نقش‌های کاربری در وردپرس و سطوح دسترسی + افزونه‌های کاربردی

11 دی 1402 - آخرین بروزرسانی: 11 دی 1402
تغییر نقش کاربری در وردپرس
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

در وردپرس به صورت پیشفرض چند نقش کاربری وجود دارد. اما اگر قرار باشد سطح دسترسی این کاربران را تغییر دهید، باید به عنوان مدیر سایت تسلط کافی بر روی این موضوع داشته باشید. در واقع، هدف از تعیین دسترسی کاربران، تعیین وظایف مشخص برای آن‌ها است و در نظر داشتن نقش کاربران، برای ارتقا و رشد سایت مسئله‌ای حائز اهمیت است. دلیل دیگر این کار، بحث امنیت است. مسلما هر کاربری نباید به همه چیز مثل محتواها، تنظیمات و… دسترسی داشته باشد! به همین علت، در این مقاله قصد داریم به بررسی چگونگی تغییر سطح دسترسی کاربران در وردپرس و بررسی افزونه‌های تغییر، ایجاد و یا حذف کاربری در وردپرس بپردازیم.

 

نقش‌های کاربری در وردپرس

نقش‌های کاربری در وردپرس

نقش‌های کاربری در وردپرس به چند صورت مدیر، ویرایشگر، نویسنده، مشارکت کننده و مشترک وجود دارد. دلیل وجود این نقش‌های کاربری در وردپرس قرار دادن امکانات مختلف در اختیار افراد است. تصور کنید که قرار است فردی به عنوان متخصص تولید محتوا تنها به بخش وبلاگ سایت شما دسترسی داشته باشد. در اینصورت شما باید به ایجاد نقش کاربری جدید در وردپرس بپردازید و محدودیت‌هایی را برای انجام فعالیت‌های این شخص در نظر بگیرید.

نقش مدیر Administrator

قبل از طراحی سایت وردپرس بهتر است نقش تمامی اعضا را به درستی بررسی کنید تا وظایف محول به افراد نیز برای اعضای تیم مشخص گردد. نقش مدیر و یا Administrator، مهمترین نقش است و کاربری که نقش مدیر را دارد می‌تواند پست‌هایی که توسط دیگران گذاشته می‌شود را ویرایش کند، می‌تواند مطلب جدیدی اضافه کند و حتی مواردی را حذف کند. علاوه بر این، مدیران وردپرس می‌توانند قالب‌های جدید را اضافه، ویرایش و یا حتی حذف کنند. همچنین امکان حذف و اضافه یا تغییر اطلاعات سایر کاربران را هم دارند. این بدان معنی است که مدیران در وردپرس، کامل‌ترین نقش را بر عهده دارند.

 

مطلب پیشنهادی: چطور از سایت وردپرس بکاپ بگیریم؟

 

ویرایشگر Editor

ویرایشگر و یا ادیتور در وردپرس نقش مدیریت محتوای تولید شده توسط مشارکت کنندگان و نویسندگان را دارد. کاربران ادیتور در سایت وردپرس می‌توانند محتوایی را ایجاد، منتشر، اصلاح و یا حذف کنند. همچنین کاربران این نقش می‌توانند نظرات مخاطبان را غیر فعال کنند، پاسخ دهند و یا حتی دسته بندی برای پست‌ها را مشخص کنند. اما، ویرایشگر نمی‌تواند تغییرات ساختار بزرگتری مانند تنظیمات، افزونه و قالب‌های وردپرس را ایجاد کند.

نویسنده Author

نویسندگان در وردپرس می‌توانند پست‌های جدید بنویسند، ویرایش انجام دهند و آن‌ها را منتشر کنند. این نقش می‌تواند محتوای نوشته شده خود را حذف کند، اما نمی‌تواند یک دسته جدید ایجاد کند، ولی می‌تواند از دسته‌های موجود استفاده کند. کاربران در این نقش می‌توانند نظرات را مشاهده کنند اما نمی‌توانند نظرات را تایید و یا حذف کنند. این نقش کمی شبیه به مشارکت کننده است با این تفاوت که  استقلال عمل بیشتری دارد. بهتر است نقش نویسنده به تولیدکنندگان محتوا  نویسندگان مقالات در سایت اختصاص داده شود.

مشارکت کننده Contributor

مشارکت کنندگان در سایت دارای تمامی مجوز‌های نقش کاربر Subscriber هستند و می‌توانند مطالبی را به عنوان پیش نویس ایجاد کنند، اما به صورت کلی دسترسی برای انتشار مطالب را ندارند. انتشار مطالب نوشته شده توسط این نقش به عهده مدیران و یا ویرایشگران در وردپرس است. علاوه بر این، مشارکت کنندگان نمی‌توانند تصاویر و یا فایل‌های جدید را آپلود کنند.

مشترک Subscriber

نقش مشترک در سایت شما می‌تواند مشخصات خود را بروزرسانی کند و می‌تواند رمز عبور خود را تغییر دهد. یعنی این نقش در سایت وردپرسی شما نمی‌تواند محتوایی را بنویسد، نظرات را ببیند و تنها بر روی حساب کاربری خود مدیریت دارد. هدف از ایجاد این نقش، این است که کاربران قبل از خواندن و درج نظرات وارد سایت شما شوند.

 

مطلب پیشنهادی: نکات تعویض قالب سایت وردپرس

 

سفارشی کردن نقش‌های کاربری در وردپرس

در صورتی که نقش‌های کاربری در سایت وردپرس شما نیاز به تغییرات دارند، مدیر می‌تواند این نقش‌ها را تغییر دهد، نقش‌های جدیدی را اضافه کند و یا حتی نقش‌های غیر ضروری را حذف کند. این موضوع به سایت‌ها کمک می‌کند تا کنترل بهتری بر روی عملکرد اعضای تیم و پلن بازاریابی داشته باشند و سیستم بهتری برای مطابقت با ساختار گروه خود داشته باشید.

 

ویرایش نقش‌های کاربری پیشفرض در وردپرس

اگر قصد ویرایش نقش‌های کاربر پیش فرض در وردپرس را دارید، ساده‌ترین روش استفاده از افزونه User Role Editor است. برای ویرایش نقش کاربر ابتدا در پیشخوان، Users > User Role Editor را انتخاب کنید تا به تنظیمات اصلی افزونه متنقل شوید. مانند تصویر زیر یک لیست از تمامی قابلیت‌هایی که برای این نقش مجاز هستند، برای شما نمایش داده می‌شود.

ویرایش نقش کاربری وردپرس

برای ویرایش نقش‌ها کافیست آن‌ها را انتخاب کنید و بر روی گزینه Update و Yes در پنجره Confirm کلیک کنید.

 

ایجاد نقش کاربری سفارشی در وردپرس

برای اضافه کردن نقش کاربری جدید نیز مانند روند ویرایش، باید مجددا وارد افزونه شوید و گزینه Add Role را برای تعیین نقش انتخاب کنید. در ادامه گزینه‌های زیر را باید برای تعیین نقش درج کنید.

  • Role name (ID): در این قسمت باید نام انگلیسی را با حروف کوچک بدون فاصله به عنوان شناسه در نظر داشته باشید. مانند: custome_1_ SuperAdmin
  • Display Role Name: در این قسمت نام نمایشی را برای نقش خد در نظر داشته باشید. مانند: Super Editor
  • Make copy of:  این قسمت اختیاری است و می‌توانید در آن مجوزهای نزدیک‌ترین نقش کاربری را در گروه جدید کپی کرده و سپس آن را ویرایش کنید.

تغییر نقش کاربری در وردپرس

در نهایت، پس از انتخاب مجوزهای مد نظر خود برای گروه کاربری جدید، بر روی گزینه  Update و yes کلیک کرده و در پنجره Confirm کلیک کنید تا نقش کاربری جدید با دسترسی دلخواه شما ایجاد شود.

 

مطلب پیشنهادی: نحوه اضافه کردن گوگل مپ به سایت وردپرسی

 

حذف نقش کاربری در وردپرس

برای حذف نقش کاربری ابتدا باید به مسیر Users > User Role Editor بروید و نقش را از بالای منو انتخاب کنید. پس از آن در منوی کنار  Delete Role را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید این تنظیمات قابل برگشت نیست و قبل از ایجاد تغییرات حتما یک نسخه پشتیبان از سایت خود تهیه کنید.

 

بهترین افزونه‌های مدیریت نقش‌ها در وردپرس

بیشتر افزونه‌های تغییر نقش در وردپرس تنظیمات و گزینه‌های مشابه هم دارند و یک رابط کاربری ساده را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. اما برخی از افزونه‌ها دارای تنظیمات بیشتری برای نمایش مطالب برای یک گروه کاربری خاص هستند.

Membership & User Role Editor

افزونه Membership & User Role Editor یک افزونه رایگان است که می توانید آن را از وردپرس دانلود کنید. همچنین یک نسخه پرمیوم از این افزونه نیز موجود است که ویژگی های بیشتری را در اختیار کاربران ارائه می دهد.

افزونه Membership & User Role Editor یک افزونه وردپرس است که کمک می‎‌کند تا نقش‌های کاربری جدید ایجاد کنید یا نقش‌های موجود را ویرایش کنید. این افزونه برای سایت های وردپرسی که نیاز به کنترل دقیق دسترسی کاربران دارند، بسیار کاربردی است. به عنوان مثال، می توانید از این افزونه برای ایجاد نقش های کاربری مختلف برای اعضای سایت، نویسندگان، مدیران و غیره استفاده کنید. همچنین می توانید از این افزونه برای محدود کردن دسترسی کاربران به محتوای خاص یا ویژگی های سایت استفاده کنید.

ویژگی‌های افزونه Membership & User Role Editor شامل:

  • مدیریت آسان نقش های کاربری و قابلیت ها از طریق یک رابط کاربری گرافیکی
  • امکان ایجاد، ویرایش و حذف نقش های کاربری
  • اختصاص قابلیت های خاص به نقش های کاربری
  • دادن چندین نقش کاربری به یک کاربر

PublishPress Capabilities – User Role Editor

افزونه PublishPress Capabilities یک افزونه جامع در وردپرس است که به شما این امکان را می دهد که کنترل کاملی بر روی دسترسی کاربران خود داشته باشید. این افزونه به شما امکان می دهد نقش های کاربری جدید ایجاد کنید، قابلیت های موجود را تنظیم کنید و حتی دسترسی کاربران را به بخش های خاص سایت خود محدود کنید.

ویژگی‌های افزونه PublishPress Capabilities شامل:

  • ایجاد و ویرایش نقش‌های کاربری جدید
  • تنظیم قابلیت های هر نقش کاربری
  • محدود کردن دسترسی کاربران به بخش های خاص سایت
  • پشتیبان گیری از تنظیمات

 

مطلب پیشنهادی: نحوه اضافه کردن ماشین حساب به وردپرس

 

افزونه Profile Builder

افزونه Profile Builder یک افزونه جامع در وردپرس است و به شما امکان می دهد فرم های عضویت و ورود کاربران را ایجاد کنید و به هر کاربر یک صفحه شخصی و پروفایل کاربری ارائه دهید. این افزونه به صورت رایگان و پرمیوم در دسترس کاربران است.

ویژگی‌های افزونه Profile Builder:

  • امکان ایجاد فرم های عضویت چند مرحله ای
  • امکان نمایش اطلاعات کاربر در صفحه شخصی آنها
  • امکان کنترل دسترسی کاربران به اطلاعات خود
  • امکان همگام سازی با سایر افزونه های وردپرس، مانند BuddyPress و WooCommerce

 

سخن نهایی

ایجاد نقش کاربری در وردپرس

وردپرس به صورت پیش‌فرض چند نقش کاربری مختلف دارد که هر کدام دسترسی‌ها و اختیارات خاص خود را دارند. اما ممکن است شما نیاز داشته باشید که سطح دسترسی کاربران خود را تغییر دهید یا نقش کاربری جدیدی ایجاد کنید. برای این کار می‌توانید از افزونه‌های مدیریت نقش کاربری وردپرس استفاده کنید که در این مقاله به معرفی این افزونه‌ها پرداختیم. توجه داشته باشید که تغییر نقش کاربری یک نقش می‌تواند بر دسترسی او به بخش‌های مختلف سایت شما تأثیر بگذارد. بنابراین قبل از انجام این کار، مطمئن شوید که می‌دانید چه کاری انجام می‌دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید. برای شروع یک تجربه جدید، با من در ارتباط باشید. https://www.karlancer.com/profile/182210

دیدگاه شما

بدون دیدگاه