ترفندهای گوگل ترنسلیت (مترجم گوگل)

23 آذر 1402 - آخرین بروزرسانی: 23 آذر 1402
گوگل ترنسلیت
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

تا به الان اکثر ما از سرویس گوگل ترنسلیت (یا مترجم گوگل) استفاده کرده‌ایم. قطعاً تا به الان کلمات و یا حتی جملاتی وجود داشته که هر کدام از ما‌ها با کمک این سرویس توانسته‌ایم به ترجمه آن‌ها پی ببریم. اما چند نفر از ما نسبت به ترفندهای گوگل ترنسلیت آگاه هستند؟ تا به حال فکر کردید که این سرویس به جز ترجمه متنی چه خدمات دیگری را هم ارائه می‌کند؟ در این محتوا قصد داریم تا شما را با ترفند‌ها و نکات گوگل ترنسلیت آشنا کنیم. نکاتی که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید بیشترین استفاده را از این سرویس رایگان ببرید.

گوگل ترنسلیت

 

گوگل ترنسلیت چیست؟

گوگل ترنسلیت (google translate) ابزاری است که توسط خود شرکت گوگل طراحی شده است و به مخاطبین این برنامه کمک می‌کند تا بتوانند متنها را از زبانی به زبان دیگر ترجمه کنند. حتی این سرویس فراتر از ترجمه متن ساده است و به شما اجازه این را می‌دهد تا بتوانید جمله‌ای را به زبان مادری بنویسید و آن را به صورت صوتی به زبان دیگر بازگو کنید. در واقع هیچ برنامه و ترجمه با هوش مصنوعی در دنیا وجود ندارد که بتواند چندان با گوگل ترنسلیت مقابله کند. شاید برنامه‌ای وجود داشته باشد که بتواند یک و نهایت چند زبان بین‌المللی را به این صورت ترجمه کند، اما مترجم گوگل، اکثر زبان‌های دنیا را از جمله زبان فارسی را پشتیبانی می کند.

 

۱۰ تا از ترفندهای گوگل ترنسلیت

قرار است در این محتوا ۱۰ تا از ترفندهای گوگل ترنسلیت را معرفی کنیم. قرار است یاد بگیرید که از این ابزار می‌توانید بیشتر از آن چیزی که تا به الان استفاده می‌کردید استفاده کنید. گوگل ترنسلیت ابزاری است با کاربرد‌های بسیار زیاد‌تر از آنچه که می‌دانید و کار کردن با آن هم بسیار ساده است. فقط کافی است که خوب این ترفند‌ها را یاد بگیرد و از این به بعد خیلی سریع‌تر کار‌های مربوط به ترجمه خودتان را انجام دهید. پس تا انتهای این محتوا با ما همراه باشید.

مترجم گوشی

1) ترجمه اسناد متنی

در اولین ترفند های گوگل ترنسلیت قرار است یکی از کاربردی‌ترین امکانات این ابزار را برای شما معرفی کنیم. گاهی مواقع بوده که ما نیاز به ترجمه یک فایل داشتیم. یعنی متنی که درون فایل بوده زبانی را شامل می‌شده که ما به اندازه کافی بر روی آن مسلط نبودیم و یا اینکه به طور کلی از آن چیزی نمی‌دانستیم. در این مواقع راهکار شما این بوده است که متن فایل را به صورت جدا جدا و به سرعت بسیار پایینی در گوگل ترنسلیت کپی کنید و ترجمه را دریافت کنید. اما شما می‌توانید خود فایل را به یکی از ابزار‌های گوگل ترنسلیت بدید و خروجی فایل ترجمه شده را دریافت کنید. برای این کار شما باید از ابزار Translator Toolkit استفاده کنید. این ابزار به شما دسترسی این را می‌دهد که فایل متنی را آپلود کنید و بعد از گذشت زمانی، متن ترجمه شده را دریافت خواهید کرد.

2) حرف بزنید و ترجمه را دریافت کنید

در ادامه ترفند‌های گوگل ترنسلیت قرار است با ترفندی آشنا شوید که به شما این قابلیت را می‌دهد تا با حرف زدن و صرفاً گفتن کلمات به زبان مادری خودتان ترجمه آن را به هر زبان دیگری دریافت کنید. برای این کار کافی شما بر روی آیکونی که شبیه میکروفون است کلیک کنید و شروع به صحبت کردن کنید. در ادامه می‌بنید که حرف‌های شما به هر زبانی می‌تواند ترجمه شود و این آخر کار نیست، بلکه شما می‌توانید ترجمه را هم پخش کنید. یعنی به کمک هوش مصنوعی، ترجمه صحبت شما می‌تواند پخش شود. برای همین اگر در سفر بودید و بلد نبودید که به زبان آن کشور صحبت کنید کافی است از این ابزار کمک بگیرد تا حرف‌های شما را به هر زبانی که می‌خواهید ترجمه کند. در واقع گوگل ترنسلیت برای شما مثل یک مترجم متخصص در سفر کمک‌کننده خواهد بود.

 

مطالب پیشنهادی: دیکشنری‌های معتبر با تلفظ صوتی

 

3) به اشتراک گذاشتن ترجمه

شما می‌توانید متنی که ترجمه کردید را در هر پلتفرم دیگه‌ای به اشتراک بگذارید. برای اینکار کافی فقط بر روی دکمه share (اشتراک‌گذاری) کلیک کنید و به همین راحتی ترجمه خودتان را ایمیل کنید و یا حتی در سایر پلتفرم‌ها برای دیگران به اشتراک بگذارید.

4) افزایش سایز فونت

یادتان هست که در مورد سفر به کشور‌های مختلف و ترجمه کردن زبانتان با کمک گرفتن از ابزار گوگل ترنسلیت حرف زدیم؟ یکی دیگر از ترفند‌های گوگل ترنسلیت که در هنگام سفر به شما می‌تواند به طور ویژه‌ای کمک کند بزرگ شدن فونت ترجمه شماست. در واقع شما کافی با رفتن به همان منو اشتراک‌گذاری بر روی fullscreen کلیک کنید. با این کار ترجمه متنی شما به شکل تمام صفحه به نمایش در میاد و افراد محلی می‌توانند خیلی ساده‌تر نوشته شما را مشاهده کنند و به شما کمک کنند. الیته فقط این نیست اگر شما مشکل بینایی داشته باشید هم می‌توانید از این بخش استفاده کنید تا ترجمه‌ها را ساده‌تر ببینید.

ترجمه گوگل ترنسلیت

5) ترجمه کردن وب سایت

اگر دوست دارید وب سایتی را ترجمه کنید تا بهتر با اطلاعاتی که درون آن وجود دارد آشنا شوید یک کار ساده را باید انجام دهید. برای این کار کافی است URL سایت را کپی کنید و در قسمت ترجمه قرار بدید بعد بر روی زبان مقصدی که می‌خواهید ترجمه بشوید کلیک کنید در نهایت شما می‌توانید این وب سایت را به صورت ترجمه شده مشاهده کنید. اما شما تا زمانی که در این مرورگر باشید می‌توانید از این ترجمه استفاده کنید و زمانی که از مرورگر خارج شوید ترجمه شما نیز از بین می‌رود.
البته خود گوگل کروم نیز هم به شما دسترسی این را می‌دهد که سایت‌ها را ترجمه کنید. البته که بعضی از سایت‌ها به خودی خودشان دو زبانه هستند و شما می‌توانید از خود سایت استفاده کنید. ولی اگر سایتی این قابلیت را نداشت، می‌توانید از روش‌هایی که به شما گفتیم استفاده کنید.

 

مطلب پیشنهادی: نحوه ترجمه سایت با گوگل کروم

 

6) ترجمه کردن به صورت آفلاین

شاید الان با خودتان فکر کنید که اگر در جایی قرار بگیرید که اینترنت وجود نداشته باشد چگونه قرار است از گوگل ترنسلیت استفاده کنید؟ اما موضوع این است که شما می‌توانید از این برنامه هر جا و هر زمانی استفاده کنید حتی زمانی که در جایی قرار می‌گیرید که این یعنی آنلاین بودن و یا آفلاین بودن شما هیچ اهمیتی ندارد. این ترفند گوگل ترنسلیت به شما کمک می‌کند تا بتوانید ۱۰۳ زبان مختلف را البته به شرط اینکه تایپ کنید، ترجمه کنید. البته برای این کار باید اپلیکیشن Google translate را دانلود کنید و از آن استفاده کنید.

7) تقویت کردن زبان خارجی

یکی از کاربرد‌های گوگل ترنسلیت تقویت کردن زبان خارجی است که دوست دارید یاد بگیرید. برای این کار کافی است کلماتی را که فکر می‌کنید برای شما مفید است را در گوگل ترنسلیت قرار دهید و ترجمه این کلمات را یاد بگیرد. حتی شما می‌تواند نوع تلفظ و نوشتار و یا نوع وزن کلمات را هم با کمک این ابزار به خوبی آموزش ببینید. دقت کنید که قرار نیست با کمک گوگل ترنسلیت شما زبان خارجی را کامل یاد بگیرید، بلکه این ابزار کمکی است برای شما تا زبان خودتان را صرفاً تقویت کنید.

زبان های مختلف

8) ترجمه کردن در واتساپ و فیس بوک

گوگل ترنسلیت این قابلیت را به شما می‌دهد تا بتوانید پیام‌هایی که در واتساپ و یا فیس بوک دریافت می‌کنید را به زبانی که می‌خواهید ترجمه کنید. به این شکل خیلی راحت می‌توانید با افرادی که در خارج از ایران زندگی می‌کنند ارتباط برقرار کنید. ارتباط حتی فراتر از این است و شما می‌توانید مکالمات خودتان و یا افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستید را هم ترجمه کنید. و خیلی راحت‌تر می‌توانید با کمک این ابزار با افرادی که خارج از ایران زندگی می‌کنند ارتباط کاری برقرار کنید و به این شکل دایره ارتباطی خودتان را بیشتر از قبل می‌توانید افزایش دهید.

9) ترجمه کردن با کمک عکس

تا به حال فکر کردید که چه کاری می‌توانید کنید که عکس‌های تصاویر را ترجمه کنید؟ یعنی قرار است چندین ساعت متن یک تصویر را بنویسید و با کمک گوگل ترنسلیت آن را ترجمه کنید؟ یا اینکه اگر یک تابلو و نوشته‌ای را بر روی دیوار یک شهر در خارج از ایران مشاهده کنید بایستی چه کاری انجام دهید؟ در واقع اپلیکیشن گوگل ترنسلیت این کار را هم برای ما راحت کرده است. در واقع شما می‌توانید به راحتی با عکس گرفتن از تصاویر و متونی که می‌بینید خیلی سریع این متنها را ترجمه کنید. برای این کار کافی است از هر متنی که دوست دارید عکس بگیرید کمی صبر کنید تا متن تصویری که گرفتید ترجمه شود البته که نباید فراموش کنید برای این کار حتماً بایستی به اینترنت متصل باشید. در واقع این ترفند گوگل ترنسلیت برعکس سایر ترفند‌هایی که برای شما معرفی کردیم حتماً به اینترنت نیاز دارید. گوگل ترنسلیت به شما کمک کرده است تا بتوانید خیلی راحت‌تر از آن چیزی که فکر می‌کنید زبان‌های مختلف را ترجمه کنید.

 

مطالب پیشنهادی: هفت زبان اصلی دنیا

 

10) ذخیره اصطلاحات رایج

شاید یکسری از کلمات و اصطلاحات برای شما وجود داشته باشد که دوست دارید بیشتر از سایر موارد از آن استفاده کنید. باری این کار کافی است بر روی علامت ستاره‌ای که بغل کلمات قرار دارد کلیک کنید. با این کار این کلمه و یا اصطلاح در صفحه اول سایت شما قرار می‌گیرد. برای همین شما می‌توانید خیلی راحت‌تر از آن چیزی که فکر می‌کنید هر زمانی که خواستید از آن استفاده کنید. برای استفاده از اصطلاحاتی که از آن‌ها به طور مداوم استفاده می‌کنید کافی است بر روی منوی کشویی کلیک کنید و بعد از آن بر روی عبارت phrasebook کلیک کنید. با این کار شما خیلی راحت به لیست کلماتی که آن‌ها را نشان دار کرده‌اید دسترسی خواهید داشت. امکاناتی که گوگل ترنسلیت برای مخاطبین خودش ارائه می‌کند، عالی است، در واقع کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که از این پلتفرم بی‌نظیر ایرادی پیدا کند. این سرویس بسیار مفید است برای افرادی که دوست دارند یک دیکشنری همه کاره در گوشی همراه خودشان داشته باشند.

ترجمه

حرف آخر

همه ما که با ابزار و کارکرد کلی گوگل ترنسلیت آشنا هستیم حالا در این بخش یاد گرفتیم که این ابزار چه کاربرد‌های دیگری دارد که ما از آن‌ها مطلع نبودیم. به طور کلی ترفند‌های گوگل ترنسلیت بیشتر از این ۱۰ ترفندی است که برای شما نام بردیم اما واقعاً این ۱۰ ترفند مهمترین و کاربردی‌ترین چیز‌هایی است که شما باید از گوگل ترنسلیت بدانید. ما هم سعی کردیم تا بتوانیم این ۱۰ ترفند بسیار ویژه را برای شما به نگارش در بیاوریم تا خیلی راحت‌تر از همیشه بتوانید از ابزار Google Translate استفاده کنید و سود ببرید. اگر تا به حال از این ترفند‌ها در زمینه ترجمه استفاده کرده‌اید خوشحال می‌شویم حتماً نظرات خودتان را برای ما به اشتراک بگذارید. اگر سؤالی در مورد این محتوا داشتید حتماً برای ما بنویسید تا بتوانیم به سؤالات شما پاسخ دهیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • حسین امینی
    26 آذر 1402

    ممنون خیلی کامل مهمترین ترفند های گوگل ترنسلیت را توضیح دادید.