ساخت پالت رنگی از روی عکس

31 شهریور 1401 - آخرین بروزرسانی: 31 شهریور 1401
ساخت پالت رنگی
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

هنگامی که روی چندین پروژه طراحی گرافیک کار می‌کنیم، آسان‌ترین کار این است که قربانی عادت‌های خود شویم و همواره به سراغ پالت‌های رنگی تکراری برویم؛ اما تجربه ماجراجویی در دنیای رنگ‌ها می‌تواند به کارهای گرافیکی شما رنگ و رویی تازه ببخشد. فرقی ندارد که در زمینه طراحی لوگو فعال هستید و یا به دنبال یک پالت رنگی مناسب برای انجام سفارش ادیت عکس خود می‌گردید، رنگ همیشه می‌تواند معجزه کند.

رنگ یکی از قدرتمندترین مولفه‌های تاثیرگذار در وبسایت‌های اینترنتی است. نتایج تحقیقی در این زمینه نشان می‌دهدکه بیش از 85 درصد خریداران باور دارند رنگ بیشترین اشتیاق را برای خرید یک محصول خاص در افراد ایجاد می‌کند. این در حالی است که 92 درصد افراد اعتقاد دارند ظاهر بصری در کل متقاعد کننده‌ترین فاکتور در میان فاکتورهای مارکتینگ است.

وقتی از چیزی صحبت می‌کنیم که پتانسیلی زیاد و تاثیری پررنگ دارد، پس ارزشش را دارد که بخواهیم قدمی فراتر برداریم و اندکی در این دنیا به ماجراجویی بیشتر بپردازیم.

 

پالت رنگی چیست؟

پالت رنگی به ترکیبی از رنگ‌ها گفته می‌شود که برای استفاده در یک طراحی، کار هنری، وبسایت، اپلیکیشن و یا حتی لوگوی برند در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

رنگ

رنگ‌های انتخاب شده در این پالت رنگی هر کدام معنا و مفهومی دارند و با قصد و هدفی معین انتخاب شده‌اند. پالت رنگی می‌تواند تنها از تنالیته‌های مختلف یک رنگ خاص تشکیل شود و یا این که حاصل ترکیبی از رنگ‌های متنوع باشد. البته اگر برای طراحی لوگوی یک برند به دنبال پالت رنگی هستید بهتر است طیف رنگ‌های خود را زیاد گسترده نکنید و تنها به سراغ دو یا سه رنگ مختلف بروید تا بتواند ظاهر برند خود را ساده و قابل تشخیص کنید.

 

پالت رنگی مناسب را از کجا پیدا کنیم؟

در گام اول بهتر است درکی کلی از دایره رنگ، رنگ‌های مکمل و تنالیته‌های روشن و تیره هر رنگ پیدا کنید. شناخت دقیق مبحث رنگ‌های مکمل و چگونگی استفاده از رنگ‌هایی که با یکدیگر در همخوانی هستند می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین رنگ‌ها را برای پالت رنگی خود انتخاب کنید.

حتی با یک سرچ ساده در پینترست قادر خواهید بود تا پالت‌های رنگی متفاوت را در کنار تصویری که پالت رنگی از آن الهام گرفته شده است ببینید. این موضوع و حس کلی تصویر الهام‌بخش پالت رنگی به شما کمک می‌کند تا بتوانید پالت رنگی مورد نظر خود را بیابید.

یکی از راه‌های رایج برای یافتن پالت رنگی مناسب  این است که در جستجوی خود رنگی را که می‌دانید قادر به حذف آن از پروژه طراحی خود نیستید وارد کنید و شاهد ترکیبات مختلف با رنگ مورد نظر خود باشید.

 

مطلب پیشنهادی: روانشناسی رنگ ‌ها

 

رنگ اصلی را انتخاب کنید

برای این که بتوانید آغاز به ساخت یک پالت رنگی کنید، اقدام اول این است که رنگ اصلی را که در همخوانی کامل با مفهوم کار هنری شما قرار دارد انتخاب کنید. به کمک این رنگ اصلی می‌توانید با کمک دایره رنگ، مثال‌های موجود در سایت‌های هنری و یا وبسایت‌های تولید کننده پالت رنگی به پالت رنگ مورد نظر خود دست پیدا کنید.

پالت رنگی

 

ایجادکننده (جنراتور)های پالت رنگی

همان‌طور که در در مثال وبسایت پینترست توضیح داده شد، شما می‌توانید تصاویر نمونه پالت رنگی مورد نظر خودتان را ببینید و با توجه به آن تصمیم به انتخاب پالت رنگ نهایی بگیرید، اما برعکس این پروسه هم امکان‌پذیر است. یعنی این که می‌توانید تصویری را که برای کار هنری شما بسیار الهام‌بخش است انتخاب کنید و با در نظر گرفتن رنگ‌های قالب در آن تصویر، خودتان پالت رنگی مورد نظر را تولید کنید و در صورت لزوم تنالیته‌های مختلف برخی از رنگ‌های موجود در تصویر را هم به آن بیفزایید.

راه نسبتا راحت‌تری که پیش پای شما قرار دارد این است که به سراغ وبسایت‌های تولید کننده پالت رنگی بروید. معمولا ایجاد پالت رنگی مورد نظر در این وبسایت‌ها از دو طریق انجام می‌شود. یک روش این است که با استفاده از رنگ اصلی خود به سراغ جنراتورهای این وبسایت‌ها بروید و پالت‌های رنگی متنوعی را بر اساس رنگ اصلی خود مشاهده و از میانشان انتخاب کنید.

راه دوم این است که عکس مورد نظر خود را در این وبسایت‌ها بارگذاری کنید تا پالت رنگی مناسب را بر اساس عکس انتخابی به شما ارائه کنند. در ادامه با چند وبسایت خوب در این زمینه آشنا خواهیم شد:

Coolors

وبسایت Coolors این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید به کمک رنگ اصلی خود، پالت‌های رنگی متنوعی را ایجاد کنید. علاوه بر این در این وبسایت پالت‌های رنگی ترندی فراوان و به‌روز را مشاهده می‌کنید و می‌توانید از آن‌ها برای کارهای هنری دیگر خود بهره ببرید.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین رنگ برای پس زمینه سایت

 

Adobe Color

وبسایت Adobe Color یکی از بهترین وبسایت‌ها برای تهیه پالت رنگی است. این وبسایت به شما کمک می‌کنند تا رنگ‌های مورد نظر خود را ذخیره کرده و آن را به صورت مستقیم وارد نرم‌افزارهای Adobe Creative Cloud مانند ایلستریتور و فوتوشاپ کنید. این وبسایت به شما کمک می‌کند تا بتوانید رنگ‌های مکمل را نیز تشخیص داده و ترکیب رنگی با کامپوزیسیون معنی دار و چشم‌نواز تولید کنید.

Canva

وبسایت Canva نامی آشنا برای طراحان گرافیستی است که به صورت پروژه‌ای و دورکاری فعالیت می‌کنند. این وبسایت علاوه بر تمامی امکاناتی که با آن‌ها آشنا هستیم، این اجازه را هم به کاربران خود می‌دهد تا با آپلود کردن عکس مورد نظر خود پالت رنگی مربوط به عکس را دریافت کنند.

پالت رنگی

 

Palette Generator

Palette Generator یکی دیگر از وبسایت‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید با آپلود عکس مورد نظرتان، پالت رنگی آن را به دست آورید.

 

سخن آخر

پالت‌های رنگی برگرفته از طبیعت همواره احساس خوشایند و دلپذیری را همراه با خود دارند. از سوی دیگر تنوع مناظر چشم‌نواز طبیعی باعث می‌شود تا تعداد زیادی پالت رنگی در این حوزه وجود داشته باشد. توصیه ما به شما این است که برای به دست آوردن یک پالت رنگی متفاوت، زیبا و چشم‌نواز به سراغ مناظر طبیعی بروید و از آن‌ها برای شکل دادن به پالت رنگی مورد نظر خود استفاده کنید.

تصاویر این مناظر را می‌توانید در وبسایت‌های متنوعی به دست آورید و هنگامی که عکسی را یافتید که به شما حس مورد نظر را القا می‌کند، تنها کافی است به سراغ یکی از وبسایت‌هایی بروید که پالت رنگی را از روی تصویر مورد نظرتان می‌سازد؛ یا این که خودتان رنگ‌های قالب را با کمک فوتوشاپ تشخیص داده و پالت رنگی را بسازید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب تیم محتوای کارلنسر
در کنار هم، در خانواده بزرگ کارلنسر برای رسیدن به موفقیت های بزرگ :)

دیدگاه شما

بدون دیدگاه