تفاوت هاست لینوکس و ویندوز چیست؟ کدام هاست بهتر است؟

10 اردیبهشت 1403 - آخرین بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1403
هاست لینوکس یا ویندوز
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

تقریباً تا یک دهه پیش، هیچ کس نمی‌دانست می‌توان تنها با چند کلیک، به دنیایی از امکانات و خدمات دسترسی داشت. زمانی که کامپیوترها و تلفن‌های همراه به جهانیان معرفی شدند، تنها ابزارهایی برای انجام اعمال ساده بودند و مفهوم اینترنت نیز تا این حد گسترده نبود. اما این روزها می‌بینیم که تقریباً تک‌تک کارهای سخت و آسان ما به اینترنت و فضای مجازی گره خورده‌اند. در دنیای اینترنت، همواره سایت‌ها حرف اصلی را می‌زنند. این سایت‌ها می‌توانند محل فروش کالاها یا ارائه خدمات باشند. به لطف همین بستر، کسب و کارها از محدودیت جغرافیایی و زمانی رها می‌شوند و بُعد تازه‌ای از درآمدزایی را تجربه می‌کنند. اگر به فکر راه‌اندازی یک سایت هستید، لازم است چند مفهوم پایه و اساسی درباره برنامه نویسی و طراحی سایت را بدانید. یکی از آن‌ها مفهوم «هاست» است. در این مقاله قصد داریم به تفاوت هاست لینوکس و ویندوز بپردازیم و شما را با این دو میزبان، آشنا کنیم.

 

بررسی مفهوم هاست و ضرورت تهیه آن

هر زمان که بخواهید یک وبسایت را راه‌اندازی کنید، به شما گفته می‌شود که نخستین اقدام در این مسیر، تهیه دامنه و هاست است. این مرحله دقیقاً مانند مرحله اجاره مغازه در کسب و کار سنتی است. اگر می‌خواهید کالایی را به فروش برسانید یا خدمتی را به مشتریان ارائه کنید، پیش از هر چیز به یک مغازه یا محل کار دارید که امکان ارائه آن چه در چنته دارید را برایتان فراهم کند. به این ترتیب شما می‌توانید بستری داشته باشید تا کالاها یا خدماتتان را به نمایش بگذارید و از این طریق، مشتریانی را جذب نمایید. تهیه هاست نیز دقیقاً به همین شکل است.

هر وبسایتی برای آن که به مخاطبین نمایش داده شود، فضایی را در اینترنت اشغال می‌کند. دنیای اینترنت را می‌تواند مثل دنیای واقعی دانست که هر گوشه از آن در اختیار افراد مختلف است. زمانی که می‌خواهید وبسایتی را راه‌اندازی کنید، باید یک سرویس میزبان را برای سایت تهیه نمایید تا محتوای سایت، به مخاطبین نمایش داده شود. با این حرکت، شما فضای مشخصی از یک سرور فیزیکی را برای انتشار محتوای خود تهیه می‌کنید. هاست باعث می‌شود که وبسایت شما اصطلاحاً بالا نگه داشته شده و متون، فیلم‌ها، عکس‌ها و … به بازدیدکنندگان نمایش داده شود.

در خصوص ضرورت تهیه هاست باید بگوییم که این،‌ یک موضوع انتخابی نیست. مادامی که هاست یا میزبانی را انتخاب و تهیه نکرده باشید، نمی‌توانید وبسایتی را راه‌اندازی کنید. هر صفحه‌ای در اینترنت به یک فضا نیاز دارد تا داده‌ها را در آن ذخیره کند. این فضا توسط هاست تأمین می‌شود. بنابراین بدون داشتن هاست نمی‌توان وبسایت راه‌اندازی کرد. برای خرید هاست، پیشنهاد می‌کنیم مطلب “راهنمای انتخاب هاست مناسب” را مطالعه بفرمایید.

 

آشنایی با انواع هاست در دنیای وب

تا به این جا متوجه شدیم که برای هر وبسایت، خرید هاست ضروری است و باید یک میزبان مناسب را انتخاب کنیم. حال این که کدام یک از انواع هاست برای فعالیت ما مناسب‌تر هستند، موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود. باید بدانید که انواع مختلفی از هاست‌ها در گذر زمان به وجود آمده‌اند تا نیاز افراد به میزبان را تأمین کنند. با توجه به این که نیاز به سایت‌ها پایان‌ناپذیر است و انواع گوناگونی از وب‌سایت‌ها نیز وجود دارند، هاست‌ها به عنوان بستر راه‌اندازی آن‌ها نیز دائماً پیشرفت می‌کنند.

هر یک از انواع هاست‌ها امکانات متفاوتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. زمانی که به تازگی وبسایت خود را راه‌اندازی می‌کنید، می‌توانید از یک هاست ساده استفاده کنید. در ادامه با پیشرفت سایت و دریافت ترافیک بیشتر، می‌توانید از یک هاست پیشرفته‌تر برای توسعه سایتتان استفاده کنید. در ادامه انواع هاست را معرفی می‌کنیم.

انواع هاست

بر اساس نوع سرویس

میزبان‌ها بر اساس نوع سرویسی که به شما ارائه می‌دهند، دسته‌بندی می‌شوند. گاهی یک سرور به صورت اختصاصی در اختیار شما قرار می‌گیرد و گاهی نیز با چند سایت دیگر، مشترکاً بر روی یک سرور فعالیت می‌کنید. از سوی دیگر گاهی داده‌های سایت شما در یک فضای ابری وسیع ذخیره می‌شوند و گاهی هم از حافظه سرور بهره می‌گیرند. بسته به این نکات، نوع میزبان متفاوت خواهد بود. چند نمونه از انواع هاست به این شرح هستند:

  • هاست اختصاصی
  • هاست اشتراکی
  • هاست وردپرس
  • هاست پرستاشاپ
  • سرور مجازی یا VPS
  • هاست ابری

بر اساس موقعیت جغرافیایی

از سوی دیگر می‌توان با اساس موقعیت جغرافیایی نیز هاست‌ها را دسته‌بندی کرد. گاهی سرور اصلی در منطقه جغرافیایی شما فعالیت می‌کند و گاهی هم در کشور دیگری فعالیت داد. بر این اساس، هاست‌ها می‌توانند داخلی یا خارجی باشند.

بر اساس سیستم عامل

آخرین دسته بندی، بر اساس سیستم عامل است. گفتیم که هاست‌ها، سرورهای فیزیکی و حقیقی هستند که بسیار قدرتمند بوده و امکانات لازم را در اختیار وبسایت قرار می‌دهند. این سرورها می‌توانند دارای سیستم عامل‌های مختلفی باشند. به عنوان مثال دو نمونه رایج از این میزبان‌ها، هاست لینوکس و ویندوز هستند. در ادامه این مقاله می‌خواهیم به این دو نوع هاست بپردازیم.

 

هاست لینوکس چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای آن که تفاوت هاست لینوکس و ویندوز را بررسی کنیم، در ابتدا باید هر یک از این هاست‌ها را به صورت مجزا مورد بررسی قرار دهیم. کار را با هاست لینوکس آغاز می‌کنیم. این نوع هاست همان طور که از نامش پیداست، بر بستر سروری با سیستم عامل لینوکس اجرا می‌شود. لینوکس یک سیستم عامل رایگان و متن باز است که می‌تواند انتخاب مناسبی برای راه‌اندازی سایت باشد. این سیستم عامل ویژگی‌های مثبت متعددی دارد که برخی از آن‌ها اشاره می‌كنیم.

  • هزینه راه‌اندازی پایین
  • تأمین سطح بالایی از امنیت
  • بسیار انعطاف پذیر
  • پایداری قابل توجه
  • سازگار با انواع نرم‌افزارها و سخت‌افزارها
  • امکان نصب انواع برنامه‌ها نظیر وردپرس، پرستاشاپ و …
  • پشتیبانی از چندین زبان برنامه‌نویسی نظیر پایتون، perl،‌ PHP و CGL
  • امکان نصب چندین نوع کنترل پنل

این مزایا سبب محبوبیت قابل توجه هاست لینوکس در میان طراحان سایت شده است. با این حال هاست ویندوز نیز طرفداران خاص خود را دارد و می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

 

مطلب مرتبط: یونیکس چیست؟

 

هاست ویندوز چیست و ویژگی‌های آن کدام‌اند؟

برای مقایسه جامع و همه جانبه این دو نوع هاست با یکدیگر، باید هاست ویندوز را نیز به خوبی مورد بررسی قرار دهیم و سپس ویژگی‌های آن‌ها را با هم مقایسه کنیم. هاست ویندوزی مثل آن چه درباره لینوکس گفته شد، نوعی هاست است که بر روی سروری با سیستم عامل ویندوز اجرا می‌شود. برخی از افرادی که با سیستم عامل لینوکس ارتباط برقرار نمی‌کنند یا به دنبال محیط کاربری ساده‌تری هستند، معمولاً از هاست ویندوز استفاده می‌کنند. ویندوز سیستم عاملی از نوع تجاری است که توسط مایکروسافت ارائه می‌شود برای در اختیار داشتن آن باید لایسنس تهیه کنید. لازم به ذکر است که هاست ویندوز قیمت بالاتری دارد؛ اما همچنان بسیاری از افراد آن را ترجیح می‌دهند. چند مورد از ویژگی های هاست ویندوز به شرح زیر هستند:

  • امکان نصب وردپرس
  • بهره‌گیری از سیستم عامل آشنای ویندوز
  • رابط کاربری ساده و جذاب برای کاربران مبتدی
  • پشتیبانی از برخی دیتابیس‌ها نظیر MSSQL ،MySQL ،PostgreSQL
  • پشتیبانی از چندین نوع زبان برنامه‌نویسی و برنامه‌های مبتنی بر مایکروسافت
  • امکان بهره گیری از انواع کنترل پنل

ویندوز و لینوکس

مقایسه هاست لینوکس و ویندوز با یکدیگر

حال که به صورت مجزا با هر یک از این دو نوع هاست آشنا شدید، می‌توانیم به تفاوت هاست لینوکس و ویندوز بپردازیم تا در نهایت، انتخاب درستی داشته باشید. به این تفاوت‌ها خوب دقت کنید.

سیستم عامل

طبیعتاً نخستین و اساسی‌ترین تفاوت میان این دو نوع میزبان، سیستم عامل آن‌هاست. سیستم عامل لینوکس اقتصادی، امن، انعطاف‌پذیر و کاربردی است؛ اما آن‌ها که به دنبال یک سیستم عامل کاربرپسندتر هستند، با پرداخت هزینه بیشتر، ویندوز را انتخاب می‌کنند.

وب سرور

از دیگر تفاوت های هاست لینوکس و ویندوز می‌توان به وب سرور آن‌ها اشاره کرد. لینوکس از چند وب سرور مانند لایت اسپید، Apache و Nginx پشتیبانی می‌کند. این در حالی است که ویندوز از وب سرور IIS پشتیبانی می‌کند که یک وب سرور بسیار قدرتمند محسوب می‌شود. به طور کلی برای سایت‌های ساده و عمومی باید از Apache استفاده کنید و لایت اسپید را برای سایت‌هایی با ترافیک بالا به کار بگیرید. همچنین هاست ویندوز برای سایت‌های سازمانی گسترده بهترین انتخاب است.

سرعت

لینوکس یک سیستم عامل متن باز است. به همین خاطر کاربران همواره آن را بهینه سازی می‌کنند تا از همه نظر پیشرفت کند. سرعت لینوکس نیز در همین راستا پیشرفت چشم‌گیری داشته و از هاست ویندوز برتر است.

کنترل پنل

کنترل پنل‌‌های گوناگونی توسط هر یک از این دو هاست پشتیبانی می‌شوند که امکان مدیریت هر چه بهتر وبسایت را فراهم می‌کنند. در این زمینه می‌توان هر دو هاست ویندوز و لینوکس را صاحب نظر دانست‌. با وجود این که این دو از کنترل پنل‌های متفاوتی پشتیبانی می‌کنند، اما در مجموع می‌توانند امکانات قابل قبولی را در اختیارتان قرار دهند.

امنیت

هر دوی این هاست‌ها توانسته‌اند امنیت قابل قبولی را برای کاربران ایجاد کنند. با این حال لینوکس چند مزیت دارد که امنیت آن را تضمین می‌کنند. مورد اول متن باز بودن آن است که سبب شده کاربران تمامی ایرادات امنیتی هاست را بر طرف کنند. از سوی دیگر، معمولاً حمله به هاست لینوکس بسیار کمتر صورت می‌گیرد.

انعطاف‌پذیری

هاست لینوکس نسبت به هاست ویندوز انعطاف‌پذیرتر است‌. در حقیقت این هاست برای پشتیبانی از انواع و اقسام برنامه‌های کاربردی طراحی شده و از این رو می‌توانید طیف گسترده‌ای از نرم‌افزارها را بر بستر لینوکس به اجرا درآورید. این در حالی است که ویندوز بیشتر برای پشتیبانی از برنامه‌های خاص مایکروسافت و زبان‌های برنامه‌نویسی مرتبط با آن طراحی شده است. برای راه‌اندازی یک وبسایت بر بستر وردپرس، لینوکس می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

قیمت

هزینه‌های نگهداری تجهیزات و سرورهای لینوکس، بسیار کمتر است؛ از این رو کاربران نیز هزینه کمتری می‌پردازند. در بازار هاست لینوکس رقابت به مراتب شدیدتر است و همین موضوع سبب ارائه کمترین قیمت می‌شود. در مقابل، هاست ویندوز بابت دریافت لایسنس، هزینه دریافت می‌کند.

مقایسه هاست لینوکس و ویندوز

نتیجه گیری

این که بخواهید کدام هاست را برای وبسایت خود انتخاب نمایید، به نیازها و شرایط شما بستگی دارد. لینوکس به دانش فنی نسبتاً بالایی نیاز دارد؛ اما هزینه‌های آن کمتر هستند. از سوی دیگر ویندوز با داشتن محیط کاربری ساده، برای استفاده افراد مبتدی نیز مناسب است؛ اما باید بابت آن هزینه بیشتری بپردازید. در مجموع اگر توسعه دهنده نیستید، احتمالاً لینوکس انتخاب مناسب‌تری برای شما باشد. اگر قصد توسعه یک وبسایت را دارید پیشنهاد می‌کنیم تحقیقات خود را تکمیل کرده و در نهایت با یک فرد متخصص در این زمینه نیز مشورت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب نیما سلیمانی

دیدگاه شما

بدون دیدگاه