فایل EX4 و EX5 چیست و چگونه آن را باز کنیم؟

23 آذر 1401 - آخرین بروزرسانی: 19 آذر 1402
آشنایی با فایل EX4
زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

آیا با فایل EX4 یا EX5 آشنایی دارید؟ بعد از مطالعه این مقاله، اطلاعات زیر را می‌آموزید:

  • این دو فرمت، نوعی فایل برنامه MetaTrader هستند.
  • چگونه آن ها را با نرم افزار متاتریدر پلتفرم MetaQuote باز کنید.
  • EX4 با تبدیل شدن به فایل EX5 یا AFL هم، همچنان با همان برنامه اصلی کار می‌کند.

این مقاله فایل EX4 را شرح داده و نحوه باز کردن و تبدیل آن به فرمت دیگر را آموزش می‌دهد. تمام موارد گفته شده برای EX5 هم صادق است.

 

فایل EX4 چیست؟

فایل با پسوند EX4، نوعی فایل برنامه MetaTrader است. این کد برنامه نویسی برای برنامه تجارت آزاد بازار ارز به نام متاتریدر (MetaTrader) ساخته شده است.

اسکریپت‌ها یا ایندیکیتورهای (indicators) مورد استفاده نرم‌افزار متاتریدر، در این گونه فایل‌ها ذخیره می‌شوند. از این فایل می‌توان به عنوان برنامه مشاور متخصص یا Expert Advisor (EA) از جانب متاتریدر برای خودکارسازی معاملات استفاده کرد.

کد برنامه نویسی موجود در این فایل از فایل MQ4  به عنوان کد منبع MQL4 کامپایل شده است. این کار از طریق ابزاری به نام MetaEditor انجام می‌شود که با متاتریدر نصب می‌شود.

فایل EX4 چیست

فایل‌های EX4 در متاتریدر 4 استفاده می‌شوند، بنابراین بسیار شبیه به فایل‌های EX5  هستند که در متاتریدر 5 استفاده می‌شوند.

نکته: Ext4  یک فایل سیستمی ‌است که هیچ ارتباطی با فایل‌های EX4  ندارد.

 

مطلب پیشنهادی: رمز ارز چیست؟

 

نحوه باز کردن فایل EX4

فایل‌های EX4  را می‌توان با برنامه رایگان MetaTrader از پلتفرم MetaQuotes باز کرد. همچنین روی ویندوز، macOS و لینوکس قابل استفاده است.

اگر با دو بار کلیک یا دو بار ضربه زدن روی فایل، آن فایل باز نشد، سعی کنید آن را در پوشه سمت راست در پوشه نصب برنامه MetaTrader قرار دهید. به عنوان مثال، اگر از MetaTrader 5 استفاده می‌کنید، این پوشه به احتمال زیاد در مسیر زیر قرار دارد:

نحوه باز کردن فایل EX4

در انتهای این مسیر، متوجه چندین زیرپوشه (ساب فولدر) خواهید شد. باید نوع فایل EX4 را بشناسید، تا بدانید که آن را کجا قرار دهید. این فایل می‌تواند نشانگر (indicatorExpert Advisor(EA) یا اسکریپت (Script) باشد. اگر فایل EX4 شما، نشانگر است، آن را در پوشه «Indicators»، اگر EA  است در پوشه «Experts» و اسکریپت‌ها را در پوشه «Scripts» قرار دهید.

در متاتریدر می‌توانید این فایل‌ها را در پنجره «Navigator» ببینید. اگر آن پنجره را نمی‌بینید، آن را از مسیر View > Navigator فعال کنید.

 

مطلب پیشنهادی: ان اف تی چیست؟

 

نحوه تبدیل (Convert) فایل EX4

از آنجایی که فایل‌های EX4 معادل کامپایل شده فایل‌های MQ4 هستند، برای «تبدیل» EX4 به MQ4  به یک دیکامپایلر (decompiler) نیاز دارید. در حال حاضر (زمان درج این مقاله)، کامپایلر شناخته شده ای که بتواند این کار را انجام دهد، وجود ندارد

نحوه تبدیل(Convert) فایل EX4

شاید بتوانید EX4 را به MQ4  یا AFL (AmiBroker Formula Language) تبدیل کنید. اگر چنین است، به احتمال زیاد از طریق خود برنامه متاتریدر قابل انجام است.

هنوز هم نمی‌توانید فایل را باز کنید؟

اگر نمی‌توانید فایل خودتان را با متاتریدر باز کنید، به احتمال زیاد فرمت سازگاری ندارد. شاید به سادگی پسوند فایل را اشتباه خوانده‌اید.

به عنوان مثال، با اینکه پسوند فایل EX4 دارای حروف مشابه با سایر موارد مانند EXO، EXR، EXE و E4A است، ولی هیچ یک از این فرمت‌ها ارتباطی با فایل‌های EX4 ندارند. تلاش برای باز کردن آن فایل‌ها در متاتریدر به احتمال زیاد منجر به بروز خطا می‌شود.

پسوند X4K مثال دیگری از پسوندهای مشابه است، اما این پسوند برای فایل‌های XML4King Configuration مناسب است. این فایل‌ها در متاتریدر کار نمی‌کنند و فایل‌های EX4 هم در XML4King  باز نمی‌شوند.

 

منبع

https://www.lifewire.com/ex4-file-2621147

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب زینت فلاح
من زینت فلاح، ارشد روان سنجی هستم. بیش از ده ساله که ترجمه متون روانشناسی،مدیریت و فناوری رو انجام میدم. به تولید محتوای جدید علاقمندم و چند ساله که با کارلنسر همکاری دارم. https://www.karlancer.com/profile/1408

دیدگاه شما

2 دیدگاه

  • افشین شفایی شهربابکی
    14 اسفند 1402

    سلام و درود اتفاقا من امروز دارم روی یه پروژه تبدیل فایل ex4 به mql4 کار می کنم و این مطلب و محتوای تولیدی شما خیلی به من کمک کرد ممنونم از وقتی که گذاشتید واقعا مطلبتون مفید بود امیدوارم این پروژه رو انجام بدم و اون decompile را بتونم برای برگردون از ex4 به mql4 با برنامه نویسی کانورتر براش بسازم. بازم ممنونم از شما که این متن مفید را گذاشتیدخیلی خوب شد برام . سپاس

  • افشین شفایی شهربابکی
    14 اسفند 1402

    بازم خیلی ممنونم از شما که این متن مفید رو برای بنده گذاشتید امیدوارم در همه زمینه ها موفق باشید بانو امیدوارم بتونم این تبدیل رو انجام بدم .
    با سپاس / افشین شفایی / فریلنسر سایت کارلنسر /