ان اف تی (NFT) چیست؟

03 شهریور 1401 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
ان اف تی چیست

عناوین مقاله

زمان تقریبی مطالعه: 31 دقیقه

ان اف تی در چند سال گذشته، به یکی از مهم ترین نوآوری‌های معاصر در حوزه فناوری، مالی، مد، ورزش و هنر تبدیل شده است. این مفهوم جای پای خودش را به عنوان آخرین پدیده فرهنگی و مدرن تثبیت کرده ‌است. آیا شما هم طرفدار فناوری‌های جدید هستید؟

اگر  چندان با رمز ارزها و دارایی‌های دیجیتال آشنایی ندارید، پس شاید هم چیزی از NFT‌ها ندانید. ناراحت نباشید. در اینجا، به طور کامل برایتان شرح خواهیم داد.

 

تعریف ان اف تی (NFT)

توکن غیرقابل معاوضه (NFT)، یک واحد منحصر به فرد از داده‌ها در بلاکچین است که می‌تواند به اشیاء دیجیتالی و فیزیکی متصل شده و سندی با مالکیت غیرقابل تغییر بسازد.

داده‌های ان اف تی را می‌توان به تصاویر دیجیتالی، آهنگ‌ها، فیلم‌ها، آواتارها و سایر موارد متصل کرد. با این حال، می‌توان از آن‌ها برای دسترسی صاحب NFT به کالاهای انحصاری، بلیط‌های رویدادهای زنده یا دیجیتالی، یا مرتبط شدن به دارایی‌های فیزیکی مانند اتومبیل، قایق‌های تفریحی و غیره استفاده کرد.

از این رو، افراد با داشتن ان اف تی‌ها با استفاده از فناوری بلاکچین، قادر به تهیه، خرید و فروش اقلامی هستند که به راحتی قابل تایید است. اما به خاطر بسپارید که هنگام خرید NFT، حق نسخه‌ برداری، حقوق مالکیت معنوی یا حقوق تجاری دارایی واقعی را خریداری نمی‌کنید. با این حال، تمام جزئیات قانونی این توکن، بسیار پیچیده است. در بخش‌های بعدی بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

ان اف تی

فرایند کلی تهیه و فروش ان اف تی به شرح زیر است:

  1. یک فرد (یا شرکت) دارایی منحصر به فردی را برای فروش به عنوان NFT انتخاب می‌کند.
  2. آنها طی فرآیندی به نام ضرب کردن توکن (minting) که NFT را ایجاد می‌کند، شی ای را به یک بلاکچین اضافه می‌کنند که از NFT‌ها پشتیبانی می‌کند.
  3. اکنون ان اف تی، نماینده آن دارایی در بلاکچین است و مالکیت را مشخص می‌کند.
  4. NFT را می‌توان به عنوان بخشی از یک کلکسیون خصوصی نگهداری کرد، یا می‌توان آن را با استفاده از بازارها و حراجی‌های NFT معامله کرد.

همانطور که می‌بینید، تعریف فنی این مفهوم کمی ‌پیچیده است.

 

ان اف تی چه تفاوتی با ارز دیجیتال (cryptocurrency) دارد؟

کریپتو کارنسی یا ارز دیجیتال درست مانند پول موجود در حساب بانکی شما، برای همه تراکنش‌های روی بلاکچین قابل استفاده است. ارز دیجیتال را می‌توان از طریق صرافی‌های کریپتو خریداری کرد یا به ارزهای فیات یا بدون پشتوانه فیزیکی (دلار، یورو، ین و غیره) تبدیل کرد. در مقابل، NFT دارایی منحصر به فرد و غیرقابل معاوضه است که با استفاده از ارز دیجیتال خریداری می‌شود. می‌تواند مستقل از ارزی که برای خریدش صرف شده، ارزش کسب کند یا ارزشش را از دست بدهد. درست مثل یک کارت تجاری محبوب یا یک قطعه هنری منحصر به فرد عمل می‌کند.

از این رو، ان اف تی‌ها غیرقابل معاوضه و ارزهای دیجیتال، قابل معاوضه هستند.

ان اف تی در برابر رمز ارز

برای درک بهتر این موضوع، بیایید به ارزهای سنتی فیات فکر کنیم. اگر از شما یک دلار قرض بخواهم، کیف پولتان را باز می‌کنید و می‌گویید:«کدام یک دلاری را می‌خواهی؟»البته که نه! این کار احمقانه است، زیرا اسکناسهای یک دلاری ارزش مشابهی دارند و می‌توان آنها را با هر اسکناس یک دلاری دیگری معاوضه کرد. چون دلار آمریکا قابل معاوضه است. ارزهای دیجیتال یا کریپتو کارنسی‌ها هم قابل معاوضه هستند. آنها منحصر به فرد نیستند و به راحتی قابل معامله و جایگزینی هستند.

از طرف دیگر، NFT‌ها غیر قابل معاوضه هستند به این معنا که هیچ دو ان اف تی، یکسان نیست. هر NFT یک واحد منحصر به فرد از داده است که نمی‌توان آن را با نسخه یکسان، جایگزین کرد؛ چون نسخه مشابهی وجود ندارد.

وقتی صحبت از NFT‌ها می‌شود، منحصر به فرد بودن و کمیابی، جذابیت و مطلوبیت آنها را افزایش می‌دهد. درست همانطور که در مورد تمام اقلام کمیاب صادق است. این کمبود به افراد اجازه می‌دهد تا NFT‌های خود را به قیمت‌های بالاتری بفروشند.

 

مالکیت ان اف تی چه ارزشی دارد؟

اخیراً تقاضا برای ان اف تی افزایش یافته است. با این حال، هنوز شک و تردید زیادی وجود دارد. به هر حال، NFT‌ها عموماً به فایل‌های دیجیتال گره خورده‌اند. داشتن NFT چه تفاوتی با اسکرین شات یک عکس دارد؟ آیا «اثبات حق مالکیت» معنایی دارد؟ برای کمک به تصمیم گیری در این زمینه، برخی از دلایل اهمیت NFT در ادامه آورده شده است:

1) توانمندی هنرمندان

نشریه‌ها، تولیدکنندگان و حراجی‌ها، اغلب مالکانی قوی دارند و قراردادهایی می‌بندند که منافع هنرمندان را تامین نمی‌کند. هنرمندان با کمک NFT‌ها، می‌توانند آثار خودشان را به طور مستقل ضرب کرده و بفروشند. بنابراین حق مالکیت و کنترل خلاقانه را حفظ می‌کنند. همچنین می‌توانند از فروش ثانویه آثار خودشان، پورسانت بگیرند.

ان اف تی از این لحاظ، با دور زدن کنترل کنندگان صنایع خلاق، پتانسیل ایجاد مدل‌های منصفانه تری را دارد. بسیاری از افراد، NFT‌ها را خریداری می‌کنند، زیرا روشی برای توانمندسازی و حمایت مالی از هنرمندان مورد علاقه خودشان است.

توانمندی هنرمندان

2) جمع آوری

یک کارت میکی مانتل با هزینه کمتر از 5 سنت در سال 1952، به قیمت 5.2 میلیون دلار فروخته شد. این شرایط به دلیل تاریخچه، نادر بودن و ارتباط فرهنگی کارت اتفاق افتاد. NFT‌ها از بسیاری جهات یک نسخه دیجیتالی هستند. ان اف تی فرصتی منحصر به فرد برای افرادی است که می‌خواهند مجموعه‌ای از دارایی‌های دیجیتال بسازند، که تا کنون خارج از فضای کلکسیون‌های سنتی و بازارهای هنری وجود نداشته است.

3) سرمایه گذاری

برخی از دارندگان NFT صرفاً به دنبال دارایی با قابلیت افزایش ارزش هستند. بنابراین برخی از مجموعه‌داران، NFTها را به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرند. مثلاً مایک وینکلمن، هنرمند برجسته آمریکایی که با نام حرفه‌ای بیپل (Beeple) شناخته می‌شود، در مارس 2021 اثرش به نام « Everydays: The First 5000 Days» را در حراج کریستی به قیمت 69 میلیون دلار فروخت.

شاید برای برخی عجیب به نظر برسد، زیرا همه می‌توانند تصویر را ببینند و با آن ارتباط برقرار کنند. با این حال، همانطور که اشاره شد، تنها یک مالک برای هر NFT وجود دارد. برای برخی از افراد که به دنبال اصالت هستند، همین کافی است. با این حال، نوسانات بازار، سرمایه گذاری NFT را به یک سرمایه گذاری پر ریسک تبدیل می‌کند و احتمال زیان‌های عمده وجود دارد.

سرمایه گذاری کلکسیونرها

4) جامعه سازی

مالکیت NFT با مزایای جامعه سازی هم همراه است. بسیاری از سازندگان پروژه‌های NFT به جوامعی پر جنب و جوش تبدیل شده‌اند. شاید بتوان باشگاه میمون‌های کسل (Bored Ape Yacht Club) را بهترین نمونه از ساخت جامعه در رابطه با پروژه NFT است. کلکسیونرها به چت اختصاصی، کالاهای انحصاری، رای در آینده پروژه، بلیت جلسات مجازی و سایر موارد دسترسی دارند. به این ترتیب، داشتن NFT  برای بسیاری از کلکسیونرها، نحوه معاشرت با دوستان را متحول کرده و موضوعی هویتی است.

 

مطلب پیشنهادی: وب 3 چیست؟

 

تهیه، خرید و فروش ان اف تی

متأسفانه، ورود به بازار NFT آنقدرها هم که به نظر می‌رسد، ساده نیست. از این گذشته، نمی‌توانید دقیقاً یک ان اف تی  را با پول بخرید و سپس با خودتان به خانه ببرید. برای تامین مالی تراکنش‌های NFT به ارز دیجیتال و یک کیف پول کریپتو برای ذخیره ایمن داده‌ها در هنگام خرید (یا ضرب) NFT نیاز دارید. این تازه شروع کار است. در این بخش، در مورد نحوه ایجاد، معامله، ذخیره و مدیریت NFT‌ها صحبت خواهیم کرد.

مرحله 1 – کیف پول کریپتو تهیه کنید

به طور خلاصه، کیف پول کریپتو یک دستگاه فیزیکی یا برنامه کامپیوتری است که به شما امکان ذخیره و انتقال دارایی‌های دیجیتال را می‌دهد. دو نوع اصلی از کیف پول به صورت کیف پول نرم افزاری و کیف پول سخت افزاری وجود دارد. وقتی نوبت به ضرب و معاملات کوتاه‌مدت می‌رسد، کیف پول نرم افزاری بهترین راه است. اما به دلایل ایمنی، باید از کیف پول سخت افزاری برای ذخیره ارزشمندترین دارایی‌های خودتان استفاده کنید.

کیف پول کریپتو

کیف پول نرم افزاری (که به عنوان «hot wallet» هم شناخته می‌شود): این اپلیکیشن کاربردی قابل دانلود و نصب شدن بر روی دستگاه شما است. کیف پول‌های نرم افزاری راحت تر از کیف پول‌های سخت افزاری در دسترس هستند، زیرا همیشه به اینترنت متصل هستند. با این حال، این کیف پول‌ها در معرض حملات سایبری هستند و هک آنها راحت تر است. در نتیجه، معمولا امنیت کمتری دارند.

کیف پول سخت افزاری (که به عنوان «cold wallet» هم شناخته می‌شود): این دستگاه فیزیکی به طور کلی شبیه یک USB است. رمزارزها و NFT‌های خودتان را رویش ذخیره می‌کنید. از آنجایی که این کیف پول‌ها می‌توانند کاملاً از شبکه جدا شوند، دارایی‌های ذخیره شده رویشان به مراتب ایمن تر از کیف پول‌های نرم افزاری در نظر گرفته می‌شوند.

مرحله 2 – خرید رمزارز

برخی از بازارهای NFT، مانند Nifty Gateway و MakersPlace، به شما امکان معامله NFT‌ها با استفاده از روش‌های پرداخت سنتی را می‌دهد. سایر بازارها مانند SuperRare و OpenSea، فقط به مردم اجازه استفاده از ارزهای دیجیتال را می‌دهند. وقتی صحبت از نوع ارز دیجیتال می‌شود، اتر (ETH) پیشروترین ارز مورد استفاده در تراکنش‌های NFT است. اتر ارز بومی ‌بلاکچین اتریوم و به چند روش مختلف از جمله در پلتفرم‌های معاملاتی اصلی مانند Coinbase و Gemini، قابل خریداری است. این پلتفرم‌ها به کاربران اجازه می‌دهد تا اتر را با حساب بانکی یا کارت اعتباری خریداری کنند.

خرید رمز ارز

با این حال، با توجه به هزینه‌های بالای تراکنش و تأثیرات زیست‌محیطی مرتبط با اتر، برخی می‌خواهند از رمزارزهای سایر بلاکچین‌ها برای معامله NFT استفاده کنند. جایگزین‌هایی مانند (SOL)Solana ، Tezos (XTZ)، Flow  (FLOW) و Binance Smart Chain (BSC) نیز از تراکنش‌های NFT پشتیبانی می‌کنند. اما اگر مبتدی هستید، شاید بهتر است به ETH و بلاکچین اتریوم پایبند بمانید، زیرا بازارها و کاربران بسیار بیشتری دارد.

مرحله 3 – بازار پیدا کنید

یکی از مواردی که هنگام انتخاب بازار باید در نظر داشت قصد ضرب و حراج یک ان اف تی یا مجموعه و دسته ای از NFT‌های قیمت گذاری شده است. برای مورد دوم، چند مورد از بزرگترین بازارهای NFT جهان را در نظر بگیرید. OpenSea با داشتن بیش از 1 میلیون کیف پول کاربری فعال، محبوب ترین بازار NFT است. بعلاوه LooksRare و Rarible هم دو مورد از قدرتمندترین رقبای OpenSea هستند.

از طرف دیگر، اگر قصد ضرب NFT‌های تکی را دارید، پلتفرم‌هایی مانند SuperRare، Foundation و Zora بهترین گزینه برای شما هستند. [بخوانید: ضرب ارز دیجیتال یعنی چه؟]

البته ضرب کردن با هزینه اولیه همراه است. بیشتر اوقات، فقط باید کارمزد تراکنش (gas fee) را به ضرابخانه (mint) بپردازید، اما گاهی اوقات بازارها، هزینه‌های اضافی را مطالبه می‌کنند. به طور مشابه، هنگام تحقیق در مورد امتیازات فروش بعدی (royalties) هم دقت لازم را انجام دهید. وقتی روی پلتفرمی‌ مانند OpenSea یا Rarible کار می‌کنید، تضمینی برای دریافت رویالتی بین پلتفرمی وجود ‌ندارد. اگرچه ابزارهای قرارداد هوشمند و ضرب‌ مانند CXIP برای کمک به حل این مشکل وجود دارد. بعلاوه x0Splits هم به تقسیم خودکار حق امتیاز کمک می‌کند تا حق امتیاز فروش بعدی را بدون توجه به محل فروش NFT‌ها دریافت کنید.

مرحله 4ضرب ان اف تی یا Mint

ان اف تی‌های جدید از طریق فرایندی به نام «minting» تهیه می‌شوند. این روش مربوط به یک مجموعه خاص از داده‌ها یا NFT  است. هنگام انتخاب یک دارایی منحصر به فرد، به کپی رایت و حقوق مالکیت معنوی نیاز دارید. مراقب این روند باشید. اگر NFT‌ها را با استفاده از دارایی‌هایی تهیه کنید که مالکش نیستید، به راحتی با مشکل قانونی مواجه می‌شوید.

ضرب کردن توکن

هنگامی‌که یک بازار را انتخاب و یک حساب کاربری ایجاد کردید، می‌توانید فرآیند ضرب کردن را شروع کنید. این فرآیند در هر بازاری کمی‌ متفاوت خواهد بود، اما معمولاً بسته به بلاکچین مورد استفاده ربط دارد. باید فایلی را که می‌خواهید با NFT مرتبط کنید، آپلود کنید و هزینه تراکنش را با استفاده از اتر یا یک ارز دیجیتال دیگر تامین مالی کنید. همچنین می‌توان یک شی فیزیکی و واقعی را برش داد، اما این فرآیند پیچیده‌تر است.

پس از تکمیل فرآیند ضرب، تمام اطلاعات مربوط به NFT جدید را  در اختیار خواهید داشت و NFT در کیف پول دیجیتال شما ثبت می‌شود. اکنون می‌توانید آن را نگه دارید، بفروشید، یا در اوقات فراغت خودتان آن را معامله کنید.

مرحله 5خرید یا فروش NFT

بدانید که برخی از NFT‌ها در بازار آزاد در دسترس نیستند یا فقط از طریق فروشندگان خاصی خریداری می‌شوند. به عنوان مثال، کریپتو پانک‌ها (CryptoPunks) از قدیم به جای بازار عمومی از طریق وب سایت Larva Labs ‌فروخته می‌شدند.

خرید یا فروش ان اف تی

هنگامی‌که قصد خرید یک NFT را پیدا کردید، شاید فرصت خریداری کامل آن را پیدا کنید. در سایر موارد، باید برای NFT انتخابی خودتان پیشنهاد دهید و منتظر بمانید تا حراج انجام شود. اگر پس از اتمام حراج، پیشنهاد دهنده برتر شوید (یا اگر فروشنده پیشنهاد شما را بپذیرد)، معامله انجام می‌شود و مالکیت NFT به کیف پول شما منتقل می‌شود.

اکنون مالک NFT هستید و می‌توانید آن را به دلخواه بخرید، بفروشید یا نمایش دهید.

فروش NFT شما هم از فرآیند مشابهی که در بالا ذکر شد پیروی می‌کند. باید حراج را در بازار مورد نظر خودتان راه اندازی کنید. قبل از شروع فروش، برای شناخت تمام هزینه‌ها و انواع روش‌های حراج در دسترس خودتان وقت بگذارید. پس از اتمام حراج، NFT به طور خودکار از مالکیت شما خارج می‌شود و درآمد حاصل از معامله به شما می‌رسد.

 

مطلب پیشنهادی: دیفای چیست؟

 

اثرات زیست محیطی ان اف تی‌ها

البته، رونق NFT فاقد جنبه‌های منفی نیست. یکی از رایج ترین انتقادات مربوط به انرژی مورد نیاز برای راه اندازی یک شبکه بلاکچین عظیم مانند اتریوم است. این بلاکچین برق بیشتری نسبت به بسیاری از کشورها مصرف می‌کند. طبق استدلال بسیاری از افراد، NFT‌ها به ردپای کربن کلی بلاکچین کمک می‌کنند، زیرا استفاده از این فناوری را ترویج می‌کنند.

با این حال، حتی اگر همین فردا همه استفاده از NFT را متوقف کنند، باز هم بلاکچین به همان مقدار انرژی نیاز خواهد داشت. چون تراکنش‌ها مصرف انرژی شبکه را افزایش نمی‌دهند. چرا؟ زیرا زنجیره‌های بلوکی بدون در نظر گرفتن اینکه آیا تراکنش‌هایی برای پر کردن وجود دارد یا خیر، با همان سرعت و با همان مقدار انرژی به کار ادامه می‌دهند.

حتی اگر اینطور نبود، باز هم بسیاری از فناوری‌های دیگر دارای نیازهای انرژی مشابهی هستند. در واقع، یوتیوب و اتریوم تقریباً ردپای کربن یکسانی دارند.

اثرات زیست محیطی NFT

بعلاوه، برخی از بلاکچین‌ها در حال حاضر به دنبال حل مشکل انرژی بلاکچین هستند. به عنوان مثال، سولانا از ترکیب منحصربه‌فردی از مکانیسم‌های اثبات تاریخ (PoH) و اثبات سهام (PoS) برای کاهش قابل توجه مصرف انرژی استفاده می‌کند. مکانیسم Liquid Proof-of-Stake (LPoS) هم توسط تزوس به کار گرفته شده و حدود دو میلیون برابر انرژی کمتری نسبت به اتریوم مصرف می‌کند.

 

استفاده از NFT و حق مالکیت

NFT‌ها رابطه ظریفی با دارایی‌های مرتبط با خودشان دارند. در حالی که NFT برای نشان دادن دارایی اصلی در بلاکچین طراحی شده است، ولی خود NFT به عنوان یک موجودیت مجزا از هر محتوایی که در آن وجود دارد، دیده می‌شود. در طول این مقاله، اغلب NFT‌ها را با کارت‌های معاملاتی مقایسه کرده‌ایم، و این قیاس در اینجا نیز صادق است.

فرض کنید یک کارت بیسبال قدیمی ‌یا یک کارت تجاری محبوب از یک بازی کارت کلکسیونی مانند Magic The Gathering دارید. شما صاحب تصویری از اثر اصلی هستید – اما مالک خود اثر اصلی نیستید. حق چاپ آثار هنری، طراحی و نام تجاری کارتی که دارید کاملاً متعلق به سازنده کارت است.

به همین ترتیب، در حالی که NFT‌ها نشانگر یک محتوا در بلاکچین هستند، اما مالکیت معنوی یا حقوق استفاده از اثر اصلی را به شما منتقل نمی‌کنند.

برای مثال، فرض کنید یک NFT  حاوی اولین نسخه دیجیتالی هری پاتر را می‌خرید. شما صاحب NFT هستید. اما حق فروش کالاهای هری پاتر، ساختن فیلم‌های هری پاتر، یا دادن اجازه به دیگران برای استفاده تجاری از IP هری پاتر را ندارید.

حق مالکیت ان اف تی

متأسفانه، مالکیت و حقوق استفاده از NFT باهم اشتباه گرفته می‌شود. بنابراین برخی از خریداران NFT را به اشتباه انداخته و فکر می‌کنند NFT خریداری شده، به آنها حق انتشار (و سرمایه گذاری روی) IP‌های ثبت شده را می‌دهد.

البته استثناهایی هم در مورد این قوانین وجود دارد.باشگاه میمون‌های کسل علناً اعلام کرده که همه دارندگان BAYC NFT دارای حقوق تجاری کامل در مورد آن میمون هستند. یعنی مالک می‌تواند از آن درآمدزایی کند. برخی از پروژه‌ها مانند CrypToadz و Nouns با انتشار IP خودشان در دامنه عمومی ‌تحت Creative Commons (معروف به CC0) این موضوع را فراتر برده‌اند، اما باید آنها را به عنوان یک استثنا در نظر گرفت.

محتوای دارای کپی رایت

هر کاربری با دسترسی به پلتفرم‌های ضرب شخصی (self-minting) مانند OpenSea، می‌تواند یک NFT جدید را با استفاده از محتوای دارای کپی رایتی که متعلق به خودش نیست، تهیه کند. این امر به چند دلیل برای ضرب کننده، خریداران و هنرمند اصلی خطرناک است:

  • با سود بردن از محتوای نامشروع، فروشندگان و خریداران را در معرض اقدامات قانونی دارندگان کپی رایت قانونی قرار می‌دهید.
  • شایدNFT‌های قانونی صادر شده توسط دارنده حق کپی رایت، به واسطه وجود NFT‌های نامشروع همان اثر، بی ارزش شوند.

محتوای دارای گپی رایت در اوپن سی

بعلاوه شاید خریداران ندانند که محتوای خریداری شده نامشروع است. یا اینکه با انجام معامله نامشروع در معرض خطر قانونی قرار گرفته‌اند.

نگرانی در مورد مشروعیت، یکی از دلایل ترجیح دادن پروژه‌ها و حساب‌های NFT تأیید شده است. برای ایمن ماندن در بازارهای NFT، همیشه به دنبال پروژه‌های تأیید شده در پلتفرم‌ها بگردید و فقط لینک‌های حساب‌های کاربری رسمی‌ (و تأیید شده) را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

خریداران در مورد فروش‌ از طریق وب‌سایت‌های رسمی، مانند Art Blocks یا NBA Top Shot، می‌توانند با اطمینان خاطر وارد عمل شوند. چونNFT آن‌ها از یک منبع قانونی می‌آید.

 

مطلب پیشنهادی: پول هوشمند چیست؟

 

کلاهبرداری‌های ان اف تی

NFT‌ها هنوز هم یک پدیده جدید هستند. در نتیجه، بازار در برابر کلاهبرداری‌ از کلکسیونرهای بی خبر،  آسیب پذیر است. در اینجا باید مراقب چند نوع کلاهبرداری و مشکلات مربوط به بازار NFT باشید.

کلاهبرداری از کلکسیونرهای NFT

راگ پال (Rug pulls)

اگرچه کلکسیونرها، پروژه‌های بزرگ را ترجیح می‌دهند، اما همیشه ایمنی وجود ندارد و هیچ پروژه NFT کاملاً بی خطر نیست. در واقع، بسیاری از پروژه‌ها به دلیل کلاهبرداری‌های راگ پال از بین رفته‌اند. راگ پال زمانی اتفاق می‌افتد که سازندگان پروژه، پول را می‌گیرند و ناپدید می‌شوند. تیم با برداشتن تمام پول، کلکسیونرها را با یک دارایی بی ارزش تنها می‌گذارد.

قابل ذکر است که این نوع کلاهبرداری‌ها، اغلب غیرقانونی نیستند. آیا آنها غیر اخلاقی هستند؟ قطعاً همین طور است. اما اگر پروژه‌ای بودجه بخواهد و بعد تصمیم بگیرد که پول را نگه دارد، هیچ کس نمی‌تواند کاری کند. راگ پال در موارد نادری، تقلب محسوب می‌شود، اما اغلب اینطور نیست.

راگ پال نوعی کلاهبرداری در NFT

زمانی که توسعه‌دهندگان NFT توانایی فروش توکن‌های خودشان را از سوی سرمایه‌گذاران حذف می‌کنند، احتمال وقوع راگ پال وجود دارد. این نوع راگ پال غیرقانونی است و شاید بتوانید پول خودتان را پس بگیرید. با این حال، احتمالاً یک نبرد طولانی دادگاهی و پر هزینه خواهید داشت. علاوه بر این، بسیاری از سازندگان NFT از نام قانونی خودشان استفاده نمی‌کنند، بنابراین ردیابی آنها دشوار (یا حتی غیرممکن) می‌شود.

واش تریدینگ (Wash trading)

دستکاری بازار در طول حراج ان اف تی هم مانند بازار سهام و سایر اقلام کلکسیونی، امکان پذیر است.

گروهی از خریداران بالقوه با همکاری یکدیگر می‌توانند با افزایش مصنوعی قیمت پیشنهادی، قیمت NFT را افزایش دهند تا زمانی که یک خریدار ناآگاه به رقابت بپیوندد. پس از فروش، ارزش دارایی کاهش می‌یابد و خریدار با یک NFT بی ارزش، تنها می‌ماند. یکی از رایج‌ترین روش‌های این کار در زمینه NFTها، واش تریدینگ یا تجارت شستشو است. تجارت شستشو زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر، هر دو طرف معامله NFT را کنترل کند، NFT را از یک کیف پول بفروشد و آن را با دیگری خریداری کند.

واش تریدینگ در ان اف تی

هنگامی‌که از این قبیل معاملات، زیاد انجام ‌شود، حجم معاملات افزایش می‌یابد. در نتیجه، به نظر می‌رسد که دارایی زیربنایی بسیار مورد توجه است. این کار روی افزایش ارزش(قیمت) NFT اثر دارد. در واقع، برخی از معامله‌گران شستشوی ان اف تی، صدها تراکنش را از طریق کیف پول‌هایشان انجام داده‌اند تا تقاضا را افزایش دهند.

کلاهبرداری‌های فیشینگ

گاهی اوقات کلاهبرداران، چه از طریق تبلیغات جعلی، هدایای NFT، یا به هر شکل دیگری، کلیدهای کیف پول شخصی شما و یا سایر اطلاعات حساس مانند عبارت بازیابی (seed phrase) شما را درخواست می‌کنند.

کلاهبرداری فیشینگ در nft

کلاهبردار بسته به اطلاعاتی که به آنها دسترسی پیدا می‌کند، می‌تواند به کیف پول شما دسترسی داشته و هرگونه ارز دیجیتال یا NFT ذخیره شده در داخلش را حذف کند یا بدون رضایت شما تراکنش‌ انجام دهد. از آنجایی که بلاکچین به صورت غیرمتمرکز و اغلب ناشناس است (یعنی هیچ مرجع نظارتی وجود ندارد و افراد برای استفاده از آن مدرک هویتی ارائه نکرده‌اند) پس به طور کلی در صورت وقوع این نوع کلاهبرداری، هیچ راهی برای بازیابی دارایی‌های شما وجود ندارد.

این کلاهبرداری هم درست مانند ایمیل‌های فیشینگ، انواع مختلفی دارد و تشخیص آنها بسیار سخت است. بنابرای هرگز عبارت بازیابی یا کلیدهای خصوصی خودتان را با کسی به اشتراک نگذارید وگرنه آنها می‌توانند به وجوه شما دسترسی پیدا کنند. فقط لینک‌های مربوط به وب سایت‌ها و حساب‌های رسمی ‌را دنبال کنید.

 

مالیات و NFT

قوانین مالیاتی در کشورهای مختلف، متفاوت است. اما کسب پول زیاد به دلیل ارزش معاملاتی اکثر NFT‌ها، به عنوان سود سرمایه در نظر گرفته می‌شود. اگر خالق NFT هستید – به این معنی که NFT‌های خود را ساخته و فروخته اید – این درآمد احتمالاً نوعی درآمد کاری در نظر گرفته شده و باید هنگام ارائه اظهارنامه مالیاتی آن را قید کنید.

البته قوانین هر منطقه متفاوت است، اما NFTها سرمایه گذاری معاف از مالیات نیستند. اگر چنین قصدی دارید، مراقب باشید!

اما در مورد کریپتوی بشردوستانه چه شرایطی حاکم است؟ در سال‌های اخیر شاهد افزایش شدید «کمک‌های خیریه» از طریق NFT بوده‌ایم. بحران ژئوپلیتیک در اوکراین، یک نمونه کامل در مورد نحوه استفاده از NFT‌ها برای اثر گذاری مثبت بر جوامع نیازمند است.

در واقع، بیش از 1300 سازمان غیرانتفاعی در سال 2021 کمک‌های مالی مبتنی بر کریپتو را پذیرفتند که در ایالات متحده و سایر کشورها، از مالیات معاف می‌شوند. به این معنی که مالیات دهندگان می‌توانند بابت کمک‌ کردن در قالب ارزهای دیجیتال یا NFT، معافیت مالیاتی دریافت کنند. اما باز هم، این قانون در کشورهای مختلف، متفاوت است.

سفارش طراحی و ساخت NFT

 

تاریخچه مختصری از NFT‌ها

ان اف تی‌های اولیه

اولین NFT ایجاد شده «کوانتوم» نام دارد. کوین مک کوی آن را در سال 2014 در Namecoin ساخت. چندین NFT دیگر در سال‌های بعد روی بلاکچین‌های پیش از اتریوم راه‌اندازی شدند. به عنوان مثال، Spells of Genesis در سال 2015 راه اندازی شد و اولین بازی مبتنی بر بلاکچین است. ان اف تی Rare Pepes در سال 2016 عرضه شد و به راه اندازی اولین بازار هنر رمزنگاری کمک کرد.

کوانتوم اولین nft حراج شده

با این حال، این پروژه‌ها نتوانستند به محبوبیت گسترده‌ای برسند. آنها عمدتاً ناشناخته ماندند، مگر آنهایی که در فناوری‌ ارزهای دیجیتال و بلاکچین مهارت کافی داشتند.

مصرف کنندگان معمولی، از سال 2017 کم کم با ان اف تی آشنا شدند. در همین زمان، اولین مجموعه‌های NFT در بلاکچین اتریوم راه اندازی شد. معامله و انتقال مالکیت در بلاکچین‌های قبلی به طرز چشمگیری دشوار بود. شبکه اتریوم با کمک قراردادهای هوشمندش، ایجاد توکن، برنامه‌نویسی، ذخیره‌سازی و تجارت را مستقیماً در خود بلاکچین فعال کرد. این ویژگی‌های جدید، فرآیند ضرب را آسان کرده و دسترسی را افزایش می‌دهد.

یکی از اولین پروژه‌های اتریوم به نام CryptoPunks توسط Larva Labs راه‌اندازی شد و در حکم تاریخچه اولیه NFT شناخته شد. در نتیجه، بسیاری از قطعات جداگانه آن میلیون‌ها دلار فروخته شده است.

علاقمندی به ان اف تی افزایش می‌یابد

تا سال 2021، دو عامل به افزایش قیمت و علاقمندی به ان اف تی ‌کمک کردند:

عوامل افزایش قیمت و علاقمندی به ان اف تی

اولین عامل، همه‌گیری COVID-19 بود که بسیاری از مردم را به لحاظ دیجیتالی فعال تر کرد تا در پلتفرم‌هایی مانند توییتر و کلاب‌هاوس با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. جامعه  NFT در این پلتفرم‌ها حضور قدرتمندی دارد.

دومی هم، ‌بیپل بود. ‌زمانی که این هنرمند قدیمی NFT خودش را به یک خانه حراج بزرگ فروخت به پیشگام این حوزه تبدیل شد. هنگامی‌ که حراج کریستی برای اثر «Everydays — The First 5000 Days » در 11 مارس با قیمت چشمگیر 69 میلیون دلار به پایان رسید، دیگر نمی‌شد ان اف تی را نادیده گرفت.

اثر بیپل در حراج کریستیز

این فروش تیتر روزنامه‌های سراسر جهان شد و فروش بیشتری را به دنبال داشت. قطعه ادوارد اسنودن، به نام Stay Free در ماه آوریل به قیمت 5 میلیون دلار فروخته شد. در ماه ژوئن، CryptoPunk #7523 به قیمت 11 میلیون دلار فروخته شد. در ماه دسامبر هم «Right-click and Save As Guy» از XCopy به قیمت ۷ میلیون دلار فروخته شد.

در حالی که هنر دیجیتال و کلکسیون‌ها تا حد زیادی در سال 2021 رونق پیدا کردند، ولی فناوری ان اف تی کاربردهای بیشمار دیگری هم دارد. جهان‌های مجازی مبتنی بر NFT مانند Decentraland و CryptoVoxels و بازی‌های بلاکچین مبتنی بر NFT مانند Axie Infinity و Zed Run هم وجود دارند.

با افزایش پذیرش این فناوری، حجم فروش و قیمت نیز افزایش یافت. این شرایط منجر به علاقمندی شدید شرکت‌ها و برندها برای راه اندازی پروژه‌های NFT خودشان و سرمایه گذاری بر رشد بازار شد. شرکت‌هایی مانند کوکاکولا و تاکو بل، ان اف تی‌هایی را پیرامون محصولات غذایی و نوشیدنی محبوب ایجاد کرده‌اند. برندهای دیگر مانند Hot Wheels و Adidas هم شروع به فروش NFT‌های متصل به محصولات فیزیکی خودشان کردند. حتی گزارش‌هایی مبنی بر فروش مجموعه‌های ان اف تی توسط برندهایی مانند گوچی وجود دارد که بسیار بیشتر از قیمت محصول اصلی به فروش می‌رسند!

آینده ان اف تی

در حال حاضر، NFT‌ها هنوز در مراحل ابتدایی خودشان هستند. کاربردهای احتمالی این فناوری به ظاهر نامحدود است.

در مورد نقش ان اف تی در متاورس گمانه زنی شده که عمدتاً به عنوان تصویر دیجیتالی از اشیاء فیزیکی است. شاید آواتار دیجیتال هم به ان اف تی تبدیل شود. اگر NFT‌ها برای نمایش اقلام درون بازی ویدیویی در یک بلاکچین یکپارچه استفاده شوند، آیتم‌ها و پوسته‌ها را می‌توان بین همه بازی‌ها با استفاده از آن بلاکچین جابجا کرد.

آینده ان اف تی

با این حال، برخی هم معتقدند که NFT‌ها واقعا آینده‌ای ندارند. آنها این مفهوم را یک مد گذرا می‌دانند که شاید در نهایت به بخش مهمی ‌از یک بازار بزرگتر، مثل مسیر بازی‌های ورق کلکسیونی و سایر کلکسیون‌های قدیمی، تنزل پیدا کنند.

به نظرتان کدام چشم انداز از آینده دقیق‌تر است؟ راستش گفتنش سخت است. با توجه به این که NFT‌ها در حال حاضر جوان هستند، تنها راه برای اطمینان از این موضوع، منتظر ماندن و دیدن نتیجه است.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین درگاه‌ پرداخت بیت کوین

 

جدول زمانی NFT‌های نوآورانه و محبوب

در این بخش، برخی از برجسته‌ترین پروژه‌های NFT تا به امروز را پوشش می‌دهیم.

کوانتوم (2014)

همانطور که اشاره شد، اولین ان اف تی جهان توسط کوین مک‌کوی در Namecoin در سال 2014 ساخته شد. نام آن کوانتوم است و در سال 2021 از طریق ساتبی (Sotheby) به قیمت 1.47 میلیون دلار فروخته شد. این روند، منجر به شکایت بعدی به دلیل اختلافات مالکیتی شد.

مشکلات به این دلیل به وجود آمدند که مک‌کوی در ابتدا «کوانتوم» را روی NameCoin که یک نرم‌افزار بلاکچین مدل‌سازی شده از کد بیت‌کوین است، ایجاد کرد. ثبت نام NameCoin باید به طور مرتب تمدید شود، اما مک کوی نتوانست آن را در سال 2015 تمدید کند.

کوانتوم روی NameCoin

متأسفانه، طرف دیگری  به نام @EarlyNFT و با مدیریت توییتر  قبل از فروش McCoy در سال 2021 به عنوان مالک NFT ثبت نام کرد. محتویات ورودی بلاکچین 2014 شامل این عبارت است:«من عنوان فایل را در URL http://static.mccoyspace.com/gifs/quantum.gif اعلام می‌کنم.» و «عنوان، به هر کسی که این ورودی بلاک چین را کنترل می‌کند منتقل می‌شود.» بنابراین به نظر می‌رسد که کاربر توییتر می‌تواند مالک قانونی محسوب شود.

با این حال، با توجه به اینکه NFT‌ها تا حد زیادی قانونمند نیستند، باید دید این کار دقیقاً از منظر قانونی چگونه انجام می‌شود.

Spells of Genesis (مارس 2015)

بازی Spells of Genesis

بازی Spells of Genesis در سال 2015 توسط EverdreamSoft ایجاد شد. اولین بازی کارتی تجارت بلاک چین است. به این ترتیب، به آغاز دوره جدیدی از بازی کمک کرد. دوره‌ای که بازیکنان در آن، مالکیت واقعی دارایی‌های دیجیتال خودشان را بر عهده دارند.

هر کارت حاوی یک قطعه هنری و نشان دهنده یک لحظه تاریخی در تاریخ بلاکچین است. بازیکنان کارت‌ها را جمع‌آوری، مبادله و ترکیب می‌کنند تا یک عرشه قدرتمند ایجاد کنند. پس از انجام این کار، می‌توانند حریفان مختلف را به چالش بکشند.

Rare Pepe (سپتامبر 2016)

توکن‌های Rare Pepes به عنوان کارت‌های کلکسیونتوکن‌های Rare Pepes کارت‌های کلکسیونی دیجیتالی هستند که توسط پیشگامان بلاکچین در سال 2016 ساخته شدند. اولین Pepes کمیاب در بلاک 428919 در سپتامبر 2016 ضرب شد. آنها به عنوان یکی از اولین آزمایش‌های هنری روی بلاکچین هستند و به ایجاد جنبش هنر رمزنگاری اولیه کمک می‌کنند.

کمی بعد، کیف پول Rare Pepe توسط توسعه‌دهنده‌ای به نام Joe Looney ساخته شد. این کیف پول رمزگذاری شده مبتنی بر وب است که روی Counterparty اجرا می‌شود. این شرایط به کاربران اجازه می‌دهد تا Rare Pepe های خودشان را معامله کرده و از بین ببرند.

توکن‌ها در ابتدا تقریباً به طور انحصاری در Counterparty معامله می‌شدند. با این حال، پس از این که فروش NFT در سال 2021 افزایش یافت، برخی از دارندگان Rare Pepe از پروتکل نرم افزاری به نام Emblem Vault برای پیکربندی مجدد توکن‌های خودشان برای اجرا در بلاک چین اتریوم استفاده کردند. سپس بسیاری از این موارد در فهرست قرار گرفتند و در OpenSea به قیمت صدها هزار دلار فروخته شدند.

از میان تقریباً 1800 کارت صادر شده در 36 سری، سری 1، کارت 1 نادرترین و با ارزش ترین کارت است. این ادای احترام به ساتوشی ناکاموتو، فرد یا گروهی است که بیت کوین را ایجاد کرده است. این کارت Nakamoto نام دارد و داشتن یکی (در کل فقط 300 کارت وجود دارد) تنها راه برای ورود به   300CLUB است.

CryptoPunks (ژوئن 2017)

کریپتو پانک های پرفروش

کریپتو پانک‌ها اولین بار در سال 2017 وارد بازار شدند و محصول استودیو Larva Labs هستند. این پروژه یکی از اولین مجموعه‌های هنری مولد ان اف تی و الهام‌بخش محصول فعلی پروژه‌های مولد PFP، مانند Bored Ape Yacht Club بود. از این نظر، یکی از تأثیرگذارترین پروژه‌های ان اف تی در تمام دوران است.

هر پانک به صورت الگوریتمی ‌تولید شده و کاملاً منحصر به فرد است و برخی از ویژگی‌های آن کمیاب تر از سایرین است.

تا به امروز، CryptoPunks یکی از پرطرفدارترین مجموعه‌های NFT است و هر NFT از این مجموعه یک آیتم نادر و انحصاری در جامعه محسوب می‌شود. خود پانک‌ها معمولاً تا صدها هزار دلار معامله می‌شوند و برخی از تریدها به راحتی به میلیون‌ها دلار می‌رسند.

فقط کلکسیونرها به دنبال این NFT‌های ارزشمند نیستند. برخی از شرکت‌ها، مانند ویزا، در گذشته پانک‌ها را نیز خریداری کرده‌اند که باعث کسری بیشتر و افزایش تقاضا در میان طرفداران ان اف تی شده است.

CryptoKitties (نوامبر 2017)

این بازی توسط استودیوی کانادایی Dapper Labs ایجاد و در سال 2017 عرضه شد. یکی از اولین بازی‌های بلاکچینی ساخته شده روی اتریوم و اولین پروژه مورد توجه رسانه‌ها بود. همچنین الهام بخش استاندارد باز ERC-721 بود که نحوه ساخت ان اف تی‌ها روی بلاکچین‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) را توضیح می‌دهد.

کریپتو کیتیز

بازیکنان در بازی کلکسیونیCryptoKitties ، گربه‌های مجازی را خریداری کرده، پرورش داده و معامله می‌کنند. به هر گربه 12 ویژگی منحصر به فرد از جمله الگوهای خز، رنگ‌های برجسته، شکل چشم و شکل بینی اختصاص داده شده است. نادر بودن این ویژگی‌ها، سطوح مختلفی دارند و  طوری طراحی شده‌اند که از طریق مکانیک‌های پرورشی بازی، قابل انتقال هستند. هر گربه 100٪ منحصر به فرد است.

البته، پرورش CryptoKitties رایگان نیست. برای معامله و پرورش گربه‌های خودتان باید روی پلتفرم، اتر خرج کنید. با این حال، از آنجایی که می‌توانید به طور موثر دارایی‌های جدید را پرورش دهید و سپس آن NFT جدید را در بازار آزاد بفروشید، این بازی جذابیت منحصر به فردی برای بسیاری از گیمرهای آینده دارد.

Axie Infinity (مارس 2018)

بازی Axie Infinity

یکی از اولین بازی‌های ویدیویی و آنلاین بلاکچین که مبتنی بر NFT و اتریوم است. این بازی توسط استودیوی ویتنامی‌Sky Mavis ساخته شد. بازیکنانش موجوداتی به نام Axies را جمع آوری می‌کنند و سپس از آنها برای مبارزه، ساختن و رسیدن به پیروزی در بازی استفاده می‌کنند. همچنین این پلتفرم دارای یک بازار است که افراد در آن می‌توانند آیتم‌های بازی و Axies را به بازیکنان دیگر بفروشند.

Axie که برای اولین بار در سال 2018 راه اندازی شد، از مدل بازی برای کسب درآمد (play-to-earn) استفاده می‌کند. یعنی کاربران می‌توانند به سادگی با بازی کردن، به ارز دیجیتال درون بازی برسند. این رویکرد نوآورانه در بسیاری از NFT‌های دیگر وجود ندارد؛ چون به طور موثر به کاربران Axie اجازه می‌دهد تا ارزش کلی بازار خودشان را با درگیر شدن در بازی، افزایش دهند.

با این حال، این بازی هم بدون ایراد نیست. برخی سیستم پرداخت بازی را به قمار تشبیه کرده‌اند. همچنین در سال‌های اخیر، قیمت خرید برای بازیکنان جدید به شدت کاهش یافته است.

Decentraland (فوریه 2020)

بازی مبتنی بر مرورگر Decentraland

بازی Decentraland مبتنی بر مرورگر است و کاربران در آن می‌توانند زمین‌های مجازی و آیتم‌های درون بازی را خرید و فروش کنند. دو آرژانتینی به نامهای Ari Meilich و Esteban Ordano در سال 2015 کار روی این پروژه را آغاز کردند. در سال 2020 شروع به کار کرد و در حال حاضر توسط بنیاد غیرانتفاعی Decentraland اداره می‌شود.

همه چیز درون بازی یک کالای قابل فروش است که شامل پوشاک آواتار، املاک و زمینی است که این املاک در آن قرار دارند. این یک تغییر سریع و منحصر به فرد برای مالکیت ان اف تی است، زیرا مجموعه‌های دیجیتال را به اشیاء تعاملی تبدیل می‌کند که دارای عملکرد و ارزش هستند. یعنی آنها فقط واحدهایی از داده نیستند که روی یک بلاکچین قرار دارند. علاوه بر این، به عنوان اولین دنیای مجازی متعلق به کاربران محسوب می‌شود.

بازی Decentraland همراه با دنیای مجازی CryptoVoxels، اغلب به عنوان یکی از اولین مدل‌های قابل اثبات برای متاورس محسوب می‌شود.

باید اعتراف کرد که خود بازی سال‌ها است که با توسعه سطح پایین‌تر، بررسی‌های ضعیف و تعداد بازیکنان پایین‌تر مواجه است. با این حال، این امر برندهای بزرگ و افراد مشهور را از خرید املاک مجازی و راه اندازی فروشگاه در این پلتفرم منصرف نکرده است. اگرچه این بازی، اخیراً شاهد پیشرفت‌های فنی بوده است، اما به جرات می‌توان گفت که Decentraland یک کار بلندپروازانه است که شاید توسط فناوری مرورگری که به آن متکی است محدود شده تا واقعاً فراگیر شود. حتی برخی از دلالان بر این باورند که اگر این بازی بر موانع فنی خودش غلبه کند، می‌تواند بازار را طوفانی کند.

برترین صحنه‌های NBA (اکتبر 2020)

برترین صحنه‌های NBA

یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های NFT در بازار، برترین صحنه‌های NBA (NBA Top Shot) است. این پروژه NFT به طرفداران ورزشی اجازه می‌دهد تا بخشی از بازی مورد علاقه خودشان را نگه دارند. همچنین یکی از اولین مجموعه‌هایی است که لحظات فرهنگی را (از طریق فیلم‌های ورزشی) به مجموعه‌های دیجیتال تبدیل کرده است.

این پروژه به لطف برجسته بودن نام تجاری NBA، به افزایش آگاهی در مورد جریان اصلی بلاکچین و NFTها کمک کرد. بعلاوه این پلتفرم مجازی تنها در سال 2021، بیش از 1.1 میلیون کاربر ثبت شده داشت که حدود 800 میلیون دلار در NFT معامله کردند.

پروژه Top Shot به کاربران امکان می‌دهد تا NFT‌های ایجاد شده با استفاده از کلیپ‌های ویدیویی بازیکنان مورد علاقه خودشان و لحظات کلیدی بسکتبال را خریداری کنند. کلیپ‌ها به صورت سری، برش داده شده و شماره‌گذاری می‌شوند. چندین نسخه برای رسیدن به سطوح مختلف کمیابی، ایجاد می‌شود. تاپ شات در مقایسه با بسیاری از NFT‌های محبوب دیگر، یکی از مقرون به صرفه ترین NFT‌ها برای کلکسیونرهای تازه کار است، چون اکثر آنها پس از عرضه با قیمتی کمتر از 100 دلار به فروش می‌رسند و از طریق ارزهای فیات استاندارد قابل خرید هستند.

Art Blocks(نوامبر 2020)

Art Blocks یا بلاکهای هنری

بلاک‌های هنری در سال 2020 راه اندازی شد و به طور چشمگیری خلق هنر مولد را ساده کرد. اگر به دنبال NFT‌های واقعا منحصر به فرد هستید، Art Blocks به شما کمک می‌کند تا نمونه کارهای NFT خودتان را به روش‌های جالب (و بسیار سریع!) بسازید. یعنی از اسکریپت‌های مولد برای خلق آثار منحصر به فرد هنری کامپیوتری استفاده می‌کنید. به سادگی پروژه‌ای را که دوست دارید انتخاب کنید و سپس یک NFT از آن مجموعه برش دهید. نتیجه کار به صورت تصادفی در صورت تقاضا، ایجاد می‌شود؛ بنابراین تا زمانی که خرید نکنید دقیقاً نمی‌دانید NFT شما چگونه خواهد بود.

همانند یک گالری هنری سنتی، مجموعه‌های Art Blocks هم اغلب منتخب هستند و استاندارد بالایی از نظر منحصر به فرد بودن و فردیت NFT دارند. همچنین Art Blocks با خلاقان کدنویسی از سراسر جهان برای ایجاد گالری‌های منتخب (Curated Galleries) همکاری دارد، تا بهترین‌های آثار هنری NFT با طراحی دیجیتال را ارائه کنند.

Bored Ape Yacht Club (آوریل 2021)

باشگاه قایقرانی میمون کسل

باشگاه قایقرانی میمون کسل (Bored Ape Yacht Club)، یک PFP NFT بسیار محبوب است. از زمان تأسیسش تحسین گسترده منتقدان را کسب کرده است. این ان اف تی محصول استودیوی Yuga Labs است. این مجموعه دارای 10000 NFT منحصربه‌فرد است و دارندگان NFT دارای حقوق کامل تجاری‌سازی میمون هستند.

با توجه به اینکه بیشتر فروش Ape صدها هزار دلاری است، این مجموعه NFT یکی از برجسته ترین و سودآورترین نمونه‌های رسانه محسوب می‌شود. همچنین میمون کسل نقش مهمی‌در شروع علاقمندی به آواتار داشت (استفاده از NFT به عنوان عکس پروفایل). این پروژه از بسیاری جهات، مستقیماً مسئول تقویت NFTها به عنوان یک پدیده فرهنگ پاپ است.

با این حال، هنر پشت NFT‌های BAYC دقیقاً عامل آغاز پروژه میمون کسل نبود. موقعیت و اعتبار حاصل از داشتن یکی از این NFT‌های بسیار ارزشمند، ارزش و تقاضای آنها را بسیار افزایش می‌دهد. از این نظر، جنبه اجتماعی کلید موفقیت برند است و مطمئناً کمک می‌کند تا تعدادی از افراد مشهور و برجسته عضو جامعه BAYC شوند.

در نهایت، داشتن یک BAYC NFT بهای ورود به انجمن Bored Ape Yacht Club است. مالکان پس از ورود، به کالاهای انحصاری، رویدادهای زنده، حق رأی و سایر موارد دسترسی پیدا می‌کنند.

سایر ان اف تی‌های جالب

گاهی اوقات، NFT‌های عجیب دیگری را نیز در متاورس خواهید دید. شاید به هیچ پروژه خاصی متصل نباشند، اما اهمیت فرهنگی یا عجیب و غریب آنها باعث توجه به آنها می‌شود:

میم‌های اینترنتی کلاسیک

  • میم‌های اینترنتی کلاسیک مانند Nyan Cat و Bad Luck Brian به‌عنوان NFT فروخته می‌شوند و بسیاری از میم‌های دیگر از این الگو پیروی کرده‌اند. این امر باعث شد تا هنرمندانی که در پشت این خلاقیت‌ها قرار دارند، در نهایت به درستی پاداش بگیرند و به رسمیت شناخته شوند.
  • برخی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی واقعی جهان به NFT تبدیل شده و به میلیون‌ها دلار فروخته شده‌اند. برای مثال، اولین توییت جک دورسی، بنیانگذار توییتر و کد منبع اصلی تیم برنرز لی برای وب جهانی، هر دو به حراج گذاشته شدند.
  • در سال 2021، یکی از هنرمندان برجسته شرکت ضبط LuckyMe – ژاک گرین (Jacques Greene) – حق انتشار یکی از تک‌آهنگ‌هایش را برای همیشه به حراج گذاشت و فضای هنر موسیقی (و NFT) را به ‌طور چشمگیری ارتقا داد.
  • بسیاری از برندهای بزرگ مانند لامبورگینی، کواچلا، تایم و اینستاگرام شروع به راه‌اندازی پروژه‌های NFT و کشف راه‌های نوآورانه‌ای کردند تا توکن غیرقابل معاوضه را در مدل‌های تجاری و مأموریت‌های کلی خودشان جا دهند.

به احتمال زیاد، همچنان شاهد کاربردهای عجیب‌تر و مبتکرانه‌تر از NFT خواهیم بود. زیرا برندها و سازندگان مستقل در سال‌های آتی مرزهای بازار کلکسیون‌ها را توسعه خواهند داد.

سایر ان اف تی ها

آیا ان اف تی برای شما مناسب است؟

تا اینجا، همه چیز برای درک بهتر ان اف تی‌ها، نحوه عملکردشان در بازار، مزایا و خطرات و نحوه شروع کار با آنها را در اختیارتان قرار دادیم. اما آیا NFT‌ها برای شما مناسب هستند؟

پاسخ دادن به این سوال سخت است. در پایان، این کار فقط به علاقه شخصی شما بستگی دارد و اینکه چرا می‌خواهید درگیر این جریان شوید؟

به هر حال ان اف تی‌ها برای کلکسیونرهای سرخوشی که می‌خواهند از تولیدکننده محتوا حمایت کنند و عضوی از یک انجمن یا بخش کوچکی از فناوری مورد علاقه خودشان شوند، عالی است.

البته NFT‌ها به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری، بسیار نوسان دارند و بازاری سوداگرانه است. برخی از NFT‌ها مانند آثار هنر و سایر موارد کمیاب، در طول زمان به ارزش زیادی رسیدند. در حالی که برخی دیگر، ارزش بسیار زیادی را از دست داده‌اند.

ارزش جامعه سازی NFT‌ها را نمی‌توان دست کم گرفت. از عضویت در Bored Ape Yacht Club و CryptoPunks گرفته تا خرید NFT از برند یا هنرمند مورد علاقه خودتان، همگی دروازه‌ای برای ورود به یک جامعه و سبک زندگی متفاوت است.

 

منبع

https://nftnow.com/guides/what-is-nft-meaning

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه