استراتژی اقیانوس آبی چیست؟

28 بهمن 1402 - آخرین بروزرسانی: 28 بهمن 1402
اقیانوس آبی
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

استراتژی اقیانوس آبی، یک رویکرد نوین در حوزه استراتژی‌های کسب و کار است که به وسیله آن، سازمان‌ها توانایی ایجاد فضای بازار جدید و بی‌رقیب را دارند. این استراتژی از دو عنصر اصلی “تمایز” و “کاهش هزینه” بهره می‌برد و با استفاده از مجموعه‌ای از روش‌ها و ابزارهای مدیریتی، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا از رقبا پیشی بگیرند و به بازارهای جدید نفوذ کنند.
این استراتژی بر اساس تحقیقات و مطالعات گسترده انجام شده بر روی حرکت‌های استراتژیک در صنایع مختلف، به وجود آمده است و از طریق شناخت دقیق بازار هدف و نیازهای مشتریان، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا جایگاه برتری را در بازار خود ایجاد کنند.

 

هدف استراتژی اقیانوس آبی

اقیانوس آبی

استراتژی اقیانوس آبی، مفهومی است که شرکت‌ها برای دستیابی به رقابتی پایدار و موفق، باید از آن استفاده کنند. در این استراتژی، تلاش برای ایجاد بازارهای جدید و نوآورانه است، که رقابت کمتری دارند و به جای رقابت در بازارهای پر رقیب، می‌توان به خلق ارزش برای مشتریان و افزایش سهم بازار پرداخت.
این استراتژی به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که از ریسک کمتری برای ورود به بازارهای جدید برخوردار شوند و در نتیجه سودآوری بیشتری داشته باشند. استراتژی اقیانوس آبی، بر اساس ایجاد ارزش برای مشتری، تفاوت‌های واقعی با رقبا و ارتقاء مداوم عملکرد، سازمان‌ها را به جلوهای جدید و موفق‌تر هدایت می‌کند.

 

مطلب پیشنهادی: راه های افزایش فروش

 

کتاب استراتژی اقیانوس آبی

«استراتژی اقیانوس آبی» نوشته دبلیو چان کیم و رنه موربورن، یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین کتب در حوزه مدیریت استراتژی است. این کتاب که بیش از 3.6 میلیون نسخه از آن فروخته شده، به عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتب استراتژیک در دنیا شناخته شده است.
دبلیو چان کیم، مدیرعامل موسسه استراتژی اقیانوس آبی INSEAD و استاد مدیریت استراتژی و مدیریت بین‌المللی است که با ارائه روش‌ها و استراتژی‌های نوین، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا در برابر رقبای خود، مزیت رقابتی پیدا کنند. این کتاب بر اساس تحلیل‌های عمیق و رویکردهای نوین، راهنمایی‌های مهمی برای ساختن استراتژی‌های موفق و دستیابی به رقابت پایدار فراهم می‌کند.
استراتژی اقیانوس آبی، به عنوان یک روش موفقیت تجاری معرفی شده است که بر اساس تحقیقات بر روی 150 شرکت انجام شده است. این تحقیقات نشان می‌دهند که طرز فکر نوآورانه و خلاقانه، می‌تواند عامل اصلی موفقیت شرکت‌ها در 30 سال گذشته باشد.
شرکت‌های خدماتی که به طور مداوم خدمات جدید معرفی می‌کنند و بازاریابی قوی بر روی محصولات خود انجام می‌دهند، به نظر می‌رسد از این استراتژی بهره‌مند شده‌اند. به عنوان مثال، شرکت اپل با ایجاد بازارهای جدید و نوآورانه، توانسته است از رقبای خود جلو بزند و در مسیر موفقیت حرکت کند.

 

مطلب پیشنهادی: دسته بندی مشتریان چیست؟

 

مثال برای استراتژی اقیانوس آبی

اقیانوس آبی

استراتژی اقیانوس آبی، یک مدل استراتژیک است که بر روی توسعه بازار جدید و منحصر به فرد تمرکز دارد.

شرکت کامپیوتری DELL

شرکت DELL در اواسط دهه 1990، با ارائه مدل فروش مستقیم به مشتریان، اقیانوس آبی دیگری را در صنعت کامپیوتر ایجاد کرد. در حالی که رقبای سنتی به دنبال ارائه کامپیوتر‌های سریع‌تر با امکانات بیشتر بودند، دل با کاهش قیمت و بهبود تجربه خرید و تحویل کالا برای مشتریان، موفق شد با قیمت 40 درصد کمتر از نمایندگی‌های فروش آی بی‌ام، به مشتریان عرضه کند.
این استراتژی نه تنها برای شرکت دل سودآوری بالایی را فراهم کرد، بلکه باعث جذب مشتریان جدید و افزایش سهم بازار آن‌ها شد. با این تغییرات، شرکت دل به پیشروی در فروش کامپیوتر‌های شخصی رسید و از ۵ و نیم میلیارد دلار درآمد در سال ۱۹۹۵ به ۴۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ رسید. این نشان دهنده این است، که اقیانوس‌های آبی جدید در صنعت کامپیوتر به سرعت رشد و توسعه می‌یابند.

شرکت نتفلیکس

نتفلیکس، ورود خود به بازار ویدیوهای آنلاین را به عنوان یک نمونه موفق از استراتژی اقیانوس آبی می‌داند. این شرکت با ایجاد یک محصول جدید و بی‌سابقه، توانست بازار خود را از رقابت با غول‌های محبوب اجاره ویدیو، مانند بلاک‌باستر توسعه دهد.
با ارائه خدمات اشتراکی و اجاره DVD آنلاین، نتفلیکس مشتریان خود را با امکانات و خدمات بهتری مواجه کرد. این استراتژی نه تنها به شرکت کمک کرد تا بازار خود را گسترش دهد، بلکه با ارائه خدمات استریم و محتوای اصلی نیز، توانسته است موقعیت خود را تقویت کرده و بازارهای جدیدی را جذب کند.
به همین دلیل، نتفلیکس به عنوان یکی از شرکت‌های پیشتاز در عرصه تکنولوژی و سرویس‌های دیجیتال شناخته می‌شود که با استراتژی‌های نوآورانه خود، موفق به جذب میلیون‌ها مشتری در سراسر جهان شده است.

شرکت آی‌‌تیونز (iTunes)

پلتفرم آی‌تیونز یکی از اولین پلتفرم‌هایی بود که به مصرف‌کنندگان امکان دانلود قانونی موسیقی را داد. با ورود آی‌تیونز به بازار، مصرف‌کنندگان دیگر نیازی به دانلود غیرقانونی موسیقی نداشتند؛ چرا که اکنون می‌توانستند آهنگ‌های مورد علاقه خود را با پرداخت هزینه‌ای کمتر دانلود کنند.
استراتژی اقیانوس آبی آی‌تیونز، با ارائه گزینه‌هایی برای خرید تک ‌آهنگ‌ها به جای آلبوم‌های کامل، برای هنرمندان نیز مزایا داشت. این پلتفرم به موسیقی دیجیتال اعتبار بخشید و به آن کمک کرد که به یکی از مهم‌ترین روش‌های استفاده از موسیقی تبدیل شود. از آن زمان تاکنون، آی‌تیونز به عنوان یکی از پرطرفدارترین پلتفرم‌های موسیقی دیجیتال شناخته شده است و به رشد این صنعت کمک زیادی کرده است.

 

مطلب پیشنهادی: پرزنت محصول چیست؟

 

اقیانوس قرمز با اقیانوس آبی چه تفاوتی دارد؟

اقیانوس آبی

اقیانوس قرمز و اقیانوس آبی، دو مفهوم متفاوت در زمینه رقابت و بازاریابی هستند. در اقیانوس قرمز، شرکت‌ها به دنبال رقابت مستقیم با رقبا هستند، تا بازار را به خود جلب کنند. این بازاریابی معمولا منجر به جنگ قیمتی و خونریزی بین شرکت‌ها می‌شود.
در اقیانوس آبی، شرکت‌ها تلاش می‌کنند با خلق یک بازار جدید، به جای رقابت با رقبا، با استحکام موقعیت خود در بازار، محصولات و خدمات خود را ارتقا دهند. آن‌ها به جای تمرکز بر مشتریان فعلی، بر روی نیازها و تمایلات مشتریان آینده تمرکز می‌کنند و این امر باعث موفقیت بیشتر و خلق بازارهای جدید می‌شود.

 

مطلب پیشنهادی: فروش خالص چیست؟

 

چرا باید روی استراتژی اقیانوس آبی تمرکز کرد؟

از بین رفتن اقیانوس‌های قرمز

استراتژی بازار، تعیین کننده‌ی موفقیت یا شکست یک کسب‌وکار است. در صورتی که شما در یک بازار پر رقابت و اشباع فعالیت می‌کنید، باید انرژی بیشتری را برای رقابت سهم بازار صرف کنید.
هر رقیب جدیدی که وارد این فضا می‌شود، خطری برای سودآوری شما به همراه دارد. برای افزایش سود و کاهش فشار رقابت، باید به دنبال نوآوری و فرصت‌های جدید باشید؛ بنابراین، اکتشاف فرصت‌های نوین و ایجاد تجربیات منحصر به فرد، می‌تواند به شما کمک کند تا از رقابت‌های سنگین با رقبا فاصله بگیرید و در بازار، پایداری داشته باشید.

عرضه بیشتر از تقاضا

نوآوری‌های تکنولوژیکی، از اهمیت بسیاری برخوردارند و به شرکت‌ها کمک می‌کنند محصولات خود را بهبود بخشند و به صورت موثرتر تولید کنند، اما تنها تولید بیشتر محصول، به معنای وجود تقاضای کافی برای آن نیست.
در صورتی که با رقبای قوی و تنش زیاد روبه‌رو هستید، اهمیت ایجاد مزیت رقابتی و جذب مشتریان جدید، بیشتر از تولید بیشتر محصول، محسوس است. به عنوان مثال، اپل با ایجاد دو محصول موفق مانند آیفون و آیپد، توانست به موفقیت بی‌بدیلی دست یابد و نشان دهد که ایجاد اقیانوس‌های آبی جدید، می‌تواند راهی برای رشد و توسعه شرکت باشد.

از دست رفتن جذابیت صنایع

رقابت در صنعت‌های مختلف، همواره یک چالش بزرگ برای شرکت‌ها است. برند‌ها باید با رقبا روبرو شوند و راه‌هایی برای جذب مشتریان جدید پیدا کنند، اما بومی‌سازی محصولات و خدمات، یک راه برای فرار از رقابت شدید است.
با وارد شدن به بازارهای جدید و ناشناخته، شرکت‌ها می‌توانند به راحتی تبدیل به یک برند پرطرفدار و محبوب شوند. این راهبرد به ‌عنوان یک روش موثر برای رشد و توسعه کسب‌وکارها شناخته می‌شود.
اقیانوس‌های آبی همواره به عنوان یک محیط بی‌پایان و آرامش‌بخش شناخته می‌شوند، اما حتی در این مکان‌های دورافتاده نیز، رقابت وجود دارد. شرکت‌ها و کسب و کارها همواره به دنبال نوآوری و رشد هستند و اگر شاهد موفقیت یک فرد یا شرکت در یک حوزه خاص باشند، حتما به دنبال تقلید از آن خواهند بود.
این به معنای این است که حتی اگر در محیطی مانند اقیانوس‌های آبی مستقر شوید، باید همواره برای ایجاد تمایز و نوآوری تلاش کنید. در غیر این صورت، احتمال دارد که بخشی از بازار را به دیگران واگذار کنید و اقیانوس آبی به قرمز تبدیل شود.

 

مطلب پیشنهادی: هوش تجاری چیست؟

 

راهکارهای استراتژی اقیانوس آبی

اقیانوس آبی

استراتژی اقیانوس آبی به عنوان یک راهکار موثر برای ایجاد بازار جدید، اصول جدیدی را مطرح می‌کند. این استراتژی بر این ایده تمرکز دارد که فاکتورهای عمومی و زیر استاندارد صنعت حذف یا کاهش یابند، در حالی که فاکتورهای بالاتر از سطح استاندارد افزایش یابند.
ارائه فاکتورهای جدید و تعریف مجدد مرزهای بازار، از دیگر اصول این استراتژی است. به علاوه، توجه به تصاویر کلان و فراتر از مرزهای موجود، به عنوان یکی از موارد مهم این استراتژی مطرح می‌شود. برای موفقیت در ایجاد بازار جدید، ضروری است که سازمان‌ها بر موانع سازمانی غلبه کنند و به تغییرات لازم در رویه‌ها و استراتژی‌های خود بپردازند.

 

جمع بندی

استراتژی اقیانوس آبی، به مفهوم ایجاد بازارهای جدید و خلق ارزش برای مشتریان به وسیله ارائه محصولات یا خدمات منحصر به فرد اشاره دارد. در این استراتژی، شرکت‌ها به جای رقابت بر روی قیمت و کاهش هزینه‌ها، تمرکز خود را بر روی ارتقاء و نوآوری می‌گذارند.
این استراتژی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا از رقبای خود متمایز شوند و با ارائه محصولات یا خدمات منحصر به فرد، بازارهای جدید به دست آورند. به عبارت دیگر، این استراتژی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا از یک بازار قرمز و پر رقابت، به یک بازار آبی و کم رقابت تبدیل شوند و از رشد و توسعه پایدار برخوردار شوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید. برای شروع یک تجربه جدید، با من در ارتباط باشید. https://www.karlancer.com/profile/182210

دیدگاه شما

بدون دیدگاه