چرا کارلنسر در قیمت گذاری پروژه‌ها دخالتی ندارد؟

02 بهمن 1399 - آخرین بروزرسانی: 14 آبان 1402
فریلنسینگ
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

– پروژه برنامه نویسی، 500 هزار تومن!

– طراحی لوگو، 200 هزار تومن!

– طراحی معماری، 1 میلیون تومن!

– سایت های فریلنسینگ، همه شون برده داری ان! 😤

فریلنسر

یکی از انتقاداتی که به سایت‌های فریلنسینگ و دورکاری مانند کارلنسر وارد می‌شود، این است که چرا سایت‌های فریلنسینگ در قیمت گذاری پروژه‌ها دخالتی ندارند و حداقل یا حداکثری برای آن تعیین نمی‌کنند. این انتقاد تا حدی به تمامی مارکت پلیس ها  وارد است، در این مطلب دلایل آن را بیان خواهیم کرد. در ابتدا باید با تعریف مارکت پلیس (Marketplace) همگن و ناهمگن آشنا شویم.

 

انواع مارکت پلیس

  • مارکت پلیس همگن: قیمت گذاری و ایجاد ارتباط بین دو طرف توسط مارکت پلیس ایجاد و کنترل می شود. از مارکت پلیس همگن می‌توان به اپلیکیشن های کرایه خودرو مانند اسنپ، تپسی و… اشاره کرد. روش قیمت گذاری در این پلتفرم ها، بر مبنای تورم جامعه، قیمت بنزین، استهلاک خودرو، زمان مبدا تا مقصد و ترافیک مسیر اشاره کرد که به صورت اتوماتیک، قیمت گذاری می‌گردد.
  • مارکت پلیس ناهمگن: مارکت پلیس ناهمگن نقش چندانی در قیمت و انتخاب مجری برای پروژه ها یا سفارشات ندارد و فقط نقش تسهیل کننده خدمات و ایجاد بستر امن را دارد. از مارکت پلیس‌های ناهمگن می‌توان به سایت‌های فریلنسینگ مانند کارلنسر اشاره کرد. در این پلتفرم‌ها، سایت دخالتی در قیمت گذاری پروژه ندارد (مگر موارد استثنا) و تنها به عنوان یک واسط امن بین کارفرما و فریلنسر عمل می‌کند. دلیل این کار، ثابت نبودن پارامترهای قیمت گذاری و تنوع زیاد آن هاست که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. البته معمولا سایت های فریلنسینگ، راهنمایی‌های لازم را جهت قیمت گذاری مناسب تر، به کارفرمایان پیشنهاد می‌دهند.

تپسی

انتقاد: قیمت برخی پروژه ها پایین هست و کارلنسر هیچ حداقل قیمتی برای آن در نظر نمی‌گیرد!

یکی از بیشترین انتقاداتی که از جانب فریلنسرها به سایت‌های فریلنسینگ و دورکاری مانند کارلنسر مطرح می‌شود، پایین بودن یا مناسب نبودن قیمت پروژه‌هاست.

قبل از هر چیز، بیان این مساله ضرورت دارد که قیمت‌ پروژه‌ها، توسط کارفرمایان پیشنهاد می‌گردد و کارلنسر، این قیمت ها را تعیین نمی‌کند.

ولی(!) علت عدم دخالت کارلنسر در قیمت ها چیست؟ با 2 مثال این موضوع را شفاف خواهیم کرد:

1- یک سفارش تایپ با حجم حدود 10 صفحه ای را در نظر بگیرید. چه قیمتی برای آن در نظر می‌گیرید؟ برای چنین پروژه ای، سوالات زیر مطرح می‌گردد:

  • تایپ، به چه زبانی است؟
  • فرمتی که باید از روی آن تایپ کنیم، چیست؟ عکس است یا فایلی مثل pdf؟
  • آیا دست نویس است؟
  • کیفیت تصویر متن چقدر است؟ آیا متون شفاف و خوانا هستند یا بسیار ناخوانا و بدخط؟
  • آیا در متن، از جداول، نمودارها، کاراکترهای خاص، فرمول های ریاضی و… استفاده شده؟
  • آیا باید یک فایل صوتی را تایپ کنم؟
  • کیفیت فایل صوتی چقدر است؟ گوینده به چه زبانی حرف می‌زند؟ سرعت حرف زدن و لهجه گوینده چگونه است؟
  • آیا صدای گوینده یا خواننده به راحتی شنیده می‌شود یا نویز و سروصدا دارد؟
  • و سوالات دیگر

به عبارتی تایپ 10 صفحه، بستگی به موارد بالا، می‌تواند تنها یک ساعت از فریلنسر زمان ببرد و یا شاید چندین ساعت یا چند روز! چه قیمتی را برای پروژه پیشنهاد می‌کنید؟ 50 هزار تومان یا 500 هزار تومان؟ یا بیشتر؟

2- یک پروژه مربوط به طراحی سایت را در نظر بگیرید. سوالاتی که در این زمینه ممکن است مطرح شود:

  • آیا کارفرما به دنبال طراحی یک سایت جدید است یا ویرایش سایت فعلی؟
  • آیا کارفرما، یک قالب آماده برای سایت در نظر گرفته یا باید قالب طراحی شود؟
  • سایت چه امکاناتی قرار است داشته باشد؟ یک سایت شخصی بسیار ساده یا یک فروشگاه بزرگ اینترنتی با درگاه پرداخت و امکان ثبت نام کاربران؟
  • از چه CMS، تکنولوژی‌ها یا ماژول‌هایی در سایت قرار است استفاده شود؟
  • سایت تک زبانه است یا چند زبانه؟
  • چه میزان از سایت قبلا توسط سایر طراحان سایت، طراحی و تکمیل شده است؟
  • و سوالات دیگر

طراحی سایت

بنابراین یک پروژه طراحی سایت، می‌تواند شامل ادیت‌ها یا رفع باگ‌های بسیار کوچک باشد که شاید چند دقیقه تا چند ساعت، وقت برنامه نویس را بگیرد، می‌تواند یک سایت ساده و بدون امکانات پیشرفته و با قالب آماده باشد که شاید یک تا دو هفته وقت برنامه نویس را بگیرد… و یا سایتی بسیار بزرگ و با امکانات و قابلیت های فراوان که ممکن است ماه ها برنامه نویس را درگیر خود کند. بنابراین بازه قیمتی طراحی سایت می‌تواند عددی کمتر از صد هزار تومان تا بالای صد میلیون تومان باشد!

همانند دو مثال بالا، تقریبا در تمامی دسته بندی های پروژه (ترجمه، طراحی گرافیک، سئو، تولید محتوا و…) می‌تواند انواع پروژه های مختلفی تعریف شود که قیمت آن از زیر صد هزار تومان تا ده ها میلیون تومان متفاوت باشد. به همین دلیل است که کارلنسر، دخالتی در قیمت گذاری ها ندارد.

 

توجه داشته باشید که قیمت‌هایی که در صفحه پروژه‌ها مشاهده می‌کنید، قیمت‌های اولیه و پیشنهادی کارفرما هستند. شما به عنوان فریلنسر، با توجه به میزان کار و سختی آن و همچنین مهارت‌هایتان، می‌توانید قیمت پیشنهادی خود را هنگام ارسال پیشنهاد مطرح کنید و حتی با کارفرما چت کنید. قیمت های نوشته شده، به هیچ عنوان تحمیلی نیست و قیمت نهایی انجام کار، کاملا توافقی و با رضایت طرفین تعیین می‌گردد.

 

همکاری

اگر قیمت پروژه ای (نسبت به حجم کار)، پایین و نامناسب بود، چه کنیم؟

دلیل عمده پایین و نامناسب بودن برخی قیمت ها نسبت به حجم کار، بی اطلاعی یا کم اطلاعی کارفرما از میزان انجام کار یا هزینه های مرسوم است. برای مثال پروژه ای که انجام کار 10 ساعت طول می‌کشد، ممکن است کارفرما تصور کند که در یک ساعت انجام می‌گردد. البته کارلنسر در نظر دارد تا با ارائه آموزش‌های مفید برای کارفرمایان، آن‌ها را برای ثبت قیمت‌های پیشنهادی مناسب، راهنمایی کند.

در برخورد با پروژه های با قیمت نامناسب شما سه انتخاب دارید:

1- پیشنهادی نزنید! اگر قیمت پروژه ای از نظر شما بسیار نامناسب و پایین است، پیشنهادی روی پروژه نزنید. کار و تایم شما باارزش است. به قول یک جمله ی معروف: رایگان کار کنید، ولی ارزان کار نکنید.

2- پیشنهاد بزنید و هزینه پیشنهادی خود را همراه با توضیحات لازم برای کارفرما بفرستید و او را قانع کنید که هزینه پروژه بیش از این مقدار است. کارفرما در صورتی که با توضیحات شما قانع شود و بودجه اش را داشته باشد، در صورت تمایل می‌تواند با مبلغ پیشنهادی‌تان، شما را استخدام کند.

3- (اگر تازه کار هستید و یا به دنبال کسب تجربه، تکمیل رزومه و نمونه کار هستید)، ایرادی ندارد که در اوایل کار با مبالغ پایین، پروژه ای را قبول کنید. ولی در نظر داشته باشید که طی مدت و با کسب تجربه و مهارت بیشتر، قیمت‌هایتان را افزایش دهید.

 

پاسخ به یک ابهام!

انتقاد: اگر قیمت بالا پیشنهاد دهیم که کارفرما ما را استخدام نمی‌کند!  کارلنسر با شکستن قیمت‌ها، ارزش کارها را پایین آورده اند. ما هم مجبوریم قیمت پایین بزنیم تا بتوانیم پروژه بگیریم.

با رقابتی شدن کسب و کارها، قیمت ها شکسته می‌شود. همان طور که شما، هنگام خرید یک محصول، تعمیر گوشی، نظافت منزل، کرایه خودرو، آموزش و…، یکی از ملاک‌هایی که برای شما مهم است، قیمت و هزینه کالا یا خدمت است. ولی! آیا فقط هزینه برایتان مهم است؟

سایت های فریلنسینگ، این امکان را برای کارفرمایان و فریلنسرها فراهم کرده اند که به جای گشتن در سایت‌های استخدامی و تماس‌های مختلف با افراد و شرکت‌ها جهت استعلام قیمت، سفارش یا انجام پروژه، بتوانند به سرعت و راحتی، یکدیگر را پیدا کنند و پروژه را با قیمت توافقی انجام دهند. با این که در چنین فضای رقابتی، قیمت ها هم کمی شکسته می‌شود، ولی از طرف دیگر، هم کارفرمایان به بانک بزرگی از فریلنسرها دسترسی دارند و هم فریلنسرها به بانک بزرگی از پروژه ها.

در سایت‌های فریلنسنگ، علاوه بر قیمت، رزومه و مهارت فریلنسر، نمونه کارها و کیفیت انجام کار، از اهمیت زیادی برخوردار است؛ این گونه نیست که همیشه کارفرمایان می‌گردند و ارزان ترین پیشنهاد را انتخاب می‌کنند. در سایت کارلنسر، پروژه‌های بسیار زیادی وجود داشته که کارفرما، یک فریلنسر را با قیمت پیشنهادی بسیار بالاتر از قیمت پیشنهادی خود، استخدام کرده و می‌کند؛ به دلیل رزومه، کیفیت بالای نمونه‌کارها و امتیاز فریلنسر.

 

هزینه پروژه، یکی از عوامل استخدام فریلنسر است، نه تنها عامل!

به فریلنسرهای کارلنسر بپیوندید!

 

نظر خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب تیم محتوای کارلنسر
در کنار هم، در خانواده بزرگ کارلنسر برای رسیدن به موفقیت های بزرگ :)

دیدگاه شما

بدون دیدگاه