اینترنت نسل پنجم (5G) چیست و چگونه می‌توانیم از خدمات آن بهره‌مند شویم؟

25 آذر 1399 - آخرین بروزرسانی: 06 اسفند 1399
اینترنت نسل پنجم
زمان تقریبی مطالعه: 19 دقیقه

اکنون بسیاری ار شرکت‌های مخابراتی در جهان و حتی ایران، نوعی شبکه تلفن همراه 5G را راه اندازی کرده‌اند. اما اینترنت نسل پنجم 5G دقیقاً چیست و سرعت آن در مقایسه با 4G چقدر است؟ در اینجا نکات جالبی را در این زمینه برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم و در ادامه به تفضیل به آن می‌پردازیم. اگر می‌خواهید در مورد اینترنت نسل پنجم 5G بیشتر بدانید تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

در ادامه تمامی اطلاعات در مورد اینترنت نسل پنجم توضیح داده شده است: نحوه کار 5G، اهمیت 5G و چگونگی تغییر روش اتصال و ارتباط جهانی.

  • 5G چیست؟
  • آیا 5G متفاوت است؟
  • تأثیر اقتصادی 5G چیست؟
  • از 5G کجا استفاده می شود؟
  • سرعت 5G چقدر است؟
  • آیا اکنون 5G در دسترس است؟
  • آیا به تلفن 5G احتیاج دارم؟

 

سوال: 5G چیست؟

5G اینترنت نسل پنجم است. این یک استاندارد جهانی بی سیم جدید پس از شبکه‌های 1G، 2G، 3G، 4G است. 5G نوع جدیدی از شبکه را امکان پذیر می‌کند که برای اتصال تقریبا همه چیز به یکدیگر از جمله ماشین آلات، اشیا و دستگاه‌ها طراحی شده است.

منظور از فناوری بی سیم 5G ارائه بیشترین سرعت داده‌های چند گیگابیت بر ثانیه، تأخیر بسیار کم، قابلیت اطمینان بیشتر، ظرفیت شبکه گسترده، افزایش در دسترس بودن و تجربه کاربری یکنواخت‌تر است. عملکرد بالاتر و بهبود کارایی، تجارب جدید کاربر را توانمند می‌کند و صنایع جدید را به هم متصل می کند.

5G نسل پنجم شبکه بی سیم است که ویژگی‌های کلیدی و موارد استفاده را برجسته می‌کند: پهنای باند تلفن همراه، اینترنت اشیا و سرویس‌های مهم.

 

اینترنت نسل پنجم

چه کسی 5G یا اینترنت نسل پنجم را اختراع کرد؟

سوالی که مطرح می‌شود این است که تفاوت بین نسل‌های قبلی شبکه‌های تلفن همراه و 5G چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که نسل‌های قبلی شبکه‌های تلفن همراه 1G، 2G، 3G و 4G است.

نسل اول: 1G

1G: در دهه 1980 آنالوگ را تحویل داد.

نسل دوم: 2G

اوایل دهه 1990: 2G صدای دیجیتال (به عنوان مثال دسترسی چندگانه CD- Code Division) را معرفی کرد.

نسل سوم: 3G

اوایل دهه 2000: 3G داده تلفن همراه را به ارمغان آورد (به عنوان مثال CDMA2000).

نسل چهارم: LTE 4G

سال‌های 2010: LTE 4G دوران پهنای باند موبایل را آغاز کرد.

1G، 2G، 3G و 4G همگی به 5G منتهی شدند که برای ایجاد ارتباط بیشتر از گذشته در نظر گرفته شده است.

5G یک رابط هوایی یکپارچه و با توانایی بیشتر است. این با ظرفیت گسترده طراحی شده است تا بتواند تجارب کاربر نسل بعدی را فراهم کند، مدل‌های جدید استقرار را تقویت کرده و خدمات جدیدی را ارائه دهد.

با سرعت بالا، قابلیت اطمینان بیشتر و تأخیر ناچیز، 5G اکوسیستم تلفن همراه را به قلمروهای جدیدی گسترش می‌دهد. 5G بر هر صنعت تأثیر می‌گذارد. انتقال ایمن‌تر، مراقبت‌های بهداشتی از راه دور، رشد دورکاری اینترنتی، کشاورزی دقیق و موارد دیگر از کاربردهای اینترنت نسل پنجم است.

 

5G چگونه و چه زمانی بر اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارد؟

پاسخ: 5G رشد جهانی را پیش می‌برد.

  • 2 تریلیون دلار از تولید جهانی اقتصاد
  • 3 میلیون شغل جدید ایجاد شده است.
  • 1 تریلیون دلار رشد تولید ناخالص داخلی

از طریق یک مطالعه برجسته 5 G Economy، ما دریافتیم که اثر اقتصادی کامل 5G احتمالاً تا سال 2035 در سراسر جهان تحقق می‌یابد، از طیف گسترده‌ای از صنایع پشتیبانی می‌کند و عرضه کالاها و خدمات بالغ بر 13.2 تریلیون دلار را امکان پذیر می‌کند.

این تأثیر بسیار بیشتر از نسل‌های قبلی شبکه است. الزامات توسعه شبکه 5G جدید همچنین فراتر از شبکه‌های تلفن همراه سنتی به صنایعی مانند صنعت خودرو نیز گسترش می‌یابد.

این مطالعه همچنین نشان داد که زنجیره ارزش 5G (شامل OEMها، اپراتورها، تولیدکنندگان محتوا، توسعه دهندگان برنامه‌ها و مصرف کنندگان) به تنهایی می‌تواند تا 22.3 میلیون شغل یا بیش از یک شغل برای هر شخص در پکن یا چین را پشتیبانی کند. همچنین بسیاری از برنامه‌های در حال ظهور و جدید وجود دارد که در آینده تعریف می‌شوند. تنها زمان نشان خواهد داد که “اثر 5G” بر اقتصاد چیست.

تولید جهانی اقتصادی 5G 13.2 تریلیون دلار تخمین زده می‌شود.

 

مطلب پیشنهادی: هوش مصنوعی چیست؟

 

اینترنت 5g

5G یا اینترنت نسل پنجم کجا مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

پاسخ: به طور کلی، 5G در سه نوع اصلی خدمات متصل استفاده می‌شود، از جمله باند پیشرفته تلفن همراه، ارتباطات مهم برای مأموریت و اینترنت اشیا. قابلیت تعریف 5G این است که برای سازگاری رو به جلو طراحی شده است و توانایی پشتیبانی انعطاف پذیر از خدمات آینده که امروز ناشناخته‌اند را دارد.

باند پیشرفته تلفن همراه

فناوری موبایل 5G علاوه بر اینکه تلفن‌های هوشمند ما را بهتر می‌کند، می‌تواند تجربه‌های جدیدی مانند VR و AR را با سرعت داده‌های سریع‌تر، یکنواخت‌تر، تأخیر کم و هزینه کم آغاز کند.

ارتباطات مهم برای مأموریت

5G می‌تواند خدمات جدیدی را ایجاد کند که می‌توانند صنایع را با پیوندهای بسیار قابل اطمینان، در دسترس و تأخیر کم مانند کنترل از راه دور زیرساخت‌های حیاتی، وسایل نقلیه و روش‌های پزشکی، دگرگون کنند.

اینترنت اشیا و اینترنت نسل پنجم

5G به معنای اتصال یکپارچه تعداد زیادی از حسگرهای تعبیه شده در تقریباً همه چیز از طریق توانایی کاهش نرخ داده، قدرت و تحرک است.

 

 سرعت 5G یا همان اینترنت نسل پنجم چقدر است؟

پاسخ: 5G برای ارائه حداکثر نرخ داده تا 20 گیگابیت بر ثانیه بر اساس الزامات IMT 2020 طراحی شده است. گل سرسبد راه حل‌های 5G Qualcomm Technologies ، سیستم های Qualcomm® Snapdragon ™ X55 و Snapdragon X60 Modem-RF، برای دستیابی به حداکثر 7.5 گیگابیت بر ثانیه در حداکثر نرخ داده‌های downlink طراحی شده‌اند.

اما 5G چیزی فراتر از سرعت سریع آن است. علاوه بر نرخ داده بالاتر، 5G طوری طراحی شده است که با گسترش به طیف جدیدی مانند mmWave ، ظرفیت شبکه بسیار بیشتری را فراهم می‌کند.

5G همچنین می‌تواند تاخیر بسیار کمتری را برای پاسخ فوری‌تر ارائه دهد و می‌تواند تجربه کاربر یکنواخت‌تری را ایجاد کند تا نرخ داده‌ها به طور مداوم بالا بمانند.

دستگاه‌های 5G را که توسط Snapdragon طراحی شده‌اند، بررسی کنید.

دستگاه‌های 5G یک فیلم 8k را 500 درصد سریع‌تر از LTE 4G بارگیری می‌کنند.

 

آیا اکنون اینترنت نسل پنجم در دسترس است؟

پاسخ: بله، 5G امروز در اینجا است و اپراتورهای جهانی از اوایل سال 2019 شروع به راه اندازی شبکه‌های جدید 5G کرده اند. در سال 2020، بسیاری از کشورها انتظار دارند شبکه‌های تلفن همراه 5G در سراسر کشور ارائه شود. همچنین، تمام تولیدکنندگان عمده تلفن‌های اندرویدی در حال تجاری سازی تلفن‌های 5G هستند. و به زودی، حتی افراد بیشتری می‌توانند به 5G دسترسی پیدا کنند.

5G در بیش از 35 کشور جهان مستقر شده و در حال افزایش است. ما در مقایسه با 4G شاهد عرضه سریع و استفاده سریعتر هستیم. مصرف کنندگان از سرعت بالا و تأخیر کم بسیار هیجان زده هستند. اما 5G فراتر از این مزایا است و همچنین توانایی ارائه خدمات مهم برای ماموریت، باند پهن موبایل و اینترنت اشیا را فراهم می‌کند. اگرچه پیش بینی زمان دسترسی همه به 5G دشوار است، ما شاهد پیشرفت بزرگ 5G در سال اول آن هستیم و انتظار داریم کشورهای بیشتری شبکه‌های 5G خود را در سال 2020 و بعد از آن راه اندازی کنند.

5G یا اینترنت نسل پنجم یک سرمایه گذاری برای دهه آینده است و نسبت به فناوری‌های قبلی، بیشترین تغییرات بزرگ را در این زمینه مشاهده کرده‌ایم. به عنوان مثال 4G را در نظر بگیرید. اولین تلفن‌های 4G در ایالات متحده در سال 2010 در دسترس بود، اما برنامه‌های 4G که توانستند دنیای ما را تغییر دهند بعدا کمی با تاخیر وارد بازار شدند. Snapchat در سال 2012 آمد و Uber در سال 2013 فراگیر شد. تماس‌های ویدیویی از طریق شبکه های LTE نیز در ایالات متحده در حدود سال 2013 گسترش یافت.

با انتقال اینترنت نسل پنجم یک جهش جدید ایجاد شد. سه نوع اصلی اینترنت نسل پنجم وجود دارد:

  • باند کوتاه
  • باند میانه
  • باند بلند

در حالی که ایالات متحده شرایط را روی باند کوتاه و بلند قرار می‌دهد، معلوم می‌شود که باند میانه برای سایر کشورها ممکن است گزینه مناسب‌تری باشد.

بنابراین با توجه به این برنامه، اگرچه ما در حال حاضر با 5G یا همان اینترنت نسل پنجم شرایط خوبی داریم، شما باید انتظار داشته باشید که برنامه‌های بزرگ 5G در اواخر سال 2021 یا 2022 رشد کنند.

1G، 2G، 3G، 4G، 5G

اول از همه، اگر اخیرا در مورد تلفن‌های 5G  Wi-Fi یا AT & T “5G E” شنیده اید، باید بدانید که آن ها تلفن همراه 5G نیستند. در اینجا یک توضیح کامل در مورد 5G در مقابل 5G E و در برابر 5GHz وجود دارد: تفاوت آن ها چیست؟

 

نسل 5g

 

اگر می‌شنوید که اینترنت نسل پنجم به معنای فرکانس‌هایی با موج‌های میلی‌متری است، باید بدانید که این موضوع درست نیست. این فقط یکی از سه شکل اصلی 5G است که اکنون شاهد آن هستیم.

G در این 5G به معنای تولید نسلی از فناوری بی سیم است.

سرعت هر یک از آن‌ها با روش‌های مختلف رمزگذاری مشخص شده است، که باعث می‌شود آن با نسل قبلی ناسازگار باشد.

1G آنالوگ همراه بود. فناوری‌های 2G  مانند CDMA ، GSM و TDMA ، اولین نسل فناوری‌های تلفن همراه دیجیتال بودند. فناوری‌های 3G مانند EVDO ، HSPA و UMTS سرعت را از 200 کیلوبیت بر ثانیه به چند مگابیت در ثانیه می‌رسانند. فناوری‌های 4G مانند WiMAX و LTE، جهش ناسازگار بعدی بودند و اکنون آن‌ها سرعت را صدها مگابایت افزایش داده‌اند.

5G سه جنبه جدید را به بازار می‌آورد: کانال‌های بزرگ‌تر (برای سرعت بخشیدن به داده‌ها)، تأخیر کمتر (برای پاسخگویی بیشتر) و امکان اتصال هم‌زمان دستگاه‌های بسیار بیشتر (برای سنسورها و دستگاه‌های هوشمند).

تلفن‌های 5G یا اینترنت نسل پنجم همه به شبکه و پوشش 4G احتیاج دارند. در ابتدا، تمام شبکه‌های 5G برای برقراری ارتباطات اولیه خود از 4G استفاده می‌کردند. ما در حال دور شدن از این شبکه به شبکه‌های مستقل”هستیم، اما هنوز هیچ استانداردی برای تماس‌های صوتی  5G وجود ندارد.

بنابراین هر بار که می‌خواهید یک تماس تلفنی برقرار کنید، تلفن شما باید به 4G برگردد. بخشی از مشخصات 5G همچنین به تلفن‌های 5G اجازه می‌دهد تا کانال‌های 5G و 4G را به صورت نامرئی و یکپارچه برای کاربر ترکیب کنند.

هم‌زیستی بین 4G و 5G باعث شده است AT&T نسبت به شبکه 4G خود کمی سخت‌تر باشد. شرکت مخابراتی شروع به تماس با شبکه 4G خود “5G Evolution” کرده است، زیرا بهبود 4G را گام اصلی برای 5G می‌داند. البته درست است که این فرآیند به گونه‌ای طراحی شده است که مصرف کنندگان کمتر آگاه را نسبت به Evolution 5G آگاه کند.

این‌ها همه تا حدی به این معنی است که در حالی که شرکت‌های مخابراتی ایالات متحده در چند سال آینده شبکه‌های 2G و 3G خود را خاموش می‌کنند، اما 4G سال‌های زیادی را به عنوان بخشی از معادله 5G در پیش دارد و باقی می‌ماند.

کم ، متوسط ​​و زیاد

5G یا اینترنت نسل پنجم از نظر مو‌ج‌های هوایی گزینه‌های بیشتری نسبت به 4G به شرکت های هواپیمایی ارائه می‌دهد. از همه قابل توجه تر، باعث باز شدن امواج کوتاه برد باند بالا می‌شود که با با فناوری 4G کار نمی‌کنند. اما 5G می‌تواند با هر فرکانس اجرا شود و منجر به ایجاد سه نوع تجربه 5G بسیار متفاوت، کم، متوسط ​​و زیاد گردد.

نکته کلیدی که در اینجا فهمیدن آن لازم است این است که سرعت 5G ارتباط مستقیمی با گستردگی کانال‌های موجود و تعداد در دسترس آن‌ها دارد. با استفاده از 4G می‌توانید حداکثر هفت کانال 20 مگاهرتزی را با هم ترکیب کنید تا از 140MHz طیف استفاده کنید. گرچه در بیشتر اوقات، تلفن‌ها از 60 مگاهرتز یا کمتر استفاده می‌کنند.

تلفن‌های فعلی در 5G باند کوتاه و میانی، می‌توانید دو کانال 100 مگاهرتز را برای استفاده 200 مگاهرتز ترکیب کنید و سه کانال دیگر را در 4G را روی هم قرار دهید. در 5G باند بالا، می‌توانید تا هشت کانال 100 مگاهرتز استفاده کنید. سرعت بسیار خوبی که حامل‌های 5G ارائه می‌دهند فقط در مورد استفاده همزمان از امواج کاربرد دارد. اما اگر امواج در دسترس ندارید، افزایش سرعت نیز نخواهید داشت.

 

اینترنت 5g

میانگین سرعت بارگیری اینترنت نسل پنجم

شرکت‌های مخابراتی همچنین می‌توانند با استفاده از اشتراک طیف پویا یا DSS کانال‌های بین 4G و 5G را به طور انعطاف پذیر تقسیم کنند. DSS باعث می‌شود دیوارهای بین کانال‌های 4G و 5G متحرک شوند، بنابراین شرکت‌های مخابراتی می‌توانند کانال‌ها را بین 4G و 5G تقسیم کنند.

امواج  5G باند کم T-Mobile از پوشش بسیار خوبی برخوردار هستند.

AT&T همچنین ادعا می‌کند که در سراسر کشور پوشش 5G با باند کم دارد.

باند پایین 5G در فرکانس‌های کمتر از 2 گیگاهرتز کار می‌کند. این قدیمی‌ترین فرکانس‌های تلفن همراه و تلویزیون هستند. آن‌ها مسافت زیادی را طی می‌کنند، اما کانال‌های بسیار گسترده‌ای در دسترس نیست و بسیاری از این کانال‌ها برای 4G استفاده می‌شوند. بنابراین باند پایین 5G کند است. عرض کانال‌های 5G باند پایین از 5 مگاهرتز (برای AT&T) تا 15 مگاهرتز (برای T-Mobile) است، بنابراین می‌بینید که خیلی بهتر از 4G نیستند.

تلفن‌های باند پایین AT&T و T-Mobile گاهی اوقات آیکون‌های 5G را نشان می‌دهند که حتی از 5G استفاده نمی‌کنند و تشخیص تفاوت را دشوار می کند.

باند میانی 5G در محدوده 2 تا 10 گیگاهرتز است. این بیشتر فرکانس‌های تلفن همراه و Wi-Fi فعلی و همچنین فرکانس‌های کمی بالاتر از آن را پوشش می‌دهد. این شبکه‌ها از برج‌های خود محدوده مناسبی دارند، اغلب حدود نیم مایل است، بنابراین در بیشتر کشورهای دیگر، این شبکه‌ها اسباب کار هستند که بیشترین ترافیک 5G را حمل می‌کنند.

اکثر کشورهای دیگر حدود 100 مگاهرتز به هر کدام از شرکت‌های مخابراتی خود برای باند 5G میان رده ارائه داده‌اند. در اینجا در ایالات متحده، T-Mobile در حال حاضر تا 60 مگاهرتز از باند میانه برای 5G استفاده می‌کند. AT&T و Verizon کمی از طیف 4G خود را با استفاده از DSS برای باند میانی 10 مگاهرتز در اینجا ارائه می‌کنند.

باند 5G بسیار سریع‌تر از 4G است

اینترنت نسل پنجم یا موج‌های میلی‌متری، چیزهای کاملا جدید است. تاکنون، این امواج هوایی در محدوده 20-100 گیگاهرتز است. این امواج قبلاً برای کاربردهای مصرفی بسیار کوتاه بودند. آزمایشات ما حدود 800 فوت فاصله از برج‌ها را نشان داده است. اما مقادیر زیادی از طیف استفاده نشده در آنجا وجود دارد، که به معنای سرعت‌های بسیار سریع است که از 800 مگاهرتز در هر بار استفاده می‌کنند.

T-Mobile سه شکل 5G را توصیف می‌کند.

پیش از این از باندهای بالا برای بک هال (یک لینک و ارتباط مستقیم و اختصاصی میان دو روتر) استفاده شده و ایستگاه‌های پایه را به اینترنت از راه دور متصل می‌کند. اما قبلاً از آن‌ها برای دستگاه‌های مصرفی استفاده نشده، استفاده می‌شد. زیرا قدرت پردازش دستی و آنتن‌های کوچک در دسترس نبود. سیگنال‌های موج میلی متری نیز با فاصله بیشتری نسبت به سیگنال‌های با فرکانس پایین‌تر کاهش می‌یابند و حجم عظیمی از داده‌های انتقالی به ارتباطات بیشتری با اینترنت ثابت نیاز دارد. بنابراین ارائه دهندگان تلفن همراه برای ارائه سرعت چند گیگابایتی از شبکه‌های موج میلی‌متری مجبور هستند از بسیاری از ایستگاه‌های پایه کم مصرف‌تر (به طور کلی 2 تا 10 وات خروجی) استفاده کنند. به دلیل افت سریع، امواج در هنگام رسیدن کاملاً ضعیف هستند.

Verizon در تلاش است تا با ایجاد معاملات با شرکت‌هایی که توسعه دهنده 5G هستند، مانند Pivotal Commware، پوشش 5G باند بالا را افزایش دهد.

 

نسل 5

اینترنت نسل پنجم چگونه کار می‌کند؟

مانند سایر شبکه‌های تلفن همراه، شبکه‌های 5G از سیستمی از سایت‌های سلولی استفاده می‌کنند که قلمرو آن‌ها را به بخش‌هایی تقسیم کرده و داده‌های رمزگذاری شده را از طریق امواج رادیویی ارسال می‌کنند. هر سایت سلولی باید به یک ستون اصلی شبکه متصل شود، حالا چه از طریق اتصال بک‌هال سیمی یا بیسیم.

شبکه‌های 5G از نوعی رمزگذاری به نام OFDM استفاده می‌کنند که مشابه رمزگذاری است که LTE 4G استفاده می‌کند. رابط هوایی تأخیر بسیار کمتر و انعطاف پذیری بیشتر نسبت به LTE طراحی شده دارد.

با همان امواج هوایی 4G، سیستم رادیویی 5G می‌تواند به لطف رمزگذاری کارآمدتر، حدود 30 درصد سرعت بهتری داشته باشد. سرعت‌های گیگابیتی دیوانه کننده‌ به این دلیل است که 5G برای استفاده از کانال‌های بسیار بزرگتر از 4G طراحی شده است.

در حالی که اکثر کانال‌های 4G 20 مگاهرتز هستند که هم‌زمان با هم تا 140 مگاهرتز متصل می‌شوند، کانال‌های 5G می‌توانند تا 100 مگاهرتز باشند، در حالی که Verizon از 800 مگاهرتز در هر بار استفاده می‌کند.

این همان جایی است که فرکانس‌های بالاتر از موج میلی متر با فاصله کوتاه وارد می‌شوند. در حالی که فرکانس‌های پایین‌تر توسط 4G، ایستگاه‌های تلویزیونی، شرکت‌های ماهواره‌ای یا ارتش اشغال می‌شوند، تعداد زیادی از فرکانس‌های بالاتر اساساً بلااستفاده هستند. شبکه‌های 5G باید بسیار هوشمندتر از سیستم‌های قبلی باشند، زیرا از سلول‌های کوچکتر و بزرگ دیگری استفاده می‌کنند که می توانند اندازه و شکل خود را تغییر دهند.

اما حتی با وجود سلول‌های ماکرو، کوالکام می‌گوید 5G با استفاده از پهنای باند گسترده‌تر و فن آوری‌های پیشرفته آنتن، می‌تواند چهار برابر سیستم‌های فعلی ظرفیت را افزایش دهد.

هدف این است که سرعت بسیار بالاتری در دسترس باشد و ظرفیت بسیار بالاتری در هر بخش داشته باشد.

 

کدام تلفن‌های اینترنت نسل پنجم به بازار می‌آیند؟

تلفن‌های 5G یا اینترنت نسل پنجم اکنون جریان اصلی هستند و احتمالاً عرضه اخیر آیفون 12 اپل در زمینه پذیرش تلفن‌های 5G بسیار مفید است. همچنین این تنها تلفن آمریکایی است که تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است و از باند n77 ، “C-Band” برای 5G استفاده می‌کند که احتمالاً در سال 2021 پوشش خوب 5G میان باند AT&T و Verizon را فراهم می‌کند.

تعداد زیادی تلفن مبتنی بر Android 5G در دسترس است و حتی شروع به عرضه با قیمت کرده‌اند. T-Mobile Revvl 5G جدید با قیمت کمتر از 400 دلار ارائه می‌شود. هر چند از نظر قابلیت‌های 5G همه یکسان نیستند.

اجرای باند پایین و متوسط 5G نسبت به باند بالای 5G هزینه کمتری دارد، بنابراین بسیاری از تلفن‌های AT&T و T-Mobile فاقد باند بالای 5G هستند. در حال حاضر، تنها تلفن‌های AT&T و T-Mobile همه نوع 5G را هم زمان دارند مانند: Samsung Galaxy S20+، Samsung Galaxy S20 Ultra، Samsung Galaxy Note 20، Samsung Galaxy Note 20 Ultra.

همچنین از نظر نرم افزاری تفاوت وجود دارد. در T-Mobile، اوایل سال جاری متوجه شدیم که OnePlus 7T Pro 5G McLaren و OnePlus 8 قبل از اینکه تلفن‌های سامسونگ این کار را انجام دهند، برای بهبود عملکرد باند پایین، به روزرسانی‌های مهم نرم افزاری را دریافت کرده‌اند. بله، این بدان معنا است که تلفن‌های OnePlus در باند کم بهتر کار می‌کردند اما باند بالا نداشتند، در حالی که تلفن‌های سامسونگ باند بالا داشتند اما در باند پایین عملکرد ضعیف‌تری داشتند.

نتایج سریع‌ترین شبکه‌های موبایل 2020 دلیل زیادی برای خرید تلفن 5G در AT&T در حال حاضر نشان نمی‌دهد، زیرا  5GAT&T اغلب کندتر از 4G است. دلیل دیگر انتظار این است که AT&T گفته است که به قابلیت‌های جدید مخابراتی در مودم X60 کوالکام اعتماد خواهد کرد، که اولین بار در سال آینده در گوشی‌هایی مانند Galaxy S21 اعمال می‌شود.

از طرف دیگر، در T-Mobile و Verizon، آزمایشات سریع‌ترین شبکه‌های تلفن همراه ما نشان داده است که گرفتن تلفن 5G کاملاً سرعت کلی شما را بهبود می‌بخشد، به شرط آنکه از پوشش 5G برخوردار باشید.

Samsung Galaxy S20 Ultra از پس همه انواع 5G برمی‌آید.

کشورهای دیگر تلفن‌های 5G یا اینترنت نسل پنجم بیشتری دارند که شامل، Realme ، Xiaomi، Huawei ، Oppo است. آن‌ها معمولاً در شبکه‌های 5G ایالات متحده کار نمی کنند زیرا از باندهای فرکانسی ما پشتیبانی نمی‌کنند. آن‌ها از سیستم‌های باند میانه اروپا و آسیا استفاده می‌کنند که ما در اینجا به آن دسترسی نداریم.

گوشی های نسل پنجم

آیا اینترنت نسل پنجم ایمن است؟

توهم و تئوری توطئه 5G یا اینترنت نسل پنجم بیانگر این است که آن را مسئول همه چیز از سرطان تا ویروس کرونا می‌دانند و تمایل دارند با کوچکترین موردی آن را از بین ببرند.

5G باند پایین و باند میانی بر اساس فرکانس‌های رادیویی است که برای دهه‌ها استفاده شده است. 5G باند پایین از باندهای تلویزیونی UHF استفاده می‌کند، که از سال 1952 مورد استفاده قرار گرفته‌اند. باند میانی Sprint حداقل از سال 2007 مورد استفاده قرار گرفته است. قسمت‌هایی از آن برای اولین بار در سال 1963 مورد استفاده قرار گرفت.

سطح قدرت بسیار مهم است. اجاق  گازهای بلوتوثی و مایکروویو با همان فرکانس کار می‌کنند. از آنجا که به سیگنال‌های موج میلی متر از نظر فنی مایکروویو گفته می‌شود، برخی از مردم فکر می‌کنند که نحوه کارشان یکی است.

مطالعات mmWave نشان داده است که این امواج به هیچ عنوان به بدن انسان نفوذ نمی‌کند و بالاترین و قدرتمندترین شبکه 5G فقط کمی باعث گرم شدن هوای کره زمین می‌شود. در سطح استفاده از شبکه‌های 5G، هیچ تأثیر محسوسی بر روی افراد وجود ندارد.

 

اینترنت نسل پنجم برای چیست؟

بیشتر نسخه‌های نمایشی 5G در دنیای واقعی که مشاهده کرده‌ایم فقط شامل افرادی می‌شود که Netflix را خیلی سریع روی تلفن‌های خود بارگیری می‌کنند. این نوع استفاده فقط برای ساخت شبکه‌ها و برنامه‌های جالب در آینده ایجاد شده است.

مدیر عامل وان پلاس، پیت لاو گفت که 5G می‌تواند در تلفن‌ها فضای ذخیره سازی غیر مرتبط را ایجاد کند، این ایده‌هایی است که من در مورد راه اندازی Samsung Galaxy S20 شنیده‌ام. Galaxy S20 عکس‌های 108 مگاپیکسلی و فیلم‌های 8K می‌گیرد که به سرعت فضای ذخیره سازی شما را پر می کند و بارگذاری آن دشوار است، مگر اینکه اتصال سریع 5G داشته باشید. در سفر به کره، متوجه شدم که چت ویدیویی با کیفیت بالا عامل اصلی تقاضای 5G است.

اینترنت خانگی 5G یک مزیت عمده نسبت به 4G را نشان می‌دهد: ظرفیت عظیم. شرکت‌های مخابراتی نمی‌توانند اینترنت خانگی 4G با قیمت رقابتی ارائه دهند زیرا در سایت‌های همراه 4G ظرفیت کافی برای 190 ماه استفاده ماهانه که بیشتر خانه‌ها انتظار دارند، نیست. این واقعاً می‌تواند رقابت اینترنت خانگی را در ایالات متحده افزایش دهد، طبق گزارش FCC 2016 ، 51 درصد آمریکایی‌ها فقط یک گزینه برای خدمات اینترنت خانگی 25 مگابیت در ثانیه یا بالاتر دارند. از طرف دیگر، ورایزون می‌گوید سرویس 5G آن واقعاً نامحدود خواهد بود.

اینترنت خانگی 5G یا اینترنت نسل پنجم همچنین برای انتقال آسان‌تر از خطوط فیبر نوری خانه به خانه است. به جای حفر هر خیابان، شرکت‌های مخابراتی فقط باید فیبرهای نوری را در هر چند خانه به یک نقطه مرکزی نصب کنند و سپس به مشتریان مودم‌های بی سیم بدهند. نیکی پالمر، مدیر ارشد شبکه ورایزون می‌گوید که در هر کجا که ورایزون بی سیم 5G داشته باشید، خدمات اینترنت خانگی در نهایت کیفیت ارائه می‌شود.

در سفر به اولو، فنلاند، جایی که یک مرکز توسعه 5G وجود دارد، ما در یک جلسه مربوط به  اینترنت نسل پنجم  شرکت کردیم. در این جلسه ایده‌های برتری برای استفاده از این سرویس مانند پخش بازی، انجام توانبخشی سکته مغزی از طریق VR، بانداژهای هوشمندی که روند بهبودی شما را دنبال می‌کند، ارائه گردید. همه این ایده‌ها به پهنای باند بالا احتیاج دارد.

ما همچنین استارت آپ‌های 5G که Verizon در نیویورک حمایت می‌کند را بررسی کردیم. در آزمایشگاه نوآوری شرکت مخابراتی، شاهد دوربین‌های نظارت بی سیم با وضوح بالا هستیم.

علاوه بر این 5G یا همان اینترنت نسل پنجم برای استفاده‌های صنعتی مانند اتوماسیون بندرهای دریایی و ربات‌های صنعتی بسیار مهم است.

اتومبیل‌های بدون راننده ممکن است به 5G نیاز داشته باشند.

الیور ریست، سردبیر ما توضیح می‌دهد که اتومبیل‌های بدون راننده ممکن است برای شروع به 5G نیاز داشته باشند. نسل اول اتومبیل‌های بدون راننده خودگردان خواهد بود، اما نسل‌های آینده برای بهبود ایمنی و مدیریت ترافیک با سایر خودروها و جاده‌های هوشمند تعامل خواهند کرد.

برای عملی کردن این کار شما باید تاخیرها را به حداقل برسانید. در حالی که همه اتومبیل‌ها اطلاعات بسیار کوچکی را رد و بدل می‌کنند، تقریباً بلافاصله باید این کار را انجام دهند. آنجا است که تاخیر زیر یک میلی ثانیه 5G مهم می‌شود.

جنبه دیگر اینترنت نسل پنجم این است که دستگاه‌های بیشتری را به هم متصل می کند. در حال حاضر دستگاه‌های 4G انرژی زیادی را در برنامه‌های پیچیده خدماتی مصرف می‌کنند، بنابراین بسیاری از اینترنت اشیا با Wi-Fi و سایر فن آوری‌های خانگی برای مصرف کنندگان یا 2G برای مشاغل همراه است. 5G دستگاه‌های کوچک، ارزان و کم مصرف را می‌پذیرد، بنابراین بسیاری از اشیا کوچکتر و انواع مختلف حسگرهای محیط را به اینترنت متصل می‌کند.

بزرگترین تغییری که اینترنت نسل پنجم ممکن است ایجاد کند در واقعیت مجازی است. همان طور که تلفن‌ها به دستگاه‌هایی تبدیل می‌شوند که قرار است با هدست‌های VR استفاده شوند، تأخیر بسیار کم و سرعت ثابت 5G، در هر زمان بخواهید شما را به دنیای اینترنت متصل می‌کند.

 

منابع

https://uk.pcmag.com/cell-phone-service-providers/82400/what-is-5g

https://www.qualcomm.com/invention/5g/what-is-5g

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب فرزانه شریعتی
همیشه عاشق کتاب و کتاب خوندن بودم. 5،4 سال در زمینه تولید محتوا فارسی و انگلیسی فعالیت دارم و کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی هستم. رشته‌ای که بهش عشق می‌ورزم. یادگیری شعاره هر روزه منه. اصلا هر روز باید یه نکته واسه یادگیری بیشتری داشته باشه... https://www.karlancer.com/profile/2082

دیدگاه شما

بدون دیدگاه