دارک وب چیست؟ روش دسترسی به دنیای تاریک اینترنت

20 خرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 20 خرداد 1403
دارک وب چیست
زمان تقریبی مطالعه: 23 دقیقه

دارک وب، بخشی از اینترنت است که دسترسی به آن در مواردی غیرممکن و یا اینکه بسیار سخت می‌باشد. همه ما در مورد دارک وب، این بخش تاریک از اینترنت، چیز‌های زیادی شنیده‌ایم. اما چقدر حرف‌های‌ زده شده حقیقت دارد؟ آیا واقعاً حرف‌هایی که در مورد دارک وب‌ زده می‌شود صحیح است؟ آیا این بخش از اینترنت همان قدر ترسناک است که ما در موردش شنیده‌ایم؟ این‌ها سؤالاتی است که قرار است در طول این محتوا به آن‌ها بپردازیم. برای همین خودتان را آماده یک سفر لذت بخش به دنیای تاریک اینترنت کنید تا حقایق دارک وب را کشف کنیم و صحت حرف‌های گفته شده در مورد آن را بسنجیم.

 

دارک وب چیست؟

دارک وب بخشی از اینترنت است که دسترسی به آن برای کاربر‌های عادی اینترنت عملاً غیر ممکن می‌باشد. این بخش از اینترنت دارای وب سایت‌هایی می‌باشد که بسیار خطرناک و در بعضی از مواقع غیر قانونی می‌باشند. برای اینکه درک بهترین از نقطه تاریک اینترنت داشته باشید، یک یخ بزرگ قطبی را تصور کنید. بخشی که روی آب است تقریباً ۵ درصد از آن یخ را تشکیل داده است و بخش بزرگتر آن در زیر آب‌ها پنهان شده است. در واقع دیپ وب هم همین طور است. آن بخشی که کاربر‌ها در اینترنت از آن استفاده می‌کنند، بر روی سطح آب قرار گرفته و بخش کوچکی از آن را شامل می‌شود. سطح بیشتر آن در بخشی است که تاریک و پنهان است و در واقع دیپ وب را شامل می‌شود. دارک وب هم بخش کوچک‌تری از دیپ وب را شامل می‌شود.

انواع سطوح اینترنت

این بخش تاریک پر از سایت‌هاییست برای منتشرکنندگان محتوای پولی با کپی‌رایت‌دار، هکر‌ها، کلاه‌بردار‌ها، دلال‌های مواد مخدر، اسلحه یا اعضای بدن انسان، قاچاقچی‌های انسان، مالکان سایت‌های پورنوگرافی غیرمجاز و در مواردی حتی آدمکش‌ها! در واقع سازمان‌ها و یا گروهک‌های تروریستی، بخشی از فعالیت‌های خودشان را در این بخش از اینترنت انجام می‌دهند. برای همین دارک وب جای ایمنی برای کاربران اینترنت نیست از این رو دسترسی به آن هم تا جای ممکن محدود کرده‌اند. با این حال بخشی از کاربران که از روی علاقه و یا حتی نیاز به این تیکه تاریک اینترنت مراجعه می‌کنند. بسیاری از کاربران به خصوص افرادی که از روی علاقه به این بخش مراجعه می‌کنند و آگاهی مناسب و البته علم کافی هم ندارد، با مشکلات جدی مثل کلاهبرداری و حتی در مواردی هک و تهدید رو به رو می‌شوند.

از این رو نبایستی افراد بدون آگاهی و البته صرفاً از روی علاقه وارد این دسته از سایت‌ها شوند. چرا که می‌تواند برای آن‌ها صدمات غیر قابل بازگشتی ایجاد کند. حتی در مواردی گفته شده است که کاربرانی که از روی کنجکاوی وارد این دسته از سایت‌ها شده‌اند، بعد‌ها در دنیای واقعی، مورد ضرب و شتم و یا تهدید‌های جدی قرار گرفته‌اند. با توجه به تمامی این دلایل از شما می‌خواهیم که برای آشنایی با دارک وب، صرفاً به مطالب سایت ما و یا نهایت ویدیو‌های ساخته شده، قناعت کنید. چون در غیر این صورت، کنجکاوی شما می‌تواند برای شما صدمات غیر قابل جبرانی را ایجاد کند.

 

مطلب پیشنهادی: اینترنت اشیا چیست؟

 

معرفی انواع سطوح اینترنت

برای اینکه بهتر با سطوح مختلف اینترنت در واقع سرفیس وب، دیپ وب و دارک وب آشنا شوید، در این قسمت هر کدام از این سطوح و تفاوت بین آن‌ها را برای شما معرفی می‌کنیم. اگر با توجه به مثال بالا حس کردید که کامل متوجه سطوح نشدید، در این قسمت سعی می‌کنیم هر کدام را برای شما ساده‌تر معرفی کنیم.

  • سرفیس وب: بخشی از اینترنت است که همان اینترنت آزادی است که ما می‌شناسیم و کاربر‌های عادی می‌توانند از آن به راحتی استفاده کنند. صفحات این بخش از اینترنت در موتورهای جستجویی مثل گوگل ایندکس می‌شود. در واقع هر نوع سایتی که در گوگل ایندکس می‌شود، جزوی از سرفیس وب می‌باشد و کاربران می‌توانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. سرفیس وب، ۵ درصد از کل یخی که شناختیم را تشکیل می‌دهد و بخش بزرگ‌تر از آن مربوط به دیپ وب می‌شود.
  • دیپ وب: دیپ وب بخش تاریک‌تر و زیرین‌تر از اینترنت است که دسترسی به آن کمی سخت‌تر از سرفیس وب‌ها می‌باشد. برای مثال، مهمترین اطلاعات شما که شامل شماره بانکی، رمز‌ها و سایر اطلاعاتی که مهم و شخصی می‌باشد و در اینترنت ذخیره می‌کنید، در این قسمت قرار گرفته است. داده‌های دیپ وب به شدت تحت حفاظت قرار می‌گیرند و با هک کردن می‌توان به آن‌ها دست یافت. این بخش به همراه دارک وب، ۹۵ درصد دیگر یخ‌ها را شامل می‌شود.
  • دارک وب: بخش تاریک‌تری از دیپ وب را دارک وب می‌گویند، که دسترسی داشتن به آن بسیار سخت می‌باشد و به عمد این بخش از اینترنت، از دید کاربران عادی محفوظ شده است. در این بخش از اینترنت، کاربران بسیار خطرناکی در کنار سایت‌های غیرقانونی زیادی حضور دارند. ترسناک بودن این اسم هم به دلیل کاربرانی است که خودشان را به این قسمت از اینترنت می‌رسانند. شناسایی، ردیابی و همچنین صحت سنجی کاربران و سایت‌های دارک وب کار بسیار دشواری است و عملاً از سمت کاربران عادی غیر ممکن می‌باشد.

اینترنتی که شما می‌بینید و از آن استفاده می‌کنید، تنها ۵% از دنیای وب را شامل می‌شود!

 

نحوه عملکرد دارک وب

به راستی چه چیزی باعث شده که دارک وب به طریقی کار کند که اطلاعات کاربران را از دید دولت‌ها، سازمان‌های اطلاعاتی و … پنهان می‌کند؟ در این قسمت از محتوا قصد داریم به نحوه عملکرد دارک وب بپردازیم. به شما بگوییم که چگونه در این بخش از اینترنت کاربران شبیه به یک روح هستند و نمی‌توان به سادگی آن‌ها را رهگیری کرد. همین موضوع هم باعث شده که انواع سازمان‌های تخریب‌کننده و یا هکر‌ها در این بخش اینترنت به جستجوی مواردی که نیاز دارند بپردازند. در واقع بگذارید اینطور بگوییم که دارک وب فضایی است شبیه به یک خانه و یا مکان امن، که دسترسی به آن برای پلیس، سازمان‌ها و دولت‌ها سخت و حتی غیر ممکن می‌باشد.

در واقع هکر‌ها یا خلافکاران با قرار گرفتن در این سطح از اینترنت، ردپایی از جرم و یا کار‌های غیرقانونی که انجام می‌دهند، به جا نمی‌گذارند. البته این مکان صرفاً مختص هکر‌ها یا مجرمان نیست. هر فرد فعال یا کنجکاو چه در دنیای واقعی و چه فضای مجازی در این بخش از اینترنت برای ارتباط گرفتن با افراد یا تبادل اطلاعاتی که نیاز دارند، استفاده می‌کنند. در واقع دارک وب، مناسب افرادی است که برای پاک کردن ردپای کار‌هایی که انجام می‌دهند، به دنبال بستر مناسبی می‌باشند.

هکر دارک وب

بریم به سراغ نحوه کار دارک وب و روشی که با استفاده از آن می‌تواند ردیابی افراد و کاربران خودش را محدود و یا حتی غیر ممکن کند. دارک وب شبکه‌ای رمزگذاری شده است که از بین هزاران گره شبکه‌ای اطلاعات کاربران خودش را عبور می‌دهند. به همین جهت IP و اطلاعات یک کاربر در یک جا قرار ندارد، بلکه در سطح در حال چرخش می‌باشد. می‌توانیم بگوییم که هیچ کاربری در دارک وب لوکیشن، یا اطلاعات مشخصی ندارد که به ما یا مقامات نشان دهد که در حال انجام چه کاری است و یا اینکه اصلاً از کجا به دارک وب وارد شده است.

برای اینکه دارک وب از اطلاعات کاربران بیشتر از این حد هم محافظت کند یک سیستم رمزگذار دارد، که اطلاعات و IP کاربران را در چندین لایه رمزگذاری می‌کند. در کنار این موضوع اطلاعات مبدا را از بین هزاران گره کامپیوتری عبور می‌دهد و همین موضوع باعث می‌شود که اطلاعات کاربران تقریباً غیر قابل ردگیری شود. در واقع مبداء ورود کاربر و همچنین مقصد کاربران مشخص نمی‌شود و اطلاعاتی که در دارک وب وجود دارد کاملاً رندوم و اتفاقی می‌باشد. به همین دلیل نبایستی به هیچ یک از افرادی که با شما در دارک وب ارتباط دارند اعتماد کرد. چرا که شما نه اطلاعات دقیقی از آن‌ها می‌دانید و نه اینکه می‌دانید چقدر میزان حرف‌هایی که به شما گفته می‌شود، دقیق و درست می‌باشد.

با این حال برای کار‌های غیر قانونی افراد مجبور از استفاده این سیستم می‌باشند. همین موضوع هم بایستی با دقت انجام شود و خود طرفین راه‌هایی را می‌شناسند که جلوی کلاهبرداری‌ها گرفته شود. اما یک کاربر ساده و عادی به هیچ عنوان نمی‌تواند از این روش‌ها آگاهی داشته باشد و حتی در مواردی می‌تواند اطلاعات خودش را هم به خطر به اندازد. پس افرادی که آگاهی لازم را ندارند بهتر است به هیچ عنوان وارد این سطح از اینترنت نشوند. در غیر این صورت به احتمال زیادی یا هک می‌شوند و یا اینکه ممکن است در مواردی تهدید شوند.

 

مطلب پیشنهادی: امضای دیجیتال چیست؟

 

تاریخچه دارک وب

اولین بار‌ ایده چیزی شبیه به دارک وب، در سال ۱۹۶۹ توسط آژانس دفاعی آمریکا برای ارسال پژوهش‌های امنیتی آمریکا بین دانشگاه‌ها و البته مراکز دفاعی به وجود آمد. البته آن موقع چیزی به اسم اینترنت وجود نداشت و آن‌ها قصد داشتند سوئچینگ بسته‌های اطلاعاتی و یا یک مسیر برای ارسال این پیام‌ها استفاده کنند. با این حال، این روش تا سال ۱۹۸۹ انجام نشد تا بالاخره بر روی بستر اینترنت، پدیدار و تنها ۲ سال بعد، در دسترسی عمومی قرار گرفت. در واقع پدید آمدن اینترنت باعث شد تا خیلی زود‌تر این پژوهش رنگ واقعیت بگیرد و فضایی به نام دارک وب نیز به وجود بیاید.

البته در کنار اینترنت دو مورد دیگر نیز وجود داشت که باعث پدید آمدن دارک وب شده است. دارک وب در واقع به عنوان مسیری به وجود آمد که در آن بتوانند از آن در سطح اینترنت اطلاعات مهم و امنیتی را منتقل کنند. اما با توجه به همه این موارد، خیلی زود نحوه کاری آن تغییر کرد و خیلی از کاربرانی که قصد انتقال اطلاعات خطرناک و یا حتی در مواردی غیر قانونی داشتند، نیز در این فضا حضور پیدا کردند. در واقع مشکل اصلی دارک وب این بود که در دسترس عمومی قرار گرفت، در صورتی که بایستی برای یک سری از کار‌های امنیتی بین خود سازمان‌ها و یا دولت‌ها قرار می‌گرفت.

مورد دیگری که بر روی در ساخته شدن ایجاد دارک وب کمک کرد، حضور ارزهای دیجیتال بود. ارزهایی که در دارک وب برای اولین بار مورد استفاده قرار  می‌گرفتند و مانند واحد پولی در این فضا در جریان بودند. به طور کلی استارت دارک وب امروزی، سال ۲۰۰۲ توسط شبکه‌ای به نام تور (Tor) زده شد و یک سال بعد هم در دسترسی عمومی قرار گرفت. تور قرار بود شبکه‌ای برای انتقال اطلاعات و دفاعی و پروژه‌های سازمان دفاع آمریکا باشد، اما این بار نیز تغییر هویت داد و به طور رایگان برای همه افراد قابل دسترسی شد.

در سال ۲۰۰۸ تور تبدیل به یک پروژه بسیار خاص شد که صاحبان آن علاقه داشتند اینترنت بدون فیلتر را برای همه مردم ایجاد کنند. این شبکه توسعه پیدا کرد و به یکی از قوی‌ترین مرورگر‌ها از نظر امنیتی تبدیل شد.در سال ۲۰۰۹ با توجه به عرضه شدن بیت کوین و البته ارزهای دیجیتالی، تور جان دوباره‌ای گرفت. هرچند که در شروع ماجرا ارزهای اینترنتی به هیچ عنوان دارای اهمیت نبودند، اما رفته رفته تبدیل به چیزی شدند که ما امروزه آن‌ها را می‌شناسیم.

سیلک رود دارک وب

اولین بار در سال ۲۰۱۱ بود که بازار سیاهی تحت عنوان سیلک رود Silk Road یا همان مسیر ابریشمی ایجاد شد. در سیلک رود انواع مختلف مواد مخدر به فروش می‌رسید، به حدی این مسیر محبوب بود که بخش قابل توجه ای از تجارت مواد مخدر در آمریکا از طریق این سایت انجام می‌شد. به حدی دارک وب برای پلیس امنیتی و اف بی‌ای دردسر ساز شده بود که این دو سازمان، همراه با اداره مبارزه با مواد مخدر، سازمان دادگستری و به همراهی اطلاعات سازمان امنیت، تحت یک عملیات چند جانبه در سال ۲۰۱۳، راس اولبریک رئیس این سایت را دستگیر کردند. راس محکوم به حبس ابد شد و این گونه بود که یکی از اولین پادشاهان دارک وب به وجود آمد.

بعد از راس بود که سایر دلال‌های مواد مخدر نیز در این بخش از اینترنت مشغول به کار شدند و رفته رفته سایر دلال‌ها نیز در آن حضور پیدا کردند. در واقع از سال ۲۰۱۱ به بعد دارک وب کاربرد خودش را به عنوان یک فضا برای تبادل اطلاعات مهم از دست داد و تبدیل به فضایی شد که در آن جنایتکاران و همچنین مجرمین مختلف حضور پیدا کردند و از مواد مخدر گرفته تا اسلحه و حتی تجارت جنسی در آن انجام می‌شد. این فضا به چیزی تبدیل شد که هیچ چیزی نمی‌توانست جلوی آن را بگیرد. این نکته هم مهم است که سیلک رود با استفاده از ارز اینترنتی کار می‌کرد. به این صورت هم اطلاعات افراد و هم تراکنش‌هایی که انجام می‌دادند، کاملاً غیر قابل پیگیری بود.

از سایر بازار‌های سیاه که پس از سیلک رود وارد دارک وب شدند می‌توان به اولوشن، آلفا بی‌ و دریم مارکت اشاره کرد. تمامی این بازار‌های سیاه بعد از موفقیت سریع سیلک رود به وجود آمدند و در آن‌ها انواع کار‌های غیرقانونی ممکن شده بود. هر چند که خیلی از آن‌ها سرنوشت مشابه‌ای با سیلک رود داشتند، اما خیلی از آن‌ها نیز هنوز بقای خودشان را ادامه می‌دهند و توانسته‌اند مسیر فروش خودشان را از این طریق ادامه دهند. جای ترسناک ماجرا اینجاست که حتی سایت‌هایی برای استخدام آدمکش‌ها نیز به وجود آمد. هرچند نباید فکر کنید که تنها استفاده‌ای که از دارک وب می‌شود، موارد خطرناک و غیر قانونی است. خیلی موارد دیگر نیز وجود دارد که در دارک وب حضور دارد و اصلاً هم غیر قانونی نیست.

برای مثال افرادی که خیلی به فضای شخصی خودشان اهمیت می‌دهند، از نسخه‌های دارک وب سوشیال مدیا مثل فیسبوک استفاده می‌کنند که در آن امنیت کاربران حفظ می‌شود و همچنین به هیچ عنوان اطلاعات افراد مشخص نمی‌شود. همچنین سازمان‌های زیادی هم در دارک وب وجود دارند که اطلاعات مفیدی را رد و بدل می‌کنند. پس نمی‌توان دارک وب را یک جای کاملاً مخرب دانست، اما بدون شک تا حد بسیار زیادی مخرب و خطرناک می‌باشد.

 

مطلب پیشنهادی: بلاکچین چیست؟

 

معرفی مرورگر‌های دارک وب

در این قسمت می‌خواهیم تا شما را با مرورگر‌های مختلفی آشنا کنیم که به شما دسترسی ورود به دارک وب را می‌دهند. این دسته از مرورگر‌ها، مناسب حضور در دارک وب و دیپ وب می‌باشند. فراموش نکنید که به هیچ عنوان برای کنجکاوی از این مرورگر‌ها برای ورود به این فضا استفاده نکنید. اگر هم این مرورگر‌ها را برای شما معرفی می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌باشد. اگر هم قصد ورود را داشتید حتماً سعی کنید آگاهی خودتان را نسبت به آن افزایش دهید و همین طور وارد فضا‌های خطرناک دارک وب نشوید.

تور (Tor)

برای اینکه بتوانید به دارک وب دسترسی پیدا کنید، باید از مرورگر تور استفاده کنید. این مرورگر دارای لایه‌های رمزنگاری شده بسیار مختلفی است که هنگام عبور، IP کاربران مختلف را تغییر می‌دهد و به این صورت افراد می‌توانند بدون از دست دادن اطلاعات خودشان و یا به اشتراک گذاشتن آن‌ها، از فضای ایمن اینترنت استفاده کنند. همچنین قلب Tor، شبکه‌ای غیرمتمرکز از هزاران سرور به نام گره است که به صورت داوطلبانه توسط افراد مختلف در سراسر جهان اداره می‌شود. هنگامی که از Tor استفاده می‌کنید، ترافیک اینترنت شما به جای ارسال مستقیم به وب‌سایت مورد نظر، از طریق یک مسیر تصادفی از این گره‌ها هدایت می‌شود. استفاده از تور برای پنهان کردن هویت و اطلاعات افراد بسیار فوق‌العاده است و تا حد زیادی هم بدون نقص است. اما با این حال فضای دارک وب خطرناک است و امکان اشتباه در آن وجود دارد.

مرورگر تور

مورد دیگر در مورد تور این است که سرعت پایینی دارد چرا که بایستی اطلاعات را از لایه‌های مختلفی عبور دهد، ولی با این حال باعث می‌شود که شما بتوانید به اینترنت آزاد وارد شوید. نکته بعدی آن است که تا حد خیلی زیادی تور می‌تواند دارک وب را تبدیل به محیطی نسبتاً ایمن کند. در واقع آن فضای ترسناک بدون هیچ گونه محافظی را تبدیل به یک خیابانی می‌کند که در آن یک سری لامپ و چراغ برای روشن کردن و ایمن کردن مسیر نیز وجود دارد. اما نمی‌توان به آن صد در صد مطمئن بود بالاخره دارک وب جای خطرناکی است و فقط با تور می‌توان یکسری از آن‌ها را پوشش داد.

 

مطلب پیشنهادی: متاورس چیست؟

 

داک داک گو (DuckDuckGo)

یکی دیگر از مرورگر‌هایی که به شما امکان دسترسی به دارک وب را می‌دهد، DuckDuckGo است. این مرورگر به شما قابلیت این را می‌دهد که به سرفیس وب نیز مراجعه کنید و از آن نیز استفاده کنید. برای همین هم برای ورود به دارک وب از این مرورگر استفاده می‌شود و هم می‌توانند از آن برای جستجو‌های عادی استفاده کرد. با این حال تور گزینه مناسب‌تری برای حضور در دارک وب می‌باشد ولی هر دوی این مرورگر‌ها می‌توانند دامنه‌های onion را باز کنند که به همین دلیل، برای جستجو در دارک وب مناسب هستند.

به جز این مرورگر‌ها یکسری مرورگر دیگر نیز وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای ورود به فضای دارک وب استفاده کنید. اما بیشتر مناسب جستجو در سطح‌های عمیق‌تر و خطرناک‌تر می‌باشند و هم اینکه به اندازه مرورگر تور ایمن نیستند. مرورگر‌هایی مثل Recon و NotEvil و Candle از جمله این مرورگر‌ها هستند.

وب سایت‌هایی که در دارک وب هستند، از پسوند دامنه onion پشتیبانی می‌کنند و بایستی حتماً این پسوند در انتهای آدرس سایت وجود داشته باشد. همچنین باید بدانید که آدرس سایت‌ها به هیچ عنوان دقیق نمی‌باشد و معمولاً از حروف مختلفی در ساخت آن‌ها استفاده شده است. این کار باعث شده کاربرانی که به صورت اتفاقی به آن دسترسی پیدا می‌کنند، نتوانند دوباره به شکل عادی به آن دسترسی داشته باشند. حتی یک سری از سایت‌ها هر چند مدت یکبار با دامنه جدیدی برای فعالیت خودشان درست می کنند تا جلوی ورود افراد ناشناس و یا پلیس را به سایت‌های خودشان بگیرند. برای مثال ممکن است آدرس سایتی به این گونه باشد: ertudspjvjdi۱۳۸۴jsd.onion. در واقع این نوع آدرس‌ها، نشان دهنده یک سایت دارک وبی می‌باشد.

این شکل آدرس‌ها به سایت‌های دارک وب کمک می‌کند تا بتوانند خیلی ساده‌تر ناپدید شوند و یا اینکه دامنه‌های خودشان را به سادگی تغییر دهند. ممکن است یک سایتی که مدتهاست در حال فعالیت می‌باشد، ناگهان ناپدید شود و یا اصلاً تغییر کاربری دهد و از آنجایی که پیدا کردن افراد پشت آن و همچنین پیدا کردن مکان فعالیت آن‌ها، کاری بسیار دشوار یا غیر ممکن می‌باشد، نمی‌توان مورد جرم یا کلاهبرداری را به راحتی پیگیری کرد.

در ادامه ی توصیه‌هایی که به شما می‌کنیم، این را هم به شما باید بگوییم که اگر به دارک وب می‌روید، به هیچ عنوان خرید نکنید، چرا که به احتمال زیاد یا از شما کلاهبرداری خواهد شد و یا حتی ممکن است اطلاعات مهم و شخصی بانکی شما نیز هک شود.

دسترسی به دارک وب

نحوه دسترسی به دارک وب

برای دسترسی به دارک وب اول از همه باید یک مرورگر نصب کنید که بتواند دامنه‌های onion را باز کنید. بالاتر چند تا از آن‌ها را برای شما معرفی کردیم. از بین آن‌ها مرورگر تور انتخاب بهتری می‌تواند برای شما باشد و از آن می‌توانید برای ورود به فضای دیپ وب و همچنین دارک وب استفاده کنید. اگر قصد دارید که به طور خیلی خاصی در این فضا جستجو انجام دهید، بایستی اطلاعات کاملی نسبت به امنیت شبکه داشته باشید و یا اینکه از نرم افزارهای مناسبی برای تغییر IP استفاده کنید.

برای دسترسی به اکثر سایت‌ها بایستی شما اطلاعات سایت را داشته باشید و بهتر است حتماً آدرس خود سایت را بدانید. چرا که در دارک وب ممکن است سایت‌های مشابه‌ای وجود داشته باشند، اما یکی کلاهبرداری باشد و دیگری نباشد. برای همین حتماً بایستی سایت‌هایی را امتحان کنید که آدرس آن را داشته باشید. در غیر این صورت به شما پیشنهاد نمی‌کنیم خودتان با استفاده از جستجو وارد سایت‌های مختلف شوید. همچنین باید این نکته را هم در نظر بگیرید که به هیچ عنوان نباید خریدی را از طریق سایتی در دارک وب انجام دهید. حتی بایستی تا جای ممکن جلوی ارتباط گرفتن با افراد مختلف را هم بگیرید. چرا که ممکن است ناخواسته با IP شما، کار نادرست و غیر قانونی صورت بگیرد و شما مسئولیت آن اتفاق شوید!

 

مطلب پیشنهادی: وب 3 چیست؟

 

فعالیت‌هایی که در دارک وب انجام می‌شود

انواع مختلف فعالیت‌های غیرقانونی در دارک وب ممکن است اتفاق بیفتد؛ از فروش مواد مخدر گرفته تا فروش سلاح‌های غیرقانونی و همه این موارد، بدون اینکه ردپایی از سمت خریدار و فروشنده بر جای بماند قابل اتفاق می‌باشد. حتی گفته می‌شود که در دارک وب امکان استخدام کردن آدم کش‌ها و یا مزدور‌ها نیز ممکن است و شما می‌توانید ویدیو‌های به شدت خشن را هم در این قسمت از اینترنت مشاهده کنید. ویدیو‌هایی که توسط گروهک‌های تروریستی گرفته می‌شود و یا آدمکش‌هایی که توسط کارتل‌های مختلف مواد مخدر صورت می‌گیرد، همگی آن‌ها را می‌توانید در قسمت تاریک اینترنت مشاهده کنید.

اما جنجالی‌ترین مواردی که در دارک وب‌ها پیدا شده است رد روم‌ها می‌باشند، اتاق‌های قرمزی که در آن اتفاقات ناگواری صورت می‌گیرد که بسیار خشن و حتی غیر انسانی است. البته که نمی‌توان وجود صد در صدی رد روم‌ها را تعیین کرد، اما نمی‌توان گفت حتماً وجود ندارند. در ادامه بیشتر به رد روم‌ها خواهیم پرداخت. البته همانطور که اشاره کردیم دارک وب از اول برای این ساخته نشد که در آن کار‌های غیر قانونی اتفاق بیافتد، بلکه به این دلیل ساخته شد که با استفاده از آن بتوانند اطلاعات بسیار مهم دولتی و امنیتی را با کمترین ریسک و ردیابی انتقال دهند. اما رفته رفته و به دلیل دسترسی عمومی دارک وب تبدیل به یک فضای ایمن برای فروش محصولات غیر قانونی و یا انجام کار‌های غیر قانونی شد. معروف‌ترین آن‌ها که البته اولین آن‌ها نیز است، بازار سیاهی به نام سیلک رود بود که بالاتر به شما در مورد نحوه پیدایش آن توضیح دادیم.

در کل در دارک وب هر کاری ممکن است اتفاق بیفتد، ممکن است شما با یک سوشیال مدیا رو به رو شوید و یا به یک فروشگاه آنلاین بر خورد کنید که در آن می‌توانید تجهیزات و یا وسایلی را تهیه کنید که غیر قانونی است و یا بسیار نایاب هستند. چیزی که دارک وب را محبوب کرده است این است که از شما هیچ ردپایی بر جای نمی‌گذارد. در واقع هیچ فردی یا دولتی نمی‌تواند بفهمد که شما به کدام سایت رفتید، چه تهیه کردید، هنگام استفاده کجا بودید و … همه این موارد باعث شده که جنایتکاران و مجرمین بتوانند، با خیالت راحت از این فضایی که ایجاد شده استفاده کنند و کار‌های مجرمانه خودشان را راحت‌تر انجام دهند.

 

رد روم دارک وب چیست؟

رد روم چیست

رد روم‌ها نوعی محتوای آنلاین ویدیویی به شکل استریم می‌باشند که برای حضور پیدا کردن در آن‌ها بایستی مبلغ مشخصی ارز دیجیتال که در اکثر موارد بیت کوین هست پرداخت شود. در رد روم‌ها یکسری شکنجه‌گر حضور دارند که یک فرد یا افرادی را متناسب با نوع علاقه مخاطبین مورد شکنجه به شدت سخت قرار می‌دهند و حتی در مواردی فرد را می‌کشند. البته اینکه چند رد روم وجود دارد و یا اینکه بتوان آن را تعیین کرد کار بسیار دشواری است. با این حال افراد زیادی که برای کنجکاوی وارد دارک وب شده‌اند، تا به حال به این فضا‌ها بر خورد کرده‌اند و در مورد آن به پلیس نیز گزارش داده‌اند.
در رد روم‌ها دو نوع سیستم وجود دارد. یک سیستم تهیه بلیط می‌باشد که کاربران و مخاطبین این دسته از استریم‌ها برای ورود به نمایش باید پرداخت کنند. دومین سیستم مربوط به دونیت کردن می‌باشد. در این حالت تماشاچی‌ها می‌تواند مبلغی را از روی علاقه پرداخت کنند و به شکنجه‌گر بگویند که چه بلایی را سر فرد اسیر بیاورد. گفته می‌شود سیستم رای‌گیری نیز وجود دارد و از مخاطبین می‌خواهند رای دهند که کدام قسمت مورد نظر فرد مورد شکنجه قرار بگیرد و یا حتی کدام قسمت از بدنش را قطع کنند. حتی ممکن است محتوای شکنجه بیشتر از حالت جسمانی روانی باشد. برای مثال فردی را مجبور به خوردن غذای چندش‌آور کنند و یا اینکه فردی را مورد تجاوز قرار دهند. همه این موارد در رد روم‌ها گزارش شده است.

چقدر قضیه رد روم‌ها جدی می‌باشد؟ آیا واقعاً اطلاعات کافی از رد روم‌ها تا به امروز پیدا شده است؟ باید بگوییم بله!
اولین فردی که قضیه رد روم‌ها را جدی کرد، فردی به نام پیتر اسکالی Peter scully بود، که به جرم راه‌اندازی رد روم در دارک وب دستگیر شد. اما رفته رفته راز‌های ترسناک دیگری از آن پیدا کردند. پیتر در شبکه‌های reddit و 4chan بیانیه‌ای داد مبنی بر اینکه قرار است، در یک ویدیو زنده چند داعشی را مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار دهد. برای دیدن پخش زنده بایستی تماشاچیان مبلغی را براساس رمز ارز‌ها پرداخت می‌کردند.

این اتفاق در سال ۲۰۱۵ رخ داد و با این حال هیچ پخش زنده‌ای انجام نشد. با این حال بعد از چند دقیقه، ویدیویی در سایت آپلود شد، که در آن پیتر یک فرد لاغر اندام را مجبور به خوردن گوشت خام می‌کرد. بعد از این ماجرا سایت‌های دیگری نیز اعلام کردند که قرار است رد روم برگزار کنند، اما همه آن‌ها کلاهبرداری بودند. با این حال پیتر نشان داد که داستان رد روم‌ها می‌تواند واقعی باشد هنگامی که پلیس توانست این فرد را دستگیر کند، از خانه آن چندین ویدیو ضبط شده شکنجه افراد مختلف و حتی تجاوز به کودکان را نیز پیدا کرد. همین موضوع باعث شد تا شایعه رد روم‌ها به واقعیت تبدیل شود. احتمالاً رد روم‌های مختلفی در دارک وب حضور دارند که دسترسی به آن‌ها نیاز به یک سری الگو یا کد‌های خاصی داشته باشد، که برای افراد عادی آن را غیر ممکن می‌کند.

با توجه به گزارش‌های پلیس و البته دستگیری پیتر اسکالی، می‌توان گفت که دیگر رد روم‌های دارک وب در حد یک داستان نیستند، بلکه واقعی بودن آن‌ها به احتمال زیاد وجود دارد. برای همین می‌توان گفت بله رد روم‌ها هستند اما نه به آن شکل که ما فکر می‌کنیم. احتمالاً کشتن، تجاوز و یا جدا کردن اعضای بدن افراد مختلف کمی اغراق‌آمیز باشد، اما با این حال ممکن است رد روم‌هایی وجود داشته باشند که افراد در آن مجبور به انجام یک سری کار‌ها شوند. با این حال ممکن است یک سری اتاق‌های قرمز ترسناکی هم باشند که در آن جنایات ترسناک نیز رخ دهد. چیزی که ما می‌دانیم این است که دسترسی به این رد روم‌ها که در آن جنایات هولناکی رخ می‌دهد، با مرورگری مثل تور به راحتی امکان‌پذیر نیست و بایستی حتماً فرآیند پیچیده‌تری طی شود که نه اطلاعات شرکت‌کنندگان و نه اطلاعات سایت‌های رد رومی لو نرود.

با توجه به مطلب بالا اگر کسی به شما گفت که می‌توانید با انجام دادن یک سری کار‌ها به رد روم دسترسی پیدا کنید، مطمئن باشید که دارد یک محتوای آموزشی زرد را به شما یاد می‌دهد. به هیچ عنوان گول این افراد را نخورید چرا که رد روم‌ها اگر هم وجود داشته باشند، در قسمتی از اینترنت پنهان هستند که فقط افراد خاصی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. در واقع اگر رد روم هم وجود داشته باشد برای آدم‌های عادی نیست و یک سری سایت به یک سری از مشتریان مرود اعتماد و ثابت این استریم‌ها را به نمایش می‌گذارند.

دارک وب رد روم

خلاصه محتوا

دارک وب بخشی از اینترنت است که به آن منطقه تاریک اینترنت هم گفته می‌شود. در دارک وب امکان ردیابی و یا پیدا کردن کاربران تقریباً کار غیر ممکنی است و نمی‌توان هیچ فردی را در دارک وب پیدا کرد. همین موضوع باعث شده که خیلی از مجرمین و یا کلاهبردار‌ها برای انجام فعالیت‌های خودشان از این بستر استفاده کنند. مجرمانی که در دارک وب انواع مواد مخدر، اسلحه‌های غیر قانونی و خیلی از کالا‌های غیر قانونی دیگر را به فروش می‌رسانند. در ادامه در مورد تاریخچه این بستر صحبت کردیم. گفتیم که دارک وب، با هدف انجام کار‌های غیرقانونی ساخته نشده بود، بلکه برای این ساخته شده که از طریق آن، اطلاعات محرمانه به راحتی جا به جا شوند، بدون اینکه بتوانند آن‌ها را ردیابی کنند.

در سال ۲۰۱۱ و بعد از ساخته شدن سایت سیلک رود، خیلی از مجرمین از این بستر برای کار‌های غیر قانونی خودشان استفاده کردند. گفتیم که برای دستیابی به دارک وب باید از مرورگر‌های مخصوصی استفاده کرد که قابلیت باز کردن دامنه‌های onion را دارند. از مهمترین این مرورگر‌ها می‌تواند به تور اشاره کرد که از سال ۲۰۰۸ تا به امروز فعال است و دسترسی شما را به دارک وب به شکل ایمن ممکن می‌کند و بعد از آن راهکار‌هایی را دادیم که با استفاده از آن شما می‌توانید به عنوان یک کاربر وارد سایت‌ها دارک وب شوید و از آن‌ها بازدید کنید ولی فراموش نکنید که به هیچ عنوان خریدی انجام ندهید و یا با فردی در دارک وب، کوچکترین ارتباطی نگیرید.

در آخر هم در مورد رد روم‌ها صحبت کردیم اتاق‌های قرمز و ترسناکی که در آن افراد مختلف مورد شکنجه قرار می‌گیرند و یک نوع محتوای سرگرم‌کننده برای افرادی است که در دارک وب حضور پیدا می‌کنند. به هیچ عنوان نباید واقعیت دارک وب را دست کم گرفت چرا که کوچک‌ترین کنجکاوی می‌تواند باعث لو رفتن حساب‌ها و اطلاعات شما شود و حتی در مواردی ممکن است که شما مورد تهدید قرار بگیرید. برای همین به هیچ عنوان از روی کنجکاوی در دارک وب حضور پیدا نکنید و یا اینکه حداقل خودتان نسبت به فرآیند‌های این محیط از اینترنت آگاه باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه