تحلیل بنیادی چیست؟ مزایا و معایب آن در بازارهای مالی

26 اردیبهشت 1403 - آخرین بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1403
تحلیل بنیادی
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

هر کسی که بخواهد به دنیای معاملات ورود کند، می‌بایست حداقل‌های لازم را داشته باشد. این حداقل‌ها بیشتر از مسائل مالی، مربوط به دانش و مهارت می‌شوند. مادامی که نتوانید سرمایه خود را مدیریت کرده و استراتژی‌های مفیدی برای معامله آن‌ها داشته باشید، نمی‌توانید به نتیجه دلخواه برسید. از این رو بسیار مهم است که پیش از هرچیز، دانش و مهارت خود را درباره هر یک از بازارهای مالی نظیر ارز دیجیتال، فارکس و یا بورس و … افزایش دهید. برای به کارگیری هر یک از استراتژی‌های معاملاتی اول باید به درک درستی از وضعیت بازار برسید که این خود یک مهارت مهم و قابل توجه است.

در این مقاله قصد پرداختن به یکی از مفاهیم پایه و اساسی دنیای معاملات یعنی تحلیل بنیادی بپردازیم. برای پاسخ به پرسش تحلیل بنیادی چیست، همراه ما باشید.

 

ساده‌ترین تعریف برای تحلیل بنیادی در بازارهای مالی

زمانی که بخواهید یک حرفه را آغاز كنید، فارغ از این که چه نوع حرفه‌ای را مد نظر دارید، می‌بایست به وضعیت بازار آگاه شوید. زمانی که قصد شما عرضه یک کالا، ارائه یک خدمت و یا هر چیز دیگر باشد، اولین قدم این است که بدانید آن چه در اختیار دارید، چه قدر خواهان دارد. به عنوان مثال اگر قصد خرید و فروش ماشین را داشته باشید، باید از قیمت روزانه خودرو آگاه باشید و وضعیت عرضه و تقاضا را نیز بررسی کنید. این موضوع دید روشنی نسبت به موضوع به شما خواهد داد تا تمهیدات مناسبی را در نظر بگیرید و فعالیت موثری داشته باشید. در بازارهای مالی مثل کریپتو یا فارکس نیز دقیقاً چنین مسئله‌ای صادق است. هر تریدری باید بتواند وضعیت بازار را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد و سپس، با توجه به اطلاعات به دست آمده بهترین تصمیم را برای دارایی خود اتخاذ نماید. بررسی وضعیت بازار با استفاده از انواع تحلیل‌ها ممکن خواهد شد.

تحلیل در بازارهای مالی انواع مختلفی دارد که معمولاً دو مورد از آن‌ها را به فراوانی می‌شنوید. مورد اول تحلیل تکنیکال و مورد دوم، تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی است. هر یک از این تحلیل‌ها به نحوی اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار می‌دهند تا نسبت به آن‌ها استراتژی معاملاتی خاصی را تعریف کنید. تحلیل بنیادی نوعی آنالیز است که ارزش ذاتی یک دارایی را با توجه به شرایط و اتفاقات محیط پیرامون، بررسی می‌کند.‌ در حقیقت با استفاده از این نوع تحلیل می‌توانید مشخص کنید که دارایی فعلی شما که قیمت مشخصی دارد، بالذات چه مقدار ارزشمند است و در بازه زمانی آتی، چه قیمتی خواهد داشت. چنان چه تحلیل فاندامنتال توسط افراد متخصص انجام گیرد، می‌تواند تأثیر به‌سزایی بر عملکرد شرکت‌ها و معامله گران داشته باشد. این مهارت برای هر حوزه کوچک و بزرگ در دنیای معاملات و بازارهای مالی، کاربردی است.

 

مطلب مرتبط: اهرم مالی چیست؟

 

چرا باید از تحلیل بنیادی برای معاملات استفاده کنیم؟

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال چیزی نیست که از آن به عنوان یک نکته مثبت در معاملات خود یاد کنید؛ بلکه یک ضرورت است و هر تریدری باید از آن آگاه باشد. در حقیقت برای آن که خودتان را یک تریدر موفق خطاب کنید، می‌بایست از تحلیل بنیادی نیز در بررسی داده‌ها استفاده کنید. چند مزیت اصلی درباره این نوع تحلیل وجود دارند که به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • نخست این که در معاملات طولانی‌مدت، تحلیل بنیادی می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد. زمانی که ارزش واقعی یک دارایی را درک کنید، متوجه خواهید شد که در بازه زمانی مشخصی دارایی من نظر، افزایش یا کاهش قیمت خواهد داشت. از این رو می‌تواند آن‌ را خریداری کرده و یا به فروش برسانید. بنابراین برای کسانی که می‌خواهند معاملات سودآوری داشته باشند، تحلیل فاندامنتال واجب است.
  • کسانی که در زمینه مشاوره بازارهای مالی فعالیت دارند، می‌توانید به کمک تحلیل بنیادی روندهای بازار در طولانی مدت را کشف کنند.
  • کسب و کارها با استفاده از استراتژی‌های تحلیل فاندامنتال می‌توانند اثر وقایع گوناگون بر سهام خود را بررسی کنند و به ارزش واقعی آن پی ببرند. با استفاده از این روش می‌توان از بسیاری از ضررها جلوگیری کرد.

 

مطلب پیشنهادی: سهام ممتاز چیست؟

 

انواع مدل‌های تحلیل بنیادی کدام‌اند؟

به طور کلی تحلیل‌های تکنیکال تنها بر داده‌های آماری متمرکزند؛ اما تحلیل بنیادی اغلب همه چیز را مورد بررسی قرار می‌دهد. حتی آن چه که هنوز رخ نداده نیز باید در تحلیل بنیادی لحاظ شود تا نتیجه تحلیل، قابل اعتماد باشد. انواع تحلیل بنیادی به شرح زیر هستند.

  • تحلیل کمی: در تحلیل بنیادی نیز می‌توان به اعداد و ارقام رجوع کرد. در این نوع تحلیل فاندامنتال معمولاً همه عوامل بر روی نمودارهای آماری مبتنی بر ارقام لحاظ می‌شوند تا در نهایت، ارزش سهام با اعدادی واضح، مشخص شود. در این روش به داده‌های آماری نیاز خواهیم داشت.
  • تحلیل کیفی: عمده افراد تحلیل فاندامنتال را با تحلیل کیفی می‌شناسند. در این حالت خبری از اعداد و ارقام نیست؛ بلکه شاخص‌های کیفی را مورد بررسی قرار می‌دهد به عنوان مثال ارزش برند، تصمیمات مدیریتی، عملکردهای مالی شرکت در بازه‌های زمانی مشخص و مواردی از این دست مورد بررسی قرار می‌گیرند. البته توجه داشته باشید که این موضوع تنها مرتبط به شرکت‌ها نیست؛ بلکه درباره هر نوع دارایی می‌توان این تحلیل‌ها را انجام داد.

تحلیل بنیادی

 

چه رویکردهایی در حوزه تحلیل بنیادی شرکت‌ها وجود دارد؟

در fundamental analysis نیز مانند هر نوع آنالیز دیگر، می‌توان استراتژی‌های گوناگونی را ارائه کرد. هر یک از این استراتژی‌ها در نهایت می‌توانند اثرگذار واقع شوند و بهترین تأثیر را بر معاملات داشته باشند. همه چیز به میزان مهارت و تسلط شما بستگی دارد. اگر بخواهید به بررسی بنیادی یک دارایی بپردازید، می‌توانید دو رویکرد متفاوت داشته باشید. در ادامه این رویکردها را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

رویکرد از پایین به بالا

یکی از روش‌های تحلیل بنیادی، رویکرد از پایین به بالا است. در این رویکرد، وضعیت را از جزء به کل بررسی می‌کنیم. به عبارت دیگر اول باید به مسائل خرد بپردازیم تا سپس به مسائل کلان برسیم. متخصصان در تحلیل بنیادی پایین به بالا در ابتدا وضعیت شرکت را مورد بررسی قرار می‌دهند و سپس، عوامل کلان اقتصادی و تأثیر آن‌ها بر دارایی را تحلیل می‌کنند.

رویکرد از بالا به پایین

رویکرد از بالا به پایین دقیقاً برخلاف مورد قبل عمل می‌کند. در این روش تحلیل‌گران ابتدا مسائل کلان اقتصادی و موارد حائز اهمیت جهانی یا منطقه‌ای را مورد بررسی قرار می‌دهند و سپس یک سهام، دارایی یا شرکت خاص را تحلیل می‌کنند. این رویکرد از بالا به پایین نام دارد. بسته به شرایط باید بتوانید از هر دو رویکرد کمک بگیرید تا آنالیز خوبی را ارائه دهید.

 

مطلب پیشنهادی: آربیتراژ چیست؟

 

آشنایی با مزایا و معایب تمایل فاندامنتال در بازارهای مالی

با وجود آن که هر نوع تحلیل را در بازارهای مالی مثل کریپتو یا فارکس ضروری می‌دانیم، اما هر یک از این روش‌های آنالیز و تحلیل در کنار مزایا، معایبی دارند که ناگزیر، باید آن‌ها را پذیرفت و در جهت رفع آن‌ها تلاش کرد. در ادامه می‌خواهیم به مزایا و معایب تحلیل بنیادی بپردازیم.

مزایا

نخست، به مزایا تحلیل بنیادی می‌پردازیم که تا به این جای مقاله نیز تا حدی با آن‌ها آشنا شده‌اید:

  • اگر قصد دارید بازار را به منظور اهداف طولانی مدت مورد بررسی قرار دهید، تحلیل فاندامنتال بسیار مناسب است. این نوع تحلیل اطلاعات کاربردی درباره آینده نسبتاً طولانی را در اختیارتان قرار می‌دهد.
  • در تحلیل بنیادی غالباً اطلاعات مالی و داده‌های حقیقی یک دارایی یا شرکت را مورد بررسی قرار می‌دهیم. از این رو این تحلیل‌ها کاملاً قابل استناد هستند و می‌توان تا حد زیادی به آن‌ها اعتماد کرد. البته در خصوص حوزه‌ای مثل کریپتو که ذاتاً نوسانات زیادی را تجربه می‌کند، اوضاع کمی متفاوت خواهد بود.
  • در تحلیل بنیادی باید پارامترهای بسیار اساسی در هر دارایی مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند. به همین خاطر سرمایه‌گذار متوجه خواهد شد که سرمایه‌گذاری در کدام حوزه به سود او خواهد بود.

 

معایب

افزون بر مزایای متعدد تحلیل فاندامنتال، معایبی نیز در این نوع تحلیل به چشم می‌خورند که باید مد نظر قرار گیرند. این معایب می‌توانند کارایی تحلیل بنیادی را کاهش دهند.

  • تحلیل بنیادی اغلب بسیار جامع و دقیق است؛ اما به سبب آن که یک بازه زمانی طولانی در آینده را هدف قرار می‌دهد، ممکن است پس از مدتی ارزش و اعتبار خود را از دست بدهد.
  • بسیاری از سرمایه‌گذاران‌ با استناد به تحلیل بنیادی و صبر کردن برای تحقق نتایج آنالیز، بسیاری از فرصت‌های آنی و سودآور را از دست می‌دهند.
  • تحلیل فاندامنتال درباره زمان صحیح ورود به بازار و بهترین زمان خروج از آن، اطلاعاتی در اختیارتان قرار نمی‌دهد. این روش تحلیل بیشتر ارزش ذاتی دارایی را مشخص می‌کند. به همین خاطر در کنار آن باید از روش‌های دیگر مانند تحلیل تکنیکال نیز استفاده نمایید.

 

چه کسانی می‌توانند تحلیل بنیادی انجام دهند؟

هر کسی که در حوزه سرمایه گذاری فعالیت داشته باشد، می‌تواند به یک تحلیل‌گر تبدیل شود؛ البته پس از آن که اطلاعات لازم درباره بازار مالی من نظر خود را به دست آورد! برای تحلیل فاندامنتال به دانش تخصصی این حوزه نیاز دارید و باید داده‌های خاصی را مورد پردازش و بررسی قرار دهید. از این رو لازم است به اندازه کافی وقت صرف یادگیری کنید و مهارت خود را در این حوزه افزایش دهید. البته راه حل آسان‌تری نیز وجود دارد و آن هم تکیه به تحلیل تحلیل‌گران مطرح است. معمولاً عده‌ای از افراد متخصص، انواع بازارهای مالی را آنالیز کرده و نتیجه آن‌ها را به علاقمندان اعلام می‌کنند. شما می‌توانید با تحقیق و بررسی چند مورد از بهترین‌ها را انتخاب کرده و با استناد به آن‌ها معاملات خود را پیش ببرید.

 

مطلب پیشنهادی: کپی تریدینگ چیست؟

 

نتیجه گیری

یک نکته قابل توجه درباره تحلیل بنیادی این است که هیچ گاه به تنهایی نمی‌تواند برای تعیین سیگنال ورود و خروج کافی باشد. همیشه مجموعه‌ای از انواع تحلیل‌ها در کنار هم می‌توانند مؤثر باشند و شما را به نتیجه مطلوب برسانند. لازم به ذکر است آن چه در وب‌سایت‌ها قید می‌شود، صرفاً جنبه آموزشی دارد و هیچ پلتفرمی خود را در برابر سود و زیان شما مسئول نخواهد دانست. در این دریای پرتلاطم، هیچ گاه بی‌گدار به آب نزنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب نیما سلیمانی

دیدگاه شما

بدون دیدگاه