ترکینگ در نرم افزار متلب و انواع آن

19 فروردین 1403 - آخرین بروزرسانی: 19 فروردین 1403
ترکینگ در نرم افزار متلب
زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

ردیابی و ترکینگ یک شخص یا اشیا می‌تواند کاربردهای بسیار زیادی برای جامعه امروزی داشته باشد. از کاربردهای ترکینگ می‌توان به تشخیص حرکت اشیا در انبارها و یا در ماشین‌های خودران اشاره کرد. در ترکینگ اشیا، در حقیقت برنامه با شناخت زوایای مختلف اشیا، می‌تواند تصویر را شناسایی و دنبال کند. به عنوان مثال در یک زمینه فوتبال می‌تواند توپ را هدف قرار دهد و دنبال کند. این تکنولوژی می‌تواند به صورت همزمان چند هدف را در نظر بگیرد.

 

انواع ترکینگ

ترکینگ خود می‌تواند در دو دسته کلی قرار گیرد. در این قسمت با هر یک از این دسته‌ها آشنا می‌شویم.

ثبت پروژه متلب

 

ترکینگ در تصویر

این نوع از ترکینگ و ردیابی مربوط به هدف قرار دادن اشیا و اشخاص در یک تصویر دو بعدی می‌باشد. این روش بیشتر در زمینه واقعیت افزوده کاربرد دارد. یکی از کاربردهای اصلی این نوع از ردیابی در خرید آنلاین است. به وسیله این تکنولوژی افراد می‌توانند قبل از خرید یک وسیله تزیینی برای خانه آن را در فضای خود مشاهده کنند.

ترکینگ تصویر

ترکینگ در ویدیو

این روش با اسم ردیابی زنده نیز شناخته می‌شود و محبوب‌ترین نوع ترکینگ است. در این روش با استفاده از بررسی هر فریم از ویدیو به دنبال پیش‌بینی موقعیت آن شی است. این روش خود به دو دسته تقسیم می‌شود.

  • ردیابی تک شی (SOT)
  • ردیابی چند شی (MOT)

 

بیشتر بدانید: تشخیص چهره با متلب

 

ترکینگ در نرم افزار متلب 

ترکینگ در متلب در سه مرحله پیش می‌رود.

  • تعیین یا تشخیص

اهداف مورد نظر در این مرحله شناسایی و برجسته می‌شوند. این الگوریتم فریم‌های اولیه که به هدف مربوط هستند را بررسی و تحلیل می‌کند. جعبه‌های محدود‌کننده به عنوان بخشی از الگوریتم تشخیص اهداف استفاده می‌شوند.

  • حرکت 

در این مرحله الگوریتم‌های استخراج ویژگی، تشخیص‌ها را بررسی و و تحلیل می‌کنند تا بتوانند با این الگوریتم، ویژگی‌های ظاهری هدف را استخراج کنند.

  • به خاطر آوردن

به خاطر آوردن ویژگی در حقیقت به هدف محاسبه امتیاز میزان شباهت بین جفت‌ هدف‌ها در فریم‌های مختلف استفاده می‌شود. این امتیازها سپس برای تشخیص تصاویر مربوط به یک هدف است.

ترکینگ در متلب

در متلب در ابتدا 4 روش اصلی وجود دارد که باید بسته به کارایی و کاربردی که مدنظر داریم از انجام این پروژه این روش‌ها را انتخاب کنیم. این 4 روش عبارتند از:

  • Model-Based Tracking
  • Active Contour-Based Tracking
  • Region-Based Tracking
  • Feature-Based Tracking

یکی از پراستفاده‌ترین روش‌ها، روش Region-Based Tracking است که با استفاده از بررسی تمامی نواحی، حرکات هدف را دنبال می‌کند. پس از این مرحله باید با از ابزاری استفاده کنیم که تفاوت‌های دو فریم را به ما نشان دهد. بهترین ابزار برای این کار استفاده از Background Subtraction است.

 

مطلب پیشنهادی: الگوریتم میگو در متلب

 

جمع‌بندی

متلب یکی از بهترین و مناسب‌ترین نرم‌افزارها برای ترکینگ و ردیابی است. این روش با بررسی هر یک از فریم‌ها، پیش‌بینی را نسبت به مسیر آینده انجام می‌دهد. در صورتی که نکته‌ای در این خصوص دارید حتما با ما در میان بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب نیما سلیمانی

دیدگاه شما

بدون دیدگاه