طلای آب شده چیست؟

07 خرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 07 خرداد 1403
طلای آب شده
زمان تقریبی مطالعه: 14 دقیقه

طلای آب شده از دیرباز تا به امروز، در بین مردم به عنوان یک ابزار سرمایه گذاری یا حفظ سرمایه رواج داشته است. خیلی از مردم طلا‌های خودشان را آب می‌کردند و به وسیله آن طرح‌ها و یا زیورآلاتی از جنس طلا برای خودشان می‌ساختند. طلای آب شده رفته رفته دیگر جزء ثابتی از سرمایه‌گذاری به حساب می‌آمد و نه تنها از آن برای زیبایی استفاده می‌کردند، بلکه آن را به عنوان یک سرمایه‌گذاری مناسب هم در نظر می‌گرفتند. در ایران هم طلای آب شده به عنوان یک سرمایه‌گذاری مناسب در نظر گرفته می‌شود، چون اجرت و مالیاتی بر آن در نظر گرفته نمی‌شود. در ادامه بیشتر به این نوع از طلا و سؤالاتی که در مورد آن دارید، توضیح خواهیم داد.

 

طلای آب شده چیست؟

طلای آب شده، طلایی است که از ذوب کردن سایر محصولاتی که از جنس طلا هستند به دست می‌آید. به طور کلی زیورآلات دسته دوم را ذوب می‌کنند و از ذوب آن طلای آب شده به دست می‌آید که این نوع طلا دارای عیار دقیقی نیست. چرا که چند طلای دسته دوم را با عیار‌های متفاوت همزمان ذوب می‌کنند. از طلای آبشده به عنوان ماده اولیه ساخت زیورآلات‌های جدید استفاده می‌کردند. اما امروزه به دلیل اینکه این نوع طلا اجرت ندارد و البته مالیات هم بر روی آن تعلق نمی‌گیرد به عنوان یک نوع سرمایه‌گذاری یا بهتر بگوییم حفظ سرمایه استفاده می‌شود. یکی از اشتباهاتی که بین مردم رواج دارد این است که فکر می‌کنند طلای خام همان طلای آبشده است. اما طلای خام یعنی طلایی که دقیقاً ۲۴ عیار باشد، این نوع طلا نسبت به طلای آب شده ناخالصی‌های به مراتب کمتری دارد.

شمش طلا

تفاوت طلای خام و طلای آبشده

تفاوت طلای خام و طلای آب شده در عیار و کارمزدی است که دارند. به طور کلی طلای آب شده نیاز به پرداخت اجرت و کارمزد ندارد. ولی برای خرید یا فروش طلای خام نیاز به پرداخت اجرت و کارمزد است. البته عیار طلای خام هم بیشتر است و این نوع طلا ۲۴ عیار است. شکل ظاهری طلای آبشده، نامنظم است و شکل معینی ندارد، اما طلای خام دارای اشکال متقارن است. در واقع شمش طلایی که ما می‌شناسیم، همان طلای خام است. قیمت طلای خام هم به دلیل عیار بالاتر و هم اجرتی که دارد، بیشتر از طلای آبشده است.

 

مطلب پیشنهادی: اقتصاد بازار چیست؟

 

چرا طلای آب شده بخریم؟

همان طور که گفتیم، در گذشته از طلای آب شده صرفاً به عنوان ماده اولیه‌ای برای ساخت زیورآلات تازه استفاده می‌شد. اگر فردی از انگشتر یا حلقه طلایی که داشت خوشش نمی‌آمد و یا اینکه حس می‌کرد طلایی که دارد کهنه شده است، آن را به زرگر‌ها می‌سپرد و آن‌ها با آب کردن طلای قدیمی و ساخت زیورآلاتی که صاحب طلا درخواست کرده بود، درآمدی کسب می‌کردند. اما حالا طلای آبشده به جز استفاده‌ای که در بین زرگر‌ها دارد، برای مردم هم به عنوان یک سرمایه‌گذاری امن و مطمئن در نظر گرفته می‌شود. در حال حاضر طلای آب شده اجرتی ندارد و همین طور مالیاتی هم بر روی آن گرفته نمی‌شود، از این جهت خیلی از مردم دوست دارند تا سرمایه خودشان را به صورت طلای آبشده پس انداز کنند. البته در هنگام خرید طلای آب شده باید دقت کنند تا طلایی تقلبی و یا با ارزش کمتر به آن‌ها فروخته نشود.

 

طلای آب شده و امکان تقلب در آن

ساختار طلای آب شده به این صورت است که تعدادی زیورآلات دسته دوم را ذوب می‌کنند و بعد از آن می‌گذارند تا طلای ذوب شده به حالت جامد در بیاید. به همین دلیل اگر قبل از ذوب طلا‌های دسته دوم آن‌ها را بر اساس عیار دقیق تفکیک نکرده باشند، امکان دارد محصول نهایی از عیار کمتری برخوردار باشد. ولی به اسم عیار بالاتر طلای آب شده را به مشتری به فروشند. البته که اکثر طلافروشی‌ها و یا زرگری‌ها این کار را نمی‌کنند، چون جرم محسوب می‌شود. برای همین باید سعی کنید حتماً طلاب آبشده را از جایی مطمئن خریداری کنید. این نکته را هم بدانید که درون طلا برای اینکه بتواند خاصیت خودش را حفظ کند، از فلزات دیگر هم مخلوط می‌کنند و همین باعث پدید آمدن عیار ۲۴ یا ۱۸ و کمتر از آن می‌شود. پس اگر چندین زیورآلات یا طلا‌هایی که از عیار مختلف هستند را با یکدیگر ذوب کنند، محصول نهایی از عیاری کمتر تشکیل می‌شود. پس باید قبل از ذوب کردن حتماً طلا‌های دست دوم را بر اساس عیاری که دارند از یکدیگر جدا کرد.
دقت کنید که هنگام خرید طلای آب شده حتماً از فروشگاه‌ها و طلافروشی‌هایی خریداری کنید که معتبر هستند و ترجیحا از فرد، طلای ذوب شده را خریداری نکنید. چون احتمال اینکه از شما کلاهبرداری شود، به مراتب بیشتر از حالت عادی است.

عکس شمش طلا

روش تشخیص طلای آبشده اصل

به طور کلی روشی وجود ندارد که یک فرد یا مشتری بتواند به سادگی متوجه تقلبی بودن یا اصل بودن یک طلاب آبشده شود. برای تشخیص دقیق اصل بودن طلای آب شده بایستی فرآیند ری‌گیری در آزمایشگاه انجام شود. در ری‌گیری قطعه کوچکی از طلای آب شده را جدا می‌کنند و با استفاده از روش‌های آزمایشگاهی متوجه عیار دقیق طلا می‌شوند. بعد از این فرآیند است که شماره رسیدی بر روی قبض طلای ذوب شده درج می‌شود. این شماره رسید همراه با مرکز آزمایشگاهی که عیار طلا را تشخیص داده است، بر روی طلا حک می‌شود. در نهایت در رسید نهایی طلا تمامی جزئیات مهم درج می‌شود؛ از جمله اینکه در چه تاریخ آزمایش انجام شده و جزئیات دیگری مثل شماره رسید، نام آزمایشگاه، وزن قطعه جدا شده و مورد آزمایش قرار گرفته؛ وزن کلی و عیار طلایی که در آزمایشگاه مورد سنجش قرار گرفته است.
با این حال برخی می‌توانند کد رهگیری تقلبی را بر روی قطعه طلا حک کنند. اما شما می‌توانید به راحتی متوجه شوید که انگ حک شده تقلب است یا خیر. شماره رسید را به نام کد ری‌گیری یا شماره پاکت هم می‌شناسند. این شماره در شهر تهران کدی ۶ رقمی است ولی در شهرستان‌ها کدی ۴ رقمی دارد. برای استعلام گرفتن کد ری‌گیری کافی است مراحل زیر را با دقت انجام دهید.

نحوه استعلام کد طلای آب شده

اول از همه باید به سامانه نمایش جواب انگ طلا به آدرس اینترنتی https://reygiri.com/ مراجعه کنید.
بعد از آن کد طلای آب شده را در قسمت مورد نظر وارد کنید. با وارد کردن کد رهگیری طلای آب شده اطلاع مورد نظر طلای شما به نمایش در می‌آید. بعد از آن بایستی طلای حک شده را با اطلاعاتی که در سایت به شما نمایش می‌دهد تطابق دهید. اگر اطلاعات یکی بود شما با خیال راحت می‌توانید از آن طلا استفاده کنید. در صورتی که می‌خواستید اطمینان صد در صدی پیدا کنید می‌توانید با اتحادیه طلا و جواهر شهر محل سکونت خودتان تماس بگیرید و از آن طریق کد را پیگیری کنید.

 

مطلب پیشنهادی: راه‌ های پس انداز کردن

 

عیار طلای آب شده چقدر است؟

عیار طلای آب شده همان طور که بالاتر اشاره کردیم، به طلا‌های دسته دومی که ذوب کردیم بستگی دارد. در واقع نمی‌توانیم عیار طلا را با چشم و ابزار‌های سطحی بررسی کنیم و برای این کار نیاز به آزمایش ری کردن است. اما به طور کلی اگر قصد دارید تا بدانید عیار‌های طلا به چه صورتی است، یک توضیح کلی در این قسمت به شما می‌دهیم.
اول باید بدانید که طلا اگر با فلزات دیگر مخلوط نشود، نمی‌تواند شکل زیبایی داشته باشد، در واقع برای اینکه بتوان آن را تبدیل به طرح‌های مختلفی کرد، باید کمی از فلزات را با طلای صد در صد مخلوط کرد. که همین باعث به وجود آمدن عیار‌های مختلفی می‌شود. برای مثال طلای ۲۴ عیار، خلوصی معادل ۹۹/۹ درصد دارد که به آن طلای ۹۹۹ هم می‌گویند، اما نزدیک به ۱/۰ ناخالصی در آن یافت می‌شود. طلای ۱۸ عیار هم خلوصی ۷۵ درصدی دارد که آن را با عدد ۷۵۰ هم نشان می‌دهند.

طلای آب شده چه شکلی است؟

طلای آب شده به دلیل اینکه از ذوب سایر طلا‌های دسته دوم به دست آمده است و قرار است اجرت هم بر روی آن تعلق نگیرد، دارای شکل خاصی نیست. اما می‌تواند از وزن‌ها و عیار‌های مختلفی تشکیل شود. امکان دارد در هنگام دیدن یک طلای ذوب شده شما به رنگ‌های مشکی یا سبز تیره برخورد کنید که عادی است. چرا که طلای آب شده هم مثل هر طلای دیگری صد در صد خالص نیست و آن رنگ‌ها به دلیل ذوب شدن ناخالصی‌های سایر فلزات همراه طلا‌های دسته دوم است.
اگر طلای آب شده را که عیار ۲۴ دارد، در یک شکل خاص مثل شمش‌ها بسازند که هم صیقل خورده است و هم منظم است، به آن طلای خام می‌گویند. البته تفاوتی که دارد این است که طلای خام از طلاهای دسته دوم ساخته نمی‌شود و در اکثر مواقع ۲۴ عیار است، اما طلای آب شده از طلا‌های دسته دوم ساخته می‌شود و عیار آن را بایستی آزمایشگاه‌ها با روش ری‌گیری تعیین کنند.

عکس طلای خام

مزایای طلای آب شده

طلای آب شده دارای مزایای بسیار زیادی است. اول از همه اینکه هیچ اجرت و یا مالیاتی بر روی این نوع از طلا گرفته نمی‌شود.
دوم اینکه طلای آب شده و یا سایر طلا‌ها بهترین گزینه برای پس انداز کردن سرمایه هستند. چرا که تورم هیچ تأثیری بر روی آن‌ها نمی‌گذارد. در واقع اگر همه کالا‌ها گران شوند، طلا هم گران می‌شود و اگر طلا کاهش پیدا کند سایر کالا‌ها هم قیمتشان کاهش پیدا می‌کند. پس طلا روشی مطمئن برای پس انداز کردن است. اما خیلی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند که طلا نوعی سرمایه‌گذاری است، در حالی که اشتباه می‌کنند. با گران یا ارزان شدن طلا شما فقط سرمایه خودتان را توانستید حفظ کنید.
سوم اینکه شما می‌توانید طلای آب شده را در وزن‌ها و عیار‌های مختلف خریداری کنید. برای همین حتی اگر بخواهید سرمایه کوچکی که دارید را پس انداز کنید هم می‌توانید از این روش استفاده کنید. چرا که طلا‌های آب شده را با توجه به وزنی که دارند می‌توانید با قیمت‌های خیلی کم هم خریداری کنید.
چهارم اینکه شما می‌توانید طلای آب شده را به دست زرگر‌های بسپارید تا با ذوب کردن آن‌ها، یک زیورآلاتی که مد نظر شماست را درست کنند. در واقع نه تنها طلای آبشده برای حفظ سرمایه است، بلکه می‌توانید از آن هر وقت که دوست داشتید زیورآلات هم تهیه کنید.

 

مطلب پیشنهادی: چگونه پولدار شویم؟

 

معایب طلای آب شده

درست است که مزایای طلای آب شده برای سرمایه‌گذاری بسیار زیاد است، اما هر چیزی قطعاً معایبی هم دارد. بایستی قبل از سرمایه‌گذاری حتماً از معایب آن هم آگاهی داشته باشید.
اول از همه باید بدانید که فاکتور رسمی برای خرید طلای آب شده از سمت طلافروشی به شما داده نمی‌شود. هرچند که از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ قانون بر این شده که همه طلا فروشی‌ها برای طلای آب شده هم فاکتور صادر کنند. نکته بعدی این است که سرمایه شما زمانی که به صورت فیزیکی است، امکان سرقت بیشتری دارد. البته برای این مشکل یکسری راه حل وجود دارد. برای مثال می‌توانید آن را در صندوق‌ امانات بانک‌های معتبر قرار دهید تا به این صورت، ریسک سرقت طلا هم کاهش پیدا کند.
همان طور که گفتیم، یکی دیگر از مشکلاتی که می‌تواند در هنگام خرید طلای آب شده با آن مواجه شوید، ریسک تقلبی بودن و یا کم ارزش بودن طلایی است که قرار است تهیه کنید. اما شما می‌توانید با توجه به توضیحاتی که بالاتر دادیم این ریسک را به حداقل برسانید. حتماً توجه کنید که به هیچ عنوان طلای آب شده‌ای که دارای کد رهگیری نیست را خریداری نکنید و اگر حتی کد رهگیری هم داشت از سایت مرجع استعلام کنید.

 

محاسبه قیمت طلای آب شده

اول از همه باید بدانید که قیمت طلای آب شده بر واحد مثقال است. اکثر طلا‌های آب شده هم ۱۸ عیار هستند و برای همین بایستی از فرمول ساده برای محاسبه قیمت طلای آب شده استفاده کنید.
یک مثقال برابر است با ۴/۶۰۸ گرم. اگر عیار مورد نظر هم ۷۵۰ یا همان ۱۸ عیار باشد. بایستی قیمت یا مظنه طلا را تقسیم بر ۴/۶۰۸ ضرب در ۷۰۵ کنیم. و همان را هم تقسیم بر عیار مورد نظر که در اینجا ۷۵۰ است کنیم. با استفاده از این فرمول شما می‌توانید قیمت طلای آبشده را به دست بیاورید.

 

تفاوت طلای آب شده و شمش طلا

تفاوت اولیه‌ای که طلای آبشده با شمش طلا دارد، شکل دقیق آن است. اما تفاوت اصلی که طلای آب شده با شمش طلا دارد، از نظر عیار و تفاوت‌هایی است که در هنگام خرید و یا فروش آن وجود دارد. برای مثال شمش طلا، عیار و وزن بسیار دقیق دارد و می‌توان آن را در سراسر دنیا فروخت یا خرید. اما طلای آب شده این طور نیست. در واقع این نوع طلا به دلیل اینکه از طلا‌های دسته دوم ساخته می‌شود، عیار و وزن مختلفی دارد. شمش طلا دارای اجرت و مالیات است، اما طلای آب شده این موارد را ندارد. خیلی راحت می‌توان شمش طلا را تهیه کرد و اصالت سنجی آسانی دارد، در واقع امکان تقلبی بودن آن به شدت کم است، اما امکان طلای آب شده تقلبی بسیار بالا است. به طور کلی شمش طلا سرمایه‌گذاری ایمن‌تری است، اما بر روی طلای خریداری شده اجرت و مالیات گرفته می‌شود، که می‌تواند سوددهی را تا حدی کاهش دهد. اما اگر شما طلا فروشی و یا فردی را می‌شناسید که معتبر است می‌توانید از آن طلای آبشده خریداری کنید.

طلای خام

طلای آب شده بخریم یا سکه طلا؟

اگر آشنایی با بازار سکه و طلا ندارید، سعی کنید برای سرمایه‌گذاری به سراغ سکه طلا بروید. چرا که اعتبار سکه طلا همیشگی است و احتمال تقلبی بودن یا هر مورد مشکوک دیگری در زمان تهیه کردن طلا به شدت کمتر است. ولی اگر قصد دارید با نوسانات بازار درآمدزایی کسب کنید، طلای آب شده می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد. البته این نکته هم در نظر بگیرید که امکان تقلب یا کم شدن ارزش طلای ذوب شده همیشه بیشتر از سایر طلا‌ها است. در نهایت اگر صرفاً قصد سرمایه‌گذاری ساده دارید و آن قدر هم وقت آن را ندارید که بازار و نوسانات آن را زیر نظر بگیرید، می‌توانید سکه طلا را برای سرمایه‌گذاری خریداری کنید. ولی اگر قصد کار کردن با سرمایه خودتان را دارید و می‌خواهید بر اساس نوسانات بازار به درآمد برسید و یا اینکه جای معتبری را می‌شناسید که به شما طلای آب شده می‌فروشد، می‌توانید از این نوع طلا خریداری کنید.

قبل از خرید طلای آب شده به این نکات توجه کنید:

  • به هیچ عنوان طلای آبشده با عیار کمتر از ۷۳۵ را خریداری نکنید، چون طبق اطلاعیه اتحادیه طلا و جواهر، طلای آبشده با عیار کمتر از ۷۳۵ هیچ ارزش قانونی ندارد.
  • حتماً انگ حک شده بر روی طلا را استعلام بگیرید، کار زمان بری نیست اما مطمئن می‌شوید که جای درستی سرمایه‌گذاری می‌کنید.
  • حتماً هنگام خرید طلای ذوب شده فاکتور و رسید دریافت کنید، در غیر این صورت بعداً هنگام فروش این طلا به مشکل خواهید خورد.
  • از فروشگاه‌ها و یا طلا فروشی‌هایی خرید خودتان را انجام دهید که دارای جواز کسب اتحادیه طلا هستند. با خرید از این مجموعه‌ها امکان کلاهبرداری یا تقلبی بود طلایی که خریداری می‌کنید کاهش پیدا می‌کند.

 

مطلب پیشنهادی: سود مرکب چیست؟

 

طلای آب شده را از کجا بخریم؟

شما می‌توانید طلای آب شده را از بازار زرگر‌های شهر محل سکونت خودتان تهیه کنید. اما فراموش نکنید که قبل از خرید، حتماً مطمئن شوید که مغازه‌ای که قصد خرید از آن دارید، دارای جواز اتحادیه طلا است. در غیر این صورت احتمال اینکه طلایی که قصد خرید آن را دارید تقلبی باشد، وجود دارد.

 

طلای آب شده را کجا بفروشیم؟

همان طور که بالاتر اشاره کردیم طلای آب شده، شبیه به ماده اولیه‌ای برای زرگر‌ها و طلاسازان است. برای همین عمده کسانی که این محصول را خریداری می‌کنند، خود طلاساز‌ها خواهند بود و با توجه به اینکه نیاز هر طلافروشی است، مشکلی هم در فروش آن نخواهید داشت. البته شرایط بازار هم حائز اهمیت است؛ اگر طلایی که می‌خواهید بفروشید در شرایطی باشد که بازار در بالاترین قیمت خودش باشد، احتمالاً طلاساز‌های کمتری حاضر به خرید طلای آب شده از شما می‌شوند. ولی به طور کلی فروش طلای آب شده کار دشواری نیست، به شرطی که طلایی که قصد فروشش را دارید، دارای کد رهگیری باشد و از اصالت کاملی برخوردار باشد.

عکس از طلا

حرف پایانی

خرید طلای آب شده یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری است، که به تازگی در بین مردم رایج شده است. در واقع خیلی از مردم تازه با این روش آشنا شدند؛ چرا که متوجه این موضوع شده‌اند که اگر زیورآلات و یا سکه طلا خریداری کنند بایستی در هنگام فروش آن مالیات و یا اجرت را پرداخت کنند. البته در گذشته کاربرد طلای آب شده صرفاً در سرمایه‌گذاری نبوده است. در گذشته از این نوع طلا برای ساخت زیورآلات جدید استفاده می‌کردند. اما امروزه و به تازگی افراد به دنبال روشی هستند که از طریق خرید این نوع طلا اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

نکاتی را باید در هنگام خرید طلای آبشده در نظر گرفته از جمله اینکه بایستی طلا را از فروشگاهی خرید که حتماً جواز اتحادیه طلا را داشته باشد. یا اینکه فردی که قصد خرید از آن را دارید حتماً بایستی مطمئن باشد چرا که تقلبی بودن این نوع از طلا بسیار بیشتر از سایر طلا‌ها است. این نکته را هم در نظر بگیرید که طلایی که آب شده و شما قصد خرید آن را دارید حتماً بایستی دارای عیاری بیشتر از ۷۳۵ باشد. در غیر این صورت طبق مصوبه‌ای که اتحادیه طلا فروشی‌ها تعیین کرده‌اند، این نوع از طلا هیچ ارزش قانونی ندارد.

برای اطمینان شما می‌توانید طلای آب شده خریداری شده را از طریق سامانه استعلام بگیرید و مطمئن شوید که سرمایه‌گذاری مطمئنی انجام می‌دهید.اگر به دنبال روشی هستید که بدون نیاز به پرداخت کارمزد و مالیات سرمایه‌ای که دارید را پس انداز کنید، خرید طلای آبشده می‌تواند روش بسیار کارآمدی باشد. اگر سؤالی نسبت به خرید طلای آب شده و یا نحوه فروش آن دارید حتماً برای ما بنویسید. در این محتوا سعی کردیم تا شما را با جواب سؤال طلای آب شده چیست آشنا کنیم. ‌امیدواریم این محتوا برای شما مفید بوده باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه