چرا استخدام فریلنسرها در شرکت‌ها به یک اولویت تبدیل شده است؟

21 تیر 1399 - آخرین بروزرسانی: 23 بهمن 1399
استخدام فریلنسر
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

فریلنسرها از جمله ارزشمندترین کارکنان هر کسب و کاری هستند. بسیاری از شرکت‌های موفق بدون حضور این نیروی کار، دوام نمی‌آورند. شاید شرکت شما به یک طراح گرافیک تمام وقت نیاز پیدا کند؛ در مقابل دسترسی به یک پلتفرم دورکاری مثل کارلنسر یا شرکت طراحی آنلاین می‌تواند کسب و کارتان را متحول کند. کارکنان قراردادی دورکار و ماهر از جمله طراحان، وکلا، برنامه نویسان و نویسندگان در این شرکت‌ها، خدمات مناسب کسب و کارهای زیادی را فراهم می‌نمایند. برای استخدام فریلنسرها به شرکت‌های معتبر اطمینان کنید.

با این حال، شرکت‌های بسیاری از کسب و کارهای قدیمی گرفته تا استارتاپ‌ها، با فریلنسرها آنچنان که شایسته یک کارمند تمام وقت است، برخورد نمی‌کنند. شاید هر فریلنسری با تأخیر در پرداخت مواجه شده و خاطره تماس‌های مکرر برای گرفتن حقوقش را در ذهن دارد. علاوه بر مسأله حقوق، بسیاری از شرکت‌ها ارتباط ضعیفی با کارکنان فریلنس دارند یا اصلاً هیچ ارتباطی با آنها نمی‌گیرند. در نتیجه فرصتی هم برای رشد حرفه‌ای در اختیارشان قرار نمی‌گیرد.

این شرکت‌ها باید بدانند که این رفتار تنها به زیان فریلنسرها نیست؛ بلکه در نهایت به ضرر خودشان و درآمدشان تمام می‌شود. انتظار می‌رود که طی دهه پیش رو، فریلنسرها نیمی از نیروی کار جهان را تشکیل دهند. این تعداد حجم بالایی از کارکنان را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین اگر به طور نامناسب با آنها برخورد شود، بازده کاری هم کاهش می‌یابد.

شرکت‌ها با حرکت به سمت اقتصاد 1099 به دنبال رشد و توسعه هستند. اقتصاد 1099 یا اقتصاد فریلنسری به استخدام کارکنان کوتاه مدت و پاره وقت اشاره دارد که حجم  بالایی از نیروی کار اقتصاد جهانی را در دهه پیش رو تشکیل خواهد داد. پس باید با فریلنسر هم مانند یک کارمند حضوری و تمام وقت برخورد کنند. یعنی برایشان احترام قائل شده و به آنها توجه نمایند.

 

استخدام فریلنسر حرفه ای

 

فریلنسرها مثل یک شمشیر دولبه عمل می‌کنند

فریلنسرها می‌توانند کسب و کارتان را بسازند یا آن را به نابودی بکشانند. برخلاف تصور عموم، اغلب کارکنان مستقل و فریلنس به دنبال شغل تمام وقت نیستند. آن‌ها به دنبال آزادی و انعطاف پذیری شغل فریلنسری هستند. آن‌ها در این شغل به راحتی کارفرمای دارای رفتار و برخورد نامناسب را کنار می‌گذارند. فریلنسرهای خوب با موقعیت‌های شغلی فراوانی مواجه هستند؛ پس در صورت بدرفتاری از جانب کارفرما به دنبال کارفرمای خوب می‌روند.

بدرفتاری با فریلنسر به خاطر از بین بردن انگیزه کاری باعث تأخیر در اجرای پروژه می‌شود تا  اینکه حق‌الزحمه بالاتری از جانب کارفرما پرداخت شود. شرکت‌هایی که با فریلنسرها به خوبی کارکنان حضوری و تمام وقت برخورد نمی‌کنند؛ در حوزه استخدام فریلنسرها بد نام شده و نمی‌توانند افراد خوب را در جهت پیشرفت کسب و کارشان استخدام کنند.

 

حرکت شرکت‌ها به سمت اقتصاد 1099

پرداخت حقوق مناسب و به موقع روشی کارآمد برای حفظ انگیزش و جلب همکاری یک استعداد مستقل و آزادکار است. قبل از شروع همکاری با یک فریلنسر، ساختار قیمت گذاری مورد قبول هر دو طرف را پیدا کنید. سپس در مورد پرداخت به موقع حقوق به او اطمینان دهید. از آنجا که فریلنسرها حقوق ثابتی ندارند؛ عدم پرداخت به موقع، آن‌ها را از پرداخت هزینه‌های زندگی باز می‌دارد.

لازم به ذکر است که سایت های فریلنسینگ مانند کارلنسر، این مشکل را با سیستم پرداخت امن حل کرده اند، و به عنوان یک واسط امن و مطمئن، با نگه داشتن پول کارفرما تا زمان تحویل نهایی پروژه توسط فریلنسر، هم دستمزد فریلنسرها را به موقع به حساب آن ها واریز کرده و هم کارفرما، پروژه را با رضایت نهایی تحویل گرفته و تایید کرده است.

 

نیازهای فریلنسرها

فریلنسرها هم خواسته‌ها و نیازهایی مشابه سایر کارکنان دارند. آن‌ها هم به دنبال فرصت یادگیری، رشد و دستیابی به قرار دادها و شغل‌های بهتر هستند. این شرایط آنها را به رضایت شغلی رسانده و مورد احترام کارفرما قرار می‌گیرند. یکی از روش‌های تأمین تقاضای آنها، قرار دادنشان در تیم کاری و آشنا کردن آنها با ابزارها و فرایندهای کاری است. از همان ابتدای استخدام، انتظارات و اهداف را مشخص نمایید و تا حد امکان در مورد وظایف و افراد کمک کننده به آنها، شفاف عمل کنید. این کارها را می‌توان به صورت تلفنی هم هماهنگ کرد ولی ارسال ایمیل بهتر است چون با گذشت زمان به یادآوری مطالب کمک می‌کند. در برخی سایت های فریلنسینگ مانند کارلنسر، این ارتباط از طریق چت داخل سایت، میسر است.

 

امکانات کاری

در صورت استخدام حضوری فریلنسر، همان امکانات و اختیارات کارکنان تمام وقت را در اختیار فریلنسرها هم قرار دهید. اگر میز اضافی دارید از آنها بخواهید تا هر روزی که می‌خواهند در محل کار حاضر شوند و از آن میز استفاده کنند. به هر حال فریلنسری به تنهایی انجام می‌شود پس تا حد امکان، کار کردن را خوشایند کنید. با ارائه مزایای مشابه کارکنان تمام وقت مثل دعوت برای ناهار و جشن‌های کاری و در اختیار قرار دادن کوپن‌های تخفیف و معرفی‌نامه‌ها، انگیزش کاری بالاتری به فریلنسرها می‌دهید.

در فرایند خروج فریلنسرها از سازمان، به بررسی قراردادشان پرداخته و اگر عملکرد خوبی داشتند؛ برای معرفی آنها به سایر کارفرماها، به آنها توصیه نامه بدهید. اگر هم عملکرد خوبی نداشتند؛ به طور واضح انتظارات خودتان و کم کاری آنها را توضیح دهید. این کار به رشد و پیشرفت فریلنسرها کمک کرده و احتمال این که شما را به عنوان همکار نه چندان خوب به دیگران معرفی کنند، کاهش می‌یابد.

امکان گرفتن توصیه نامه، نظر و امتیاز برای فریلنسرها در سایت کارلنسر (حتی از کارفرمایان خارج سایت) میسر است.

 

روابط کاری اهمیت زیادی دارند

برای هر فریلنسر، نیاز متفاوتی در اولویت قرار دارد. برخی نگران پرداخت سریع هستند و برخی دیگر به رشد حرفه‌ای اهمیت می‌دهند. کلید موفقیت در کسب و کارهای اقتصاد فریلنسری، برقراری روابط مطلوب با آنها و گوش دادن به نیازهایشان است. در طول مصاحبه کاری با اولویت‌های فریلنسر آشنا شوید و روابط کاری را هم بر اساس همین اولویت‌ها تنظیم کنید.

مشکلات احتمالی در فرایند کاری را پیش بینی کرده و در صورت بروز هر گونه خطای فردی، با همکاری تیمی به حل مسأله بپردازید. همدلی و روابط محترمانه را در کل فرایند کاری لحاظ کنید. رعایت تمامی این موارد نشان از فرهنگ سازمانی سازنده و پویا دارد که علاوه بر رشد کسب و کار باعث جلب رضایت شغلی تمامی کارکنان می‌شود.

 

در نهایت…

اگر حقوق خوبی برای استخدام فریلنسرها پرداخت کنید، آن‌ها را به خوبی در سازمان بپذیرید و مورد احترام قرار دهید؛ مسیر کاری موفقیت آمیزی را طی خواهید کرد. اگر با فریلنسرها هم مثل سایر کارکنان رفتار کرده و همه کارکنان را انسان‌هایی ارزشمند بدانید، به کارکنانی قابل اعتماد و با انگیزه می‌رسید. در نتیجه این تیم کاری منسجم، کسب و کارتان را در سال پیش رو توسعه خواهد داد. اگر شما هم فریلنسر یا کارفرما هستید، نظرات خودتان در مورد روابط و قرارداد دورکاری و آزادکاری را با تیم کارلنسر در میان بگذارید.

منبع

https://www.entrepreneur.com/article/338116

 

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه