بیمه زنان خانه دار چیست؟

25 بهمن 1402 - آخرین بروزرسانی: 25 فروردین 1403
بیمه زنان خانه دار
زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

شاید سوالاتی درباره بیمه زنان خانه دار برای بسیاری از زنان خانه دار به وجود آمده باشد. در سال 1402 قانون جدیدی در بیمه تامین اجتماعی وضع شده است که مطابق با آن زنان خانه دار می‌توانند تحت پوشش این بیمه قرار گیرند و به این ترتیب بعد از مدتی بازنشسته شوند. البته باید بدانید که دریافت این بیمه نیازمند داشتن اطلاعات کاملی در زمینه‌های مختلف است و شما باید با شرایطی که برای انجام این کار وجود دارند نیز آشنا شده باشید. به همین علت نیز ما در ادامه این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این موضوع صحبت کرده و نکات مفید و کاربردی را بیان کنیم. 

پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید اطلاعات بیشتری را درباره بیمه زنان خانه دار به دست بیاورید پیشنهاد می‌کنیم حتما در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. 

 

بیمه زنان خانه دار چیست؟

شاید اسم طرح بیمه زنان خانه دار به گوش شما هم رسیده باشد. این طرح در سال 1402 به منظور حمایت از حقوق زنان خانه دار ایرانی تدوین شده است. در واقع این نوع بیمه امکانی را برای زنان خانه‌دار فراهم می‌کند تا بتوانند خیلی راحت از تمامی امکانات یک بیمه خوب بهره‌مند شوند. البته این به شرطی است که این بانوان دارای بیمه فعال نباشند و هیچ‌گونه بیمه تامین اجتماعی برای آنها رد نشده باشد. در چنین شرایطی این بانوان می‌توانند خیلی راحت در بیمه تامین اجتماعی ثبت نام کرده و بیمه خود را پرداخت کنند. 

 

مطلب پیشنهادی: حق اولاد و عائله مندی چیست؟

 

یکی از نکات بسیار مهمی که باید درباره این نوع بیمه بدانید این است که از معدود بیمه‌های مربوط به تامین اجتماعی است که ثبت‌نام در آن به‌صورت کاملا اختیاری صورت می‌گیرد. در واقع بانوان می‌توانند بر اساس شرایطی که دارند تصمیم بگیرند که از این نوع بیمه استفاده کنند. در صورتی که شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد ثبت نام در این بیمه را دارید می‌توانید از طریق خدمات ارائه شده توسط سازمان تامین اجتماعی در این بیمه ثبت نام کنید. احتمالا یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها برای بانوان در این زمینه هزینه‌ای است که باید به‌صورت ماهیانه به این بیمه پرداخت کنند. 

در خصوص این نگرانی باید دقت داشته باشید که سازمان تامین اجتماعی چندین پلن مختلف را به این منظور به شما ارائه داده است. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا شما بتوانید بر اساس نیازی که دارید هریک از این پلن‌ها را اتخاذ کرده و خیلی راحت اقدام به ثبت درخواست خود کنید. در یکی از پلن‌هایی که توسط سازمان تامین اجتماعی ارائه شده است شما تنها می‌توانید با پرداخت 220 هزار تومان در هر ماه اقدام به ثبت نام در این بیمه کرده و در پایان خود را بازنشسته کنید

بیمه زنان خانه دار

چه افرادی می‌توانند از بیمه زنان خانه دار استفاده کنند؟ 

موارد مشمول بیمه زنان خانه دار چیست؟ یکی دیگر از سوالات رایجی که ممکن است در این زمینه برای شما هم به وجود آمده باشد این است که چه افرادی می‌توانند از این بیمه استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوند؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که دسته‌های مختلفی از بانوان هستند که می‌توانند از این بیمه استفاده کرده و در آن ثبت‌نام کنند. از جمله این بانوان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • خانم‌هایی که هیچ شغلی ندارند و از طرف دیگر موقعیت استخدام برای سازمان‌های مختلف نیز برای آنها پیش نیامده خیلی راحت می‌توانند در این بیمه ثبت نام کرده و از آن استفاده کنند. 
  • بانوانی که در کارگاه‌های تحت نظر سازمان بیمه تامین اجتماعی فعالیت داشته و به ازای کاری که در این کارگاه‌ها انجام می‌دهند مزد دریافت می‌کنند. این بانوان می‌توانند خیلی ساده و راحت در بیمه زنان خانه دار ثبت نام کرده و از این بیمه استفاده کنند. 
  • بانوانی که قبلا سابقه پرداخت بیمه تامین اجتماعی داشته و با کارکردن در یک محیط کاری این بیمه برای آنها رد شده است؛ ولی در حال حاضر موقعیت شغلی خود را در اختیار ندارند و مشغول خانه‌داری هستند. این بانوان نیز می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان تامین اجتماعی خیلی راحت اقدام به ثبت نام در این بیمه کنند. 

در صورتی که شما هم یکی از گروه‌های نام برده شده هستید می‌توانید در ادامه این مطلب اطلاعات کاملی را درباره شرایط ثبت نام در بیمه زنان خانه دار به دست بیاورید. 

 

مطلب پیشنهادی: مرخصی استعلاجی چیست؟

 

بعد از دریافت بیمه زنان خانه دار تحت چه شرایطی آنها بازنشسته می‌شوند؟ 

در بخش قبلی درباره این موضوع صحبت کردیم که به طور کلی کدام دسته از بانوان واجد شرایط به منظور ثبت نام در بیمه زنان خانه دار هستند؟ حال ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که بعد از دریافت این بیمه تحت به منظور دریافت حقوق و بازنشسته شدن شرایط بیمه زنان خانه دار چیست؟ در پاسخ به این سوال می‌توان شرایط زیر را مطرح کرد: 

  • حداقل باید 30 سال سابقه رد شدن بیمه داشته باشند و از طرف دیگر سن 45 سال را نیز رد کرده باشند. 
  • خانم‌هایی که بالای 55 سال سن دارند تنها در صورتی که 20 سال سابقه رد شدن بیمه داشته باشند می‌توانند از بیمه زنان خانه دار خود استفاده کرده و مستمری دریافت کنند. 
  • بانوانی که مشمول قانون کار شده و 42 سال سن داشته باشند با 20 سال سابقه کار می‌توانند از این بیمه خود استفاده کنند بدون این‌که محدودیتی برای آنها به وجود بیاید. 

 

مطلب پیشنهادی: بهترین ابزارها برای کار در خانه و دورکاری

 

چرا استفاده از بیمه زنان خانه دار گزینه مناسبی خواهد بود؟ 

مزایای مهم بیمه زنان خانه دار چیست؟ در این بخش قصد داریم توضیحات جامع و کاملی را درباره مزایای استفاده از بیمه زنان خانه دار در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا با این بیمه آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم حتما این بخش را بادقت مطالعه کنید. از جمله مهم‌ترین این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • این بیمه برای آن دسته از بانوانی که از کارافتاده به شمار می‌آیند یک گزینه ایده‌آل خواهد بود؛ چراکه می‌تواند مستمری ثابتی را در اختیار آنها قرار دهد. 
  • پس از این‌که بانوان به طور کامل بازنشسته می‌شوند می‌توانند حقوق ثابت بازنشستگی دریافت کنند که می‌تواند به آنها در پرداخت مخارج زندگی که دارند کمک شایانی کند. 
  • یکی دیگر از مزایای بسیار مهمی که بیمه زنان خانه دار برای شما خواهد داشت این است که شما می‌توانید از بیمه درمانی آن نیز استفاده کنید. 

در کنار تمام مزایایی که عنوان کردیم باید بدانید که این بیمه ممکن است معایبی را نیز برای شما به همراه داشته باشد که در ادامه درباره این معایب نیز صحبت خواهیم کرد. 

بیمه زنان خانه دار

معایب بیمه زنان خانه دار تامین اجتماعی 

از جمله مهم‌ترین این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • در اولین قدم یکی از مهم‌ترین معایبی که ممکن است این بیمه برای بانوان خانه دار به همراه داشته باشد پرداخت حق بیمه خواهد بود. معمولا این بانوان هیچ شغلی ندارند و همین موضوع نیز باعث می‌شود تا اگر همسر آنها درآمد چندانی نداشته باشد پرداخت چنین بیمه‌ای کار سختی باشد. 
  • مبلغی که به‌عنوان حق بیمه پرداخت می‌شود دیگر بازگشت داده نمی‌شود. همین موضوع نیز ممکن است سختی‌هایی را برای بانوان خانه‌دار به همراه داشته باشد. 
  • در صورت فوت مبلغی که برای بازماندگان واریز می‌شود مبلغ چندان بالایی نیست. همین موضوع نیز ممکن است باعث شود تا برخی از بانوان خانه‌دار نسبت به دریافت این بیمه شک‌هایی در ذهن خود داشته باشند. 

 

شرایط اخذ بیمه زنان خانه دار 

مهم‌ترین شرایط بیمه زنان خانه دار چیست؟ اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که این سوال برایتان به وجود آمده باید بدانید که شرایط خاصی در این زمینه وجود دارد. در صورتی که به این شرایط دقت و توجه کافی را نداشته باشید ممکن است در فرایند ثبت نام این بیمه و دریافت آن با مشکلات و چالش‌هایی مواجه شوید. اولین نکته در این زمینه است که اگر شما از قبل سابقه بیمه داشته باشید وقتی که در حین بازنشستگی هستید این سوابق برای شما در نظر گرفته می‌شوند. پس هیچ نیازی به نگرانی در این زمینه نیست و می‌توانید با خیالی راحت اقدام به اخذ این بیمه کنید. 

در گام بعدی باید توجه داشته باشید که این بیمه شامل هزینه ایام بیماری یا مواردی مانند بارداری نمی‌شود. با این حال شما می‌توانید از آن برای موارد دیگری مانند از کارافتادگی و موارد این‌چنینی استفاده کنید. پس وقتی که قصد دارید بیمه زنان خانه دار سازمان تامین اجتماعی را دریافت کنید حتما باید به این موضوع توجه کنید. دقت داشته باشید که در بیشتر موارد شما برای این‌که بتوانید حق بیمه خود را از این طریق دریافت کنید نیازمند این خواهید بود که حداقل به سن 55 سال رسیده باشید. 

با این حال نباید فراموش کنید طبق دستورالعمل‌هایی که در شرایط این بیمه آمده است افرادی که سنین کمتر از 50 نیز داشته باشند هم می‌توانند با داشتن سابقه کار مناسب و سابقه پرداخت این بیمه اقدام به اخذ آن کنند. 

 

مطلب پیشنهادی: حق مسکن کارمندان چیست؟

 

چگونه می‌توانیم بیمه زنان خانه دار تامین اجتماعی را دریافت کنیم؟ 

بهترین راهکار و مسیر دریافت بیمه زنان خانه دار چیست؟ به طور کلی برای این‌که بتوانید این بیمه را دریافت کنید شما باید مدارکی را آماده کنید. دقت داشته باشید که تهیه کردن این مدارک به‌صورت کامل از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که هرگونه نقصی در مدارک شما وجود داشته باشد شما باید درخواست خود را دوباره ارسال کنید که این کار ممکن است به تلف شدن زمان شما منجر شود. از جمله مهم‌ترین مدارکی که برای این کار به آنها نیاز دارید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • کپی از تمام صفحات شناسنامه و همینطور کارت ملی به همراه اصل این مدارک 
  • یک قطعه عکس که با ابعاد 3 در 4 گرفته شده باشد. 
  • دریافت فرم مربوط به اخذ این بیمه و کامل کردن آن با اطلاعات دقیق و معتبر

دقت داشته باشید که اگر در حین دریافت این بیمه قصد داشته باشید بیمه درمانی را نیز دریافت کنید حتما باید در فرمی که به شما ارائه می‌شود تیک گزینه درمان را بزنید تا این مورد برای شما هم فعال شود. اگر پیش از این سابقه بیمه‌ای برای شما رد شده است که دوست دارید در بیمه شما محاسبه شود به شما پیشنهاد می‌کنیم در بخش سوابق اطلاعات مربوط به آن را نیز وارد کنید. با مطالعه فرمی که در اختیار شما قرار می‌گیرد می‌توانید اطلاعات کاملی را در این زمینه به دست بیاورید. 

بیمه زنان خانه دار

سوالات متداول 

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات در خصوص بیمه زنان خانه دار پاسخ دهیم. 

آیا نرخ بیمه زنان خانه دار را می‌توان بر اساس شرایط تغییر داد؟ 

بله یکی از مهم‌ترین مزایای بیمه زنان خانه دار این است که شما می‌توانید خیلی راحت بر حسب نیازی که دارید نرخ آن را تغییر دهید. با تغییر دادن این نرخ مبلغ و هزینه‌ای که شما به‌صورت ماهیانه پرداخت می‌کنید کم و زیاد می‌شود و به همان نسبت مستمری که شما دریافت می‌کنید نیز بعد از بازنشستگی تغییر پیدا خواهد کرد. 

اگر بانویی در خارج از ایران اقامت داشته باشد نیز می‌تواند این بیمه را دریافت کند؟ 

بله یکی از نکات مثبت و بسیار مهمی که درباره بیمه زنان خانه دار وجود دارد این است که حتی بانوانی که در خارج از ایران زندگی می‌کنند و اقامت کشورهای خارجی را دارند نیز می‌توانند از این بیمه استفاده کنند. البته شرایط خاصی برای این بانوان وجود دارد که با استفاده از خدمات ارائه شده توسط سایت سازمان تامین اجتماعی می‌توانید اطلاعات کاملی را در این زمینه به دست بیاورید. 

 

مطلب پیشنهادی: حق ماموریت چیست؟

 

سخن پایانی 

بیمه زنان خانه دار یکی از جذاب‌ترین بیمه‌هایی است که امروزه توسط سازمان تامین اجتماعی به بانوان خانه‌دار ارائه می‌شود. با استفاده از این بیمه بانوان خانه دار می‌توانند مبلغی را به‌صورت ماهیانه به این سازمان پرداخت کرده و به این ترتیب خود را بیمه کنند. پس از گذشت مدت زمانی و بعد از این‌که شرایط مربوط به این بیمه به عمل آمد بانوان می‌توانند خیلی راحت اقدام به اخذ مستمری از این سازمان کنند. استفاده از این بیمه به بانوان اجازه می‌دهد تا بتوانند از بیمه درمانی این سازمان نیز استفاده کرده و از مزایای بسیار زیاد دیگری که توسط تامین اجتماعی به آنها ارائه می‌شود بهره‌مند شوند. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب سوگند صادقی
من نویسنده محتوا به زبان های فارسی و انگلیسی هستم و به نوشتن، به ویژه درباره موضوعات جدید علاقه دارم.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه