اصول مدیریت چیست و چه اهمیتی دارد؟

06 آبان 1402 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
اصول مدیریت
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

هیچ کشور، سازمان و یا شرکتی در جهان وجود ندارد که بدون داشتن مدیریت صحیح و رعایت نکردن اصول مدیریت موفق شده باشد. مدیریت کردن، مهمترین علت موفقیت‌های فردی و اجتماعی است. اگر ورزشکاری به موفقیت رسیده، به دلیل این است که توانسته در زندگی خودش خیلی چیز‌ها را مدیریت کند؛ مانند رژیم غذایی درست و تمرین کردن مستمر که بدون داشتن مدیریت صحیح غیر ممکن است. اصول مدیریت به کمک ما می‌آید تا بتوانیم از پدیده‌های اطراف خودمان به درستی استفاده کنیم و طوفان‌های مشکلات را با کمترین آسیب پشت سر بگذاریم. پس اگر دوست دارید با اصول مدیریت آشنا شوید و بدانید که اصول مدیریت چیست، حتماً این محتوا را تا پایان مطالعه کنید.

اصول مدیریت

اصول مدیریت چیست؟

اصول مدیریت به معنای مجموعه فعالیت‌هایی است که باعث برنامه‌ریزی، سازماندهی، کنترل و به‌کارگیری درست از منابع انسانی، مالی، زمانی و اطلاعاتی شود تا سازمان سریعتر به اهداف خودش برسد. اصول مدیریت می‌تواند برای هر سازمان و یا فردی در زمان‌های خاص متفاوت باشد.

 

مطلب پیشنهادی: برنامه ریزی منابع سازمانی چیست؟

 

تقسیم‌بندی اصول مدیریت بر اساس لوتر گیولیک

به طور کلی لوتر گیولیک اصول مدیریت را به ۷ اصل تقسیم کرده است که این ۷ اصل را تحت کلمه POSDCORB به کار می‌برد. این کلمه از حروف اول ۷ اصل تشکیل شده است. که به ترتیب برای شما آن را نام خواهیم برد.

  • برنامه‌ریزی Planning (P
  • سازماندهی Organizing (O
  • کارگزینی Staffing (S
  • هدایت Directing (D
  • هماهنگی Co-ordination (Co
  • گزارش Reporting (R
  • بودجه‌بندی Budgeting (B
    این هفت اصل تمامی اصولی است که از نظر لوتر گیولیک باید هنگام مدیریت به آن توجه کنید. در ادامه هر کدام از این اصول را برای شما به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد.

برنامه ریزی

1) برنامه ریزی

همه ما در مورد اهمیت برنامه‌ریزی در مدیریت شنیده‌ایم. مهم نیست که شما قصد دارید چه چیزی را مدیریت کنید؛ فارغ از این که مدیریت شما مبتنی بر جمعی از افراد باشد یا صرفاً مدیریت کردن کار‌های خودتان باشد، شما بایستی برنامه‌ریزی داشته باشید. برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند تا بتوانید کار‌هایتان را اولویت‌بندی کنید و بر اساس آن، به سمت اهداف خودتان حرکت کنید. در واقع قدم اول در اصول مدیریت برای هر کاری، برنامه‌ریزی داشتن است. پیش‌بینی کردن وقایع، زمان‌بندی رسیدن به هر هدفی، جایگزین کردن نیرو‌های کار و یا حتی برنامه‌ریزی کردن برای کار هر فردی همه این مسئولیت‌ها در اصل اول مدیریت یعنی برنامه‌ریزی کردن جای می‌گیرد.

خلاصه که اگر قصد دارید یک کاری را با مدیریت صحیح انجام دهید اول از همه بایستی برنامه‌ریزی را مد نظرتان قرار دهید. در زمان برنامه‌ریزی، فراموش نکنید که تمامی موارد را که می‌تواند بر روی کار شما تأثیر بگذارد را لیست کنید و نسبت به آن‌ها اطلاعات کسب کنید و بعد کارتان را شروع کنید. فراموش نکنید بیش از اندازه برنامه‌ریزی کردن هم کار اشتباهی است و باعث می‌شود تا کارتان به تأخیر بیافتد و یا این که دیگر به سودی که می‌خواستید، دست پیدا نکنید.

 

مطلب پیشنهادی: مدیریت زمان چیست؟

 

2) سازماندهی

مورد دوم اصول مدیریت، سازماندهی کردن کار‌ها است. سازماندهی را اگر قرار باشد به طور ساده‌ای توضیح دهیم، یعنی اینکه باید مسیر کارمان را برای خودمان، زیردستانمان و یا حتی بالاسری‌های خودمان مشخص کنیم. فرقی ندارد که شما چه مسئولیتی در یک شرکت، کارخانه و یا سازمانی دارید، در هر صورت شما بایستی سازماندهی برای کار‌هایتان داشته باشید.

برای مثال اگر قرار است تا ۱ ماه آینده، سودآوری شرکت و یا بیزینس شما ۱۰ درصد افزایش پیدا کند، باید روش‌های کارتان و نیرو‌هایتان را سازماندهی کنید تا به سمت سودآوری ۱۰ درصدی تا یک ماه آینده پیش بروید. وگرنه غیر ممکن است که بتوانید در مدیریت کردن کار‌هایتان موفق شوید. به حدی این بخش از اصول مدیریت اهمیت دارد که شما می‌توانید از نیرو‌های کاربلد این کار (مانند مدیران منابع انسانی) کمک بگیرید تا بتوانند به کارمندان شما یک سازماندهی مناسبی بدهند.

3) کارگزینی

مورد سوم اصول مدیریت، کارگزینی است. در واقع در این اصل شما بایستی به دنبال افرادی بگردید که مهارت لازم برای کمک کردن به شما در پیش بردن اهدافتان را داشته باشند. به کل فرآیند جذب نیرو، کارگزینی می‌گویند. از مرحله جذب، آموزش، ارزیابی و نگهداری نیرو‌های انسانی همگی جزء اصل سوم اصول مدیریت یعنی کارگزینی است. در زمان جذب نیرو‌ها باز می‌توانید از متخصصان منابع انسانی کمک بگیرید تا بتوانید نیرو‌هایی مناسب کار شما را استخدام کنند.

استخدام کارشناس منابع انسانی

شاید بپرسید به جز مهارت و مشابه بودن حرفه کارمندان، مگر چیز دیگری هم در هنگام استخدام اهمیت دارد؟ بله خیلی از موارد دیگر مثل نزدیک بودن عقاید کارمندان، سن، تجربه، مشابه بودن اهدافشان و… در پیشبرد کار یک سازمان و یا شرکت بسیار پر اهمیت است.

4) هدایت و رهبری

همکاری تیمی

اصل چهارم اصول مدیریت، هدایت کردن و یا همان رهبری کردن است. در واقع رهبری کردن یک تیم، به شخص اول آن سازمان بستگی دارد. رهبری کردن بر عکس سایر اصولی که تا به اینجا برای شما معرفی کردیم، یک اصل درونی و یک ویژگی است که حتی بهتر است تیمی نباشد. در واقع اگر تعداد زیادی از افراد یک تیم، مهارت مدیریت کردن را داشته باشند اعضای تیم با همدیگر به مشکل خواهند خورد، چرا که هر کس سعی دارد روشی که از نظرش مناسب‌تر است را پیش ببرد.

از این رو باید هنگام استخدام افراد دقت کنید که حتماً به تعدادی افرادی با ویژگی رهبری بالا را جذب کنید که نیاز دارید. در ادامه اصول مدیریت، به اصل پنجم یا همان کنترل کردن خواهیم رسید که زیرمجموعه همان اصل رهبری کردن است.

5) هماهنگی

اصل پنجم اصول مدیریت را هماهنگی و کنترل کردن تشکیل می‌دهد. این مورد را حتماً بایستی در کنار نیرو‌های کنترل کیفی اندازه‌گیری کنید. در واقع در این اصل، شما بایستی میزان نزدیک شدن به هدف، میزان تلاش هر کارمند، مقایسه کردن روش کاری هر کارمند، ارزیابی کیفیت کالا و یا خدمات را اندازه‌گیری کنید. در کنار اندازه‌گیری کردن، شما باید توجه کنید که روش فعالیت افراد را هم کنترل کنید و در صورت نیاز به آن‌ها تذکر دهید یا پیشنهاد دهید که روش کاری خودشان را تغییر دهند. فراموش نکنید که هماهنگی بین تیم‌ها و افراد مختلف را هم باید در همین بخش انجام دهید.

 

مطلب پیشنهادی: تفویض اختیار چیست؟

 

6) گزارش

تهیه کردن گزارش و جمع کردن داده‌ها، اصل ششم اصول مدیریت را تشکیل می‌دهد. حتماً از نیرو‌های خودتان بخواهید که حداقل هفته‌ای یک بار، گزارشی از کار‌هایی که در طول هفته انجام داده‌اند را برای شما بنویسند. با این کار شما می‌توانید متوجه ریز‌ترین اتفاقاتی که در مسیر پیشبرد اهداف شرکت یا سازمان می‌شود را شناسایی کنید. همچنین می‌توانید متوجه اشتباهات و یا سخت کوشی کارمندان خودتان هم بشوید. از این رو این اصل از اصول مدیریت، به شما در رهبری کردن و کنترل کردن کمک بسیار زیادی می‌کند.

7) بودجه بندی

بودجه‌بندی کردن در انجام دادن پروژه‌های کاری، از واجبات است و در اصل مدیریت جزء هفتمین اصل اصول مدیریت قرار می‌گیرد. پس در تکمیل و نهایت اصول مدیریت، به بودجه‌بندی خواهیم رسید. بودجه‌بندی به شما کمک می‌کند تا بتوانید به اندازه خرج کنید، خرج‌های کارتان را با کمترین ضرر مالی کاهش دهید و در طولانی مدت سود بیشتری هم به دست بیاورید.

پیشرفت کاری

اهمیت اصول مدیریت چیست؟

اهمیت اصول مدیریت در این است که این اصل در هر بخشی از زندگی و خارج از محیط کار هم می‌تواند به شما کمک کند. اصول مدیریت به شما کمک می‌کند تا مسیر رسیدن به هدفتان را از میانبر طی کنید تا به جای امتحان کردن مسیر‌های غلط و مختلف زیاد، با کمترین میزان خطا به موفقیتی که دوست دارید برسید. اصول مدیریت را به هیچ عنوان در هیچ زمینه‌ای فراموش نکنید و به یاد داشته باشید که مدیریت کردن اتفاقات ناگوار مسیر شما را به حداقل می‌رساند، اما نباید توقع داشته باشید که این اتفاقات صفر شود. چون مسیر هر کاری پر از پستی و بلندی‌ها است و مدیریت کردن، فقط پستی و بلندی‌هایی که شاید در طول مسیر برای شما ناگوار‌تر هستند را حذف می‌کند.

 

مطلب پیشنهادی: تفکر سیستمی چیست؟

 

اندیشمندان دیگری هم وجود دارند که درباره اصول مدیریت و اهمیت اصول مدیریت، نظریه‌های مختلف خودشان را نوشته‌اند. اما از بین تمامی این افراد، ما نظریه لوتر گیولیک را برای شما نوشته‌ایم. در تمام مسیر کاری خود، اصول مدیریت را به هیچ عنوان فراموش نکنید. تکرار کردن اصول مدیریت، در شروع هر کاری واجب است. به طور کلی فراموش نکنید که پیش بردن کار‌هایتان با مدیریت صحیح، شما را از سایر رقبایتان متمایز می‌کند. همه این هفت تا اصل در موفق شدن بیزینس شما تأثیر‌گذار است.

اگر تا به حال تجربه استفاده از اصل‌های مدیریت را در محل کار و یا زندگی خودتان دارید، حتماً برای ما تجربه خودتان را بنویسید. همچنین هرگونه سؤالی درباره اصول مدیریت و یا این مقاله دارید، برای ما بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه