هفت زبان اصلی دنیا کدام ها هستند؟

17 مهر 1402 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

چرا باید هفت زبان اصلی دنیا را بشناسیم؟

زبان چیزی است که باعث می‌شود، انسان بتواند با دنیای اطراف خود و سایر افرادی که در محیط زندگی آن وجود دارند ارتباط بر قرار کند. و حالا دانستن هفت زبان اصلی دنیا باعث می‌شود تا شما بیشتر محیط پیرامون خود را به منظور ارتباط بر قرار کردن با سایر افراد جهان بشناسید. ما در این مقاله هفت زبان اصلی دنیا را هم به ترتیب میزان افرادی که از آن استفاده می‌کنند و هم بر اساس میزان اهمیتی که هر یک از آنها دارند، مورد بررسی قرار خواهیم داد. با شناخت این زبان‌ها شما می‌توانید اطلاعات کاملی کسب کنید که چه برای سفر و یا مهاجرت به هر کشوری بایستی کدام زبان‌ها را آموزش ببینید.

دقت داشته باشید که گا‌هاً بعضی از زبان‌ها در بعضی از کشور‌ها با لهجه‌های متفاوتی استفاده می‌شوند، اما به طور کلی از زیر شاخه یک زبان اصلی هستند. مانند زبان انگلیسی که در کشور‌های انگلیس، آمریکا و استرالیا با لهجه‌های مختلفی استفاده می‌شوند.

 

۱) زبان انگلیسی

اولین و مهمترین زبانی که در لیست هفت زبان اصلی دنیا قرار دارد، انگلیسی است. همه ما در مورد این که زبان انگلیسی چقدر مورد نیاز است، اطلاع کافی داریم. این زبان سال هاست که به عنوان زبان اصلی دنیا در تمامی حوزه‌ها به خصوص حوزه‌های علمی شناخته می‌شود. تقریباً هر دستاورد علمی باید مقاله‌ای به این زبان ترجمه انگلیسی باشد تا در مقالات و نشریات علمی معتبر به چاپ برسد. همین طور برای اکثر سؤالاتی که برای انسان پیش می‌آید، قطعاً جوابی به زبان انگلیسی برای آن نوشته شده است. به طور کلی در دنیای امروز اگر قصد داشته باشید که به زبانی بیشتر از سایر زبان‌ها اهمیت دهید، آن زبان انگلیسی است. حتی برای خواندن کتاب‌های رفرنس و معتبر نیز بایستی به این زبان مسلط باشید، در غیر این صورت فقط به مطالبی سطحی دسترسی خواهید داشت.

تدریس خصوصی انگلیسی

از زبان انگلیسی امروزه بالغ بر 1.4 میلیارد نفر استفاده می‌کنند که از این تعداد فقط ۴۰۰ میلیون نفر آن‌ها در کشور‌هایی زندگی می‌کنند که زبان بومی آن‌ها انگلیسی است. جالب است بدانید که، این زبان در ۶۰ کشور به عنوان زبان بومی شناخته می‌شود که آمار خیره‌کننده‌ای است. از مهمترین کشور‌هایی که زبان انگلیسی را زبان بومی و مادر خود قرار دادن می‌توان به ایالات متحده آمریکا، انگلستان، جمهوری ایرلند، کانادا، استرالیا، آفریقای جنوبی و نیوزیلند نام برد.

زبان های دنیا

۲) زبان ماندارین (چینی)

دومین زبانی که در لیست هفت زبان اصلی دنیا شناخته می‌شود، زبان ماندارین است که ما ایرانی‌ها به عنوان زبان چینی آن را می‌شناسیم. از این زبان نیز در سراسر دنیا به تعداد 1.118 میلیارد نفر استفاده می‌کنند که بسیار تعداد قابل توجه‌ای است. این زبان در کشور‌های چین، هنگ کنگ، ماکائو، مالزی و تبت بیشتر از سایر کشور‌ها استفاده می‌شود. نکته مورد توجه در مورد زبان ماندارین این است که تعداد گویش‌هایی که از زیر شاخه این زبان به وجود آمده‌اند بسیار زیاد است. برای همین گویش معیار و اصلی که برای این زبان در نظر گرفته شده است، گویش پکنی است که به آن زبان چینی استاندارد نیز می‌گویند.

 

مطلب پیشنهادی: تفاوت زبان چینی و تایوانی

 

با توجه به تعداد زیاد جمعیت چین و همچنین مهاجر‌های زیادی که از این کشور به آمریکا و سایر نقاط دنیا رفته‌اند، این زبان در سراسر جهان پراکنده شده است. حتی در مناطقی مثل محله چینی‌ها در نیویورک، مردم در این مناطق با زبان ماندارین کار‌های روزانه خودشان را انجام می‌دهند. همچنین تعداد نفراتی که از این زبان به صورت بومی استفاده می‌کنند، ۹۳۰ میلیون نفر است که این تعداد بیش از دو برابر زبان انگلیسی است. زبان‌های دیگری مثل مین با ۷۵ میلیون گویشور، وو با ۷۴ میلیون و یوئی با ۶۸ میلیون نفر به عنوان شاخه‌های دیگری از زبان چینی شناخته می‌شوند که کاملاً با زبان ماندارین متفاوت هستند.

سفارش ترجمه چینی

جالب است بدانید که زبان ماندارین در حال حاضر شامل ۱۰ هزار‌نویسه است و هر کلمه از دو یا سه‌نویسه تشکیل شده است. همین زیاد بودن تعداد واژگان باعث شده که این زبان، به عنوان یکی از سخت‌ترین زبان‌های دنیا شناخته شود. افرادی که به عنوان تاجر فعالیت می‌کنند بایستی با این زبان آشناییت داشته باشند تا بتوانند راحت‌تر با تاجر‌های آسیای شرقی ارتباط برقرار کنند.

زبان چینی

 

۳) اسپانیایی

زبان اسپانیایی به عنوان چهارمین زبان پر گویشگر دنیا شناخته می‌شود. رتبه سوم برای زبان هندی است، اما از آنجایی که لیست ما هم بر اساس اهمیت و هم بر اساس تعداد گویشور است، این زبان را در لیست قرار ندادیم. زبان اسپانیایی به عنوان سومین زبانی است که در لیست ۷ زبان اصلی دنیا ما قرار گرفته است. این زبان به دلیل بازه زمانی که پادشاهی اسپانیا، کشور‌های متعددی را در قاره آمریکای جنوبی، مستعمره خود قرار داد، در سراسر قاره آمریکای جنوبی رواج پیدا کرد. در حال حاضر اکثر کشور‌هایی که در این قاره وجود دارند (به جز برزیل که مستعمره پرتغال بوده است) یا به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند و یا حداقل واژگان بسیاری را از زبان اسپانیایی در زبان بومی خود جای داده‌اند.

سفارش ترجمه اسپانیایی

این زبان در سراسر دنیا ۵۴۸ میلیون گویشور دارد. نکته قابل توجه این است که دومین زبان بومی است که بیشترین تعداد گویشور را به صورت بومی دارد آن هم به تعداد ۴۷۴ میلیون نفر که عددی قابل توجه است. یعنی از زبان انگلیسی، تعداد گویشور بومی بیشتری دارد. این زبان در ۲۱ کشور مختلف دنیا به عنوان زبان بومی انتخاب شده است. از جمله این کشور‌ها می‌توان به اسپانیا، اوروگوئه، پورتو ریکو و پرو نام برد.

مطلب پیشنهادی: 21 دلیل برای یادگیری زبان

 

۴) فرانسوی

زبانی که بعد از انگلیسی در رفرنس‌های علمی بسیار کاربردی است، زبان فرانسوی است. فرانسوی‌ها هم به واسطه استعمار کردن کشور‌های قاره آفریقا، زبان خودشان را به این کشور‌ها تحمیل کردند. با توجه اطلاعاتی که سازمان OFI کسب کرده است، در سراسر جهان چیزی حدود ۳۲۱ میلیون نفر توانایی صحبت کردن به زبان فرانسوی را دارند. از این تعداد حدود ۸۰ میلیون نفر آن‌ها، زبان فرانسوی، زبان مادری آن‌ها است. این زبان در ۲۹ کشور مختلف به عنوان زبان رسمی انتخاب شده است که اکثر این کشور در قاره‌های اروپا، آفریقا و اقیانوس آرام قرار گرفته‌اند. این زبان با حدود ۱۲۰ میلیون زبان‌آموز تا تاریخ ۲۰۱۷ به عنوان دومین زبان پر مطالعه در سراسر جهان شناخته می‌شود.

تدریس خصوصی فرانسوی

از جمله کشور‌هایی که از زبان فرانسوی استفاده می‌کنند می‌توان به فرانسه، بلژیک، لوکزامبورگ، موناکو، سوئیس، آفریقای مرکزی، رواندا، گینه نو، ماداگاسکار و سنگال اشاره کرد. همین طور این زبان به عنوان دومین زبان پر اهمیت قاره اروپا بعد از انگلیسی شناخته می‌شود. کشور فرانسه در حال حاضر ۱۱ کشور را در سلطه استعمار خود دارد که تمامی آن‌ها به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند از مهمترین آن‌ها می‌توان به گینه (گینه فرانسه)، گوادلوپ، سنت مارتین و کالدونیای جدید اشاره کرد.

زبان های اصلی دنیا

۵) روسی

این زبان هم به واسطه دوران تسلط شوروی بر روی قسمت‌های اروپای شرقی و همچنین سایر کشور‌های امروزی، گویشور‌های زیادی را به خودش اختصاص داده است. این زبان به عنوان زبان رسمی ۵ کشور انتخاب شده است، ولی در ۱۰ کشور، از این زبان حداقل به صورت پراکنده نیز استفاده می‌شود. نکته مهمی که زبان روسی دارد این است که بعد از زبان انگلیسی، دومین زبان پرسرچ در اینترنت است و این موضوع هم به دلیل اهمیت و علاقه روسی زبان به دنیای اینترنت است. به همین دلیل بازار کار ترجمه روسی نیز بسیار زیاد است. ۲۷۷ میلیون نفر به این زبان مسلط هستند که اکثر این افراد در همان جغرافیایی که شوروی حکومت می‌کرده زندگی می‌کنند.

تدریس خصوصی روسی

زبان روسی از زیر خانواده زبان‌های هندواروپایی است و از شاخه اسلاوی شرقی می‌باشد. از کشور‌هایی که زبان روسی را به عنوان زبان رسمی خود انتخاب کردند می‌توان به روسیه، اوکراین، قرقیزستان، بلاروس، قزاقستان اشاره کرد. این زبان از لحاظ پهنای جغرافیایی نیز به عنوان گسترده‌ترین زبان در اوراسیا شناخته می‌شود. الفبای روسی جزء قدیمی‌ترین الفبا‌هایی دنیاست که هنوز از آن استفاده می‌شود و از این جهت می‌توان این زبان را به عنوان یک زبان قدیمی و ریشه دار شناخت. روسی با خط سیریلیک نوشته می‌شود که از ۳۳ حرف تشکیل شده است.

 

مطلب پیشنهادی: زبان های پرکاربرد دنیا

 

۶) عربی

این زبان، جزء مهمترین و البته کامل‌ترین زبان‌های دنیاست. برای همین در لیست ۷ زبان اصلی دنیا ما نیز قرار می‌گیرد. از آن جهت که این زبان به عنوان زبان اسلام و کتاب مقدس مسلمانان نیز شناخته می‌شود، خیلی از مسلمانان در سراسر جهان به این زبان مسلط هستند. اکثر کشور‌های مسلمان نیز واژه‌های عربی را در زبان مادری خود استفاده می‌کنند. این زبان با داشتن ۴۷۰ میلیون گویشور در سراسر جهان که اکثرا کشور‌های عربی و آفریقایی هستند جزء پر گویشور‌ترین زبان‌های دنیا شناخته می‌شود. این زبان در ۲۵ کشور مختلف به عنوان زبان رسمی انتخاب شده است.

تدریس خصوصی عربی

زبان عربی دارای ۱۳ لهجه با گویش‌های بسیار متفاوت است. زبان عربی تنها زبانی است که دارای ضاد است و از این جهت با سایر زبان‌ها تفاوت دارد. این زبان از خانواده زبان‌های سامی است و از قدمت بسیار بالایی بر خوردار است در طول تاریخ به خصوص بعد از اسلام، بسیاری از دانشمندان دنیای اسلام کتاب‌های خود را به این زبان نوشته‌اند. در ادبیات و شعر نیز زبان عربی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به طوری که شعرایی مانند حافظ و سعدی نیز درون شعر‌های خود از واژگان عربی بار‌ها استفاده کرده‌اند. در آفریقا مهمترین کشور‌هایی که به این زبان صحبت می‌کنند، الجزایر، مراکش، لیبی، تونس و مصر هستند. دستور زبان، مکالمه و یا ترجمه عربی در بسیاری از مدارس کشور‌های مسلمان آموزش داده می‌شود.

 

مطلب پیشنهادی: چگونه یک متن عربی را به فارسی ترجمه کنیم؟

 

۷) پرتغالی

این زبان نیز مانند اسپانیایی به دلیل بازه زمانی که پرتغال در حال استعمارگری بوده است، در سراسر دنیا به ویژه آمریکای جنوبی و آفریقا رایج شده است. نزدیک به ۲۷۰ میلیون نفر در سراسر جهان به این زبان مسلط هستند. ۲۲۰ میلیون گویشور بومی و ۵۰ میلیون گویشور زبان دوم دارد. از نظر تعداد گویشور‌های بومی، این زبان به عنوان سومین زبان اروپایی شناخته می‌شود. کشور‌هایی مانند پرتغال، برزیل، آنگولا، موزامبیک، گینه بیسائو و کیپ ورد زبان پرتغالی را به عنوان تنها زبان رسمی خود معرفی کرده‌اند. به طور کلی زبان پرتغالی پراکندگی جغرافیایی خودش را مدیون دوران استعمار‌گری در پادشاهی قرون وسطی گالیسیا است. زبان پرتقالی به عنوان آخرین زبان در لیست هفت زبان اصلی دنیا قرار می‌گیرد.

پر گویشترین زبان های دنیا

لیست پر گویشور‌ترین زبان‌های دنیا

در این لیست قصد داریم تا شما را با هفت زبان اصلی دنیا که بیشترین تعداد گویشور را در سراسر جهان دارند آشنا کنیم. در لیست بالا ما هفت زبان را بر اساس اهمیت قرار دادیم، ولی این لیست صرفاً بر اساس تعداد نفراتی است که به زبان‌های دنیا مسلط هستند.

  • انگلیسی: این زبان دارای ۱. ۴۵۲ میلیارد گویشور در سراسر دنیاست.
  • ماندارین: زبان ماندارین که جزء لیست ۷ زبان اصلی دنیا ما نیز بود دارای ۱. ۱۱۸ میلیارد گویشور است.
  • هندی: این زبان دارای ۶۰۲. ۲ میلیون گویشور در سراسر دنیاست.
  • اسپانیایی: زبان اسپانیایی نیز دارای ۵۴۸. ۳ گویشور در سراسر جهان است.
  • فرانسوی: ۲۷۴. ۱ میلیون نفر در سراسر جهان از زبان فرانسوی استفاده می‌کنند.
  • عربی: زبان عربی با اختلاف بسیار کم از فرانسوی ششمین زبان پراستفاده دنیا با ۲۷۴ میلیون گویشور است.
  • بنگالی: ۲۷۲. ۷ میلیون نفر از مردم منطقه هند از زبان بنگالی استفاده می‌کنند.
  • روسی: زبان روسی نیز دارای ۲۵۸. ۲ میلیون گویشور است.
  • پرتغالی: در سراسر جهان ۲۵۷. ۷ میلیون نفر از زبان پرتغالی استفاده می‌کنند.
  • اردو: در آخرین زبان لیستمون نیز ۲۳۱. ۱ میلیون نفر از زبان اردو استفاده می‌کنند.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای آموزش زبان انگلیسی

 

لیست زبان‌های بین‌المللی

شش زبان وجود دارد که در لیست زبان‌های رسمی سازمان ملل متحد وجود دارد. از این زبان‌ها به دلیل اهمیتشان در ارتباطات میان فرهنگ و تمدن‌های مختلف یاد می‌شود. خیلی از کشور‌ها نیز در طی سال‌های مختلف تلاش کردند تا زبان خودشان را عضو زبان‌های رسمی سازمان ملل متحد کنند که تا به امروز تلاششان بی‌فایده بوده است.

  • انگلیسی
  • فرانسوی
  • اسپانیایی
  • زبان روسی
  • عربی
  • چینی

این شش زبان عضو زبان‌های رسمی سازمان ملل متحد هستند. به دلیل اهمیت زبان های رسمی سازمان ملل این نوع طبقه بندی را نیز در لیست هفت زبان اصلی دنیا قرار دادیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

2 دیدگاه

  • مهدی غلامی
    22 آبان 1402

    عالی بود

  • رضا حسینی
    20 آذر 1402

    بسیار عالی در مورد هفت زبان اصلی دنیا نوشتید. من تا امروز فکر میکردم زبان های بین المللی همان هفت زبان حساب می شوند.