نحوه محاسبه عیدی 1402 (سال نوی 1403) + جدول

14 اسفند 1402 - آخرین بروزرسانی: 14 اسفند 1402
پول
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

در پایان هر سال، عیدی و پاداش آخر سال به کارمندان دولت، کارگران، بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری و لشکری تعلق می‌گیرد. میزان این عیدی برای هر گروه افراد به ‌طور جداگانه و با استفاده از فرمول‌های مخصوص تعیین می‌شود. حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری توسط هیات وزیران و حقوق کارکنان مشغول قانون کار توسط وزارت کار مشخص می‌شود.
میزان عیدی برای افراد با کمتر از یک سال سابقه کار نیز براساس مدت حضور آن‌ها در محل کار محاسبه می‌شود. جزئیات بیشتر درباره پرداخت عیدی، روش محاسبه آن برای کارمندان دولت، بازنشستگان، و کارگران و همچنین زمان پرداخت عیدی به این گروه‌ها در این مقاله بررسی خواهد شد.

توجه داشته باشید که موارد ذکر شده در این مقاله، مربوط به عیدی آخر سال 1402 (سال نوی 1403) است.

 

مبلغ عیدی کارگران در سال 1402 (سال نوی 1403)

طبق مصوبه‌ای که توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، عیدی کارگران براساس قوانین و مقررات مربوطه محاسبه و تعیین می‌شود. بر اساس این مصوبه که در سال ۱۳۷۰ تصویب شده است، میزان عیدی آخر سال برای کارگران دو برابر حداقل دریافتی آن‌هاست.
البته این مبلغ حداقل عیدی کارگر محسوب می‌شود و می‌تواند به حداکثر سه برابر حداقل حقوق ماهانه کارگر افزایش یابد؛ بنابراین، میزان عیدی حقوق کار حداقل معادل دستمزد شصت روز کار اخیر او می‌باشد و در حداکثر می‌تواند برابر با دستمزد نود روز کار اخیر او باشد.
با توجه به حداقل دریافتی کارگران در سال جاری که به مبلغ شش میلیون و سیصد و شصت هزار تومان می‌رسد، حداقل عیدی برای انتهای سال ۱۴۰۲ کارگران، به مبلغ هشت میلیون و سیصد و پنجاه و هشت هزار تومان تعیین شده و حداکثر آن دوازده میلیون و پانصد و سی و هفت هزار تومان است.
عیدی آخر سال باید توسط کارفرما به کارگر پرداخت شود و در صورت بروز اختلافات در محاسبه و پرداخت عیدی، این اختلافات توسط مراجع مشخص شده در قانون کار یعنی هیات تشخیص و هیات حل اختلاف قانون کار بررسی و حل خواهند شد.

 

مطلب پیشنهادی: مانده مرخصی چیست؟

 

زمان پرداخت عیدی کارگران ۱۴۰۲

پس انداز

حداکثر یک هفته پیش از آغاز سال جدید، کارفرما ملزم است تا عیدی کارگران را پرداخت نماید، مگر اینکه بر اساس قرارداد کار یا عرف صنفی، زمان بیشتری تعیین شده باشد. در صورتی که کارفرما تا زمان مشخص شده پرداخت عیدی را به کارگران انجام ندهد، آنان می‌توانند با مراجعه به وزارت کار یا سازمان‌های قانونی دیگر شکایت خود را ثبت کنند.
اگر به عنوان کارفرما فعالیت می‌کنید، باید آگاه باشید که عدم پرداخت عیدی به کارمندان و کارگران، ممکن است برای شما هزینه‌های جانبی بسیاری به همراه داشته باشد.

 

مطلب پیشنهادی: بیمه کارفرما چیست؟

 

نحوه محاسبه عیدی 1402 برای کارگران

مطابق با ماده واحده قانونی، حداقل مبلغ عیدی برای کارگران در انتهای سال ۱۴۰۲ معادل با دستمزد شصت روز کاری آنان و حداکثر آن معادل با دستمزد نود روز کاری آنان تعیین شده است. علاوه بر این، برای کارگرانی که کمتر از دوازده ماه در کارگاه مربوطه مشغول به کار بوده‌اند نیز میزان عیدی تعیین می‌شود و باید طبق قوانین و مقررات مربوطه محاسبه گردد، به‌گونه‌ای که مبلغ عیدی به ازای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف عیدی تعیین شده برای کارگران تجاوز کند.
برای کارگرانی که حداقل دوازده ماه در کارگاه مشغول به کار بوده‌اند، فرمول محاسبه عیدی به شرح زیر است:

(حداقل دستمزدهای روزانه) × ۹۰ = حداکثر مبلغ عیدی

(حداقل حقوق روزانه) × ۶۰ = حداقل مبلغ عیدی

طبق تبصره یک ماده یک قانون مذکور، برای کارکنانی که سابقه کارشان در کارگاه کمتر از یک سال است، مبلغ عیدی بر اساس تعداد روزهای کارکرد در سال و با در نظر گرفتن شصت روز مزد به عنوان پایه محاسبه مشخص می‌شود.
مقدار پرداختی برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده در ماده یک این قانون فراتر رود. با توجه به این تبصره، فرمول محاسبه عیدی برای سال ۱۴۰۲ برای کارگران با سابقه کمتر از دوازده ماه به شرح زیر است:

(ماهیانه حقوق*کاری های ماه تعداد )/12

 

 

جدول عیدی سال 1402 به 1403
براساس قوانین وزارت کار و کارکرد یکسال و کمتر از یکسال
میزان کارکرد در سال حداقل عیدی حداکثر عیدی
(مبلغ به ریال) (مبلغ به ریال)
یک ماه 8,847,140 13,270,710
دو ماه 17,694,280 26,541,420
سه ماه 26,541,420 39,812,130
چهار ماه 35,388,560 53,082,840
پنج ماه 44,235,700 66,353,550
شش ماه 53,082,840 79,624,260
هفت ماه 61,929,980 92,894,970
هشت ماه 70,777,120 106,165,680
نه ماه 79,624,260 119,436,390
ده ماه 88,471,400 132,707,100
یازده ماه 97,318,540 145,977,810
دوازده ماه 106,165,680 159,248,520
حداقل دستمزد روزانه * 60 =حداقل عیدی سال 1402
حداقل دستمزد روزانه * 90 =حداکثر عیدی سال 1402

 

محاسبه آنلاین عیدی سال ۱۴۰۲

عیدی کارگران طبق ماده قانونی واحده مصوب در سال ۱۳۷۰ و با استفاده از فرمول خاصی که به آن اشاره شده، محاسبه می‌شود؛ بنابراین، امکان محاسبه آنلاین عیدی سال ۱۴۰۲ کارگران وجود دارد و کافی است با مراجعه به وب‌سایت‌های مربوطه و وارد کردن میزان حقوق ماهیانه کارگر و تعداد ماه‌های سابقه کار در سال ۱۴۰۲، به‌راحتی مبلغ عیدی را تعیین کرد.
همچنین، عیدی کارمندان و بازنشستگان نیز طبق مصوبه هیئت وزیران، به مبلغ مشخصی که برای سال ۱۴۰۲ معادل یک میلیون و هشتصد هزار تومان تعیین شده است، پرداخت می‌شود.

 

مالیات عیدی سال 1402

پس انداز

سازمان امور مالیاتی سالانه میزان مالیات عیدی و سنوات را تعیین می‌کند. در سال ۱۴۰۲، حداقل حقوق معاف از مالیات برابر با 100 میلیون ریال است. به این ترتیب:
عیدی تا سقف 10 میلیون تومان از مالیات معاف خواهد بود.
عیدی بیش از 10 میلیون تومان مشمول مالیات می‌شود.
روش محاسبه مالیات عیدی به این صورت است:
ابتدا 10 میلیون تومان از مبلغ عیدی کسر می‌شود.
سپس مابقی مبلغ را در 10 درصد ضرب می‌کنیم.
به عنوان مثال:
اگر فردی 21 میلیون تومان عیدی دریافت کرده باشد:

10.000.000 تومان از این مبلغ معاف از مالیات است.
11.000.000 تومان (21.000.000 – 10.000.000) مشمول مالیات می‌شود.
مالیات عیدی این فرد معادل 1.100.000 تومان (11.000.000 × 10%) است.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که طبق اظهار نظر رسمی قائم مقام سازمان تامین اجتماعی، از عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی هیچ گونه مالیاتی کسر نمی‌شود.

 

مطلب پیشنهادی: مالیات حقوق چیست؟

 

عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری بگیران

احتمالاً پیش‌تر این سوال برایتان پیش آمده که تفاوت بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی چیست؟ آیا این دو گروه یکی هستند یا خیر؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بازنشستگان تامین اجتماعی افرادی هستند که با رسیدن به سن بازنشستگی و داشتن سابقه کاری مورد نیاز، از کار بازنشسته شده و به جای دریافت حقوق ماهیانه از کارفرما، حقوق بازنشستگی خود را از سازمان تامین اجتماعی دریافت می‌کنند، اما مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، بازماندگان بیمه‌شدگان و از کارافتادگان هستند که به صورت ماهیانه مبلغی را به عنوان مستمری از سازمان تامین اجتماعی دریافت می‌کنند.
اگرچه بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی در واقع یک گروه نیستند، اما لفظ “مستمری‌بگیر” معنای عامی دارد و برای توصیف سه گروه بازنشستگان، از کارافتگان و بازماندگان افراد تحت پوشش تامین اجتماعی، استفاده می‌شود.
میزان عیدی سال ۱۴۰۲ برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، مانند عیدی کارمندان دولت در سال ۱۴۰۲ توسط هیئت دولت تعیین می‌شود. بر اساس مصوبه هیئت وزیران، مبلغ عیدی سال ۱۴۰۲ برای بازنشستگان تامین اجتماعی با بیست سال سابقه و مستمری‌بگیران این نهاد، به مبلغ یک میلیون و هشتصد هزار تومان تعیین شده است.
به علاوه، برای افراد متاهل مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به‌عنوان عیدی عائله‌مندی و به ازای هر فرزند تحت تکفل ۲۰۰ هزار تومان نیز به مبلغ عیدی این افراد افزوده می‌شود.

 

مطلب پیشنهادی: بیمه زنان خانه دار چیست؟

 

محاسبه عیدی و پاداش آخر سال کارگران فصلی و کارمزدی

مبلغ پرداختی به‌عنوان عیدی و پاداش به کارگران کارگاه‌های فصلی و کارگران سایر کارگاه‌ها که کمتر از یک سال در آن کار کرده‌اند، باید براساس مبنای ۶۰ روز محاسبه شود و به نسبت ایام کارکرد در سال تعیین گردد. همچنین در محاسبه وجوه عیدی و پاداش پایان سال به کارگران کار مزدی، از متوسط کارمزد دریافتی آنان بر حسب مدت ایام کارکرد در سال استفاده می‌شود.

 

محاسبه عیدی و پاداش کارگران پاره وقت

پس انداز

طبق ماده ۳۹ قانون کار، مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه وقت یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند، به نسبت ساعات کار انجام‌ شده محاسبه و پرداخت می‌شود. این قاعده کلی برای عیدی و پاداش نیز معتبر است و از آن مستثنی نمی‌شود.

 

عیدی و پاداش کارگران ساعتی در سال 1402

کارکنانی که به صورت ساعتی کار می‌کنند، حقوق ثابت ماهانه ندارند و دستمزد آن‌ها در هر ماه متغیر است؛ بنابراین، برای محاسبه عیدی و پاداش آن‌ها، میانگین حقوق دریافتی آن‌ها در سه ماه آخر خدمت به عنوان مبنای محاسبه در نظر گرفته می‌شود.
طبق ماده ۷۴ قانون کار، مدت مرخصی استعلاجی که تأیید شده توسط سازمان تأمین اجتماعی باشد، جزو سوابق کار کارگران محسوب می‌شود؛ بنابراین، ایام مرخصی استعلاجی مشمول پرداخت عیدی و پاداش محسوب می‌شوند و بررسی فرمول محاسبه عیدی سالانه برای آن‌ها صورت می‌پذیرد و روش محاسبه عیدی آن‌ها با سایر کارکنان متفاوت است.

 

فرمول محاسبه عیدی در سال کبیسه

اگر سال مورد نظر کبیسه باشد، محاسبات عیدی براساس ۳۶۶ روز انجام می‌شود؛ بنابراین، فرمول محاسبه عیدی به شکل زیر خواهد بود:

((مستمر مزایای+ پایه حقوق)*کارکرد*2)/366
در سال کبیسه، معافیت مالیاتی عیدی نیز براساس ۳۶۶ روز در نظر گرفته می‌شود:

(مالیاتی معافیت*366)/365

 

مطلب پیشنهادی: حق مسکن چیست؟

 

جمع بندی

برای محاسبه عیدی و سنوات سال ۱۴۰۲، به عوامل گوناگونی توجه می‌شود که شامل سابقه کار، دستمزد، فوق‌العاده‌ها، نحوه محاسبه و شرایط اقتصادی است. سابقه کار کارگران در این محاسبات تأثیرگذار است و در صورت عدم وجود سابقه کار قبلی، مبلغ عیدی و سنوات کاهش می‌یابد.
مزایای دریافتی نیز در محاسبه لحاظ شده و افزایش دستمزد باعث افزایش عیدی و سنوات می‌شود. همچنین، فوق‌العاده‌ها و پاداش‌های دریافتی در طول سال نیز در این محاسبات در نظر گرفته می‌شوند و نحوه محاسبه ممکن است بر اساس درآمد سالیانه، سابقه کار یا عملکرد کارگر متفاوت باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید. برای شروع یک تجربه جدید، با من در ارتباط باشید. https://www.karlancer.com/profile/182210

دیدگاه شما

2 دیدگاه

  • fariba
    14 اسفند 1402

    عیدی من یادت نره ژاله جون

  • رزا
    15 اسفند 1402

    سلام دوست عزیز . محاسبه مالیات مابقی عیدی طبق آیین نامه مربوطه پلکانی کسر میشه
    نصاب سال 1402 از 10 میلیون تا 14 میلیون 10% میباشد و مابقی در رده 15% وارد میشود
    با توجه به اینکه اکثر افراد برای محاسبه از اینترنت استفاده میکنند ، متاسفانه دچارگمراهی خواهند شد