کد اقتصادی چیست؟ مراحل دریافت آن

12 بهمن 1402 - آخرین بروزرسانی: 12 بهمن 1402
کد اقتصادی
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

در دنیای امروز، هر کاری نیاز به یک مجوز دارد. در پاسخ کوتاه به سؤال کد اقتصادی چیست، می‌توان گفت کد اقتصادی مجوز افرادی است که کار تجاری دارند و یا فعالیت تجاری می کنند. در صورتی که هنگام انجام دادن فعالیت‌های تجاری، کد اقتصادی نداشته باشید، انگار مجوز ندارید و همین موضوع باعث غیرقانونی شدن کار شما می‌شود و در نهایت جرایمی را برای آن در نظر خواهند گرفت. اما در این محتوا ما تمام اطلاعات مربوط به این کد را برای شما توضیح می‌دهیم. به شما می‌گوییم که چگونه کد اقتصادی دریافت کنید و اینکه اصلاً با این کد چه کار‌های می‌توانید انجام دهید.

 

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی یک‌شناسه ۱۲ رقمی است که به هر فرد حقوقی یا حقیقی که دارنده یک کسب و کار است داده می‌شود. در واقع کد اقتصادی شبیه به کد ملی هر نهاد تجاری است. و هر بنگاه تجاری و کسب و کاری موظف است که یک کد اقتصادی داشته باشد. در صورتی که یک کسب و کار کد اقتصادی نداشته باشد، آن مشمول جریمه و ممنوعیت فعالیت خواهد بود. نهایتاً تا دو ماه پس از شروع فعالیت تجاری، بایستی اقدام به دریافت کد اقتصادی کنید. این‌ شناسه به سازمان امور مالیاتی و سایر سازمان‌های مرتبط به کسب و کار کمک می‌کند تا کسب و کار و نحوه تجارت شما را بشناسند. نکته دیگر این است که باید بدانید، کد اقتصادی، همان رمز اقتصادی است و این دو باهم هیچ تفاوتی ندارند.

 

 

 

سایت مالیات

کد اقتصادی برای چه افرادی است؟

تمامی افراد چه حقیقی و چه حقوقی که مشمول پرداخت مالیات هستند، باید اقدام به دریافت کد اقتصادی کنند. اینکه کسب و کار شما شرکت است یا ساختار دیگری دارد اهمیت ندارد. به هر حال برای فعالیت تجاری قانونمند، بایستی حتماً کد اقتصادی دریافت کنید. قبل از دریافت کد اقتصادی، حتماً بایستی ثبت شرکت انجام دهید و کارت بازرگانی را هم دریافت کنید.

چه کسانی مشمول دریافت کد اقتصادی نیستند؟

افراد حقوقی یا حقیقی که فعالیت فرهنگی انجام می‌دهند، نیازی به دریافت کد اقتصادی ندارند. کسانی که معاف از دریافت کد اقتصادی هستند شامل مسجد‌ها، حسینیه‌ها، افرادی کار فرهنگی انجام می‌دهند مثل نویسندگان، شعرا و در نهایت اشخاص حقیقی که پیمانکار هستند که ارزش پیمان‌های آن‌ها در سال به ۵ میلیون تومان نرسد. این افراد به هیچ عنوان نیاز ندارند که کد اقتصادی دریافت کنند.

اهمیت دریافت کد اقتصادی

تا اینجا فهمیدید که کد اقتصادی چیست و اصلاً چه افرادی باید آن را دریافت کنند. در ادامه قصد داریم تا شما را با اهمیت دریافت کد اقتصادی آشنا کنیم. بالاخره قرار است شما برای دریافت این‌شناسه زمان خود را بگذارید پس باید با اهمیت آن آشنا شوید.

 

مطلب پیشنهای: چگونه شرکت ثبت کنیم؟

 

1) افزایش اعتبار

بالاخره هر کسب و کاری مخصوصاً در شروع کار خودش، نیاز دارد که با شرکت‌های دیگر تعامل داشته باشد، با سایر شرکت‌ها قرارداد ببند یا اینکه برای فروش محصولات خودش، به سایر خرده فروشی‌ها نیاز به بستن قرارداد داشته باشد. زمانی که یک کسب و کار کد اقتصاد نداشته باشد، یعنی قانونمند نیست . هیچ نهاد دولتی از آن پشتیبانی نمی‌کند. در همچین شرایطی کدام شرکت بزرگ یا اصلاً خرده فروشی حاضر می‌شود با شما کار کند؟ پس یکی از مهمترین مزایای دریافت کد اقتصادی افزایش اعتبار است که باعث می‌شود، شما بتوانید با سایر کسب و کار‌ها مشارکت داشته باشید.

مذاکره کردن

2) افزایش تعاملات

گاهی مواقع مزایده‌هایی بین کسب و کار‌ها برگزار می‌شود. اگر شما کد اقتصادی نداشته باشید، هیچ تأثیری بر روی مزایده‌های پیش رو خودتان نخواهید داشت. به هیچ وجه نمی‌توانید در این مزایده‌ها شرکت کنید. برای شرکت در مزایده‌ها یا مناقصه‌ها فقط شرکت‌هایی که دارای اعتبار بالایی هستند می‌توانند شرکت کنند. از این رو نداشتن کد اقتصادی باعث می‌شود، اعتبار شما کاهش پیدا کند و در هیچ مناقصه‌ای نتوانید برنده شوید.
به جز مناقصه و مزایده‌ها، شما برای واردات و صادرات هم نیاز به دریافت کد اقتصادی هستید. قطعاً شما به عنوان یک مدیر، باید آینده کسب و کار خودتان را هم در نظر بگیرید، هیچ علاقه ای به صادر کردن محصولات خودتان به کشور‌های همسایه و یا سراسر دنیا ندارد؟ دوست ندارید برای‌ تولید محصول جدید، از سایر کشور‌ها مواد اولیه وارد کنید؟ از این رو در نهایت شما بایستی کد اقتصادی را دریافت کنید. ولی اگر از همان اول شروع کسب و کارتان این کار را انجام دهید، دیگر در آینده به مشکلاتی مثل جریمه‌های سنگین بر نخواهید کرد.

3) جلوگیری از مشکلات مالیاتی

یکی از مهمترین قانون‌هایی که در روبرو کسب و کار‌ها قرار دارد پرداخت مالیات است. شاید شما می‌توانستید در گذشته با انجام دادن شیوه‌هایی از پرداخت مالیات فرار کنید، اما امروزه با الکترونیکی شدن همه چیز تقریباً فرار مالیاتی غیر ممکن است. اگر هم انجام بدید در نهایت در یک جایی گیر خواهید افتاد و آن وقت است که باید کلی جریمه سنگین پرداخت کنید. ولی اگر از همان اول به فکر دریافت کد اقتصادی باشید، دیگر مشکلی در آینده نخواهید داشت. شما با دریافت کد اقتصادی سریع‌تر می‌توانید، مالیات‌های خودتان را آن هم با دقت بیشتری پرداخت کنید. در نهایت اگر در پرداخت مالیات دقیق عمل کنید، می‌توانید حتی تخفیف‌هایی را از سمت دولت دریافت کنید.

 

مطلب پیشنهادی: فاکتور رسمی چیست؟

 

کاربرد‌های کد اقتصادی

دریافت کد اقتصادی کاربرد‌های زیادی دارد که هر کدام از آن‌ها می‌تواند برای یک کسب و کار ضروری باشد. اگر شما کد اقتصادی نداشته باشید نمی‌توانید به هیچ عنوان کارت بازرگانی دریافت کنید که این به کسب و کار شما می‌تواند ضربه بزند. از جمله کاربرد‌های کد اقتصادی می‌توانیم به دریافت گواهی ارزش افزوده، شرکت در مزایده‌ها، ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی، تعامل قانونی با سایر کسب و کار‌ها و ارائه اظهارنامه ارزش افزوده اشاره کنیم.

 

مراحل دریافت کد اقتصادی

برای دریافت کد اقتصادی بایستی یکسری از کار‌ها را به صورت مرحله‌ای و پشت سر هم انجام دهید که ما شما را با آن‌ها به ترتیب آشنا می‌کنیم.

  1. در ابتدا بایستی به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید و در آن ثبت نام کنید.
  2. بر روی ثبت نام الکترونیکی در قسمت راست صفحه کلیک کنید.
  3. وارد صفحه پیش ثبت نام کد اقتصادی می‌شوید.
  4. اطلاعات مورد نیاز را کامل کنید و ثبت نام را انجام دهید.
  5. بعد از طی کردن مراحل بالا از سمت اداره امور مالیاتی رمز و کد کاربری دریافت خواهید کرد. در صورتی که هر یک اطلاعات را اشتباه وارد کنید این رمز و نام کاربری برای شما ارسال نمی‌شود.
  6. مجدد به سایت بروید و روی ثبت نام الکترونیک کلیک کنید.
  7. گزینه ثبت نام کد اقتصادی را انتخاب کنید و اطلاعات مورد نیاز را به درستی ثبت کنید.
  8. در این مرحله کد اقتصادی را دریافت خواهید کرد.

سایت سازمان امور مالیاتی

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی

  • برای اینکه راهنمایی ما کامل بشه مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی را هم برای شما نام می‌بریم. یادتون باشه که حتماً این مدارک را جمع‌آوری کنید تا ثبت نام شما کامل شود و دیگر نقصی در کاری که انجام می‌دهید نباشد.
  • دریافت دفترچه مخصوص، دفترچه را باید از واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی دریافت کنید.
  • دریافت فرم‌های مورد نیاز دریافت کد اقتصادی، برای دریافت این فرم‌ها نیز باید به واحد ثبت و شناسایی اداره دارایی مراجعه کنید.
  • رونوشت شناسنامه و کارت ملی همه اعضای هیئت‌مدیره
  • رونوشت آگهی تأسیس شرکت و کپی آن
  • آخرین تغییرات ثبتی شرکت و کپی آن
  • رونوشت اساسنامه
  • رونوشت اظهارنامه
  • رونوشت روزنامه رسمی
  • رونوشت پروانه و مجوز بهره‌برداری و تأسیس شرکت
  • رونوشت سند ملک محل فعالیت یا اجاره‌نامه تأیید شده از اداره مالیات به همراه رونوشت آن
  • نامه تاریخ شروع فعالیت، برای شرکت‌هایی که شروع به فعالیت کرده‌اند
  • نامه عدم شروع فعالیت، برای شرکت‌هایی که هنوز شروع به فعالیت نکرده‌اند
  • رسید پرداخت مالیات حق تمبر به دارایی

شما در طی ثبت برای دریافت کد اقتصادی به تمامی این مواردی که نام بردیم نیاز دارد. درسته که شاید اول لیست بلند بالایی به نظر برسد اما یادتان باشد که کد اقتصادی شناسنامه کسب و کار شماست و برای اینکه یک کار قانونمند و در آینده بزرگی داشته باشید حتماً بایستی تمامی این مدارک را جمع‌آوری کنید.

 

مطلب پیشنهادی: شرکت مسئولیت محدود

 

حرف پایانی

اگر به دنبال این هستید که یک کسب و کار قانونی را از همان اول به درستی جلو ببرید بایستی حتماً و تحت هر شرایطی یک سری مجوز‌ها را اخذ کنید. برای مثال بایستی حتماً ثبت شرکت انجام دهید، کارت بازرگانی دریافت کنید و همین طور کد اقتصادی را هم نیازی دارد. کد اقتصادی هویت کسب و کار شما را مشخص می‌کند مثل یک کارت ملی که برای هر فرد یکتا است، این کد اقتصادی هم همان کاربرد را برای کسب و کار‌ها دارد. ما به شما گفتیم که کد اقتصادی چه مزیت‌هایی دارد، چه کاربرد‌هایی دارد و اینکه مراحل دریافت کد اقتصادی را از اول تا آخر برای شما توضیح دادیم. اگر به دنبال ایجاد یک هویت برای کسب و کار خودتان هستید و قصد دارید با سایر شرکت‌ها معاملات مختلفی را انجام دهید در نهایت بایستی کد اقتصادی دریافت کنید. پس هر چقدر زود‌تر این کار را انجام دهید و هر چقدر قانونمند‌تر باشید کار خودتان راحت‌تر است. اگر تا به حال تجربه دریافت کد اقتصادی را داشتید و یا اینکه سؤالی دارید حتماً برای ما کامنت کنید. ‌امیدواریم در این محتوا به شما کمک کرده باشیم تا بتوانید راحت‌تر کد اقتصادی را دریافت کنید و با این موضوع به طور کامل آشنا شده باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • کریم
    28 فروردین 1403

    چقدر طول میکشه کد اقتصادی بدن؟