فریلنسینگ چیست؟ فریلنسر یا آزادکار کیست؟

21 مرداد 1400 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
فریلنسینگ
زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

فریلنسینگ چه معنایی برایتان دارد؟ چقدر این عبارت برایتان آشناست؟ امروزه شاید در جواب این سوال از آشنایان و دوستتان که «به چه کاری مشغولی؟» این پاسخ را بشنوید: «فریلنسرم!». در واقع این افراد، فریلنسری را به کار تمام وقت ترجیح داده‌اند. اگر مایلید بدانید فریلنسینگ چیست و سبک کار و زندگی فریلنسری چه اثر و جایگاهی در زندگی امروزه دارد، با ما همراه باشید. 

در یک دهه اخیر، گرایش به سبک کار و زندگی فریلنسری افزایش یافته است. دلایل زیادی برای گرایش به سمت فریلنسینگ وجود دارد. حالا به نظرتان فریلنسری برای چه کسانی مناسب است؟ آیا فریلنسرها می‌توانند مدت زمان زیادی را بدون شغل دائم سر کنند؟ اصلاً فریلنسرها به چه کارهایی مشغول هستند؟ در این مقاله به این پرسش پاسخ می‌دهیم.

 

فریلنسینگ به چه معناست؟

فریلنسینگ در اصل، شغلی قراردادی است. کارجو در اینجا به جای استخدام دائم در یک سازمان یا شرکت، مهارت‌ها و تجربه‌اش را برای ارائه خدمات به تعدادی از کارفرماها به کار می‌گیرد.آمار فریلنسینگ در دنیا

جهت مشاهده تصویر در سایز اصلی، کلیک کنید

شما در فریلنسینگ، از مهارت‌ها، تحصیلات و تجربه خودتان برای کار با چند مشتری استفاده می‌کنید. یعنی چندین تکلیف کاری را بدون تعهد و وفاداری به یک کارفرمای واحد، انجام می‌دهید. تعداد کارهایی که انجام می‌دهید، به توان تحویل به موقع کارها بستگی دارد.

 

مطلب پیشنهادی: مزیت‌های کار به عنوان فریلنسر

 

معمولاً فریلنسینگ شامل مشاغلی است (معمولاً Gigs نامیده می‌شوند) که امکان کار کردن در خانه را دارند. البته فریلنسینگ فقط به کار در خانه محدود نمی‌شود و با کار خانگی فرق دارد:

  1. فریلنسینگ همواره به معنای کار در خانه نیست. برحسب نوع کارتان و نیازهای مشتری می‌توانید کار را در شرکت، سفر و… انجام دهید.
  2. کار خانگی، شامل قراردادی میان شما و یک کارفرمای واحد است. کارفرما بابت کار خانگی، معمولا پول ثابتی به شما پرداخت خواهدکرد، ولی فریلنسینگ چنین شرایطی ندارد و زمان و حجم کار، به صورت توافقی بین فریلنسر و کارفرما تعیین می‌گردد.

اشتغال در فریلنسینگ

تاریخچه فریلنسینگ

عبارت فریلنسر از دو بخش «Free» و «Lance» تشکیل شده است. بخش اول برگرفته از کلمه آلمانی به معنای «عشق» است ولی بخش دوم برگرفته از کلمه فرانسوی به معنای «پرتاب نیزه» است. این عبارت در قرون وسطی به شوالیه‌هایی نسبت داده می‌شد که آزادانه و برای هر فردی که هزینه خوبی بابت مهارت جنگندگی آنها پرداخت می‌کرد، می‌جنگیدند.

بعلاوه از عبارت فریلنس برای اشاره به سیاستمداران مستقلی که فاقد وابستگی سیاسی خاصی بودند هم استفاده می‌شد. در دهه 1930 هم، نویسنده فریلنس، متداول شد. یعنی نویسنده‌ای که قبل از رسیدن به سمت ویراستاری به طور مستقل و آزادانه می‌نوشت. معنای امروزی فریلنس یا آزادکاری در دهه 1970 شکل گرفت. در واقع نام فریلنسر یا آزادکار از حوزه ارتش و جنگ، وارد حوزه کسب و کار شده است.

 

فریلنسر کیست؟

فریلنسر یا آزادکار به فردی گفته می شود که در استخدام شرکت خاصی نیست و به صورت پروژه ای برای کارفرماهای مختلف کار می‌کند. یک فریلنسر به عنوان فرد دارای کار آزاد، به طور همزمان به ارائه خدمات یا فعالیت در چند شغل برای چند مشتری می‌پردازد. برای مثال مترجمی که به طور همزمان برای چند دارالترجمه یا سایت کار می‌کند، یک فریلنسر محسوب می شود. فریلنسری نه تنها یک شیوه کار، بلکه در حال تبدیل شدن به یک شیوه و روش زندگی در دنیای معاصر می باشد. پرداخت حقوق به فریلنسرها یا آزادکاران بر حسب پروژه، ساعت یا روز است. فریلنسری به طور معمول، یک شغل کوتاه مدت است. یک فرد آزادکار به طور رسمی در شرکت استخدام نمی‌شود. پس می‌تواند با چند کسب و کار، قرار داد پاره وقت ثبت کند. البته در برخی از این قراردادها، کار کردن برای سایر رقبا تا زمان پایان پروژه، میسر نیست.

فریلنسرها از سایت های دورکاری ایرانی مانند کارلنسر و خارجی مثل Freelancer، Upwork و غیره استفاده می‌کنند. آن‌ها کارهای ثبت شده در این پلتفرم‌ها را انجام می‌دهند. برخی از فریلنسرها هم برحسب حرفه محل فعالیتشان، دارای روابط کاری گسترده هستند. مشتریان راضی قبلی، آن‌ها را به کارفرماهای جدید معرفی می‌کنند. این فریلنسرها شبکه‌ای از روابط کاری را تشکیل داده‌اند.

فریلنسری با فریلنسینگ در حال تبدیل شدن به یک شیوه و روش کار و زندگی در دوران معاصر است. امروزه افراد زیادی به انتخاب خود بدون حاضر شدن در دفتر کار یا مکان فیزیکی شرکت از راه دور و فقط از طریق یک دستگاه دیجیتالی مانند یک لپ تاپ در حال کار و کسب درآمد هستند. بنا بر آمار رسمی فریلنسینگ در دنیا تا سال 2030 میلادی حدود 80 درصد از کل نیروی کار در جهان به صورت فریلنس خواهد بود.

آیا فریلنسری، گزینه شغلی مناسبی است؟ آیا می‌توانید با فریلنسری به زندگی ادامه دهید؟ چگونه باید وارد این نوع کار شوید؟

60 میلیون نفر در آمریکا تا سال 2022، کار فریلنسری می کنند و 11 درصد از بزرگسالان شاغل در ایالات متحده نیز به صورت فریلنسرهای تمام وقت مشغول به کار هستند. در ایران هم فریلنسینگ به سرعت در حال رشد و افزایش است و چند میلیون فریلنسر در ایران مشغول فعالیت هستند. پس این صنعت، ارزش فعالیت دارد.

استخدام فریلنسر پاره وقت، برای شرکت‌ها هم مزایایی دارد که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. در رابطه با این موضوع، مقاله “چرا به نفع شرکت‌ هاست که با فریلنسر‌ها کار کنند؟” را مطالعه بفرمایید.

مزایای استخدام کارمند پاره وقت

 

 رشد فریلنسینگ

افزایش فریلنسرها به ایجاد مفهوم جدید اقتصاد گیگی (gig economy) رسید. فرد در اقتصاد گیگی به جای این که تمام وقت برای یک کارفرما کار کنند و حقوق ثابت بگیرد. برای چند کارفرما بر اساس شرایط و دستمزد مدنظر خودش کار می‌کند. در واقع اقتصاد گیگی با استخدام نیروهای پاره وقت و دورکار همراه است.کارمندی یا فریلنسری

فریلنسینگ، حرفه‌ای جالب است. این حرفه تمامی مشکلات کارکنان عادی را کنار زده است. طبق آمار شرکت Upwork، آمریکایی‌ها در طول هفته به طور متوسط 47 ساعت کار می‌کنند. فریلنسرها در طول هفته به طور میانگین 11 ساعت کمتر از کارکنان تمام وقت کار می‌کنند. این زمان برای یک سال حدود 550 ساعت یا 23 روز است.

 

مطلب پیشنهادی: آمارهای مهم در مورد فریلنسینگ

 

کارکنان تمام وقت در طول سال، یک ماه اضافه کاری پشت سیستم (یا محل کارشان) دارند.فواید فریلنسینگ

در تصویر زیر حقوق سالیانه فریلنسرهای آمریکایی را از سال 2014 تا 2018 مشاهده می‌کنید.

همانطور که مشاهده می کنید تعداد فریلنسرهای پردرآمد افزایش داشته است.

درآمد فریلنسرها

بعلاوه فوایدی مثل آزادی کاری، رئیس خودتان بودن، کسب تمام سود کاری و هزینه کاری کمتر ، افراد زیادی را به سمت فریلنسینگ جذب می‌کند. البته بسیاری از افراد به طور تمام وقت این کار را دنبال نمی‌کنند. آنها در کنار کار اصلی به طور پاره وقت هم برای کسب درآمد بیشتر به فریلنسری مشغول هستند.

 

مهمترین مهارت های فریلنسینگ

امروزه با رشد تکنولوژی و روش های ارتباطی بسیاری از مهارت ها و کارها قابل انجام به صورت فریلنسینگ می باشد. برخی از مهمترین و متداول ترین مهارت های فریلنسینگ در ایران از قرار زیر است: 

چرا خیلی از افراد، فریلنسینگ را شغلی تمام وقت نمی‌دانند؟

این گرایش ریشه در ذهن و روان انسان دارد. ما همیشه به دنبال امنیت شغلی هستیم. کارهای عادی و تمام وقت، امنیت و اطمینان حرفه‌ای را به ما می‌دهند. یعنی میدانیم که در زمان خاصی حقوق خواهیم گرفت. بعلاوه شغل‌های تمام وقت دارای مزایای بیمه، بازنشستگی، پاداش و افزایش حقوق و رتبه بابت عملکرد مناسب هستند.

معایب فریلنسینگ

هنگامی که به فریلنسینگ روی می‌آورید، ممکن است تضمین‌های فوق را از دست بدهید. هیچ تضمینی برای داشتن کارفرمای جدید وجود ندارد. از تداوم این سبک زندگی تا زمان بازنشستگی اطمینان ندارید. هیچ تضمینی هم در مورد افزایش درآمد وجود ندارد. بعلاوه خودتان باید شرایط مالیاتی، بیمه و سایر امور مالی را مدیریت کنید.

فریلنسینگ دارای معایب دیگری به شرح زیر است:

  • تعادل میان کار و زندگی: اگر نمی‌دانید که چطور باید زندگی شخصی را از کار جدا کنید، پس فریلنسینگ، زندگی شما را دشوارتر از داشتن شغل تمام وقت خواهد کرد.
  • فقدان مزایا: فریلنسرها خودشان در قبال مدیریت تعطیلات، بیماری و شرایط اضطراری دیگر مسئول هستند و به برنامه ریزی مالی و زمانی خوبی نیاز دارند.
  • کارفرماهای سخت گیر: شاید کار با برخی از مشتریان بسیار سخت پیش برود. آن‌ها دستورهای کاری و اطلاعات درستی را برای انجام کار در اختیار قرار نمی‌دهند یا برای رفع ابهامات، در دسترس نیستند. این شرایط، ناامید کننده است و وقت شما را هدر می‌دهد.

به طور کلی هر شغلی معایب و مزایای خاص خودش را دارد. شما باید تعادل میان کار و زندگی سالم را حفظ کنید. اگر فریلنسینگ برایتان مفید است، پس به معایب آن چندان اهمیت ندهید. برای فریلنسر شدن، مطالعه کرده و اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

مطلب پیشنهادی: کشورهای با بالاترین درآمد فریلنسرها

 

مزایا و معایب فریلنسری

هر شغلی مزایا و معایب خاص خودش را دارد و فریلنسری هم از این قاعده مستثنی نیست. با شناخت این مزایا و معایب، دیدی واقع بینانه نسبت به این کار پیدا می‌کنید.

مزایای فریلنسری

  • روی حجم کاری خودتان، کنترل کافی دارید. یعنی خودتان تصمیم می‌گیرید که در یک بازه زمانی مشخص، چه کارهایی را به صورت همزمان انجام دهید.
  • خودتان مشتری مدنظر و درآمد مدنظرتان را تعیین می‌کنید که یکی از مزایای مهم آزادکاری است. شما با توجه به سطح تخصصی که دارید می‌توانید پاره وقت کار کنید ولی درآمدی معادل یک کار تمام وقت را به دست آورید.
  • دورکاری و انعطاف پذیری در شرایط کار، یکی دیگر از مزایای فریلنسری است. در اغلب اوقات می‌توانید در خانه به آزادکاری بپردازید. البته همواره موعد تحویل هر پروژه مشخص است ولی تا زمان سر رسید پروژه، تعیین نحوه زمانبندی انجام کارها با خودتان است.

چالش های فریلنسری

  • با وجود اینکه روی کارتان کنترل دارید ولی باید مسئولیت هایی را مدنظر قرار دهید. به عنوان یک فرد آزادکار، خودتان مالک کسب و کارتان هستید پس پرداخت رسیدها، مالیات، فاکتورها، بیمه سلامت و خرید تجهیزات کاری مورد نیاز برای تکمیل کار، برعهده خودتان است.
  • سندرم غنا یا قحطی (Feast or famine syndrome) یکی دیگر از معایب فریلنسری است. برخی ماهها کارهای زیادی برای انجام دادن دارید ولی روز دیگر، اتاق کارتان به خانه ارواح تبدیل می‌شود. شاید قرارداد مداومی با یک مشتری دارید و ناگهان آنها دیگر نیازی به شما ندارند. پس آزادکاری به مدیریت مالی خوبی نیاز دارد تا در دوران قحطی لنگ نمانید.

مقایسه کارمندی و فریلنسری

ویژگی‌های یک فریلنسر موفق

برای تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق به صفات شخصیتی خاصی نیاز دارید که در این مقاله به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

  • نظم: در این کار هیچ رئیسی برای نظارت بر کارتان یا قضاوت در مورد زمان کار کردن وجود ندارد. پس رعایت نظم و انظباط برای رعایت روال کاری ضرورت دارد.
  • استقامت: پایداری و استقامت همواره در طول زندگی اهمیت دارد ولی برای داوم کارتان به عنوان یک آزادکار به استقامت بیشتری نیاز دارید.
  • تاب آوری: به عنوان یک فریلنسر بارها طرد شده و کلمه نه را خواهید شنید. پس بازی طرد را نادیده گرفته و از آن بگذرید.
  • سازماندهی: شما مسئول کارهای مختلفی هستید. باید دخل و خرجتان را مدنظر قرار دهید. شما فوراً باید به ایمیل‌های مشتری پاسخ داده و سررسید پروژه‌ها را در نظر بگیرید. باید فایل‌هایتان را طبقه بندی کنید تا ترافیک کاری شما سبک شود.
  • برونگرایی: حتماً لازم نیست که از خانه خارج شوید تا به برونگرایی برسید. برای گسترش کسب و کارتان به شبکه سازی بپردازید و به غریبه‌ها نزدیک شوید. این کارها را می‌توانید در فضای مجازی یا واقعی انجام دهید.
  • مهارت ارتباط مؤثر: فریلنسر یا آزادکار بودن، ارتباطات زیادی را می‌طلبد. باید مکالمات دشواری مثل مذاکره بر سر نرخ بالاتر پرداخت دستمزد یا بر هم زدن ارتباط با یک مشتری را انجام دهید. پس باید به طور حرفه‌ای و ماهرانه این ارتباطات را مدیریت کنید. شما در این کار هیچ همکار یا رئیسی برای حمایت از خودتان ندارید.

با توجه به موارد فوق یک فریلنسر یا آزادکار موفق نیازمند مهارتهای ارتباط مؤثر، مذاکره شفاهی و کتبی و مهارتهای مدیریت زمان در کنار هوش هیجانی مطلوب است تا بتوانید یک سبک زندگی سالم را در کنار شغلی که انتخاب کرده، در پیش گیرد. در ادامه این مقاله به معرفی برخی از سایت‌های ایرانی و خارجی در حوزه آزادکاری می‌پردازیم تا بیشتر با این حرفه آشنا شوید.

 

حقایقی درباره فریلنسینگ

  • در حال حاضر در سال 2023 بیش از 1میلیارد و 570 میلیون فریلنسر در سراسر دنیا وجود دارد
  • تنها در آمریکا 73.3 میلیون فریلنسر وجود دارد
  • در ایالت متحده آمریکا بیش از 70 درصد کارمندان تمایل به فریلنسری دارند
  • بیش از 66% فریلنسرها زیر 35 سال سن دارند
  • نسل جنریشن z یعنی افراد متولد سالهای 1375 تا 1391 در بیش از 53% موارد فریلنسینگ را انتخاب می کنند 
  • طراحی سایت، برنامه نویسی، مدیریت شبکه های اجتماعی، تولید محتوا و طراحی گرافیک از پر طرفدارترین دسته های فریلنسری هستند. 

 

مطلب پیشنهادی: گذشته، حال و آینده فریلنسینگ

 

در نهایت

مزایا و معایب فریلنسری تقریباً برابر هستند. اگر فردی ریسک پذیر هستید، پس این شغل برایتان مناسب است. فریلنسینگ به معنای آزادی شغلی است، ولی این آزادی با بی ثباتی و احتمال شکست هم همراه است. البته هیچ کسی در زندگی حرفه‌ای به دنبال شکست نیست. اگر می‌توانید ثبات کاری را با اهداف حرفه‌ای همراه کنید و مخاطرات کاری را مدیریت کنید، پس متقاضی خوبی برای فریلنسر شدن هستید.

به جمع فریلنسرهای کارلنسر بپیوندید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه