پس بهتر است از یک شخص متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا بتوانید نسبت به این موضوع اطمینان حاصل کنید.

امنیت

امنیت معمولا برای هر کسب‌وکاری از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. پس در زمان انتخاب هاست ویندوزی باید سعی کنید به فاکتور امنیت نیز توجه داشته باشید. معمولا هاست‌های ویندوزی دارای ضعف‌های امنیتی بیشتری نسبت به هاست‌های لینوکسی هستند. پس بهتر است سعی کنید هاستی را انتخاب کنید که ابزارهای بیشتری را برای پوشاندن نقاط ضعف امنیتی ارائه دهد.

اعتبار ارائه‌دهنده هاست

در قدم بعدی باید به اعتبار و میزان شهرت ارائه‌دهنده‌ای که انتخاب می‌کنید نیز توجه داشته باشید. معمولا در این زمینه بهتر است سعی کنید نظراتی که درباره هاست‌های مختلف وجود دارد را بادقت مطالعه کنید تا بتوانید بهترین ارائه‌دهنده را در این زمینه انتخاب کنید.

ارائه خدمات پس از فروش

از دیگر مواردی که باید در زمان تهیه هاست‌های ویندوزی به آن دقت داشته باشید ارائه خدمات پس از فروش است. باید ارائه‌دهنده‌ای را برای تهیه این هاست‌ها انتخاب کنید که پس از فروش سرویس خدمات مشاوره کاملی را به شما ارائه داده و به‌صورت 24 ساعته از سرورها و هاست‌های خود پشتیبانی داشته باشد.

 

نوع کنترل پنل هاست‌های ویندوزی

اگر با هاست‌های لینوکسی آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که در این هاست‌ها، از کنترل پنل cPanel استفاده می‌شود. البته گاهی اوقات امکان استفاده از این کنترل پنل‌ها برای هاست‌های ویندوزی نیز وجود دارد. با این حال باید بدانید که در هاست‌های ویندوزی معمولا از کنترل پنل Plesk استفاده می‌شود. این کنترل پنل قابلیت‌های مدیریتی متنوعی را به شما ارائه می‌دهد. امروزه امکان استفاده از این کنترل پنل‌ها برای هاست‌های اختصاصی نیز وجود دارد که در صورت تمایل می‌توانید از آن استفاده کنید.

هاست ویندوزی

بررسی قیمت هاست ویندوزی و عوامل تاثیرگذار روی آن

در بخش‌های قبلی اشاره کردیم که هاست ویندوزی معمولا دارای قیمت بالاتری نسبت به هاست لینوکسی است. دلیل این موضوع این است که سیستم عامل لینوکس یک سیستم عامل رایگان و متن باز است که بسیاری از امکانات آن به‌صورت رایگان در دسترس هستند. این در حالی است که هاست‌های ویندوزی، معمولا نیازمند سیستم عامل ویندوز هستند که یک سیستم عامل پولی است. با وجود این‌که سیستم عامل ویندوز معمولا قیمت بالاتری دارد؛ ولی امروزه طرح‌های هاست‌های ویندوزی با قیمت مناسب نیز ارائه می‌شوند. عوامل مختلفی می‌توانند روی هزینه و قیمت این هاست‌ها تاثیرگذار باشند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع هاستی که شما تهیه می‌کنید و ابزارها و امکاناتی که به شما ارائه می‌دهد.
  • این‌که هاست شما متعلق به کدام کشور است.
  • ظرفیت و قابلیت ذخیره‌سازی که هاست ارائه می‌دهد.
  • قدرت پردازشی و همین‌طور فضای ذخیره‌سازی هاست
  • ویژگی‌هایی که هاست دارد.
  • و…

با بررسی هریک از این عوامل می‌توان خیلی راحت هاست‌های ویندوزی را تهیه کرد. با این حال همیشه باید توجه داشت که بهترین ارائه‌دهنده‌ها را تهیه کرد تا بتوانند پشتیبانی کاملی را برای هاست خود ارائه دهند.

 

مطلب پیشنهادی: یونیکس چیست؟

 

سخن پایانی

هاست ویندوزی یکی از انواع هاست‌هایی است که می‌توانید برای نگهداری از سایت و اپلیکیشن‌های تحت وب خود از آن استفاده کنید. این هاست‌ها قابلیت‌های متنوعی دارند و استفاده از آنها می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای این هاست‌ها می‌توان به مواردی مانند قابلیت سازگاری بالای آنها، ارائه ابزارها و تکنولوژی‌های مختلف، تنوع در طرح‌های ارائه شده و البته قدرت پردازشی بالا اشاره کرد. اگر شما هم علاقه‌مند به تهیه این هاست‌ها هستید حتما باید سعی کنید ارائه‌دهنده مناسبی را بر اساس نیازهای خود انتخاب کنید. در سایر مقاله‌های کارلنسر می‌توانید اطلاعات بیشتری را درباره این هاست‌ها به دست بیاورید و به این ترتیب بهترین گزینه را برای خرید انتخاب کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب سوگند صادقی
من نویسنده محتوا به زبان های فارسی و انگلیسی هستم و به نوشتن، به ویژه درباره موضوعات جدید علاقه دارم.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه