رزولوشن مناسب برای طراحی لوگو

21 شهریور 1401 - آخرین بروزرسانی: 21 شهریور 1401
سایز لوگو
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

لوگو، نماینده بصری برند شما است و باید بتواند در مدتی کوتاه، بخشی از عملکرد و ارزش‌های شما را به مخاطب عرضه کند. علاوه بر این باید در هنگام طراحی لوگو به این نکته هم توجه کرد که این لوگو باید قابلیت استفاده در ابعاد بسیار بزرگ و بسیار کوچک را داشته باشد. در این مطلب با انواع لوگو، نکاتی که باید در هنگام طراحی لوگو به آن توجه کرد و رزولوشن مناسب برای آن آشنا خواهیم شد.

 

انواع لوگو

طراحی لوگو سبک‌های مختلفی دارد. این سبک‌ها نسبت به یکدیگر برتری ندارند، اما انتخاب از میان این لوگوها وابستگی بسیار زیادی به هویت برند دارد. یک دسته از لوگوها با نام لوگوتایپ شناخته می‌شوند و طراحی آن‌ها بر پایه فونت است؛ مثال‌های مشهور این دسته از لوگوها، لوگوی شرکت گوگل و شرکت کوکاکولا هستند.

لوگوهای تصویری عموما بر پایه المان‌های تصویری طراحی می‌شوند و به صورت مفهومی ارائه دهنده بخشی از هویت برند هستند؛ به عنوان مثال می‌توان به لوگوی توییتر و اپل اشاره کرد.

دسته دیگری از لوگوها، لوگوهای مسکات هستند. به عنوان مثال می‌توان به لوگوی شرکت KFC یا چیتوز اشاره کرد. بعضی لوگوها مانند لوگوی شرکت پپسی انتزاعی هستند و عموم لوگوها از ترکیب انواع مختلف لوگو با یکدیگر ساخته می‌شوند.

 

مطلب پیشنهادی: معنی و تاریخچه لوگوهای معروف جهان

 

اگر برایتان این سوال به وجود آمده است که چطور سبک لوگوی مناسب برای خودتان را پیدا کنید، باید به هویت و محدوده عملکرد برندتان توجه کنید. منظور از محدوده عملکرد برند این است که تعیین کنید قرار است لوگوی شما تا چه میزانی بزرگ و یا کوچک شود. اگر قرار باشد در ابعاد بسیار کوچک از لوگوی خود استفاده کنید، دستتان در انتخاب لوگوتایپ بسته‌تر خواهد بود و مجبورید طراح‌هایی با سادگی بیشتر و ظرافت کمتر را انتخاب کنید. این موضوع در لوگوی تصویری هم صدق می‌کند و همه جزئیات هر تصویری قابلیت دیده شد در ابعاد بسیار کم را ندارد.

طراحی لوگو

 

به داستان برند و محصول توجه کنید

گام اول برای این که بدانید در لوگوی خود از چه المان‌هایی استفاده کنید، این است که داستان برند و محصول خود را تعریف کنید. سعی کنید المان‌های تاثیرگذار در این داستان را انتخاب کنید. این داستان قرار است تا مخاطبان شما را قانع کند که همراه شما باشند.

می‌توانید به این بخش از کارتان به این شکل نگاه کنید که اگر لوگوی شما عنوان یک فیلم درباره عملکرد و ویژگی‌های محصولتان بود، آن را چگونه طراحی می‌کردید.

 

تخیل را به کلمه بدل کنید

سعی کنید در حوزه‌ای که کسب‌وکار مورد نظر در آن فعالیت می‌کند، کلماتی را پیدا کنید که نه تنها فعالیت فعلی کسب‌وکار را توصیف می‌کنند بلکه پاسخی برای چرایی انجام این فعالیت‌ها هم هستند. در این بخش می‌توانید از برخی وبسایت‌ها استفاده کنید که به صورت رندوم کلمات مرتبط با هر بخش را تولید می‌کنند اما توصیه ما به شما این است که از تخیل خود کمک بگیرید.

 

مطلب پیشنهادی: نکات طراحی لوگو

 

مثلا وقتی به کوکاکولا فکر می‌کنیم، یک خرس قطبی سفید را تصور می‌کنیم و نه یک خرس جنگلی. سعی کنید حتی در حوزه‌های نامرتبط با فعالیت کسب‌وکار، کلماتی را که قرابتی با آن جنس فعالیت شما دارند بیابید.

در نهایت ده کلمه را از میان کلمات به دست آمده انتخاب کنید.

لوگوی کارلنسر

 

طراحی را شروع کنید

در اینجا می‌توانید با استفاده از کلمات به دست آمده اتودهای اولیه را بزنید. برخی از کلمات می‌توانند تبدیل به تصویر شوند و برخی تبدیل به فونت. لوگوی نهایی می‌تواند حتی شامل ترکیبی از این دو مورد در کنار یکدیگر باشد.

بعد از این که طراح‌های اولیه کامل شدند سعی کنید از نو آن‌ها را با شخصیت مخاطبانتان تطبیق دهید و در صورت نیاز تغییراتی ایجاد کنید. در این بخش مهم است که پذیرای نظرات صادقانه اطرافیان باشید و نقدها را شخصی برداشت نکنید. هر نقدی که در این مرحله دریافت می‌کنید می‌تواند شما را به داشتن لوگویی بی‌نقص و ماندگار نزدیک کند.

 

کدام نرم‌افزار و رزولوشن مناسب است؟

بیشتر طراحان علاقه دارند تا روی کاغذ ایده‌پردازی کنند. اگر شما هم از این دسته هستید، در این مرحله نیاز دارید تا لوگوی خود را به صورت دیجیتال طراحی کنید و layout مناسبی برای آن طراحی کنید. layout شما لزوما نباید تقارن داشته باشد، اما لازم است که بتواند در پلتفرم‌های متنوع خوانا و چشمگیر باشد.

برای برخی از طراحان لوگو که به صورت دورکار فعالیت می‌کنند، این پرسش مطرح است که کدام رزولوشن برای طراحی لوگو مناسب است. حرفه‌ای‌ترین نرم‌ افزارها برای طراحی لوگو، نرم‌افزارهای وکتور هستند. با طراحی در نرم‌افزارهای وکتور، هیچ مشکل و افت کیفیتی پس از تغییر سایز لوگو ایجاد نمی‌شود؛ حتی اگر آن را بسیار کوچک و یا بسیار بزرگ کنید. اما اگر همچنان طراحی اصرار داشته باشد تا در فوتوشاپ یا دیگر نرم‌افزارها به جز نرم‌افزارهای وکتور به طراحی بپردازد باید آن را با کیفیت 300 پیکسل بر اینچ و در اندازه بزرگ طراحی کنید. در این حالت حتی اگر لازم باشد تا لوگو را روی یک بیلبورد چاپ کنید هم مشکلی پیش نخواهد آمد.

با این وجود در میان طراحان گرافیک، طراحی لوگو در فوتوشاپ اصلا کار حرفه‌ای ای نیست و اگر به دنبال طراحی لوگو هستید نباید به سراغ فوتوشاپ‌کارها بروید.

 

مطلب پیشنهادی: لوگو موشن چیست؟

 

تطبیق‌پذیری، مقیاس‌پذیری و تعادل

بهترین لوگوهای طراحی شده این سه اصل را رعایت کرده‌اند و در پلتفرم‌های مختلف قابل تطبیق هستند، در ابعاد بزرگ و کوچک زیبایی خود را حفظ می‌کنند و از لحاظ بصری در بیینده احساس تعادل ایجاد می‌کنند.

پس از این که طراحی کلی لوگو به پایان رسید، باید درباره رنگ آن تصمیم بگیرید. در اینجا یک اصل مهم این است که بدانید لوگوی شما در چه رنگ‌های پس‌زمینه‌ای دیده خواهد شد و رنگی را انتخاب کنید که در این پس‌زمینه زیبایی و خوانایی زیادی داشته باشد. از سوی دیگر باید از مبانی رنگ کمک بگیرید تا رنگ‌هایی را انتخاب کنید تا اهداف و هویت برند سازگاری داشته باشند.

همیشه باید فایلی را هم برای نسخه‌های چاپی آماده داشته باشید. اندازه این فایل با توجه به ابعاد فایل چاپی و این که قرار است برای چاپ بیلبورد آماده باشد و یا چاپ کارت ویزیت متفاوت است. اما فرمت رنگی باید حتما در فرمت مناسب برای چاپ یعنی همان CMYK باشد.

لوگوی چاپی

 

سخن آخر

اگر قصد طراحی لوگو را دارید، بیشتر از هر چیزی باید به مبنای طراحی آن توجه کنید و سعی کنید لوگویی را طراحی کنید که در همه پلتفرم‌ها و فضاهای مختلف بتواند یکپارچگی خود را حفظ کند. با توجه به موارد متنوع استفاده از لوگو در فضاهای مختلف این پرسش که لوگوی شما باید چه ابعاد و رزولوشنی داشته باشد، چندان پرسش به جایی نیست؛ زیرا طراحی لوگو مانند طراحی پوستر و دیگر موارد طراحی گرافیک نیست که ابعاد و اندازه استاندارد مشخصی داشته باشد. اندازه ابعاد با توجه به موارد متنوع استفاده کاملا متنوع است اما اگر فایل وکتور لوگو را داشته باشید نگرانی از بابت تغییر سایز و رزولوشن وجود نخواهد داشت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب تیم محتوای کارلنسر
در کنار هم، در خانواده بزرگ کارلنسر برای رسیدن به موفقیت های بزرگ :)

دیدگاه شما

بدون دیدگاه