سئو صفحه اصلی (هوم پیج) سایت؛ درست یا غلط؟

12 اردیبهشت 1403 - آخرین بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1403
سئو هوم پیج
زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

اگه صاحب یک وبسایت باشید، به نظرتان هدف گرفتن یا سئو صفحه اصلی (هوم‌پیج) سایت برای کلمات کلیدی، کار درستی است؟ اگر درست است، چه زمانی و با چه عباراتی باید هوم‌پیج یا صفحه اصلی یک سایت را سئو کرد؟

سئو صفحه اصلی سایت برای کلمات کلیدی، به صورت کلی کار درستی نیست، مگر در دو حالت استثنای زیر:

  1. بخواهیم نام برند یا کسب و کارمان را سئو کنیم.
  2. خدمت یا محصولی که ارائه می‌دهیم، اصلی ترین و مهم ترین خدمت ماست و میخوایم مخاطبان، نام یا برند ما را با آن خدمت یا محصول بشناسند.

برره

سئو کردن نام برند یا کسب و کار

سئو کردن نام برند و هدف گرفتن هوم‌پیج، تقریبا کار ساده ای است. اگر نام برند کسب و کار شما سرچ شود، موتورهای جستجو به احتمال بسیار بالا، صفحه هوم پیج شما را در نتایج نمایش می‌دهند، مگر این که صفحه اشتباه دیگری از سایت‌تان را به موتورهای جستجو معرفی کرده باشید. با درج نام برندتان در محتوا، هدر و فوتر، متاتگ‌ها و هدینگ‌های صفحه اول سایت‌تان، می‌توانید از بروز این اتفاق جلوگیری کنید.

برای سئو کردن نام برند یا کسب و کار، صفحه اصلی سایت، مناسب‌ترین صفحه سایت‌تان است.

 

سئو کردن اصلی‌ترین خدمت یا محصول

اگر خدمت یا محصولی که ارائه می‌دهید، اصلی ترین و مهم ترین خدمت شماست و می‌خواهید نام کسب و کار شما، با آن محصول یا خدمت معروف شود، می‌توانید در این حالت هم، صفحه اصلی سایت را به عنوان صفحه هدف، به موتورهای جستجو معرفی کنید.

چند مثال می‌زنیم:

مثال اول: پلتفرم کارلنسر، یک پلتفرم فریلنسری و دورکاری است. پس صفحه اصلی سایت را می‌توان علاوه بر برند کارلنسر، با عباراتی مثل: فریلنسر، سایت دورکاری، انجام پروژه و… نیز هدف گرفت. ولی خدماتی که مشمول حوزه فریلنسری و دورکاری می‌شوند مانند طراحی سایت، طراحی گرافیک، برنامه نویسی، تولید محتوا و…، صفحات مجزا هستند.

مثال دوم: فرض کنید کسب و کار اصلی شما، خدمات پرستاری در منزل است. می‌توانید صفحه اصلی سایت را برای این عبارت هدف بگیرید، سپس برای دسته بندی، زیرمجموعه یا کارهای پیرامون آن (مانند پرستاری از سالمند، پرستاری از کودک، پرستاری از بیمار، نمونه گیری، تزریق سرم در منزل، تزریق آمپول و…) صفحات جداگانه درست کنید.

مثال سوم: شما دارای یک سایت فروشگاهی هستید و مهم‌ترین و اصلی ‌ترین محصول شما، فروش لپ تاپ استوک است. ممکن است محصولات یا خدمات فرعی دیگری هم در کنار فروش لپ تاپ استوک (مانند نصب ویندوز، ارتقای رم و…) ارائه دهید، ولی مایل باشید که نام کسب و کارتان، حتما با فروش لپ تاپ استوک معروف شود. در این مواقع هم می‌توانید هوم پیچ سایت را برای کلمه کلیدی اصلی (مثل فروش لپ تاپ استوک) هدف بگیرید و برای سایر خدمات یا محصولات با اهمیت خیلی کم‌تر، صفحات جداگانه بسازید.

ساختار سایت

مثال واقعی – تکنولایف [هدفگیری درست]

وبسایت تکنولایف با عباراتی مثل “خرید گوشی”، “خرید موبایل” و…، صفحه اصلی سایت خود را هدف گرفته است. این فروشگاه با این که محصولات دیگری مثل قطعات کامپیوتر، شبکه، لوازم منزل و… هم می‌فروشد، ولی از اول فعالیت به مدت طولانی، تمرکز خود را روی گوشی موبایل گذاشت و مایل بود نام برندش برای خرید گوشی معروف شود. (مخاطبان در وهله اول، تکنولایف را برندی برای فروش گوشی بشناسند تا چیز دیگری).

مثال واقعی – علی بابا [هدفگیری اشتباه!]

اگر “بلیت هواپیما” را در گوگل جستجو کنید، صفحه اصلی علی بابا در نتایج دیده می‌شود. ولی این اتفاق، عمدی نبوده! وبسایت علی بابا که بلیت انواع وسایل نقلیه (قطار، هواپیما، اتوبوس)، تور، هتل و… را می‌فروشد، اشتباها صفحه اصلی خود را برای عبارتی مثل “بلیت هواپیما” سئو کرده است. ولی با توجه به این که صفحه اصلی سایت، برای این عبارت، قدرت گرفته و دارای رتبه است، تغییر یا هدایت آن، پیشنهاد نمی‌شود یا ممکن است بسیار زمانبر یا هزینه بر باشد.

پس قبل از هر گونه فعالیت سئو، تولید محتوا، لینک سازی و…، مشخص کنید که می‌خواهید با کلمه کلیدی مد نظرتان، صفحه اصلی سایتتان سئو شود یا یک صفحه جانبی. و از همان ابتدا، زمان و هزینه خود را صرف آن کنید تا نماینده درستی را به موتورهای جستجو معرفی کنید. فقط اگر خدمت یا محصول شما، بسیار اصلی، مهم و کلیدی است، هوم پیج سایت‌تان را برای آن عبارت هدف بگیرید، در غیر این صورت، هوم پیج را فقط برای نام برندتان استفاده کنید.

آیا شما هم صفحه اصلی سایت خود را به درست یا غلط، سئو کرده اید؟ نظرتان را برایمان بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب سروش کفایتی
سروش کفایتی هستم. از سال 1398 با کارلنسر در بخش مارکتینگ و سئو همکاری دارم. محتوانویس نیستم. گاهی در مورد برخی موضوعات مورد علاقه ام می‌نویسم. https://www.karlancer.com/profile/24945

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • آلبرتا
    23 اردیبهشت 1403

    سلام جناب کفایتی. چقدر موضوع جالبی رو مطرح کردید. موردی که خیلی از صاحبان سایت ها بهش اصلا دقتی ندارن یا بهش فکر نکرده ان که صفحه اصلی سایت رو اصلا باید برای کیوردهای مهم سئو کرد یا نه. و اگه آره چه مواقعی. استفاده کردیم. سلامت باشید