آرایه در متلب چیست؟ – نحوه استفاده و آشنایی با آرایه‌های خاص

29 فروردین 1403 - آخرین بروزرسانی: 29 فروردین 1403
آرایه‌ها در متلب
زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

آیا تا به حال با آرایه‌ها در متلب برخورد داشته‌اید؟ متلب خود با عنوان آزمایشگاه ماتریس‌ها (matrix laboratory) شناخته می‌شود. یک ماتریس از یک یا چند متغیر تشکیل شده است که به هر یک از متغیرها آرایه نیز گفته می‌شود. با توجه به این مورد استفاده از آرایه‌ها در متلب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پس از آشنایی با آرایه باید به این نکته اشاره کرد که در متلب بیشتر از بردارها استفاده می‌شود. بردارها آرایه‌های یک بعدی هستند اما ماتریس‌ها یک آرایه دوبعدی هستند. در جلوتر به تعریف کامل بردار در متلب می‌پردازیم.

 

بردار در متلب چیست؟

در بالاتر اشاره شد که بردارها آرایه‌های تک بعدی هستند. بردارها در دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • بردار ستونی
  • بردار سطری

در ماتریس‌ها تعریف تعداد سطر و ستون به صورت m در n تعریف می‌شود که m تعداد سطر و n به تعداد ستون گفته می‌شود. در بردارهایی که m عدد 1 باشد بردار از نوع سطری است. در صورتی که n عدد 1 باشد ماتریس از نوع ستونی خواهد بود.

در متلب برای ترسیم ماتریس‌ها از علامت براکت ( ‌‌[ ] ) استفاده می‌شود. به طور مثال یک ماتریس سطری در متلب به شکل زیر تعریف خواهد شد.

X = {3،7}

 

مطالب مرتبط:

تشخیص چهره با متلب

ترسیم نمودار در متلب

ترکینگ در نرم افزار متلب

الگوریتم میگو در متلب

 

آیا اعداد نیز آرایه هستند؟

در اینجا سوال پیش میاید که آیا اعداد نیز از نوع آرایه هستند؟ در این مورد جواب مثبت است. اعداد نیز آرایه هستند و از نوع آرایه‌های اسکالر هستند. به این نوع از آرایه‌ها، آرایه تک عنصری نیز گفته می‌شود.

استفاده از آرایه‌ها در متلب چه اهمیتی دارد؟

آرایه‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند زیرا به عنوان اصول اولیه داده‌ها در نظر گرفته می‌شوند. آرایه‌ها در متلب این امکان را ایجاد می‌کنند تا بتوان داده‌ها را به صورت سازمان‌یافته محاسبه و تحلیل کرد. همچنین در پروسه انجام محاسبات آماری و ریاضی در متلب، با یکسری از توابع و الگوریتم‌های پیچیده روبرو می‌شویم که بدون آرایه انجام آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود.

متلب رو سریع یاد بگیر!

توابع آرایه‌ها در متلب

متلب یک‌سری توابع را در اختیار قرار می‌دهد که به وسیله آن توابع می‌توان یک‌سری محاسبات و عملیات‌ها را بر روی آرایه‌ها انجام دهند. در این قسمت لیستی از توابع آرایه‌ها در متلب آورده شده است.

آرایه‌ها در متلب

آرایه‌های خاص در متلب

در این بین تعدادی آرایه خاص وجود دارند که با اسامی مختلفی نام گذاری شده‌اند و ماتریس‌های خاصی را ایجاد می‌کنند. در این قسمت به چندتا از این آرایه‌ها اشاره می‌کنیم.

zeros[ ]

در این آرایه تمامی سطر و ستون‌های ماتریس، عدد صفر قرار داده می‌شوند. با نوشتن تعداد سطر و ستون مدنظر در براکت اندازه ماتریس را مشخص کرد.

تابع صفر

[ ] ones

در این آرایه در تمامی سطر و ستون‌ها عدد یک قرار داده می‌شود. در حقیقت یک آرایه دوبعدی با مقدار یک ایجاد می‌شود. به این آرایه، آرایه تمام نیز گفته می‌شود.

ماتریس قطری

[ ] rand

با استفاده از این تابع، تمامی آرایه‌ها به صورت رندوم با توزیع یکنواخت ایجاد می‌شوند. این تابع اندازه مدنظر یا همان تعداد سطر و ستون‌ها را دریافت می‌کند و سپس با مقادیر تصادفی ماتریس را تولید می‌کند.

رندوم

[ ] eye

آرایه تولیدی با استفاده از تابع eye این ویژگی را دارد که تمامی مقادیر قطر اصلی عدد یک هستند و باقی مقادیر را صفر پر می‌کند. به طور مثال آرایه زیر در متلب با دستور {eye{3 ساخته می‌شود.

ماتریس چشم

کلام آخر

با استفاده از متلب می‌توان محاسبات ریاضی و آماری را انجام داد. علاوه بر بستر متلب با استفاده از آرایه‌ها و توابعی که وجود دارند می‌توان انجام این محاسبات را بسیار راحت‌تر و سازمان‌یافته‌تر انجام داد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب نیما سلیمانی

دیدگاه شما

بدون دیدگاه