OKR چیست؟ تعریف و مثالهای فردی و صنعتی

12 مرداد 1400 - آخرین بروزرسانی: 12 مرداد 1400
OKR
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

به نظرتان OKR خلاصه شده چه عبارتی است؟ در هر رشته‌ای حروف اختصاری خاصی وجود دارند که آشنایی با آنها برای کسب و کارتان مفید است. حروف OKR هم خلاصه عبارت «Objectives and key Results» به معنای اهداف و نتایج کلیدی است.

در واقع ابزار OKR برای هدفگذاری مشارکتی طراحی شده است. افراد یک تیم با کمک این ابزار، اهداف چالش برانگیز و بلندپروازانه را در کنار نتایج قابل اندازه گیری آنها مشخص می‌کنند. ابزارهای OKR به خوبی پیشرفت کارها، هماهنگی میان اهداف و مشارکت در مورد اهداف قابل اندازه گیری را ارزیابی می‌کنند.

این ابزار در حوزه عملیات‌های اجرایی، مهندسی نرم افزار، مؤسسات غیرانتفاعی و غیره به هدفگذاری در سطوح مختلف بسیاری از شرکتها می‌پردازد. این ابزار برای اهداف فردی و رسیدن به نتایج مدنظرتان هم مفید است.

هدفگذاری با OKR

هر هدفی باید بدون کم و کاست حاصل شود. اهداف عبارتی معنادار، دقیق، عملگرا و الهام بخش هستند. هنگامی که اهداف به خوبی طراحی و اجرا شوند از آشفتگی فکری و عملکردی جلوگیری می‌کنند.

نتایج کلیدی هم نحوه رسیدن به اهداف را مشخص می‌کنند. نتایج کلیدی یا KR های کارآمد به صورت مشخص، دارای بازه زمانی معین و واقع گرایانه هستند. بعلاوه این نتایح قابل اندازه گیری و اصلاح هستند. شاید پیش‌نیازهای یک نتیجه کلیدی را به دست آورید یا نیاورید. هیچ حد وسطی در این زمینه وجود ندارد. در انتهای هر دوره کاری که معمولاً به صورت فصلی است، به وارسی دوره‌ای می‌پردازیم و تأمین یا عدم تأمین نتایج کلیدی را بررسی می‌کنیم.

 

مطلب پیشنهادی: 15 بازی سرگرم کننده در محیط کار

 

هنگامی که هدفی به صورت سالیانه با بلندتر طراحی می‌شود، نتایح کلیدی آن هم با پیشرفت کار، تکامل پیدا می‌کند. زمانی که تمامی این نتایج، برآورده شدند، هدف مدنظر هم تأمین شده است.

تعریف OKR

چه کسی OKR را ابداع کرد؟

اندی گرو(Andy Grove) در شرکت اینتل، OKR ها را ابداع کرد و به جان دور( John Doerr) آموزش داد. بعد از آن شرکت‌های زیادی از جمله Allbirds ، Apartment Therapy، Netflix و موسسه‌های غیرانتفاعی مثل Code For America از آن استفاده کردند.

جان دور در ابتدا در کتاب «Measure What Matters» در مورد «MBO ها» یا مدیریت به وسیله اهداف صحبت کرد. در واقع MBO ها زاییده فکر پتر دراکر بودند و ایده نظریه OKR را در اختیار اندی گرو قرار دادند. در واقع گرو در ابتدا «iMBOها» را برای مدیریت شرکت اینتل به وسیله اهداف مربوطه معرفی کرد. با این حال گرو به منظور ایجاد تفاوت با نظریه جان دور، تغییرات کلیدی در نظریه خودش ایجاد کرد.

 

مطلب پیشنهادی: برنامه ریزی منابع سازمانی چیست؟

 

گرو میان اهداف و نتایج کلیدی، پیوند برقرار کرد. در واقع عبارت نتایج کلیدی، ابداع خودش بود. تفاوت دیگر میان MBOها و OKRها، فصلی بودن و مستقل بودن از پاداش است.

تاریخچه OKR

جان دور اولین فردی بود که عبارت مخفف «OKR» را ابداع کرد که برگرفته از اصطلاحات گرو بود. یکی از معروف‌ترین ماجراهای OKRها هم در مورد معرفی فلسفه این روش به مؤسسان گوگل در سال 1999 است که از جانب جان دور مطح شد. جان دور تیم جوان مؤسسان گوگل شامل لری پیج، سرجی برین، مارسیا مایر، سوزان ووسیچی و سالار کامانگار را دور میز پینگ پونگ جمع کرد و پاور پوینت این مدل را در اختیارشان قرار داد.

هدف و نتایج کلیدی جان دور از ارائه این پاورپوینت به شرح زیر بود:

O= مدلی برای شرکت آنها طراحی کند که با سه نتیجه کلیدی قابل ارزیابی است:

OKR1= سخنرانی خودم را به موقع تمام خواهم کرد.

OKR2= مجموعه نمونه ساده‌ای از OKRهای فصلی گوگل را تهیه خواهیم کرد.

OKR3= موافقت مدیریت برای نمونه آزمایشی OKR سه ماهه را جلب خواهم کرد.

در گوگل OKR

گوگل راهبرد شرکت را براساس این چهارچوب مدیریتی مشخص کرد و نتیجه کار آنها هم به خوبی در تاریخ ثبت شده است.

 

مطلب پیشنهادی: هک رشد چیست؟

 

مثال‌هایی از OKR

مثالهای سطح بالای دیگری هم در این حوزه وجود دارد. شهر سیراکوز نیویورک اخیراً این هدف را مشخص کرد: «دستیابی به پایداری مالی». پایداری مالی هدفی عمده در هر دولتی است. ولی این هدف قابل اندازه گیری است. شهر سیراکوز به روش زیر از ابزار اهداف و نتایج کلیدی استفاده کرد. در واقع OKR سیراکوز با توجه به نتایج کلیدی مدنظر دولت به شرح زیر است:

O= دستیابی به پایداری مالی

OKR1= کاهش واریانس صندوق بودجه عمومی از 11 درصد به 5 درصد

OKR2= تا انتهای سال مالی بودجه دلاری 95 درصد از پروژه‌ها پرداخت شود.

OKR3= نود و پنج درصد از کمک‌های مالی مربوط به سالهای گذشته پرداخت شود.

همان گونه که قبلاً هم اشاره شد، OKRها برای تمامی صنایع و اهداف فردی هم قابل استفاده هستند.

OKR شخصی

OKR برای اهداف فردی

در مصاحبه انجام شده در Recode Decode از جان دور در مورد OKR شخصی خودش سوال شد. او جواب داد: «می‌دانید که هر دو دخترم خانه را ترک کرده‌اند. ولی می‌دانم که صرف شام خانوادگی اهمیت زیادی دارد. پس OKR را به این صورت مشخص کردم که باید ساعت 6 برای صرف شام خانه باشم. این هدف را با اعضای تیم خودم در میان گذاشتم. در ماه باید 20 شام را در خانه صرف کنیم و در این زمان گوشی را خاموش کنیم. کلیدی را روی روتر قرار دادم تا بتوانم اینترنت کل خانه را قطع کنم». او ادامه داد «تنها کمیت شام خوردن مهم نبود و کیفیتش هم اهمیت داشت». این هدف شخصی را می‌توان به شکل زیر نوشت:

O= وقت گذرانی بیشتر در کنار خانواده که به صورت زیر قابل ارزیابی است:

OKR1= تا ساعت 6 عصر به مدت 20 شب در خانه باشیم.

OKR2= روتر اینترنت را قطع می‌کنیم تا عوامل منجر به حواسپرتی قطع شوند.

با اینکه این OKR شخصی بود؛ ولی جان دور از اول با شفافیت عمل کرد. او این هدف را با همکاران و اعضای خانواده در میان گذاشت و در طول مصاحبه هم از آن صحبت کرد.

 

مطلب پیشنهادی: CRM چیست؟

 

OKR های صنعتی

OKR صنعتی

مثال‌هایی از OKRهای صنعتی به شرح زیر هستند:

O= به اپلیکیشن بانکداری رایگان درجه یک در کشورهای در حال توسعه تبدیل شویم.

OKR1= تا ماه جولای تعداد عضویت‌های هفتگی تا 15 درصد افزایش یابد.

OKR2= تا آگوست یک کمپین بازاریابی به ازای هر زبان راه اندازی کنیم.

OKR3= تا ماه سپتامبر حداقل یک دستگاه ATM در هر کشور نصب می‌کنیم.

یا نمونه دیگری به شرح زیر است:

O= اصلاح تجربه کاربری برای رسیدن به کیفیت عالی.

OKR1= از حالا تا انتهای فصل جاری درآمد سالیانه را تا X تومان افزایش می‌دهیم.

OKR2= نسخه موبایلی: احساسات مثبت کاربران را از 69 درصدتا 75 درصد افزایش می‌دهیم.

OKR3= نسخه دسکتاپی: احساسات مثبت کاربران را از 89 درصد تا 92 درصد افزایش می‌دهیم.

 

آیا انواع مختلف OKR وجود دارد؟

ابزارهای OKR را می‌توان به دو صورت عملی یا الهام بخش مطرح کرد.

اهداف عملی در قالب تعهدات مطرح می‌شوند. پس OKRهای تعهدی در انتهای چرخه اجرایی نمره گذاری می‌شوند و انتظار بر آن است که نمره معیار را به دست آورند.

انواع OKR

اهداف الهام بخش در قالب اهداف کششی (Stretch goals) یا بلند پروازانه (moonshots) هم محسوب می‌شوند. اهداف الهام بخش طوری طراحی می‌شوند که قبل از آن هیچ کس دیگری به آنها نرسیده است. این اهداف بلندمدت فراتر از یک چرخه OKR هستند و حتی در بین اعضای تیم جابجا می‌شوند تا تعامل آنها تقویت شود.

 

مطلب پیشنهادی: قرارداد هوشمند چیست؟

 

همچنین ابزارهای نرم افزاری OKR هم برای اهداف شخصی، تیم‌های کوچکتر و همچنین شرکت‌های بزرگ هم طراحی شده‌اند. این ابزارها شامل BetterWorks، Asana، Koan، Pat Pat 360 و غیره هستند که رایگان نیستند.

ابزارهای رایگان در این حوزه شامل Google Docs، Google Sheets و Koan است. البته Koan قبلاً فقط نسخه پولی داشت که حالا نسخه رایگان آن هم در دسترس است.

 

چگونه می‌توان به OKR ها رتبه داد؟

رتبه بندی OKR

اندی گرو رویکرد ساده «بله» یا «خیر» را برای رتبه دهی به اهداف، مورد استفاده قرار می‌داد. حالا روش‌هایی برای رتبه دهی وجود دارد که تحت عنوان «روش گوگل» شناخته می‌شود.

سایر چهارچوبهای عملکردی مدیریتی مثل کارت امتیازی متوازن (BSC) با پاداش‌هایی مثل حقوق و اضافه کار در ارتباط هستند. ولی OKRها مستقل از این گونه پاداش‌ها عمل می‌کنند.

 

مطلب پیشنهادی: ارتباط تیم بازاریابی و فنی

 

در نهایت . . .

سیستم OKR بسیار ساده است. اگر این رویکرد به خوبی اجرا شود، سازمان به قدرت فوق العاده‌ای در زمینه مدیریت برونداد در زمینه تمام اهداف کسب و کارش می‌رسد. اگر تا به حال از این رویکرد و ابزارهای مرتبط با آن در کسب و کارتان استفاده کرده‌اید؛ لطفاً نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

 

منبع

https://www.whatmatters.com/faqs/okr-meaning-definition-example

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه