بهترین نرم افزارهای معماری

09 تیر 1399 - آخرین بروزرسانی: 27 شهریور 1402
نرم افزار معماری
زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

در این مقاله به معرفی بهترین نرم افزارهای معماری می پردازیم. معماران با کمک نرم افزارهای معماری به ترسیم ایده‌ها و تجسم‌های ذهنی خودشان می‌پردازند.  از طریق این طراحی ها معماران به خوبی با مهندس، پیمانکار، ناظر و کارفرما تعامل برقرار می‌کنند. نرم افزارهای طراحی معماری میزان خطا را کاهش داده و کارایی و دقت محاسبات را افزایش می‌دهند. معماران با استفاده از فناوری به کار رفته در این نرم افزارها به خوبی چرخه پیشرفت پروژه را مدیریت می‌کنند. ارزیابی‌های انجام پروژه معماری هم قبل از شروع ساخت و ساز با طراحی اولیه میسر است.

امکان چاپ طراحی‌ها در قالب PDF، توسعه استانداردهای تولید محتوای گرافیکی، تولید طراحی‌های دقیق‌تر و مدیریت سازماندهی دارایی‌های کارفرما از طریق نرم افزارهای معماری فراهم است. خطاهای انسانی همواره در هر صنعتی وجود دارند؛ اما این خطاها در صنعت معماری بسیار هزینه بردار هستند. نرم افزارهای معماری براساس الگوریتم‌های دقیق به محاسبه پرداخته و امکان دستکاری طراحی‌ها قبل از اجرای پروژه را فراهم می‌کنند. با وجود نرم افزارهای معماری دیگر معماران و طراحان به فضای کاغذ محدود نمی‌شوند و به راحتی قادر به کار در فضای 3 بعدی و چهار بعدی هستند. نرم افزارهای معماری دارای ویژگی‌های مشترک زیر هستند.

سفارش یا انجام طراحی معماری

نرم افزار معماری

ویژگی‌های بهترین نرم افزارهای معماری

در این مقله هشت نمونه از بهترین نرم افزارهای معماری در سال جاری را معرفی خواهیم کرد. تمامی نرم افزارهای معرفی شده در این مقاله از ویژگی‌های زیر برخوردار هستند:

نمایش تصاویر گرافیکی (Rendering)

تصاویر دو بعدی و سه بعدی (با یا بدون فناوری واقعیت افزوده) امکان نمایش نتیجه طراحی را در اختیار معماران و طراحان قرار می‌دهند. آنها با کارفرما و مشتریان طراحی با کمک مدل‌های واقع گرا و تجسمی ارتباط برقرار نموده و رضایت خاطر آنها را جلب می‌نمایند. معماران با کمک قابلیت رندرینگ، چشم انداز طراحی ساختمان، طراحی داخلی، طراحی نما و غیره را در صورت تکمیل پروژه به نمایش در می‌آورند.

نقشه کشی(Drafting)

نرم افزارهای طراحی معماری امکان ذخیره، ورود یا انتقال نقشه‌های تهیه شده را فراهم می‌کنند. می‌توان نقشه‌ها را به صورت دو بعدی طراحی کرد و بعد آنها را به شکل سه بعدی در آورد. محاسبات معماری هم در کنار ویژگی نقشه کشی با اتوکد اهمیت دارند تا امکان محاسبه مصالح و منابع مالی فراهم شود.

روند کاری

نرم افزار معماری کارآمد، یکپارچه سازی روند کاری موجود را آسان می‌کند. هنگامی که روندهای کاری در نرم افزار مشخص شد به راحتی مورد بازبینی قرار می‌گیرند تا همکاری کامل میان اعضای مختلف شرکت ساخت و ساز برقرار شود.

مدیریت فایل‌ها

طراحی‌های دیجیتال و نقشه‌های ساختمانی در حکم دارایی‌های یک معمار یا طراح هستند. نرم افزار معماری محلی برای ذخیره سازی، ویرایش و تبادل محتوا فراهم می‌کند. امکان مدیریت اسناد، نقشه‌ها، پلان‌ها و تبادل آنها در میان سایر اعضای تیم طراحی فراهم است.

در گذشته تنها افراد ثروتمند قبل از ساخت خانه امکان طراحی خانه طبق مشخصات مدنظرشان را داشتند. امروزه به لطف تولید نرم افزارها و اپلیکیشن های طراحی هر فردی می‌تواند این کار را انجام دهد. بازار این نرم افزارها از برنامه‌های ساده گرفته تا برنامه‌های پیچیده و تخصصی متغیر است و هر روز بر ویژگیهای این نرم افزارها افزوده می‌شود. در  ادامه این مقاله به دنبال معرفی هشت نمونه از بهترین و معروف‌ترین نرم افزارهای طراحی معماری هستیم.

 

بهترین نرم افزارهای معماری

1) رویت (Revit)

این نرم افزار امکان طراحی و ثبت طرح‌ها را دارد. عناصری مثل دیوارها، درب‌ها و پنجره‌ها را به طور هوشمندانه در طراحی اعمال می‌کند. امکان طراحی پلان‌های کف، بلندی‌ها، بخش‌ها، چشم اندازهای سه بعدی و تصاویر گرافیکی وجود دارد.

 

نرم افزار طراحی معماری روایت

 

طرح‌های تصویری واقع گرا و سه بعدی از طراحی فضا را به واقعیت مجازی تبدیل می‌کند. امکان بهینه سازی عملکرد ساختمان در فرایند طراحی، ارزیابی هزینه‌ها و نظارت بر تغییرات عملکردی در طول اجرای پروژه و ساخت و ساز وجود دارد. روایت یک پلتفرم چند رسانه‌ای برای تبادل اطلاعات با مهندسان، همکاران و کارفرما است تا فعالیت‌های هماهنگ سازی ملاقات‌ها کاهش یابد.

قبل از خرید حق اشتراک ماهیانه این نرم افزار معماری، می‌توانید نسخه آزمایشی آن را نصب کنید. این نرم افزار برای معماران حرفه‌ای و طراحان خبره در جهت طراحی نمای ساختمان و سه بعدی سازی پلان مناسب است. یکی از مزایای نرم افزار معماری رویت این است که در حین ترسیم فضا متریال و متره و برآورد نیز انجام می شود و در انتها یک طرح اجرایی دقیق به عنوان خروجی ایجاد می شود. با استفاده از رویت با حداقل زمان می‌توان طراحی‌های پیچیده و خیره کننده‌ای ایجاد کرد. دقت در طراحی و محاسبات از ویژگی‌های اصلی این برنامه است. برای آموزش رویت می توانید از خدمات آموزش آنلاین در سایت کارلنسر استفاده کنید. 

 

2) اسکچاپ (Sketchup)

اسکچ آپ امکان طراحی معماری  با کیفیت و کار با طراحی سه بعدی را در طول فرایند تجسمی خلاقانه فراهم می‌کند. درست مثل اینکه مداد طراحی به دست دارید و در حال ایده پردازی هستید. می‌توانید از عناصر طراحی و تحلیل مسائل استفاده کنید. اگر با فضای سه بعدی راحت نیستید؛ می‌توانید از ابزارهای دو بعدی برای طراحی پلان‌ها، طراحی ویلا ، ارتفاعات و بخش‌ها استفاده کرده و بعد به بلوک‌های عنوان (title blocks) بپردازید. آموزش اسکچاپ می تواند پل ورود شما به بازار کار باشد. 

 

نرم افزار طراحی معماری اسکچ آپ

 

در حین طراحی، اسناد گرافیکی را تهیه کرده و آنها را اصلاح  و به روزرسانی کنید. این محصول حرفه‌ای، انیمیشن‌ها، تصاویر و ویدئوهای مخاطب پسندی را ارائه می‌دهد. هنگامیکه طراحی تکمیل شد، تصاویر ویدئوهای با کیفیت را در اختیار کارفرما قرار ‌دهید تا طراحی نهایی را تأیید کند. نسخه آزمایشی این نرم افزار پولی هم در دسترس قرار دارد.

 

3. اتوکد (AutoCAD)

این نرم افزار به معماران، مهندسان، حرفه‌ای‌های حوزه ساخت و ساز و سایر طراحان در جهت طراحی دو بعدی و سه بعدی دقیق کمک میکند. طراحی در این نرم افزار شامل اشیای جامد، سطوح، اجزای مشبک و غیره است. این نرم افزار برای طراحی اشیای مختلف و نقشه کشی و طراحی پلان و تاسیسات فاز 2 مناسب است. با استخدام اتوکدکار فریلنسر می توانید به سرعت و دقت پلان و نقشه ها را طراحی کنید. همچنین اگر به دنبال آموزش اتوکد هستید، می‌توانید با شرکت در کلاس ها و دوره های آنلاین کارلنسر، این مهارت را فرا بگیرید.

 

نرم افزار طراحی معماری اتوکد

 

امکان مقایسه طراحی‌ها، تعیین برنامه‌های زمانی و تولید داده‌های مورد نیاز به راحتی فراهم است. با استفاده از افزونه‌های به کار رفته در نرم افزار آن را به ابزار دلخواه و مناسب کارتان تبدیل کنید. نسخه‌های جدید این نرم افزار، ویژگی‌های خاص صنایع مختلف و اشیاء هوشمند پروژه‌های معماری، مهندسی مکانیک و الکترونیک را دارد.

نرم افزار کامپیوتری و اپلیکیشن موبایلی این نرم افزار طراحی شده‌اند. به طور خودکار قادر به طراحی پلان‌های کف، بخش‌های مختلف و ارتفاعات هستید. سپس می‌توانید لوله کشی ساختمان و مدارهای برق را به آن اضافه کنید. بعلاوه امکان لایه بندی، برنامه ریزی زمانی، اضافه کردن فهرست‌ها و جداول به طراحی هم مقدور است. آموزش‌های رایگان این نرم افزار به صورت محتوای متنی، تصویری و صوتی وجود دارند. با به کارگیری این نرم افزار تا حد زیادی در پول و زمانتان صرفه جویی می‌کنید. در دامه، بد نیست که به اتوکد الکتریکال نیز اشاره کنیم. اتوکد الکتریکال یک برنامه کاربردی دیگر از شرکت اتودسک بوده که با هدف طراحی یک بعدی، دو بعدی و سه بعدی طراحی شده است. اتوکد الکتریکال مانند نرم افزار ای پلن بیشتر در حوزه مهندسی برق برای طراحی نقشه در مدارهای الکتریکی و تابلوهای برق کاربرد دارد.

 

4. وی ری(V-Ray)

آیا به دنبال نرم افزار طراحی معماری برتر هستید؟ این محصول شرکت Chaos Group در سال 2017 برنده جایزه فناوری برتر شد. اگر به دنبال طراحی داخلی خانه هستید؛ این نرم افزار امکانات فوق العاده‌ای دارد.

 

نرم افزار طراحی معماری وی ری

 

نرم افزار وی ری به مخاطبان و هنرمندان طراحی کامپیوتری، دانشمندان و افراد فنی برای طراحی مفاهیم مدنظرشان کمک می‌کند. این نرم افزار تخصصی، محبوب استودیوهای فیلم سازی و هنرمندان است. صنایع معماری، طراحی داخلی، طراحی محصول، طراحی خودرو، تبلیغات، طراحی بازی، تلویزیون، فیلم سازی، توسعه نرم افزار و جواهرات از این نرم افزار بهره می‌برند.

وی ری مجسم نمودن هر چیزی را برایتان ساده می‌کند؛ با ابزارهای گرافیکی به کار رفته در این نرم افزار می‌توان طراحی‌های گرافیکی و تصویری خیره کننده‌ای انجام داد. این نرم افزار به خوبی قادر به برقراری ارتباط با نرم افزارهای طراحی معماری همچون اسکچ آپ، روایت، رینو و غیره است. اگر به دنبال بهترین طراحی ممکن هستید؛ پس وی ری را امتحان کنید؛ چون نسخه آزمایشی 30 روزه آن در اختیارتان قرار می‌گیرد.

 

5. آرچی کد (Archi CAD)

این نرم افزار به گفته تولیدکنندگانش امکان مدلسازی سریع‌تر، تولید سازه‌های دقیق و نامحدود، ارزیابی کیفیت بتون تقویت شده، فولاد، چوب، تیغه‌های کامپوزیت و ستون‌ها را فراهم می‌کند.

 

نرم افزار طراحی معماری آرچی کد

 

ویدئوهای آموزشی این محصول روی سایت آن قرارد دارند. ابزارهای نمایش تصاویر گرافیکی پیشرفته در این نرم افزار وجود دارند. پس به خوبی با مفهوم طراحی معماری با کمک کامپیوتر(computer-assisted architectural design) در آرچی کد آشنا می‌شوید. امکان ساخت و سازه مدنظرتان در کنار عناصر هماهنگ با آن، ویرایش طراحی و اتخاذ تصمیم‌های طراحی در حین چرخش تصاویر وجود دارد. این نرم افزار علاوه بر زبان انگلیسی قابلیت کار با 16 زبان دیگر را دارد. نسخه آزمایشی آن هم روی وب سایت نرم افزار قرار گرفته است.

 

6. چیف آرشیتکت (Chief Architect)

این نرم افزار برای معماران، مهندسان ساختمان و طراحان داخلی مناسب است. کاربران با کمک فناوری ساختمان سازی هوشمند در چیف آرشیتکت به طراحی سازه‌ها، پلان‌های کف، بلندی‌ها، طراحی نما و طرح‌های گرافیکی با قابلیت دید 360 درجه می‌پردازند.

نرم افزار طراحی معماری پیف آرشیتکت

 

شرکت سازنده این نرم افزار، هدف از تولید آن را به کارگیری ابزارهای طراحی معماری برای طراحی خودکار سقف، فونداسیون، چهارچوب و ابعاد ساختمان می‌داند. چیف آرشیتکت در حین اینکه شما در حال طراحی سازه هستید، مدلی سه بعدی از خطوط شما را ارائه می‌دهد. پس به راحتی می‌توانید هر مرحله از کار طراحی را از طریق اپلیکیشن 3DViewer و با کمک تصاویر بسیار واقعی با کارفرما در میان بگذارید. از این نرم افزار می‌توانید روی سیستم های PC یا Mac استفاده کنید. ویدئوهای آموزشی و گالری تصاویر برای الهام گرفتن جهت طراحی در سایت شرکت قرار دارند.

 

7. وکتور ورکس (Vector Works)

ماجرای طراحی وکتور ورکس به سال 1985 باز می‌گردد. سازندگان این نرم افزار به دنبال روش‌های طراحی در صنایع سرگرمی 85 کشور بودند. این نرم افزار توانست گواهینامه صادرات را کسب کرده و به بخشی از فرایند طراحی فضای باز شهر نیویورک تبدیل شود.

 

نرم افزار زراحی معماری وکتور ورکس

 

کاربران به ترسیم ایده‌های طراحی خودشان پرداخته و قادر به هماهنگ سازی کامل دروندادها هستند. این نرم افزار به موتور مدلسازی سه بعدی انعطاف پذیر معروف است که هیچ محدودیتی در طراحی، جلودارش نیست. نسخه آزمایشی و پولی این نرم افزار در دسترس قرار دارد. بعلاوه امکان شرکت در جلسات آموزشی خصوصی و کسب مهارت فنی هم وجود دارد.

 

8. راینو تری دی (Rhino3D)

نرم افزار راینو تری دی قادر به ساخت، ویرایش، تحلیل، ثبت، نمایش، متحرک سازی و تبدیل نمودارها، سطوح، اجسام جامد، صفحات مشبک و غیره است. اگر فراتر از طراحی معماری به دنبال رفع نیازهای حرفه‌ای و خلاقانه هستید؛ این نرم افزار را امتحان کنید.

نرم افزار طراحی معماری راینو تری دی

 

می‌توانید به جای نقشه کشی با سیستم آتوکد از برنامه راینوتری دی استفاده کنید؛ چون علاوه بر قابلیت طراحی امکان توسعه کسب و کار، برنامه ریزی، بازاریابی و حتی کمک گرفتن از شرکت سازنده را دارد. شرکت راینو تری دی ده سال وقت را صرف توسعه، انتشار و حمایت از نرم افزار نموده تا به طراحان، مهندسان، سازندگان و کارکنان شرکت‌های طراحی کمک کند. این نرم افزار برای سیستم عامل‌های مک و ویندور قابل استفاده است. ویدئوهای آموزشی این نرم افزار هم روی سایت شرکت و سایر شبکه‌های اجتماعی قرار دارند.

لازم به ذکر است که نسخه های کرک شده و بروز اکثر نرم افزارهای فوق را می‌توانید با یک جست و جوی ساده، در سایت های دانلود نرم افزار ایرانی یا تورنت پیدا کنید.

 

سفارش یا انجام طراحی معماری

 

در نهایت . . .

نرم افزارهای طراحی معماری مختلفی وجود دارند که هشت نمونه از بهترین آنها را در این مقاله معرفی کردیم.  فناوری به کار رفته در آنها برای سهولت در طراحی و نقشه کشی، افزایش دقت در طراحی و ارزیابی مصالح و هزینه‌ها قبل از اجرای پروژه‌های طراحی معماری و صنعتی مفید است. آیا تا به حال با هیچکدام از نرم افزارهای فوق سروکار داشته‌اید؟ نظرات خودتان را در مورد آنها با ما در میان بگذارید.

اگر به دنبال استخدام طراح و معمار یا فعالیت به عنوان یک طراح فریلنسر هستید؛ از پلتفرم‌های دورکاری مثل کارلنسر کمک بگیرید. با ثبت سفارش طراحی معماری، مجموعه‌ای از بهترین فریلنسرهای طراح در اختیارتان هستند تا رویای شما را به واقعیت تبدیل کنند.

 

منابع

https://www.epichomeideas.com/top-architecture-and-bim-design-software

https://www.g2.com/categories/architecture

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

2 دیدگاه

  • no name
    18 تیر 1399

    اگه در مورد هر کدومش هم مینوشتید که حداقل چه سیستمی نیازه (از نظر سخت افزاری) خوب میشد. ولی به هر حال مرسی از معرفی ????

  • Kehyar Merrikh
    10 دی 1400

    با یاد خدا شروع میکنم و با سلام به خانم فلاح
    با حوصله و با صداقت نوشته اید… نوشته های شما را با حوصله خواندم و تشویق شدم “کارلنسر” را بیشتر بشناسم… بعد مطالعه ی دقیقتر در باره ی “کارلنسر” شاید با هم بیشتر در تماس باشیم. موفق باشید. کهیار مریخ ـ مهندس معمار