سود مرکب چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

09 اردیبهشت 1403 - آخرین بروزرسانی: 09 اردیبهشت 1403
سود مرکب
زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

سود مرکب زمانی است که شما سود حاصل از سرمایه‌گذاری یا حساب پس انداز خود را مجددا سرمایه‌گذاری کرده و تلاش می‌کنید تا از این طریق سود خود را بیشتر کنید. در واقع سودی که شما از سرمایه‌گذاری خود به دست می‌آورید، مجددا برای شما سودساز خواهد بود. شاید این مثال را از سال‌های قبل شنیده باشید که می‌گویند پول، پول می‌آورد. این مثال مهم‌ترین عاملی است که سودهای مرکب بر پایه آن به وجود آمده‌اند. زمانی که از این نوع سود استفاده می‌کنید در واقع شما تلاش خواهید کرد تا سودهای به دست آمده را چندبرابر کرده و با سرعت بالاتری به سود خود دست پیدا کنید.

 

آشنایی با مفهوم سود مرکب

پیش از هر چیز اجازه دهید تا کمی بیشتر درباره مفهوم سود مرکب صحبت کنیم.

زمانی که از بهره مرکب استفاده می‌کنید شما فقط سود موجودی اصلی حساب خود را به دست نمی‌آورید؛ بلکه شما حتی از سودی که هر ماه دارید نیز سودی را به دست می‌آورید.

در واقع بهره مرکب زمانی اتفاق می‌افتد که شما قصد داشته باشید سود کسب شده در هر مرحله یا بازه زمانی را مجددا به مانده حساب اصلی خود اضافه کنید. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا در ماه بعدی یا بازه زمانی بعدی سود بیشتری از پس انداز یا سرمایه‌گذاری خود به دست بیاورید.

برای مثال فرض کنید که شما 1000 دلار پول دارید که هر سال 5 درصد به آن اضافه می‌شود. در سال اول شما 50 دلار به دست می‌آورید و زمانی که آن را به موجودی اصلی خود اضافه می‌کنید 1050 دلار پول خواهید داشت که حال اگر بخواهید 5 درصد از این سرمایه را به‌عنوان سود بگیرید شما 52.5 دلار دریافت خواهید کرد که بیشتر از 50 دلار است.

نکته مهمی که باید به آن دقت داشته باشید این است که سود مرکب را می‌توان در فواصل زمانی مختلف به دست آورد و آن را با موجودی حساب اصلی ترکیب کرد. برای مثال شما می‌توانید سودهای خود را به‌صورت ماهیانه، سالیانه، هفتگی یا حتی روزانه به دست آورده و آنها را به سرمایه اصلی خود اضافه کنید. به این ترتیب امکانی برای شما فراهم می‌شود تا بتوانید خیلی سریع به سودآوری مدنظر خود دست پیدا کنید.

 

مطلب پیشنهادی: سرمایه ثابت چیست؟

 

نحوه محاسبه سود مرکب

به طور کلی فرمول خاصی برای محاسبه بهره مرکب وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید خیلی راحت میزان سود مرکب خود را از سرمایه‌گذاری‌های مختلف به دست بیاورید. فرض کنید که بهره مرکبی که شما در نظر دارید کل مبلغ اصل و سودی است که در آینده قصد دارید از سرمایه‌گذاری یا پس‌انداز خود به دست بیاورید منهای مبلغ اصلی که در حال حاضر سرمایه‌گذاری یا پس‌انداز کرده‌اید. این سود مرکب با استفاده از دو فرمول زیر قابل محاسبه خواهد بود:

= [P (1 + i)n] – P

= P [(1 + i)n – 1]

فرمول کلی محاسبه سود مرکب به شرح زیر است:

فرمول سود مرکب

نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت کنید این است که در این فرمول P اصل پول شما، i نرخ بهره سالانه و در نهایت n نیز تعداد دوره‌هایی است که شما سود پول خود را در طول یک سال به سرمایه اولیه اضافه می‌کنید. به این ترتیب خیلی ساده و راحت می‌توانید میزان سود مرکب خود را به دست آورید.

سود مرکب

آشنایی با قدرت بهره مرکب

از آنجایی که بهره مرکب، شامل سود انباشته شده در دوره‌های قبلی است، با نرخی فزاینده رشد می‌کند. امروزه باید دقت داشته باشید که بهره مرکب می‌تواند به طور قابل توجهی بازده سرمایه‌گذاری شما را در درازمدت افزایش دهد. در طی یک بازه زمانی 10 ساله، یک سپرده 100 هزار دلاری که 5 درصد سود سالیانه به ما ارائه می‌دهد، قادر خواهد بود که 50 هزار دلار را در اختیار ما بگذارد. با این حال باید دقت کنید که اگر همان سپرده دارای نرخ سود مرکب ماهیانه 5 درصدی بود، سود نهایی ما به حدود 64700 دلار می‌رسید.

دقت داشته باشید که سود مرکب در واقع سودی است که شما از سود خود دریافت می‌کنید و انباشته شدن این سودها روی یکدیگر بدون شک می‌تواند بهره نهایی و نرخ بازگشت سرمایه خوبی را برای شما به همراه داشته باشد.

 

پیشنهاد برای مطالعه: اعتبار اسنادی چیست؟

 

سود مرکب: زودتر پس انداز و سرمایه‌گذاری را شروع کنید!

امروزه اغلب جوانان از سرمایه‌گذاری و پس انداز برای دوران بازنشستگی غفلت می‌کنند و راه های موفقیت در پس انداز را به درستی نمی‌دانند. آنها ممکن است هزینه‌های دیگری داشته باشند که احساس کنند این هزینه‌ها ضروری‌تر هستند و زمان بیشتری برای صرفه‌جویی و سرمایه‌گذاری آنها وجود دارد. با این حال باید بدانید که اگر هرچه زودتر سرمایه‌گذاری و پس‌انداز را شروع کنید، به همان میزان سود مرکبی که از این کار به دست خواهید آورد نیز افزایش پیدا می‌کند. برای این‌که به شکل بهتری با این مفهوم آشنا شوید در ادامه یک مثال کاربردی را برای شما آورده‌ایم:

فرض کنید که از 20 سالگی پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را با 100 دلار در ماه آغاز می‌کنید. از طرف دیگر این کار به طور متوسط 4 درصد به‌صورت سالیانه به شما سود می‌رساند. شما این روند سرمایه‌گذاری را تا سن 65 سالگی ادامه می‌دهید و به درآمد 151550 دلار سود دست پیدا می‌کنید. این در حالی است که سرمایه اصلی که شما به‌صورت ماهیانه وارد کرده‌اید تنها 54100 دلار بوده است.

حال برای این‌که قدرت سود مرکب را بیاموزید فرض کنید که شخص دیگری تا سن 50 سالگی هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری انجام نمی‌دهد. از طرف دیگر این فرد از سن 50 سالگی در همان ابتدا 5000 دلار وارد کرده و سپس هر ماه 500 دلار را برای 15 سال آینده خود سرمایه‌گذاری می‌کند. از طرف دیگر آنها نیز میانگین بازده مرکب ماهانه 4 درصد را دارند. تا سن 65 سالگی چنین فردی تنها 132147 دلار به دست آورده که سرمایه اصلی او نیز 95000 دلار بوده است.

همین موضوع نیز نشان می‌دهد که وقتی زودتر شروع به سرمایه‌گذاری می‌کنید قدرت بهره مرکب برای شما چندین برابر خواهد بود.

 

مطلب پیشنهادی: پول حقیقی در بورس چیست؟

 

آشنایی با مزایا و معایب سود مرکب در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری

از جمله مهم‌ترین مزایای سود مرکب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهره مرکب می‌تواند در بلندمدت در پس‌انداز و سرمایه‌گذاری به شما کمک کرده و یکی از راه‌های ثروتمند شدن شما شود. دقت داشته باشید که ترکیب سود با سرمایه اصلی باعث خواهد شد تا بازدهی سرمایه شما چند برابر شده و در نتیجه بتوانید سودآوری بیشتری را از سرمایه‌گذاری خود داشته باشید.
  • استفاده از این نوع سود در سرمایه‌گذاری خطرات ناشی از فرسایش ثروت را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.
  • زمانی که شما قصد دارید وام‌های خود را پرداخت کنید این سودهای مرکب هستند که می‌توانند برای شما مفید واقع شود و به پرداخت راحت‌تر وام‌ها کمک کنند.

با این حال باید دقت داشته باشید که نکات منفی نیز درباره بهره مرکب وجود دارد که از جمله این نکات منفی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در برخی از کشورها این نوع سود را وارد سرمایه‌گذاری کردن می‌تواند مشمول مالیات شود.
  • محاسبه میزان سود مرکب شما ممکن است سخت و دشوار باشد و به همین علت نیازمند این خواهید بود که به نکات متعددی در این زمینه دقت داشته باشید.

 

مطلب پیشنهادی: تفاوت نقدینگی و پایه پولی

 

عوامل و فاکتورهایی تاثیرگذار روی سود مرکب

زمانی که قصد دارید سود مرکب را محاسبه کنید باید به چند فاکتور کلیدی و بسیار مهم دقت داشته باشید که به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید محاسبات خود را به بهترین شکل انجام دهید. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سود: این فاکتور همان نرخ بهره‌ای است که شما به دست می‌آورید یا آن را دریافت می‌کنید. هرچه نرخ بهره شما بالاتر باشد به همان میزان پول بیشتری را به دست خواهید آورد.
  • سرمایه اولیه: این نکته بسیار مهم است که بدانید با چه مقدار پولی شروع می‌کنید؟ با وجود این‌که بهره مرکب در طول زمان افزایش پیدا می‌کند؛ ولی نباید فراموش کنید که همه چیز کاملا به مبلغ اولیه‌ای که سرمایه‌گذاری کرده‌اید بستگی خواهد داشت.
  • فراوانی مرکب: سرعتی که با آن سود خود را با سرمایه اولیه خود ترکیب می‌کنید نیز عامل مهم دیگری است که در محاسبه سود مرکب تاثیرگذار خواهد بود. این سرعت ممکن است به‌صورت ماهانه، روزانه، هفتگی یا حتی سالانه تعیین شود که هرچه میزان سرعت ترکیب شدن آن با سرمایه اولیه بیشتر باشد به همان میزان سرعت رشد سرمایه شما نیز بیشتر خواهد شد.
  • مدت زمان: هرچه مدت زمان بیشتری سرمایه‌گذاری کرده یا این‌که سرمایه خود را سپرده کنید به همان میزان می‌توانید سود بیشتری را از سرمایه‌گذاری یا سپرده خود دریافت کنید.
  • نوع واریزی‌ها و برداشت‌های شما: آخرین فاکتوری که باید با آن آشنا شوید نیز میزان و نوع واریزی‌ها و برداشت‌های شما است. این‌که شما در چه فاصله‌های زمانی به حساب خود واریز می‌کنید و البته این موضوع که چه میزان از سرمایه و سود خود را خارج می‌کنید از جمله مهم‌ترین عواملی خواهند بود که می‌توانند به طور مستقیم روی سود مرکب شما تاثیرگذار باشند.

سود مرکب

 

در چه موارد و کاربردهایی می‌توانیم از سود مرکب استفاده کنیم؟

سود مرکب امروزه در بسیاری از موارد قابل استفاده خواهد بود و شما از این سود می‌توانید استفاده کنید. از جمله مهم‌ترین کاربردهایی که بهره مرکب می‌تواند به همراه داشته باشد می‌توان موارد زیر را نام برد:

حساب‌های پس‌انداز

در این حساب‌ها شما می‌توانید با سپرده‌گذاری روی حساب بانکی خود وقتی که سود ماهیانه به حساب شما واریز می‌شود مجددا آن را سپرده کرده و به این ترتیب بهره مرکب را برای حساب بانکی خود به ارمغان بیاورید.

حساب‌های سرمایه‌گذاری شما

حساب‌های سرمایه‌گذاری یکی دیگر از حساب‌های جذابی هستند که شما می‌توانید از بهره مرکب برای آنها استفاده کنید. فرقی ندارد که حساب‌های سرمایه‌گذاری شما به چه شکلی سودآوری داشته باشند، ممکن است آنها به‌صورت کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشند. در هر صورت وقتی که شما سود خود را به آنها اضافه می‌کنید باعث خواهید شد که سودآوری آنها بیشتر شده و بهره مرکب را نیز به شما ارائه دهند.

برای مثال فرض کنید که قصد فعالیت در بازارهای مالی را دارید و به‌صورت ماهیانه سودی 7 درصدی را از این بازارها داشته‌اید. حال اگر هر ماه همین هفت درصد را به سرمایه اولیه خود اضافه کرده و 7 درصد از سودهای خود را نیز دریافت کنید بعد از یک سال مشاهده خواهید کرد که سودآوری بسیار بیشتری نسبت به حالت اولیه داشته‌اید و به این ترتیب می‌توانید خیلی سریع موفق شوید.

بورس و اوراق بهادار

مسئله سود مرکب امروزه در خصوص بورس و اوراق بهادار نیز صدق می‌کند و شما با فعالیت در این بازارها نیز می‌توانید به سودآوری بسیار خوبی با بهره مرکب دست پیدا کنید. معمولا سرمایه‌گذاری در بازارهای بورس و اوراق بهادار همواره می‌تواند سود بسیار زیادی را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد. با این حال وقتی که بهره مرکب خود را نیز وارد این بازارها می‌کنید مشاهده خواهید کرد که خیلی بیشتر از حالت عادی سودآوری خواهید داشت.

 

مطلب پیشنهادی: پول حقیقی در بورس

 

چگونه از قدرت سود مرکب نهایت بهره را ببریم؟

در اولین قدم برای این‌که بتوانید بیشترین میزان سود را از قدرت بهره مرکب ببرید شما باید بدانید که زمان دادن به خود و فرایند سودآوری از اهمیت زیادی برخوردار است. به طور کلی دو فاکتور زمان و سرمایه اولیه از اهمیت بالایی در استفاده از سود مرکب خواهند داشت. به همین علت نیز پیشنهاد ما به شما این است که سعی کنید زمان کافی را به خود بدهید تا بتوانید قدرت واقعی سود مرکب را درک کنید.

نکته مهم دیگری که باید به آن دقت کنید این است که تا جای ممکن سعی کنید وقتی که وامی می‌گیرید که سود مرکب از شما دریافت می‌کند باید دقت داشته باشید حتما در کمترین زمان ممکن این وام را پرداخت کنید. فراموش نکنید که بهره مرکب می‌تواند مانند یک چاقوی دولبه عمل کند. به همین علت وقتی که علیه شماست حتما باید به مسئله زمان توجه داشته باشید.

سود مرکب

سخن پایانی

سود مرکب دارای قدرتی بسیار زیاد در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری در موارد مختلف است. این نوع بهره به شما اجازه می‌دهد تا سودی که دارید را به سرمایه اولیه خود اضافه کرده و به این ترتیب سودآوری خود را افزایش دهید. عوامل مختلفی می‌توانند روی میزان بهره مرکب شما تاثیرگذار باشند که از جمله آنها می‌توان به سرمایه اولیه‌ای که برای سرمایه‌گذاری دارید، میزان سرمایه‌ای که هر ماه یا در هر بازه زمانی به سرمایه خود اضافه می‌کنید، مدت زمان سرمایه‌گذاری و البته نرخ بهره شما اشاره کرد. با استفاده از خدمات دیگر ما می‌توانید اطلاعات بیشتری را در این زمینه به دست بیاورید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب سوگند صادقی
من نویسنده محتوا به زبان های فارسی و انگلیسی هستم و به نوشتن، به ویژه درباره موضوعات جدید علاقه دارم.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه