خدمات SaaS چیست و در این مورد چه چیزهایی را باید بدانیم؟

05 اسفند 1399 - آخرین بروزرسانی: 06 اسفند 1399
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

Sass؛ این عبارت چهار حرفی، مخفف Software as a Service به معنای استفاده از نرم افزار به عنوان سرویس است. Software as a Service در حقیقت یک سرویس ابری cloud-base service است. با استفاده از SaaS دیگر نیازی به دانلود نرم افزار و سپس اجرا و به روزرسانی آن روی سیستم عامل نیست.

به این ترتیب شما می‌توانید از طریق یک مرورگر به اپلیکیشنی دسترسی پیدا کنید که همان کار نرم افزار مورد نظر را انجام دهد.

این سرویس نرم افزاری شامل بسیاری از برنامه‌ها و نرم افزارها می‌شود. این سرویس مزایا و معایبی را در خود دارد. مزایای اصلی این سرویس قابلیت دسترسی، تطابق پذیری و مدیریت راحت‌تر است. به علاوه استفاده از سرویس SaaS نسبت به روش دانلود و نصب نرم افزار، بسیار کم هزینه‌تر است و به همین دلیل طیف بیشتری از صاحبان کسب و کار می‌توانند از آن بهره ببرند. از این رو کسب‌ و کارهای کوچک که سرمایه اولیه زیادی ندارند نیز می‌توانند از این سرویس بهره ببرند.

خدمات SaaS

اصلی ترین عیب خدمات SaaS این است که برای اجرای آن‌ها نیاز به اتصال اینترنت وجود دارد. البته در حال حاضر با توجه به در دسترس بودن اینترنت پرسرعت در بیشتر مناطق این مورد مشکل خاصی به حساب نمی آید.

به علاوه برخی کاربرد‌های SaaS از حالت آفلاین پشتیبانی می‌کنند و به کاربر اجازه انجام امور ساده را می‌دهند. در ادامه برخی مزایای خدمات SaaS  را بررسی می‌کنیم.

 

مطلب پیشنهادی: Big Data چیست؟

 

مزایای SaaS 

قابلیت دسترسی

 یکی از مهم‌ترین کاربردهای SaaS  توانایی اجرا شدن در مرورگرهای اینترنت است و مهم نیست شما از چه سیستم عاملی برای دسترسی به آن استفاده می‌کنید. بنابراین شما چه از سیستم عامل‌هایی مانند ویندوز و مک و لینوکس و چه حتی از سیستم‌ عامل‌ موبایل‌های هوشمند مانند اندروید و آی او اس استفاده کنید، همچنان می‌توانید به خدمات SaaS دسترسی داشته باشید. در حقیقت با استفاده از شیوه‌های مختلف دسترسی به خدمات SaaS  امکان پذیر است. 

با توجه به این مسئله زمانی که یکی از سیستم عامل‌های شما دچار نقص و ایراد شد جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. زیرا به راحتی می‌توانید از خدمات SaaS روی دستگاه‌های دیگر مانند یک گوشی هوشمند یا یک تبلت استفاده کنید. خدمات SaaS  به شکلی طراحی شده‌اند که به خوبی روی موبایل اجرا شوند، به خاطر این شما در هر موقعیت و شرایطی که باشید به راحتی می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. 

 

آپدیت‌ها و پچ‌ها

 از آنجا که خدمات و کاربردهای SaaS کاملا در یک فضای مجازی و ابری صورت می‌گیرد، می‌توانید نرم افزار خود را بدون اینکه خدمات شما نسبت به مخاطبان یک لحظه قطع ‌شود، بروزرسانی کنید. این یک نکته بسیار مهم است زیرا اگر شما بخواهید یک نرم افزار را بروزرسانی کنید یا پچ‌های جدیدی به آن اضافه کنید باید وقت زیادی را صرف کنید. همچنین در این مدت زمان کاربران شما نمی‌توانند از خدمات ارایه ‌شده توسط نرم افزار استفاده کنند. 

در مدل SaaS و در زمان بروزرسانی، مرحله تستینگ که باعث کاهش سرعت خدمت رسانی به مخاطبین می‌شود، حذف شده ‌است و بروزرسانی‌های ایمن به محض این که در دسترس قرار بگیرند، به خدمات SaaS اضافه می‌شوند.

خدمات SaaS

سخت افزار

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که خدمات SaaS  با استقبال خوب مخاطبین مواجه‌ شده، این است که برای استفاده از آن نیازی به سرمایه اولیه وجود ندارد. گاهی اوقات مشاهده می‌شود که در برخی از کسب و کارها از نرم افزارهایی استفاده می‌شود که برای استفاده از آن، نیاز به پرداخت هزینه‌های سنگین است. همچنین ممکن است برای استفاده از آن به یک سیستم سخت افزاری پیچیده و بسیار پیشرفته نیاز باشد و  طبیعتا بسیاری از کسب و کارهای کوچک توانایی پرداخت چنین هزینه‌هایی را ندارند.

 اما با استفاده از خدمات SaaS  می‌توان این هزینه‌ها را به صفر رساند و این به آن معنا است که حتی کوچکترین کسب و کارها نیز می‌توانند با استفاده از خدمات ابری SaaS  با رقبای کاری بزرگ خود رقابت کنند. این موضوع برای کسب و کارهای بزرگ نیز بسیار سودمند است و هزینه‌های آن‌ها را به حداقل می‌رساند. 

به علاوه، خدمات SaaS قابلیت مقیاس بندی دارد و می‌توانید مخاطبان را به آن اضافه و یا از آن کم‌کنید در حالی که در برخی سیستم‌های سخت افزاری چنین امری برای شما هزینه‌بر خواهد بود. 

 

دسترسی به مارکت‌های مختلف

با استفاده از خدمات SaaS  افرادی که در زمینه فروش فعال هستند به جای اینکه تنها به یک بخش محدود از بازار دسترسی داشته باشند به بخش عمده‌ای از بازار دسترسی خواهند داشت. این امر باعث کاهش هزینه‌ها و همچنین در دسترس‌تر بودن کسب و کار می‌شود. در حقیقت فرصتی است برای کسب و کارها تا خدمات و محصولات خود را با طور گسترده‌تری عرضه کنند.

 

حفظ و ذخیره ‌سازی داده

 در شرایط عادی شما نیاز دارید داده‌های خود علاوه بر ذخیره ‌کردن روی هارد از طریق فضای ابری یا دیگر برنامه‌های ریکاوری ذخیره‌ سازی کنید. زیرا هر لحظه ممکن است هارد آسیب ببیند و اطلاعات شما از بین برود. اما در SaaS  اطلاعات به صورت خودکار در یک فضای ابری ذخیره‌ سازی می‌شوند. این امر نه تنها فرایند ذخیره‌سازی داده‌ها را کوتاه می‌کند بلکه این اجازه را می‌دهد که بدون نگرانی بابت از بین رفتن دیتاها از دستگاه‌هایی دیگر استفاده کنید.

زیرا شما بدون در نظر گرفتن دستگاهی که از آن استفاده می‌کنید، زمانی که وارد حساب کاربری خود شوید، تمامی اطلاعات ذخیره‌ شده را به دست می‌آورید.

 

مطلب پیشنهادی: هوش مصنوعی چیست؟

 

دیتا و تحلیل

 از آنجا که همه چیز روی یک پلتفرم مشخص اجرا می‌شود، دسترسی به دیتاها و آماده‌سازی آن‌ها برای تحلیل کار آسانی است. کسب و کارهایی که از SaaS  استفاده می‌کنند معمولا دارای ابزارهایی هوشمند هستند که به صورت خودکار گزارش‌های مختلفی پیرامون دیتاها ارائه می‌دهند. تحلیل‌های ارائه ‌شده توسط خدمات SaaS  بسیار دقیق و مقرون به صرفه هستند. 

 

سخن پایانی در مورد خدمات SaaS 

به صورت کلی، SaaS  مزایای بسیار زیادی هم برای عرضه کننده و هم برای مصرف کننده دارد. اگرچه بسیاری از افراد تمایل دارند که سرویس‌های مدیریت ابری مخصوص خود را راه‌اندازی کنند اما از آنجا که چنین شیوه‌ای هزینه زیادی دارد، بسیاری از کسب و کارهای کوچک از عهده آن بر نمی آیند. در مقابل، خدمات SaaS  به کسب و کارهای کوچک کمک می‌کند که گسترش و توسعه پیدا کنند و خدمات بهتری را به مخاطبان خود عرضه نمایند. 

 

سفارش یا انجام پروژه برنامه نویسی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب فرزانه شریعتی
همیشه عاشق کتاب و کتاب خوندن بودم. 5،4 سال در زمینه تولید محتوا فارسی و انگلیسی فعالیت دارم و کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی هستم. رشته‌ای که بهش عشق می‌ورزم. یادگیری شعاره هر روزه منه. اصلا هر روز باید یه نکته واسه یادگیری بیشتری داشته باشه... https://www.karlancer.com/profile/2082

دیدگاه شما

بدون دیدگاه