مارکت کپ چیست؟ توضیح ارزش بازار به زبان ساده

31 مرداد 1402 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
مارکت کپ
زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

ممکن است شما هم در حین جستجو در اینترنت با واژه مارکت کپ و یا ارزش بازار مواجه شده باشید. اما مارکت کپ چیست و آشنایی با آن برای چه افرادی مهم است؟
مارکت کپ و یا ارزش بازار، برای تعیین ارزش و اندازه یک دارایی در نظر گرفته می‌شود. مارکت کپ یک شرکت، با ضرب کل سهام موجود ارزش کلی بازار یک شرکت در قیمت فعلی بازار در هر سهم محاسبه می‌شود. در واقع، مارکت کپ، منعکس کننده ارزش کلی بازار یک دارایی است و برای مقایسه و طبقه بندی ارزش کلی بازار یک شرکت‌ بر اساس اندازه آن‌ها استفاده می‌شود.
به طور کلی، شرکت‌هایی با ارزش بازار بزرگ‌تر، با ثبات‌تر محسوب می‌شوند. در حالی که شرکت‌ها با ارزش بازار کوچک‌تر، اغلب نوسان‌پذیرتر و ریسک‌پذیرتر به نظر می‌آیند. ارزش بازار معمولاً به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود، مانند سرمایه‌گذاری بزرگ، متوسط ​​و سرمایه‌گذاری کوچک. این دسته بندی به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا اندازه و مشخصات ریسک فرصت‌های سرمایه‌گذاری مختلف را به درستی ارزیابی کنند.

در ادامه به بررسی موارد مهمی مانند مارکت کپ ارزهای دیجیتال، ارزهایی که بالاترین ارزش بازار را دارند و موارد مهم دیگر می‌پردازیم.

 

مارکت کپ چیست؟

ارزش بازار

مارکت کپ به معنای مجموعه سرمایه بازار است که در علم اقتصاد، با عنوان ارزش بازار و یا ارزش کل بازار نیز شناخته می‌شود. ارزش بازار و یا Market Cap، مخفف کلمه Market Capitalization است. در واقع مارکت کپ مشخص می‌کند که چه میزان سرمایه در کل یک دارایی وجود دارد. برای مثال، برای این‌که بخواهیم مقدار سرمایه یا پولی که در کل بیت کوین‌‌ها وجود دارد را محاسبه کنیم، می‌توانیم تعداد بیت کوین‌های استخراج شده که در بازار معامله می‌شوند را در قیمت فعلی آن‌ها ضرب کنیم. عدد بدست آمده از این ضرب به ما ارزش بازار بیت کوین را نشان می‌دهد. پس با توجه به این موضوع، به هر میزان که دارایی یک شرکت ارزش بازار بزرگ‌تری داشته باشد، شامل ریسک و ضررهای کمتری می‌شود و از پایداری بیشتری برخوردار می‌شود.

 

موارد استفاده مارکت کپ

  • محاسبه ارزش بازار (مارکت کپ) یک دارایی (عرضه در گردش × قیمت)
  • برای محاسبه ارزش بازار یک شرکت (ضرب تعداد سهام موجود در ارزش فعلی یک سهم)
  • برای محاسبه ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین (ضرب تعداد کوین‌های در گردش در قیمت فعلی آن در بازه زمانی مشخص)

 

اهمیت مارکت کپ

مارکت کپ یکی از روش‌های موثر برای ارزیابی و پیش بینی وضعیت فعلی و آینده بازار است. سرمایه گذاران با این ارزیابی می‌توانند میزان ریسک و خطر در سرمایه گذاری را به کمترین حد ممکن برسانند. در مواقعی، افزایش ارزش بازار نشان دهنده بازار صعودی است که افراد در این موارد نسبت به خرید ارزهای دیجیتال احساس مثبت‌تری دارند و سرمایه گذاران بیشتری شانس خود را برای رشد و پیشرفت بیشتر محک می‌زنند.

 

 

مارکت کپ کل (Total Market Cap) چیست؟

توتال مارکت کپ Total Market Cap شامل اطلاعات کاملی از بازار یک دسته رمز ارز مانند اتریوم، بیت کوین، ریپل، و لایت کوین است. این شاخص برای ارائه تصویری واقعی‌تر و کامل‌تر از نحوه عملکرد رمز ارزها می‌باشد. علاوه براین توتال مارکت کپ برای بررسی کل تعداد توکن‌های رمز ارز است. اما توجه داشته باشید هنگام ارزیابی رمز ارزها تنها قیمت کوین‌ها ملاک نیست. برای مثال، اگر بیت کوین کش ۵۰۰ دلار و ریپل ۴ دلار بود، به این فکر نکنید که حتماً بیت کوین کش ارز بهتری است. حجم بازار به شما نشان می‌دهد سرمایه در گردش رمز ارز در توتال مارکت چقدر است و به چه میزانی بین مردم اعتبار دارد.

 

مارکت کپ شرکت چیست؟

مارکت کپ شرکت به این معنی است که هر شرکت به چه میزان ارزش دارد. محاسبه مارکت کپ شرکت از راه‌هایی است که سرمایه گذاران، برای بررسی میزان ارزش یک شرکت به سمت آن می‌روند. علاوه بر این، منظور از مارکت کپ یک شرکت بورسی، ارزش کل سهام‌های قابل معامله در بورس برای شرکت مدنظر است. برای محاسبه مارکت کپ یک شرکت، تعداد سهام آن شرکت را در قیمت هر سهم آن شرکت ضرب می‌کنند. علاوه بر بررسی این مورد، تحلیل‌گرهای بنیادی می‌توانند ترازنامه شرکت را در سال مالی مربوطه محاسبه کرده و با بررسی عوامل بنیادی شرکت مد نظر، تخمین مناسبی از ارزش ذاتی سهام شرکت موردنظر را بدست آورند.

 

مطلب پیشنهادی: نحوه کاهش هزینه در استارتاپ ها

 

تاثیر ارزش بازار در جذب سرمایه شرکت

شرکت‌هایی که از ارزش بازار بیشتری نسبت به رقبای خود برخوردار هستند، به واسطه اعتبار خود میان تمامی سرمایه گذاران، راحت‌تر می‌توانند از طریق تامین مالی مانند اوراق قرضه برای جذب سرمایه اقدام نمایند.

 

دسته بندی شرکت‌ها در مارکت کپ

ارزش بازار

با استفاده از ارزش بازار، شرکت‌ها در سراسر دنیا از لحاظ اندازه به موارد زیر دسته بندی می‌شوند.

شرکت‌هایی با ارزش بازار بزرگ

شرکت‌هایی که ارزش بازار آن‌ها از میلیاردها دلار فراتر رفته است، در این دسته بندی قرار می‌گیرد. شرکت‌ها با ارزش بازار بزرگ به حدی توسعه پیدا کرده‌اند که کاملاً به شهرت رسیده‌اند. شرکت‌هایی مانند گوگل، آمازون، علی بابا و … جزء شرکت‌های با مارکت کپ بزرگ هستند.

شرکت‌هایی با ارزش بازار متوسط

شرکت‌هایی با ارزش بازار متوسط، در میانه شرکت‌های با ارزش بازار بزرگ و کم قرار می‌گیرند. این شرکت‌ها از طرفی مانند شرکت‌های با ارزش بازار بالا از پایداری و سکون خوبی برخوردار هستند و از طرفی مانند شرکت‌هایی با ارزش بازار کم می‌توانند پتانسیل رشد و پیشرفت بالایی داشته باشند.

شرکت‌هایی با ارزش بازار کم

شرکت‌های قرار گرفته در این دسته بندی نسبت به دو مورد دیگر از ارزش بازار کمتری برخوردارند و معمولاً به تازگی به بازار ورود پیدا کرده‌اند. بیشتر این شرکت‌ها پتانسیل پیشرفت بسیار بالایی دارند. اما باید توجه نمود، با توجه به ارزش بازار کم، ممکن است سرمایه گذاری در آن‌ها ریسک بالایی داشته باشد.

شرکت‌های میکرو کپ

شرکت‌های قرار گرفته در این دسته بندی به نسبت 3 مورد فوق از ارزش بازار بسیار کمتری برخوردار است. شرکت‌های میکرو کپ سابقه کاری بسیار محدودی دارند و معمولاً جزء شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها هستند. اما در صورت پیشرفت، این شرکت‌ها رشد قابل توجهی برای سرمایه گذاران خود دارند. سرمایه گذاری در شرکت‌های میکرو کپ بسیار ریسک بالاتری نسبت به موارد دیگر دارد و بسیاری از این شرکت‌ها با چالش‌های بسیاری مواجه هستند. اما نمونه‌های موفق بسیاری از شرکت‌های میکرو کپ وجود دارند که توانسته‌اند به جایگاه شرکت‌هایی با ارزش بازار بالایی برسند.

 

مطلب پیشنهادی: GDP چیست؟

 

مارکت کپ ارزهای دیجیتال

مارکت کپ ارزهای دیجیتال

هر رمز ارز به عنوان یک دارایی، ارزش بازار مرتبط با خود را دارد. البته مارکت کپ ارزهای دیجیتال نیز قابل محاسبه است. (برابر با مجموع ارزش بازار هر کدام از رمز ارزهای موجود در بازار). به هر میزان که ارزش بازار یک ارز دیجیتال، نسبت به ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال مقدار بیشتری داشته باشد، نشان دهنده اعتبار آن رمز ارز به نسبت ارزهای دیجیتال دیگر است. ارزهای دیجیتالی که دارای ارزش بازار کمی هستند، پایداری کمتری نیز دارند. علاوه بر این، ارزهای دیجیتال می‌توانند در مواقعی، صعودها و نزول‌های قیمتی شدیدی را به‌دلیل ارزش بازار کم تجربه کنند.

 

کدام ارزها بالاترین ارزش بازار را دارند؟

ارزها همواره با تغییر در میزان قیمت، و یا استخراج توکن و ضرب کوین بیشتر در جدول ارزش رمزارزها با یکدیگر، جابه‌جا می‌شوند. در واقع ارزش بازار یا همان مارکت کپ ارزهای دیجیتال می‌توانند در بازه‌های زمانی مختلف، متفاوت باشند، اما در حال حاضر رمز ارزهایی که بالاترین ارزش بازار را در بازار ارز دیجیتال دارند، به ترتیب بیت کوین، اتریوم و تتر هستند.

بیت کوین سال‌هاست در دنیای کریپتوکارنسی بیشترین جایگاه مارکت کپ ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است. این ارز از سال 2009 فعالیت خود را شروع کرد و همچنان در جایگاه اول ایستاده است. اتریوم که با نام رمز ارز بومی اتر شناخته شده است، بعد از بیت کوین بیشترین جایگاه را دارد. جایگاه بعدی که بیشترین ارزش بازار یا مارکت کپ را به خود اختصاص داده رمز ارز تتر است. تتر با پشتوانه‌ی ارز فیات دلار در بازار در حال فعالیت است و در تلاش است تا همواره ارزش خود را با دلار آمریکا حفظ نماید.

 

مطلب پیشنهادی: برنامه بازاریابی چیست؟

 

کوین مارکت کپ چیست؟

سایت کوین مارکت

یکی از معتبرترین منابع برای تحلیل مارکت کپ ارزهای دیجیتال سایت کوین مارکت کپ  (Coinmarketcap) است. در این سایت اطلاعات دقیقی مانند تعداد کوین‌های در گردش، حجم و میزان معاملات در 24 ساعت گذشته، درصد تغییرات در بازه‌های زمانی متفاوت، ارزش بازار و قیمت ارزهای دیجیتال متفاوت به صورت لیست نمایش داده می‌شود. سایت کوین مارکت کپ اطلاعات جامعی در رابطه با 100 کوین و توکن برتر موجود در جهان را در اختیار تحلیل گران قرار می‌هد.

فعالیت این سایت از سال 2013 شروع به فعالیت کرد و در سال 2020 شرکت باینسس این وبسایت را برای توسعه بیشتر، خریداری نمود. اطلاعات موجود در این سایت برای بررسی شرایط مارکت کپ ارزهای دیجیتال، شرایط آینده و میزان ریسک موجود برای سرمایه گذاری در هر کدام از ارزهای دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

عوامل تاثیرگذار بر ارزش بازار ارزهای دیجیتال

2 عامل کلیدی بر مارکت کپ ارزهای دیجیتال تاثیرگذار است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

قیمت ارز دیجیتال

قیمت ارز دیجیتال به صورت مستقیمی بر روی مارکت کپ آن تاثیر می‌گذارد. حتی در صورتی که تعداد کمی از یک ارز دیجیتال در حال گردش باشد، قیمت بالای هر کوین در تعیین مارکت کپ آن موثر خواهد بود.

عرضه رمز ارز

تعداد کوین‌های یک رمز ارز قابل عرضه در بازار دیجیتال، تاثیر بسزایی در قیمت و مارکت کپ آن دارد. برای مثال، بیت کوین در کل 21 میلیون کوین برای عرضه دارد. ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) فرد یا افراد ناشناسی بودند که کد خاصی را برای  پروتکل بیت‌کوین در نظر گرفتند تا از اینکه در آینده پس از استخراج ۲۱ میلیون کوین، حتی یک بیت کوین هم فراتر استخراج نشود، اطمینان حاصل کند. به دلیل وجود این محدودیت، این ارز دیجیتال به شدت ارزشمند شده است. اما دارایی ارزشمندی مانند طلا، عرضه مشخصی ندارد و حتی هیچکس نمی‌داند به چه میزان در سطح زمین طلا وجود دارد و تا میزان می‌توان آن را استخراج نمود. اما در مقابل آن، بیت کوین کمیت مشخصی دارد که به همین دلیل این ارز دیجیتال  را کمیاب کرده و باعث افزایش ارزش آن شده است.

 

مطلب پیشنهادی: بلاکچین چیست؟

 

سوالات متداول

مارکت کپ

مارکت کپ چیست؟

مارکت کپ به ارزش معاملاتی سهام یک شرکت و یا بازار گفته می‌شود و عاملی تعیین کننده در ارزش گذاری سهام محسوب می‌شود. بررسی این شاخص‌ها به تحلیل گران و سرمایه گذاران کمک می‌کند که از آینده یک سهم در بازار و قیمت آن اطلاع داشته باشند.

روش محاسبه مارکت کپ چگونه است؟

محاسبه مارکت کپ کار راحتی است و برای این کار کافیست تعداد سهام صادر شده را در قیمت فعلی سهم ضرب کنید. برای کسب اطلاعات مربوط به به تعداد سهام در وبسایت‌های سرمایه‌گذاری و وبسایت‌های رسمی شرکت‌ها می‌توان مراجعه کرد. برای مثال شرکتی که دارای 5 هزار سهم باشد و هر سهم آن با عدد 100 دلار به فروش برسد، ارزش بازار آن 500 هزار دلار است.

کوین مارکت کپ چیست؟

کوین مارکت کپ (Coinmarketcap) سایتی برای تحلیل و بررسی ارزش بازار ارزهای دیجیتال است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید. برای شروع یک تجربه جدید، با من در ارتباط باشید. https://www.karlancer.com/profile/182210

دیدگاه شما

بدون دیدگاه