لوگو موشن (لوگوی متحرک) و روش‌های استفاده از آن + مثال‌ها

28 مهر 1399 - آخرین بروزرسانی: 22 بهمن 1399
لوگو موشن
زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

لوگوی شرکت، مفهومی‌مدرن به نظر می‌رسد ولی تاریخچه‌ای قدیمی‌دارد. برای مثال شرکت‌هایی مثل Twinings برای اولین بار در سال 1787 از لوگو استفاده کرد که هنور هم این لوگو تغییری نکرده است. این لوگو را می‌توان قدیمی‌ترین لوگوی بدون تغییر دانست که هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. حالا لوگوموشن به عنوان شکل متفاوت نمایش لوگو، مفهومی‌جدید است که در این مقاله با آن آشنا خواهیم شد.

 

لوگوی توینگز

 

 

مدتهاست که بازاریابان و مالکان کسب و کار برای بازاریابی محصولات و خدماتشان از نمادها و لوگوها برای برقراری تمایز میان محصولات خودشان با سایر محصولات استفاده می‌کنند. انقلاب فناوری در نیم قرن اخیر، مطرح شدن برندها را به موضوعی بسیار مهم تبدیل کرده است. از طرفی هم رقابت جهانی افزایش یافته و پهنای توجه انسانها هم کاهش یافته است. بنابراین شرکت‌ها به دنبال هر فرصتی برای تحت تأثیر قرار دادن مخاطبان از طریق برندشان هستند تا از رقبا پیشی بگیرند.

فناوری جدید و جذاب، این اثر را تقویت می‌کند. یکی از بهترین ابزارها برای رسیدن به اهداف مذکور، لوگوموشن یا لوگوی متحرک است. طراحی عالی لوگو به همراه متحرک سازی آن یکی از اجزای بصری جذاب هویت برند است که مخاطب را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد. در ادامه روش‌های جالب به کارگیری لوگوی متحرک و برخی از مثال‌های آن را بررسی خواهیم کرد.

 

سفارش طراحی لوگو موشن

 

چرا باید از لوگوموشن استفاده کرد؟

در لوگوموشن باید یک لوگوی ثابت را برداشت و آن را به اجزای تشکیل دهنده‌اش تقسیم کرد. سپس این اجزا را در کنار یکدیگر، به تصاویر متحرک تبدیل می‌کنیم. این ایده جان تازه‌ای به طراحی لوگو داده و ابزار دیجیتالی پویایی برای معرفی برندتان است.

 

لوگوموشن 500x

 

این تکنیک هنوز زیاد در بین تمامی‌برندها به کار نمی‌روند. پس به کارگیری این ترفند، شما را در بازار تبلیغات، برجسته خواهد نمود.

 

لوگوموشن david-rowland

 

انیمیشن باعث جلب توجه می‌شود. هنگامی که مردم، مفهوم متحرکی می‌بینند، چشمانشان روی آن قفل می‌شود. این شرایط بصری خوشایند در دنیای دیجیتالی سرشار از نویز و حواسپرتی ،می‌تواند توجه مورد نیاز هر کسب و کاری را در اختیارش قرار دهد و توجه مشتریان را جلب کند.

 

لوگوموشن sim-smith

 

هشت روش فوق العاده برای به کارگیری لوگو موشن

لوگو موشن‌ها جالب هستند و شما را در بازار پر تلاطم برجسته می‌نمایند. به نظرتان در کجا و چگونه باید از آنها استفاده کنید تا به بیشترین میزان جلب توجه برسید؟ در اینجا به برخی از این روش‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

1.در ابتدای ویدئوهای حاوی برند

بازاریابی ویدئویی حوزه‌ای بسیار گسترده است و هر روز هم گسترده می‌شود. طبق نظرسنجی موسسه بازاریابی ویدئویی در سال 2019، 99 درصد از بازاریابان از ویدئو استفاده کرده اند. 88 درصد آنها هم در سال جدید به فکر صرف هزینه‌های بیشتر نسبت به سال قبل بودند. این افزایش در حوزه بازاریابی ویدئویی با افزایش رقابت در این زمینه همراه است و با قرار دادن لوگوموشن در ابتدای ویدئوها به کسب و کاری حرفه‌ای تر تبدیل شده و نشان می‌دهید که از زمان تبلیغات چاپی تا به امروز مشغول به فعالیت هستید.

 

2.در انتهای ویدئوهای حاوی برند

لوگوموشن‌ها در انتهای ویدئوها هم به اندازه ابتدای ویدئوها مفید عمل می‌کنند. قراردهی آنها در ابتدا و انتهای ویدئوهای تبلیغاتی روش خوبی برای ثبت پیام تبلیغاتی در ذهن مخاطب و یادآوری کردن برندتان به بینندگان است. بعد از تماشای ویدئو از جانب بازدیدگنندگان می‌خواهیم در مورد گام بعدی فروش با مخاطب صحبت کنیم که می‌تواند در قالب خرید نسخه آزمایشی، دانلود نرم افزار یا هر کار دیگری مطرح شود! با اتمام ویدئوی حاوی لوگوی برندتان، در ذهن مخاطب حک شده و امیدوار هستید که برای پیگیری گام بعدی تشویق شوند.

 

3.جلب توجه در شوهای تجاری

شوهای تجاری فرصت فوق العاده‌ای برای ملاقات رو در رو با مشتریان بالقوه و افزایش آگاهی از برند هستند. البته این شوها حاوی رویدادهای متنوع و سرعت فعالیت بالا هستند. پس شرکت کنندگان در آن همواره همه افراد و شرکت‌ها را به یاد نمی‌آورند. پس اگر می‌خواهید در ذهن افراد بمانید باید کاری متفاوت مثل نمایش لوگوموشن روی صفحه نمایش را انجام دهید! طبق نظرسنجی اخیر از نمایشگاه‌های تجاری، 48 درصد از شرکت کنندگان معتقدند که قرار دادن استندهای جذاب، روش بسیار کارآمدی برای جلب توجه مخاطبان است که حتی اثربخش تر از تخفیف‌ها و هدایا (34 درصد) عمل می‌کند.

 

4.امضاهای ایمیلی

ایمیل هنوز هم یکی از روش‌های بسیار کاربردی برقراری ارتباط به ویژه در کسب و کارهای B2B است. طبق مطالعات مجله Imagination publishing، ایمیل سومین منبع اطلاعاتی کارآمد در میان مخاطبان B2B است که بعد از توصیه نامه‌های دانشگاهی و حضور رهبران فکری صنعتی قرار می‌گیرد.

امضاهای ایمیلی اطلاعات مشابهی از جمله، نام، سمت شغلی، لوگوی ثابت و توصیف مختصری را در بر می‌گیرند.  این حالت تکراری با فرمول بندی ساده به راحتی نادیده گرفته می‌شود. لوگوموشن می‌تواند به هر امضای ایمیلی جان داده و توجه مخاطب را برای یک ثانیه هم که شده جلب کند.

 

5.نمایشگاه‌های تجاری

در نمایشگاه‌ها هم مثل شوهای تجاری، برندتان را در معرض دید مردم قرار می‌دهید. پس به خوبی توجه بی قید و شرط بازدیدکنندگان را در اختیار دارید. نمایشگاه‌ها مکان مناسبی برای نمایش لوگو موشن‌ها هستند و نمایش به یاد ماندنی از برندتان را در آنها ثبت می‌کنید.

 

6.رسانه اجتماعی

هر روز رسانه اجتماعی بیش از پیش به یک پلتفرم دیداری تبدیل می‌شود. طبق نظرسنجی Social Media Examiner، هشتاد درصد از بازاریابان در حال حاضر از دارایی‌های بصری در بازاریابی رسانه اجتماعی بهره می‌برند. ویدئوها در میان تمامی‌محتواهای دیداری، پیشتاز هستند. تصاویر متحرک باعث جلب توجه شده و سایت‌های رسانه اجتماعی هر هفته، شلوغ تر می‌شوند. پس برجسته ماندن در این فضا اهمیت دارد. لوگوموشن در این زمینه به شما کمک می‌کند.

 

7.صفحه نخست وب سایت

اگر می‌خواهید از لوگومو شن در مکان‌های مختلف استفاده کنید، پس به کارگیری آن روی وب سایت، فکر خوبی است. لوگوموشن روی صفحه نخست یا هوم پیج سایت، بازدیدکنندگان را غافلگیر می‌کند. بهتر است تا انیمیشن یکبار روی صفحه سایت به نمایش در آید. تداوم نمایش لوگوموشن باعث حواس پرتی و احتمالاً حس انزجار در بیننده خواهد شد.

 

8.بنرهای تبلیغات دیجیتال

شاید اصطلاح کوری تبلیغ بنری «Banner Ad Blindness» را شنیده اید. این اصطلاح یعنی مشتریان توجهی به بنرها نمی‌کنند. چون بنرهای زیادی در برابر دیدشان قرار گرفته اند. یکی از روش‌های مقابله با این اثر به کارگیری بنرهای متحرک است. پس لوگوموشن خودتان را درون بنرها قرار دهید. با این کار کیفیت بنرهای تبلیغاتی دیجیتالی را ارتقاء داده و به نرخ کلیک و میزان جلب توجه بیشتری می‌رسید.

 

10 نمونه از بهترین لوگوهای متحرک

حالا با ارائه 10 نمونه از لوگوموشن‌های فوق العاده الهام بخش طراحی برای برند شما خواهیم بود.

 

1.مسترکارت (MasterCard)

 

mastercard لوگوموشن

 

لوگوی مسترکارت به راحتی در سراسر دنیا قابل تشخیص است. این لوگوموشن با تبدیل شکل قدیمی ‌لوگو به موارد مصرفی مسترکارت (غذا، مسافرت و خاطره سازی) باعث جلب توجه مخاطب می‌شود. این تصاویر خوشایند به شکل هوشمندانه‌ای باعث بازاریابی محصول می‌شوند.

 

2.برگر کینگ (Burger King)

 

burger-king لوگو موشن

 

برند شناخته شده دیگر در سراسر جهان برگرکینگ است. این لوگوموشن به اندازه مسترکارت پر زرق و برق نیست ولی جالب تر از لوگوی ثابت عمل می‌کند. روش قرارگیری عناصر لوگو در کنار همدیگر یادآور فرآیند تهیه یک همبرگر است.

 

3.فدکس (FedEx)

 

fedex لوگو موشن

 

فدکس قبل از طراحی پیکانی فوق در سال 1994 چندین طراحی دیگر را مورد بررسی قرار داد. ولی این طراحی آنقدر موفق بود که بدون تغییر تا حالا باقی مانده است. در طراحی فوق لوگوی فدکس کاملاً متفاوت به نظر رسیده و توجه را به سمت فلش پنهان بین حرف E و X جلب می‌کند. حرکت فلش‌های مختلف در جهات متفاوت هم اشاره به کسب و کار شرکت دارد. این شرکت بسته‌ها را در سراسر دنیا جابجا می‌کند.

 

4.فلیکر (Flickr)

 

flickr لوگو موشن

 

فلیکر شرکت خدمات‌ هاستینگ ویدئو است. مردم می‌توانند از این پلتفرم برای یافتن تصاویر و ویدئوهای دست دوم جهت استفاده در محتوای خودشان استفاده کنند. این لوگوموشن با همان لوگوی ثابت آنها آغاز می‌شود. که دو نقطه آبی و صورتی در کنار هم هستند. سپس این دو رنگ به مجموعه‌ای از خطوط و اشکال صورتی و آبی تقسیم می‌شوند. این نمایش به خوبی عملکرد این شرکت را برجسته می‌کند (ما همه این نقاط و خطوط رنگی را درون دو نقطه آبی و صورتی جا داده ایم!)

 

5.باندل (Bundle)

 

bundle لوگوموشن

 

باندل اپلیکیشنی برای هدیه دادن است. هنگامی که مشتریان با این اپلیکیشن از فروشگاه‌های محبوبشان خرید کنند، امتیاز می‌گیرند. این لوگوموشن به وسیله هنرمند طراح در شرکت Dribble طراحی شده است. انیمیشن ساده‌ای  دارد و به خوبی عملکرد اپلیکیشن را نشان می‌دهد. همچنین رنگهای این برند را به خوبی به کار گرفته است.

 

6.گوگل (Google)

google لوگوموشن

 

لوگوی گوگل به طور ظریفی در طول این سالیان، بارها تغییر یافته و تکامل پیدا کرده است. این لوگوموشن رنگی گوگل، حس گوگل را درون حروف این کلمه جای داده است. در اینجا هم مثل مسترکارت، کاربرد گوگل به نمایش درآمد که امکان سرچ صوتی است.

 

7.سلو (Sello)

 

sello لوگوموشن

 

کارآفرینان آنلاین با کمک سلو قادر به فروش محصولات در بازارهای مختلف و در فروشگاه اینترنتی خودشان می‌شوند. پس این شرکت، مخاطبان بسیار گسترده‌ای دارد. این لوگوموشن ساده نشان می‌دهد که تمامی‌مالکان فروشگاهی از فروشنده جواهرات گرفته تا کالاهای ورزشی قادر به همکاری با این مجموعه هستند.

 

8.فایرکرکر (Firecracker)

 

firecracker لوگوموشن

 

فایرکرکر خودش را به این صورت تبلیغ می‌کند: «پلتفرمی‌پیشرفته برای نسل بعدی پزشکان». اگر چه پزشکی همواره در حال پیشرفت است ولی خواندن دروس پزشکی، شب بیداری‌ها در کتابخانه و انبوه کتاب‌ها را به خاطر می‌آورد. فایرکرکر به عنوان یک پلتفرم آنلاین، این طرز فکر را کنار زده و لوگوی جذابش با این قضیه هماهنگ است.

 

9.لایت هاوس شماره 6 (Lighthouse No.6)

 

lighthouse-no-6 لوگوموشن

 

این لوگوموشن هم اثر یکی دیگر از هنرمندان Dribble است. عناصر گرافیکی آنقدر زیبا در کنار هم قرار گرفته اند که حس توهم بینایی را به وجود می‌آورند. آیا این فانوس دریایی است یا عدد 6 است؟ (البته هر دو مورد صحیح است). حرکت نور فانوس دریایی درست روی کناره سمت راست عدد 6 متوقف می‌شود که به خوبی در نام برند هم مشاهده می‌گردد.

 

10.یوندر استودیو (Yondr Studio)

yondr-studio لوگوموشن

 

یوندر استودیو یک استودیوی طراحی در ادموندز واشنگتن است که به کوههای المپیک شهرت دارد (کوه المپ مثل تاج جواهرنشان این رشته کوهها است). منظره استودیو به خوبی درون لوگو نمایش داده شده ولی سبک منحصر به فرد این برند در لوگوموشن آن مشهود است.

زمانبندی در طراحی انیمیشن حرف اول را می‌زند. همه چیز در زمان مناسب نمایش داده می‌شود. ستاره‌های درون لوگو یکی پس از دیگری در انتهای نمایش ظاهر شده و نام برند به تدریج در مدت زمان کوتاهی تکمیل می‌شود.

 

در نهایت . . .

روش‌های مختلفی برای به کارگیری لوگوموشن وجود دارد. هر کدام از این روش‌ها را کمی ‌بررسی کنید تا به بهترین کارایی در کسب و کارتان برسید. همواره برای طراحی لوگوی متحرک از طراحان خبره کمک گرفته و نمونه‌های موفق را مشاهده کنید. لطفاً نظرات خودتان در مورد این مقاله را با ما در میان بگذارید.

 

کسب درآمد با ساخت انیمیشن و لوگو موشن

 

منبع

https://www.wyzowl.com/logo-animation

 

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه