اچ کپچا hCAPTCHA چیست؟ + تفاوت آن با ریکپچا reCAPTCHA

07 اردیبهشت 1402 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
اچ کپچا چیست
زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

امنیت وب سایت چقدر برایتان مهم است؟ یکی از راه‌های ایمن سازی وب سایت خودتان، اجرای کپچا از جمله اچ کپچا hCAPTCHA است. این فناوری با تمایز قائل شدن بین انسان و ربات، از وب سایت شما محافظت می‌کند!

با این حال، گزینه‌های زیادی برای انتخاب کپچا در دسترس است که کار را دشوار می‌کند! به خصوص که شاید در هنگام تصمیم گیری بین دو گزینه بسیار محبوب مانند reCAPTCHA و hCAPTCHA، گیج شوید!

سیستم کپچای رایگان

اکنون اچ کپچا (https://www.hcaptcha.com) بزرگترین سرویس کپچای مستقل و در حال اجرا روی 15% از اینترنت است.

اچ کپچا به محافظت از حریم خصوصی کاربران و برچسب گذاری داده‌های شرکتی، کمک می‌کند. این فناوری امکان تشخیص ربات را به طور ساده و قابل اعتماد فراهم می‌کند.

hCaptcha یکی از محبوب ترین خدمات کپچا است که از جانب شرکت مبتنی بر یادگیری ماشین یعنی Intuition Machines معرفی شده است.

 

معرفی اچ کپچا و اهمیت آن

کپچا که مخفف Completely Automated Public Turing Test to Tell Computers and Humans Apart است، نوعی تست برای تعیین انسان بودن یا ربات بودن کاربر است. معمولاً در وب‌سایت‌ها برای محدود کردن دسترسی ربات‌های خودکار و آسیب احتمالی حاصل از آنها، مانند اسپم شدن یا هک شدن، استفاده می‌شود.

تشخیص انسان از ربات با hcaptcha

خواندن کپچاها برای برنامه‌های خودکار، دشوار و برای کاربران انسانی، راحت است. آنها به طور معمول، از یک سری کاراکترها و نمادهای تصادفی ساخته شده‌اند که با استفاده از نویز، تاری، یا سایر اعوجاج‌های بصری، به صورت تحریف شده نمایش داده می‌شود. کاربر برای اثبات انسان بودنش، باید کاراکترهای دیده شده در تصویر را در یک فیلد متنی وارد کند.

اهمیت کپچاها را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • محافظت در برابر ربات: کپچاها روشی مؤثر برای جلوگیری از ورود ربات‌ها به وب‌سایت و ایجاد آسیب احتمالی هستند. این آسیبها شامل هک کردن، ارسال اسپم یا سایر رفتارهای مخرب هستند.
  • امنیت بهتر: کپچاها با محدود کردن دسترسی ربات‌ها به یک وب سایت، می‌توانند امنیت کلی را افزایش دهند و از اطلاعات کاربر محافظت کنند.
  • کاهش اسپم: کپچاها به سادگی می‌توانند ربات‌های خودکار ارسال کننده اسپم را متوقف کنند و تعداد پیام‌های ناخواسته را کاهش دهند تا تجربه کاربر را بهبود بخشند.
  • دسترسی: اکنون بسیاری از سیستم‌های کپچا، روش‌های مختلفی را برای تأیید افراد دارای معلولیت ارائه می‌کنند، مانند چالش‌های صوتی که اینترنت را برای همه در دسترس‌ می‌سازد.
  • سهولت در استفاده: کپچاها به راحتی در یک وب سایت ادغام می‌شوند و استفاده از آنها برای کاربران ساده است.

با در نظر گرفتن همه موارد فوق، کپچاها ابزاری حیاتی برای صاحبان وب سایت هستند تا از پلتفرم‌های خود در برابر ربات‌ها دفاع کنند و امنیت را افزایش دهند.

 

اهمیت برقراری تمایز بین ربات‌ها و انسان‌ها

برای ایمنی و کارایی وب سایت‌ها و خدمات آنلاین، تشخیص ربات‌ها و انسان‌ها ضروری است. ربات‌ها را می‌توان برای انجام کارهای خودکار مانند ارسال اسپم، هک و حذف داده، برنامه‌ریزی کرد. این اقدامات می‌تواند آسیب جدی به وب سایت و کاربران آن وارد کند.

اهمیت برقراری تمایز بین ربات ها و انسان ها

به دلایل زیر تشخیص انسان و ربات از یکدیگر، ضروری است:

  • محافظت در برابر فعالیت‌های مخرب: صاحبان سایت با مکان یابی و مسدود کردن ربات‌ها، می‌توانند از سایت در برابر تهدیدات احتمالی مانند ارسال اسپم، هک و حذف اطلاعات محرمانه محافظت کنند.
  • تجربه کاربری بهتر: مسدود کردن ربات‌ها با کاهش تعداد پیام‌های اسپم و ناخواسته، تجربیات کاربران را بهبود می‌دهد.
  • امنیت بهتر: کپچاها با محدود کردن دسترسی ربات‌ها به یک سایت، می‌توانند امنیت کلی را افزایش دهند و از اطلاعات کاربر محافظت کنند.
  • سهولت در کاربری: دسترسی به اینترنت به لطف این فناوری بهبود یافته است. یعنی بسیاری از سیستم‌های کپچا، روش‌های جایگزینی از جمله چالش‌های صوتی را برای تأیید شدن در اختیار کاربران دارای معلولیت قرار می‌دهند.

به طور خلاصه، تمایز بین ربات‌ها و انسان‌ها برای امنیت و عملکرد وب سایت بسیار مهم است. این کار به محافظت از سایت در برابر فعالیت‌های مخرب، بهبود تجربه کاربر و گسترش دسترسی به اینترنت کمک می‌کند.

 

انواع مختلف کپچا

کپچاها اشکال و اندازه‌های مختلفی دارند که هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. بهترین کپچا را با توجه به نیازهای سایت انتخاب کنید. صاحبان وب‌سایت‌ها باید کاربرپسندی، دسترسی و امنیت را در هنگام انتخاب کپچا مورد توجه قرار دهند زیرا هر کدام مزایا و معایب خاصی دارند.

انواع کپچا ها

در زیر برخی از رایج ترین انواع کپچاها آورده شده است:

  • مبتنی بر متن (Text-based): این رایج‌ترین نوع کپچا است، شامل یک تصویر تحریف شده متنی است که کاربر باید آن را تایپ کند تا ثابت کند انسان است.
  • ریاضی (Mathematical): این نوع کپچا، معادله ریاضی را ارائه می‌دهد که کاربر باید آن را حل کند تا ثابت کند انسان است.
  • صوتی (Audio): این نوع کپچا، یک صدای ضبط شده ارائه می‌دهد که کاربر باید به آن گوش دهد و کلمات یا اعداد را برای اثبات انسان بودن، رونویسی کند.
  • reCAPTCHA: ریکپچا نوعی کپچا است که توسط گوگل توسعه یافته و از تکنیک‌های پیشرفته تجزیه و تحلیل ریسک برای برقراری تمایز بین انسان و ربات استفاده می‌کند. می‌توان آن را به عنوان یک چک باکس، انتخاب تصویر یا چالش صوتی اجرا کرد.
  • hCAPTCHA: شبیه به reCAPTCHA است، اما توسط شرکتی به نام Intuition Machines توسعه یافته است. این فناوری، ویژگی‌ها و مشوق‌های حفظ حریم خصوصی بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
  • کپچای نامرئی: این نوع کپچا برای کاربر قابل مشاهده نیست و از یک الگوریتم پیچیده برای تعیین اینکه کاربر انسان است یا ربات، استفاده می‌کند.

 

عملکرد hCaptcha چگونه است؟

اچ کپچا مانند ریکپچای گوگل، سرویسی است که با تمایز قائل شدن بین انسان و ربات به محافظت از وب سایت‌ها در برابر اسپم و سوء استفاده کمک می‌کند. اچ کپچا توسط شرکت Intuition Machines ساخته شده است.

اچ کپچا از تکنیک‌های تحلیل ریسک پیشرفته برای تعیین انسان یا ربات بودن کاربر، استفاده می‌کند و مانند ریکپچا، می‌توان آن را به روش‌های مختلفی از جمله چک باکس، انتخاب تصویر و چالش‌های صوتی، اجرا کرد.

عملکرد hcaptcha چگونه است

یکی از تفاوت‌های اصلی بین hCAPTCHA و reCAPTCHA این است که hCAPTCHA بیشتر به حفظ حریم خصوصی توجه می‌کند، کاربران را ردیابی نمی‌کند و به صاحبان وب سایت اجازه می‌دهد تا سطح دشواری کپچا را سفارشی کنند.

hCAPTCHA را می‌توان با استفاده از یک API ساده با یک وب سایت ادغام کرد و می‌توان آن را متناسب با نیازهای خاص سایت، سفارشی کرد. علاوه بر این، به کاربران اجازه می‌دهد تا بابت تکمیل چالش‌ها، ارز دیجیتال پاداش بگیرند.

عملکرد hCaptcha تقریباً مشابه هر سرویس کپچای دیگری است.

برای نصب سرویس hCaptcha در وب سایت، کاربر باید:

  • چند خط کد HTML و سرور ساید را به وب سایت اضافه کنید.
  • در مرحله بعد، می‌توانید ویجت hCaptcha را در هر فرمی‌ در وب سایت خودتان جاسازی کنید.
  • هنگامی‌ که کاربر به چالش ایجاد شده توسط hCaptcha پاسخ می‌دهد یا حل می‌کند، پاسخ برای تأیید به API سرور hCaptcha ارسال می‌شود.
  • اگر پاسخ صحیح باشد، کاربر تأییدیه دریافت می‌کند.

hCaptcha از تمام مرورگرهای اصلی موجود در بازار امروز از جمله Mozilla Firefox، Google Chrome، Microsoft Edge و Apple Safari پشتیبانی می‌کند.

 

بیشتر بدانید: API چیست و چه کاربردهایی دارد

 

Google reCAPTCHA چیست و چگونه کار می‌کند؟

ریکپچا گوگل (Google reCAPTCHA) یک سرویس محبوب است که بین ترافیک انسان و ربات تمایز قائل می‌شود تا به محافظت از وب سایت‌ها در برابر هرزنامه و سوء استفاده کمک کند. گوگل این سرویس را به صورت رایگان ارائه می‌کند!

recaptcha گوگل

می‌توان از آن به روش‌های مختلفی از جمله موارد زیر استفاده کرد:

  • چک باکس: کاربر باید روی یک چک باکس کلیک کند تا ثابت کند که انسان است.
  • انتخاب تصویر: یک کاربر باید تصاویر خاصی را از یک گروه عکس انتخاب کند تا ثابت کند که انسان است.
  • چالش‌های صوتی: کاربر باید به صدای ضبط شده گوش دهد و کلمات یا اعداد را برای اثبات انسان بودنش، رونویسی کند.

ریکپچا، رفتار کاربر در ‌سایت را تجزیه و تحلیل می‌کند تا مشخص کند که انسان یا ربات است. وقتی کاربر از وب‌سایتی بازدید می‌کند که از reCAPTCHA استفاده می‌کند، این سرویس، اطلاعاتی درباره رفتار کاربر، مانند حرکات ماوس، الگوهای تایپ و سایر تعاملات با وب‌سایت جمع‌آوری می‌کند.

سپس این داده‌ها توسط موتور تجزیه و تحلیل ریسک reCAPTCHA پردازش می‌شود که از الگوریتم‌های پیشرفته برای تعیین انسان یا ربات بودن کاربر، استفاده می‌کند. اگر موتور معتقد باشد که کاربر یک انسان است، به آنها اجازه دسترسی به وب سایت داده می‌شود. اگر تشخیص دهد که کاربر به احتمال زیاد یک ربات است، یک چالش کپچا مانند یک تصویر تحریف شده متنی برای تایپ کردن یا یک چالش صوتی برای رونویسی به او ارائه می‌کند.

علاوه بر این، reCAPTCHA از یک سیستم پیشرفته فیلتر اسپم استفاده می‌کند که بر اساس بازخورد میلیون‌ها کاربر تهیه شده است. الگوریتم reCAPTCHA از این بازخورد استفاده می‌کند تا در طول زمان دقیق‌تر شده و توانایی خودش برای برقراری تمایز بین ترافیک انسانی و رباتی را بهبود بخشد.

 

hCaptcha در مقابل reCAPTCHAگوگل

ریکپچای گوگل، قدیمی‌ترین سرویس کپچا برای حفاظت در برابر ربات است که در سال 2007 معرفی شد و از آن زمان تاکنون میلیون‌ها وب سایت را در برابر ربات‌ها و هکرها محافظت می‌کند. با این حال، بسیاری از سازمان‌های بزرگ به دلیل محدودیت‌های reCAPTCHA به hCaptcha روی آورده‌اند. همچنین گوگل اعلام کرده که شارژ پولی reCAPTCHA را آغاز خواهد کرد.

reCaptcha در مقابل hCaptcha

hCaptcha یک جایگزین رایگان و سازگار با حریم خصوصی برای reCAPTCHA است.

اچ کپچا هم مشابه reCAPTCHA، به وب سایت‌ها کمک می‌کند تا از خودشان در برابر ربات‌های اسپم محافظت کنند. hCaptcha یک سرویس مدرن Captcha است که در مقایسه با reCAPTCHA از نظر قیمت، حریم خصوصی کاربر و دشواری چالش‌ها، بسیار کارآمد است.

hCaptcha توسط یک سرویس تبلیغاتی اجرا نمی‌شود، بنابراین هم برای کاربر و هم برای شرکت مفید است.

در ادامه به مزایای hCaptcha در مقایسه با Google reCAPTCHA اشاره می‌کنیم.

مزایای hCaptcha

  • مالکیت: reCAPTCHA متعلق به گوگل است، در حالی که hCAPTCHA متعلق به شرکت Intuition Machines است.
  • حریم خصوصی: hCaptcha داده‌های کاربر را جمع آوری نکرده و نمی‌فروشد، در حالی که Google reCAPTCHA آن را برای مقاصد تبلیغاتی جمع آوری و استفاده می‌کند. اچ کپچا اطلاعات اولیه مانند حرکات ماوس، فشار دادن کلید و موارد مشابه را شناسایی می‌کند که به تشخیص ربات‌ها و انسان‌ها کمک می‌کند.
  • قیمت: hCaptcha یک سرویس رایگان است بدون محدودیت درخواست است، در صورتی که Google reCAPTCHA (نسخه Enterprise) برای تعداد درخواست‌های زیاد، پولی است.
  • عملکرد: hCaptcha بر اساس نتیجه آزمایش شرکت Cloudflare، سرعت و وضوح عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد. عملکرد Google reCAPTCHA بسیار پایین تر است.

عملکرد و دشواری اچ کپچا

  • سطح دشواری: سطح دشواری reCAPTCHA توسط الگوریتم گوگل تعیین می‌شود، در حالی که hCAPTCHA به صاحبان وب سایت اجازه می‌دهد تا سطح دشواری کپچا را انتخاب کنند.
  • در دسترس بودن: hCaptcha در همه جا در دسترس است، در حالی که Google reCAPTCHA در کشورهایی مانند چین که گوگل در آنها در دسترس نیست، قابل استفاده نیست.
  • مشوق‌ها: hCAPTCHA به کاربران بابت تکمیل چالش‌ها، ارز دیجیتال پاداش می‌دهد، در حالی که reCAPTCHA این کار را نمی‌کند.
  • سفارشی سازی: هر دو سرویس را می‌توان با استفاده از یک API ساده در سایت ادغام کرد و آن را برای رفع نیازهای سایت، سفارشی کرد. با این حال، hCAPTCHA امکان سفارشی سازی را بیشتر از نظر سطح دشواری فراهم می‌کند.
  • سود: مالک وب‌سایت می‌تواند بر اساس تعداد CAPTCHA‌های حل‌شده در وب‌سایت که توسط hCaptcha ایجاد شده، کسب درآمد آنلاین کند. این سرویس توسط Google reCAPTCHA ارائه نمی‌شود.

 

4 دلیل برای استفاده از hCaptcha

بیایید مزایای اصلی استفاده از hCaptcha در وب سایت را فهرست کنیم.

نظرات نادرست یا اسپم را حذف کنید

در دنیای اینترنت، هرزنامه‌نویس‌ها یا اسپمرها از کامنت‌ها برای ساخت بک لینک به سمت ‌سایت‌های خودشان استفاده می‌کنند. آنها به طور کلی با استفاده از کامنت خودکار در بلاگ های محبوب، این کار را انجام می‌دهند. با فعال کردن hCaptcha در فرم نظرات وب سایت خودتان، می‌توانید نظرات جعلی ناخواسته را حذف کنید.

حذف کامنتهای نادرست

اکانت‌های جعلی را حذف کنید

ربات‌ها با دور زدن فرم ثبت نام عادی، حساب‌های کاربری جعلی را در سایت شما ایجاد می‌کنند. باز هم، می‌توان از hCaptcha برای محافظت در برابر رباتها استفاده نمده و از ایجاد اکانتهای جعلی جلوگیری کرد.

خرید مطمئن و امن

برای اطمینان از این که سایت شما، سفارشات را از افراد واقعی دریافت می‌کند نه از ربات‌ها، باید یک فرم پرداخت مبتنی بر hCaptcha را روی سایت خودتان بر اساس اصول تجارت الکترونیک، نصب کنید.

خرید امن و مطمئن با ریکپچا

ایمیل‌های جعلی را حذف کنید

نمی‌خواهید که لیست ایمیل مارکتینگ شما با ایمیل‌های تولید شده توسط ربات‌ها پر شود، درست است؟ hCaptcha را می‌توان با بهترین نرم افزار بازاریابی ایمیلی مثل MailChimp ادغام کرد. باکمک  WPForms می‌توانید یک فرم Mailchimp یکپارچه ایجاد کنید و مخاطبین انسانی را از طریق hCaptcha جمع آوری کنید.

قیمت hCaptcha

اچ کپچا برای تمامی ناشران در هر اندازه‌ای رایگان است. برای شرکت‌ها و پلتفرم‌هایی که نیاز به کنترل بیشتری دارند، طرح‌های سازمانی هم در دسترس است. طرح‌های سازمانی hCaptcha از میلیون‌ها کاربر در ده‌ها میلیون سایت متعلق به برخی از بزرگترین شرکت‌های روی کره زمین محافظت می‌کنند.

 

منابع

https://fluentsmtp.com/recaptcha-vs-hcaptcha

https://webmarketing.academy/en/hcaptcha

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

بدون دیدگاه